بررسی 11 مرحله با توجه به انواع پیشرانه

مراحل تعویض تسمه تایم در خودرو

5 شهریور 1398 15:44

در تعریفی ساده «تسمه تایم» یا «تسمه تایمینگ» یک تسمه دندانه‌دار است که وظیفه انتقال نیرو را از میل‌لنگ را به میل بادامک‌ها برعهده دارد و سبب باز و بسته شدن سوپاپ‌ها در سیلندر می‌شود.

در صورتی که پیشرانه نتواند در زمان‌های بسیار دقیق سوپاپ‌هایش را باز و بست کند،‌ هیچ فایده‌ای ندارد. وظیفه خطیر و حیاتی که تنها از یک تسمه ساده ساخته است؛ تسمه تایم.بسته به مدل خودرو و طرز رانندگی و نگهداری مالک آن، هر خودرویی پس از ده‌ها هزار کیلومتر کارکرد نیاز به تعویض تسمه تایم دارد. به همین بهانه، در نوشتار پیش رو مراحل چندگانه تعویض تسمه تایم را بررسی کردیم با این توضیح که در هر خودرویی با توجه به پیشرانه، شرایط و جزئیات متفاوتی را در زمینه تعویض تسمه تایم شاهد هستیم که در هنگام عملیات تعویض باید به آن توجه و دقت کرد.

1- خرید یک تسمه سالم و متناسب

در کتابچه راهنمای خودروی شما مشخصات مربوط به تسمه تایمی که پیشرانه خودرویتان به آن نیازمند است درج شده، پس برای تهیه آن می‌توانید به نزدیک‌ترین نمایندگی محل اقامت مراجعه کنید. در هنگام مراجعه، به نکاتی همچون سال ساخت و نیز مطابقت تسمه تایم با پیشرانه خودرو توجه فراوانی کنید. زیرا در تناسب با مدل هر خودرویی، برندهای متعددی از تسمه تایم در بازار وجود دارد که احیاناً ممکن است از مرغوبیت و استحکام درخوری نیز برخوردار نباشند؛ برای حل این مسئله ارائه شماره VIN شاسی خودرو به فروشنده، می‌تواند وی را برای پیدا نمودن تسمه تایم مناسب کمک کند.

2- خرید واشر و چسب

در حالی که مشغول خرید تسمه تایم هستید، ایده خوبی است که به خرید واشرهای درزگیر و چسب مربوطه نیز اقدام کنید. معمولاً سازندگان تسمه تایم می‌دانند که چه واشرهایی در هنگام تعویض مورد نیاز است.

3- اتصال باتری خودرو را قطع کنید

اطمینان حاصل کنید که در هنگام کار تعمیراتی بر روی خودرو، هیچ شوک تند الکتریکی و یا سوختگی ناشی از آن ایجاد نمی‌شود. برای این کار تنها کافی است که کابل مربوط به اتصال قطب منفی باتری را از ترمینال آن جدا کنید و در این وضعیت اصلاً نیازی به برداشتن کل باتری از پایه آن نیست. فراموش نکنید در صورت قطع اتصالات باتری خودرو، نیاز به وارد نمودن کد دارید تا بلکه برخی از وسائل برقی همچون رادیو و یا سامانه ناوبری را مجدداً فعال کنید.

4- تسمه آلترناتور را بردارید

تسمه آلترناتور یک تسمه کوچک‌تر است که اغلب در ناحیه بالایی و یا جلویی تسمه تایم مستقر شده است. برای برداشتن این قطعه تنها به شل کردن مهره‌های مرتبط به آن اقدام کنید. هر چند در برخی از مدل‌های خودرویی نیاز به برداشتن یک تسمه مارپیچ نیز وجود دارد.

5- درصورت لزوم قطعات اضافی را بردارید

در تعدادی از مدل‌های خودرو، لوازمی همچون پمپ فرمان برقی و کمپرسور تهویه مطبوع اغلب از دسترسی مستقیم تعمیرکار به تسمه تایم ممانعت به عمل می‌آورند. با شل کردن پیچ‌های مرتبط و با اعمال دقتی فراوان، می‌توان این لوازم را از مکان نصبشان برداشت اما باید دقت کرد که در هنگام نصب تسمه تایم جدید محل استقرار قبلی آن‌ها را گم نکنید. در این میان، اکیداً توصیه می‌شود که هیچ یک از اتصالات تحت فشار را از جای خود برنداشته و یا موجبات تخلیه سیستم‌های تحت فشار را فراهم نیاورید. زیرا این کار مشکلات و دردسرهای فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

6- قفل کردن تایمینگ

برای انجام این کار زبانه میل‌لنگ را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا با عدد 0 مدرج شده برای تایمیینگ در سیلندر همتراز گردد. برای انجام این کار تنها نیاز به یک آچار دارید.

7- جمع‌آوری پیچ و مهره

تمامی پیچ‌ومهره‌های مربوط به عملیات تعویض تسمه تایم را در یک کاور جای داده و در جای مطمئنی بگذارید که دسترسی دوباره به آن‌ها آسان باشد.

8- همراستا نمودن

تایمینگ میل‌لنگ و میل‌بادامک را از لحاظ همراستایی صحیح علائم روی پولی آن‌ها چک و بررسی نمایید. شما باید خطوط و نقاط روی هر دو پولی را چنان بررسی کنید تا مطابقت و همراستایی علائم روی آن‌ها احراز شود.

9- بررسی نشتی در محل تعمیرات

اطمینان حاصل کنید که هیچ نشتی و یا مایعی در مکانی که در حال تعویض تسمه تایم هستید دیده نمی‌شود.

10- نصب تسمه تایم جدید

با برداشتن قاب تسمه تایم، تسمه‌کش را در محل مربوطه جای داده تا امکان لغزش و جداسازی تسمه تایم کهنه از روی پولی فراهم شود. سپس تسمه تایم جدید را در محل خود نصب نموده و اطمینان حاصل کنید که گشتاور وارد شده بر آن درست مطابق مشخصاتی است که در دفترچه راهنمای خودرو درج شده است. در این میان، رگلاژ تسمه تایم نو نیز نباید فراموش شود، به این صورت که تا حدی سفت باشد که با اعمال فشار دست بر روی آن حداقل یک سانتی‌متر جابه‌جا شود.

11- مونتاژ مجدداً قطعات باز شده و تست خودرو

پس از نصب تسمه تایم جدید و تنظیم کشش آن مطابق با استاندارد سازنده، تمامی تجهیزات و لوازم باز شده هنگام تعمیر را در مکان پیشین خود نصب کنید. برای تست خودرو هم پیشرانه را روشن کنید و با سرعت کم در جاده‌های خلوت برانید تا بررسی کنید که تسمه تایم نو به طرز صحیحی در جای خود مستقر شده باشد و هیچ خرابی دیگری نیز در پیشرانه خودرویتان وجود ندارد.

دیدگاه کاربران