معرفی فناوری هدآپ سه بعدی

ادامه نوآوری‌های جگوار-لندرور

7 شهریور 1398 19:09

این روزها گروه جگوار-لندرور حسابی در عرصه فناوری‌های مدرن خودرو پیشتاز شده است. پس از تشخیص حالات راننده و دست‌اندازهای جاده، حالا فناوری سه‌بعدی HUD (نمایش اطلاعات روی شیشه جلو) آن‌ها خبرساز شده است.

فناوری HUD سه بعدی بخشی از نسل آینده فناوری‌های مربوط به سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی است که از دنیای واقعی الهام گرفته می‌شود و البته مصارف ایمنی نیز دارد. سیستم HUD یا Head Up Display فناوری است که از سال‌ها پیش توسط جت‌های جنگنده به خدمت گرفته می‌شود. خلبان‌ها در سرعت‌های بسیار بالا و مانورهای پیچیده در حالی که تمرکز اصلی‌‌شان روی فضای بیرونی کاکپیت است، نمی‌توانند در چنان شرایطی دقت خوبی روی عقربه‌ها و آمپرهای روی کنسول خود داشته باشند. نمایش برخی از مهم‌ترین اطلاعات مثل ارتفاع، زاویه و البته اهداف قابل رهگیری آن هم روی یک پنل شیشه‌ای شفاف ایده خلاقانه‌ای بود که علاوه بر متمرکز کردن حواس خلبان، او را از چند و چون عملکرد هواپیما نیز آگاه می‌کرد. این سیستم البته با قابلیت‌هایی ساده‌تر چندی است که در خودروهای لوکس و اسپرت نیز رواج پیدا کرده است. سیستمی که اغلب شامل اطلاعاتی مانند سرعت خودرو، مسیریابی، دنده، هشدارهای رانندگی و برخی دیگر از علایم راهنمایی و رانندگی می‌شود.

تا پیش از این سیستم HUD با رنگ‌بندی ساده و دو بعدی روی شیشه جلو خودروها به نمایش درمی‌آمد ولی حالا گروه جگوار-لندرور در حال توسعه فناوری سه‌بعدی آن است. در واقع این بخشی از نسل آینده فناوری‌های مربوط به سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی است که از دنیای واقعی الهام گرفته می‌شود و البته مصارف ایمنی نیز دارد.

در این سیستم هشدارهایی مانند خروج از مسیر، تشخیص مخاطرات جانبی، و حتی کاهش میدان دید به صورت سه‌بعدی به راننده و حتی سرنشین جلو اعلام می‌شود. جگوار لندروور مدعی است فناوری جدید به حدی پیشرفته است که سرنشینان می‌تواند فیلم‌های سه بعدی را روی داشبورد خودرو بدون صفحه نمایش فیزیکی و البته عینک مشاهده کنند.

هدآپ سه‌بعدی بخشی از پروژه همکاری بین این شرکت خودروساز و دپارتمان الکترونیک دانشگاه کمبریج است. به گفته مدیر این دپارتمان، فناوری جدید جزئی از برنامه‌های پیشرو برای توسعه واقعیت مجازی هستند که توسط شرکای ما به‌عنوان بازیگران جهانی و در نظر گرفتن جایگاه استراتژیک آن‌ها توسعه پیدا می‌کند.

مترجم : نیما حدادی

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران