• مديرعامل جديد ايران‌ خودرو انتخاب شد

دلیل برکناری مدیر آبی‌پوشان چه بود؟!

مدیرعامل جدید ایران‌ خودرو انتخاب شد

13 اسفند 1401 12:53

دلیل خداحافظی خطیبی از ایران خودرو

اسفند 1401: آقای محمدرضا فیض بخش، رئیس هیات مدیره ایران خودرو، در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل و اعضای جدید هیات مدیره ایران خودرو، می‌گوید تغییر مدیرعامل این مجموعه نیز براساس روندهای قانونی برگزاری مجمع بوده و طرح هرگونه موضوعات و شایعات درخصوص علت این جابه جایی کاملا بی اساس است. 

محمدرضا فیض بخش؛ رئیس هیات مدیره ایران خودرو

فیض بخش افزود: در این چارچوب، هیات مدیره جدید انتخاب شده است و آقایان عظیمی، شیخ زاده و ایمانی جایگزین آقایان خطیبی، پیرمحمدی و داداشی شدند. حسب قوانین تجارت و حاکمیت شرکتی، عمر دوساله مجموعه هیات مدیره ایران خودرو در ماه گذشته به پایان رسید و مجمع عمومی فوق العاده برای انتخاب اعضای جدید برگزار شد، گفت: بر این اساس، شخصیت‌های حقوقی عضو هیات مدیره ایران خودرو به وسیله سهام‌داران تعیین شدند و در نتیجه، اعضای حقیقی نمایندگان صاحب سهم حقوقی هیات مدیره باید مسوولیت خود را آغاز کنند.

فیض بخش ضمن قدردانی از تلاش‌های 13 ماهه دکتر مهدی خطیبی، تاکید کرد: آن چه در زمینه انتصابات جدید اتفاق افتاد، تنها حاصل ساز و کار قوانین بوده و موضوع دیگری در این باره مطرح نیست. به گفته وی، دکتر خطیبی در این مدت، تلاش بسیاری کرده و دستاوردهای بسیاری نیز در این مدت کسب کرده است. 

علیمردان عظیمی: یازدهمین مدیرعامل ایران خودرو

اسفند 1401: پس از گذشت 13 ماه از دوره فعالیت مهدی خطیبی در گروه ایران‌ خودرو، روز یکشنبه هفتم اسفند ماه، این مدیر صنعتی برکنار شد و جای خود را به علیمردان عظیمی، عضو هیات مدیره سایپا، داد.

مهدی خطیبی؛ دهمین مدیرعامل ایران خودرو

در حالی‌که سه هفته پیش، برخی رسانه‌ها،  خبر دستور رئیس‌جمهور مبنی بر برکناری مدیرعامل ایران خودرو به علت واگذاری رانتی را منتشر کرده بودند، ‌ امروز با تغییر خطیبی این خبر تأیید و محقق شد. گزارش‌های پیشین حاکی از این بود که چندی قبل با رسیدن گزارش‌هایی به رئیس‌جمهور مبنی بر واگذاری رانتی خودرو به دست برخی خودروسازان، رئیسی در جلسه هیئت دولت در این زمینه به وزیر صمت و بازرسی ویژه رئیس‌جمهور دستور بررسی داده است. متعاقب این دستور و با بررسی حجت‌الاسلام حسن درویشیان (رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور) تخلف برخی خودروسازان از جمله ایران خودرو قطعی شد که رئیس‌جمهور نیز پیرو این گزارش دستور برکناری خطیبی مدیرعامل ایران خودرو را صادر کرد.

گفته می‌شود برخی دستگاه‌ها جزو دریافت‌کنندگان خودروهای رانتی بوده‌اند و پیگیری‌هایی برای تغییر دستور رئیس‌جمهور انجام داده‌اند که به نتیجه نرسید. این درحالی‌است که طبق دستورالعمل 8 بندی رئیس‌جمهور در موضوع خودرو، هرگونه واگذاری خودرو به شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی به صورت رانتی و غیرشفاف و متفاوت با رویه معمول فروش خودرو به مردم ممنوع است.

علیمردان عظیمی؛ یازدهمین مدیرعامل ایران خودرو

امید قالیباف (سخنگوی وزارت صمت) در رابطه با برکناری مدیرعامل ایران‌خودرو اظهار کرد: با تغییراتی که در ترکیب سهامداران ایران‌خودرو در مجمع عمومی این شرکت اتفاق افتاد، مهدی خطیبی از مدیرعاملی ایران خودرو کنار رفت و علیمردان عظیمی جای وی را گرفت. وی افزود: در همین راستا سه نفر از پنج عضو هیات مدیره ایران‌خودرو نیز تغییر کردند. علیمردان عظیمی پیش از این رئیس هیات مدیره شرکت سایپا بوده و عضویت هیات مدیره شرکت‌هایی نظیر فنرسازی زر، توسعه بازرگانی برنا و سایپا پرس، مدیرکل دفتر مرکز حقوقی و مدیرکل بازرسی گروه سایپا را نیز در کارنامه خود دارد.

همچنین با انتخاب نمایندگان سهام‌داران در مجمع عادی به طور فوق العاده ایران خودرو، پنج عضو هیات مدیره این شرکت نیز معرفی شدند. اعضای جدید هیات مدیره ایران خودرو عبارتند از:

  • محمدرضا فیض بخش، نماینده سازمان مدیریت صنعتی
  • علیمردان عظیمی، نماینده شرکت سرمایه گذاری سلیم
  • علی شیخ زاده، نماینده تعاونی کارکنان ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)
  • جمشید ایمانی، نماینده شرکت تدبیر سرمایه آراد
  • مرتضی شفیعی، نماینده شرکت پویا نمایان رستا

مهدی خطیبی: دهمین مدیرعامل ایران خودرو

بهمن 1400: دولت سیزدهم، بعد از حدود پنج ماه از استقرار، همان مسیری را رفت که دولت‌های پیشین رفتند و دست به تغییر مدیرعامل دو شرکت بزرگ خودروساز کشور زد. پیش تر خودروسازی سایپا شاهد تغییر مدیرعامل خود بود و محمدعلی تیموری، جایگزین جواد سلیمانی شد. زمانی که سلیمانی از سایپا رفت بسیاری پیش بینی کردند مدیرعاملی مقیمی نیز در ایران خودرو چندان دوامی ندارد و به زودی جانشین او نیز مشخص می شود. این پیش بینی زودتر از آنچه تصور می شد محقق شد و فاطمی امین، زیر حکم عزل فرشاد مقیمی را امضا کرد.

مهدی خطیبی با رای اعضای هیات مدیره ایران خودرو به عنوان دهمین مدیرعامل ایران خودرو، سکان هیات بزرگترین خودروساز خاورمیانه را در دست گرفت.

مهدی خطیبی؛ دهمین مدیرعامل ایران خودرو

خطیبی پیش تر در زمره مدیران ایران خودرو بود. بررسی کارنامه کاری او نشان می‌دهد که او در مقطعی مدیریت فروش ایران خودرو را در اختیار داشت. همچنین مدیرعامل جدید ایران خودرو، زمانی مدیرعامل شرکت لیزینگ ایران خودرو نیز بوده است. حضور خطیبی در ایران خودرو، محدود به مدیریت فروش و لیزینگ این شرکت نبود و او چندی نیز مدیرعاملی شرکت توسعه تجارت و خدمات خودرو را قبول کرد. سابقه حضور در راس مدیریت شرکت لیزینگ ایران خودرو سبب شد تا خطیبی مدیرعاملی شرکت لیزینگ شهر را نیز به کارنامه کاری خود اضافه کند.

مدیرعامل جدید ایران خودرو پیش تر سکان هدایت ریگان خودرو از شرکت‌های خودروساز خصوصی را در دست داشت. خطیبی در حالی مدیریت ایران خودرو را قبول کرده است که این خودروساز با زیان انباشته سنگینی روبرو است و بار دیگر ذیل ماده 141 قانون تجارت قرار گرفته و عنوان یک شرکت ورشکسته (شرکتی که بدهی اش از سرمایه ثبت شده است پیشی گرفته) شناخته می‌شود.

