بهبود عملکرد با کاهش وزن و افزایش قدرت

تبدیل کیا استینگر به خودرویی مسابقه‌ای

7 مرداد 1398 12:43

شعبه بریتانیایی شرکت کیاموتورز نمونه‌ای از خودروی آزمایشی استینگر GT S را مورد بهسازی فنی قرار داده تا بنابر اظهار خودشان خودرویی مسابقه‌ای ولی مناسب برای استفاده روزمره ساخته شود.

برای هرچه بیشتر شبیه ساختن این کیا استینگر به خودرویی مسابقه‌ای، تیم مهندسان نهایت تلاش خود برای کاهش وزن این خودرو را به کار بستند.نام انتخاب شده برای این نسخه از کیا استینگر، GT420 بوده که به قدرت پیشرانه این خودرو اشاره دارد زیرا به لطف تغییرات اعمال شده فنی، قدرت پیشرانه از 365 اسب‌بخار در حالت استاندارد به 422 اسب‌بخار افزایش یافته است. حداکثر گشتاور تولید شده توسط این پیشرانه 3.3 لیتری شش سیلندر توئین‌توربو نیز از 510 نیوتن‌متر به 560 نیوتن‌متر افزایش یافته است.

انجام چنین بهسازی فنی از سوی شعبه بریتانیایی شرکت کیا جای تقدیر فراوان دارد مخصوصاً وقتی بدانید که قرار بوده این مدل آزمایشی از استینگر که پیش از این حدود 16 هزار کیلومتر در جاده‌های بریتانیا رانده شده و همچنین در رسانه‌های تصویری همچون Top Gear و The Grand Tour و مجلات خودرویی این کشور تحت بررسی قرار گرفته، اوراق و به دست فراموشی سپرده شود. اما در نهایت سرنوشت به گونه دیگری رقم خورد و به لطف پشتیبانی مرکز فنی هیوندای موتور اروپا واقع در آلمان و تغییرات اعمال شده روی این کیا استینگر، اهمیت این خودرو اکنون حتی نسبت به قبل بیشتر هم شده است.

کیا استینگر GT240

فهرست تغییرات اعمال شده روی پیشرانه کیا استینگر GT420 بسیار طولانی بوده اما از میان آن‌ها می‌توان به مواردی چون فیلتر هوای اسپرت ساخت K&N و سیستم اگزوز Milltek Sport اشاره کرد که مورد آخر به دلیل وزن سبک، خروجی چهارگانه و البته حذف کاتالیست می‌تواند بسیار قابل توجه باشد.

سیستم خنک‌کننده جعبه‌دنده نیز ارتقا یافته تا از افزایش حرارت این قطعه پیشگیری شود. همچنین نرم‌افزار جعبه دنده نیز به گونه‌ای تنظیم شده تا در حالت‌های اسپرت و اسپرت پلاس تعویض سریع‌تری انجام دهد.

برای هرچه بیشتر شبیه ساختن این کیا استینگر به خودرویی مسابقه‌ای، تیم مهندسان نهایت تلاش خود برای کاهش وزن این خودرو را به کار بستند. به همین دلیل بسیاری از قطعات همچون صندلی‌ها و کمربندهای ایمنی، کیسه‌های هوا، سیستم صوتی، تریم داخلی و بالابر شیشه‌های عقب غیرضروری به نظر رسیده و حذف شده‌اند. جالب است بدانید قطعاتی چون پوشش پیشرانه، سنسورهای پارک و قطعاتی که زیر سپرها نصب شده نیز از روی کیا استینگر موردنظر برداشته شده‌اند تا حداکثر کاهش وزن اتفاق بیافتد.

ساخت نسخه مسابقه‌ای از کیا استینگر

سقف شیشه‌ای خودرو نیز حذف شده و یک پنل فلزی جای آن را گرفته است. تمام این تغییرات باعث شده تا جمعاً 150 کیلوگرم از وزن کلی خودرو کاسته شود هرچند قطعاتی چون رول‌های فلزی، صندلی‌های مسابقه‌ای اسپارکو به همراه کمربند ایمنی و کپسول آتش‌نشانی نیز به آن اضافه شده‌اند.

به منظور افزایش قابلیت‌های عملکردی کیا استینگر در پیست مسابقه، مهندسان کیا بریتانیا فنرهای استاندارد خودرو را با فنرهای کوتاه ساخت Eibach تعویض کرده و علاوه‌بر آنتی-رول بار، رینگ‌های مسابقه‌ای ساخت OZ را با تایرهای پیرلی تروفئو R همراه ساخته‌اند. لازم به ذکر است که ترمز های جلو ساخت برمبو بوده و از نوع تقویت شده برای نصب در این خودرو استفاده شده است.

در کنار گستره وسیعی از تغییرات فنی اعمال شده بر این خودرو، چهره آن نیز کمی دستکاری شده تا متمایز از سایر نسخه‌ها باشد که از جمله می‌توان به ورودی هوای جلو، دیفیوزر و اسپویلر عقب (که توسط Air Design تامین شده) و پوششی جلب توجه‌کننده اشاره کرد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران