جانشینی برای مدل افسانه‌ای EB110

معرفی بوگاتی چنتودیچی در پبل ‌بیچ

27 مرداد 1398 09:50

امسال بوگاتی با خودرویی جدید به رویداد پبل بیچ قدم گذاشته که نه تنها از نظر طراحی ظاهری و مشخصات فنی، بلکه از لحاظ قیمت‌گذاری هم مرزهای جدیدی را در صنعت خودروی جهان تعریف کرده است. این خودرو چیزی نیست جزء مدل چنتودیچی (Centodieci) که قرار است به واسطه معرفی آن علاوه‌بر گرامیداشت یکصد و دهمین سالگرد تاسیس شرکت بوگاتی، خاطرات خوش‌محصول جاودان بوگاتی یعنی EB110 که در دهه 90 معرفی شد، نیز برای علاقمندان این برند یادآوری شود.

بوگاتی درنظر دارد جانشین EB110 را به تعداد تنها 10 دستگاه تولید کرده و در سراسر جهان با قیمتی در حدود 8.9 میلیون دلار به معرض فروش بگذارد.بد نیست بدانید مدل EB110 نیز در سال 1991 و به مناسبت گذشت صد و ده سال از تولد اتوره بوگاتی بنیانگذار این شرکت معرفی شد.

هرچند فرم کلی ظاهری بوگاتی چنتودیچی به سایر محصولات بوگاتی شبیه است اما به جرات می‌توان آن را برداشتی مدرن از طراحی EB110 دانست. در نمای جلو، فرم نعل اسبی مختص محصولات بوگاتی کوچکتر از آن چیزی است که در سایر خودروهای این برند شاهد هستیم و غیر از این ورودی هوای سه بخشی دیده می‌شود که کاملاً یادآور چهره مدل EB110 خواهد بود.

انجام همین تغییرات باعث شده نشان بوگاتی از جلوپنجره به روی کاپوت منتقل شود. در چنتودیچی دیگر از فرم C شکل ستون B که در سایر محصولات بوگاتی سراغ داریم خبری نیست بلکه این بخش با قطعه‌ای که 5 سوراخ مدور دارد جایگزین گشته تا علاوه‌بر تکمیل مجموعه شباهت‌ها به EB110، هوارسانی به پیشرانه 16 سیلندر 8 لیتری (که همچون مدل اصلی زیر پوشش شیشه‌ای قرار گرفته) بهتر انجام شود.

سوپراسپرت‌های بوگاتی

نمای عقب بوگاتی چنتودیچی به واسطه فرم چراغ‌های هشت بخشی کمی از طرح این قسمت در EB110 فاصله داشته اما در کل کمی به آن شباهت دارد. غیر از چراغ‌ها باید به خروجی‌های اگزوز و همچنین دیفیوزر عقب اشاره کرد که کاملاً عملکردی بوده و در سرعت‌های زیاد، نیروی رو به پایین بیشتری تولید خواهد کرد.

بوگاتی چنتودیچی از نظر فنی تفاوت زیادی با مدل شیرون نداشته و از همان پیشرانه 16 سیلندر به قدرت 1600 اسب‌بخار استفاده می کند که این سوپراسپرت زیبا را قادر می‌سازد ظرف مدت تنها 2.4 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد. چنتودیچی برای دستیابی به سرعت‌های 200 و 300 کیلومتر برساعت نیز به ترتیب به 6.1 و 13.1 ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت این خودرو به صورت الکترونیکی روی رقم 380 کیلومتر برساعت محدود شده که هرچند رقم زیادی بوده، اما برای خودرویی با برند بوگاتی تا حدی کمتر از میزان موردانتظار است.

برای بهبود عملکرد این خودرو تمهیداتی نیز اندیشیده شده که از میان آن‌ها می‌توان به کاهش 20 کیلوگرمی وزن و تغییر در فرم آئینه‌های جانبی اشاره کرد.

بوگاتی چنتودیچی

هرچند که بوگاتی چنتودیچی در رنگ سفید به نمایش درآمده اما براساس آنچه که مدیر بوگاتی آقای استفان وینکلمان اعلام کرده، خریداران می‌توانند این خودرو را با رنگ موردنظر خود سفارش دهند. البته ناگفته پیداست که افرادی که قرار است چندین میلیون دلار برای خرید یک خودرو بپردازند، امکان سفارش ویژگی‌های دلخواه خود را نیز خواهند داشت.

بوگاتی درنظر دارد تنها 10 دستگاه از این خودرو را آن هم با قیمت 8 میلیون یورو (8.9 میلیون دلار بنابر نرخ فعلی برابری ارزهای جهان) به خریداران عرضه نماید.

دیدگاه کاربران