اما فرشاد مقیمی ، نهمین مدیرعامل ایران خودرو، در حدود دو سال و نیمی که ایران خودرو را مدیریت کرد چه کارنامه‌ای از خود به جای گذاشت؟

فرشاد مقیمی؛ نهمین مدیرعامل ایران خودرو

مقیمی پیش از اینکه مدیرعامل ایران خودرو شود، در آبان ماه 1397 با حکم رضا رحمانی، وزیر وقت صمت، به عنوان معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب شد. البته حضور مقیمی در این پست وزارتی چندان دوام نداشت و او تابستان 1398 بعد از بازداشت هاشم یکه زارع (هشتمین مدیر عامل ایران خودرو) وزارت صمت را به مقصد این شرکت خودروساز ترک کرد. حضور مقیمی در راس هرم مدیریت ایران خودرو آن هم بدون تجربه خاصی در خودروسازی با انتقاداتی همراه شد با این حال مقیمی این حدود 30 ماه در این شرکت خودروساز باقی ماند. شاید مهمترین اقدام مقیمی را بتوان حذف پژو 405 از سبد محصولاتی این خودروساز و تولید خودرو تارا دانست. در واقع مقیمی، کار نیمه تمام یکه زارع در ایرانی سازی پ‍ژو 301 به سرانجام رساند و مدل ایرانی این خودروی فرانسوی پسابرجامی روانه بازار کرد. هر چند اخباری غیر رسمی از انتخاب فرشاد مقمیمی به عنوان معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت خبر می دهد اما هنوز این مساله به صورت رسمی تایید نشده است.   

فرشاد مقیمی: نهمین مدیر عامل ایران خودرو

شهریور 1398: حدود یک هفته بعد از برکناری و بازداشت مدیرعامل سابق ایران‌خودرو یعنی هاشم یکه‌زارع، علیرغم تمام گمانه‌زنی‌ها فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صمت بر این مسند تکیه زد.

مدیرعامل جدید ایران‌خودرو در حالی سکان‌دار این شرکت شده است که به نظر می‌رسد جو ملتهبی بر فضای کاری این شرکت سایه افکنده باشد. از سوی دیگر ایران‌خودرو پروژه بزرگ پژو 301 را پیش روی خود می‌بینند که دست بر قضا مقیمی در زمان حضور در معاونت صنایع وزارت صنعت، از پروژه بسیار حمایت کرده بود.

فرشاد مقیمی؛ نهمین مدیرعامل ایران خودرو

انتخاب مقیمی در حالی صورت گرفت که پیش‌تر رسانه‌ها از گزینه‌هایی مانند منوچهر منطقی مدیرعامل سابق این شرکت، عادل پیرمحمدی معاون تحقیقات و مهندسی ایران‌خودرو و البته شیخ‌زاده قائم‌مقام مدیرعامل سایپا به عنوان جانشین یکه‌زارع یاد می‌کردند.

فرشاد مقیمی به عنوان یکی از مدیران رو به پیشرفت صنعت کشور شناخته می‌شود. اما با این حال در کارنامه او سابقه مستقیمی با خودرو دیده نمی‌شود. در مقام معاونت در وزارت صنعت همواره بخشی از نگرش خود را به خودروسازان اختصاص داده بود. گفته می‌شود ایده تخصیص 20 درصد از تولید روزانه خودرو به فروش فوری از ایده‌های او بوده است. اینکه شرکت‌های خودروساز مجبور به داخلی‌سازی شوند نیز از اصرارهای پرتعداد مقیمی بوده است.

مقیمی در وزارت صنعت مشتریان را به صبر دعوت کرده بود ولی اکنون در لباس مدیرعامل چنین مواضعی را نمی‌تواند اتخاذ کند. او که همکاری با فرانسوی‌ها را‌ آفت صنعت خودرو کشور قلمداد کرده بود، به طور حتم می‌بایست راهکار دیگری را برای توسعه و پیشرفت خودروسازی کشور بدون حضور اروپایی‌ها اتخاذ کند.

با این حال تقریباً مطمئن هستیم که فرشاد مقیمی رابطه خوبی با رسانه‌ها دارد. این روحیه می‌تواند رسانه‌هایی که مدت‌ها از همکاری با بزرگ‌ترین خودروساز کشور منع بودند و یا با بی‌مهری با آن‌ها برخورد می‌شد را به سوی خود جلب کند.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

دیدگاه کاربران