ساخت نسخه‌ای خاص برای تصاحب تاج سرعت

بوگاتی شیرون رکورد سرعت را جابه‌جا کرد

12 شهریور 1398 09:15

هرچند پیش از این، بوگاتی اعلام کرد که اندیشه‌ای برای رکوردشکنی با مدل شیرون را در سر ندارد اما این خودروی فوق‌سریع موفق شده بار دیگر نام بوگاتی را بر سر زبان‌ها انداخته و تاج سرعت را بر سر بگذارد. شرکت سازنده نمونه‌ای ویژه از شیرون اسپرت را به آلمان روانه کرد تا در پیست معروف Ehra-Lessien اقدام به ثبت رکورد تازه‌ای کند.

با اعمال تغییرات فنی متعدد، این نسخه خاص از بوگاتی شیرون اسپرت توانسته با ثبت حداکثر سرعت 490.48 کیلومتر برساعت رکورد سرعت را جابه‌جا کند.رقم ثبت شده عدد حیرت انگیز 490.484کیلومتر برساعت است که با رانندگی اندی والاس به دست آمده و البته مورد تایید موسسه معتبر آلمانی TÜV نیز قرار گرفته که در نتیجه به آن اعتباری رسمی بخشیده است.

البته همان‌طور که می‌توان حدس زد، خودروی موردنظر با بوگاتی شیرون اسپرت عادی متفاوت بوده چراکه بوگاتی برای ساخت آن با طراح شاسی باسابقه یعنی دالارا و همچنین شرکت تایرساز معروف یعنی میشلین همکاری کرده تا نمونه‌ای از این خودروی فوق‌العاده بسازد که قادر باشد رکورد قبلی سرعت یعنی 480 کیلومتر برساعت را جابه‌جا نماید.

براساس آنچه تاپ گیر اعلام کرده، تیم مهندسین برای مدت شش ماه روی این خودروی 16 سیلندر کار کرده تا نتیجه مطلوب حاصل شود. بدنه این نمونه استثنایی 25 سانتی‌متر بلندتر از شیرون استاندارد بوده که در نتیجه چهره‌ای هیجان‌انگیزتر از نسخه‌های عادی این خودرو دارد.

رکوردشکنی بوگاتی شیرون اسپرت

به منظور افزایش فضا برای نصب قطعاتی که در سرعتهای بالا ضریب درگ را در بخش عقب خودرو کاهش میدهند، از نصب ترمز کمکی هوایی و باله عقب صرف نظر شده است. علاوهبراین سیستم کنترل ارتفاع لیزری نیز در این بوگاتی شیرون خاص نصب شده تا به صورت خودکار ارتفاع خودرو را تنظیم نماید.

سیستم اگزوز نیز مورد بازبینی قرار گرفته و قطعه‌ای دوتایی شبیه به آنچه ماه گذشته در جانشین EB110 یعنی مدل چنتودیچی مشاهده کردیم، به جای آن نصب شده است. اگزوز جدید توسط مهندسان به گونه‌ای طراحی شده که در بهبود ضریب درگ و آیرودینامیک تاثیر مثبت داشته باشد.

تا لحظه نگارش این مطلب تصویری از فضای داخلی این خودرو منتشر نشده اما تاپ گیر گزارش داده که این خودرو تک‌سرنشین بوده و صندلی سرنشین کناری برداشته شده تا تعدادی کامپیوتر جایگزین آن شود. بوگاتی برای راننده صندلی ایمنی نصب کرده و رول بارهای حفاظتی نیز در کابین نصب شده علاوه‌براین که از حضور برخی قطعات صرف نظر شده تا وزن کلی خودرو کاهش یابد.

همچون بوگاتی چنتودیچی، پیشرانه 8 لیتری مجهز به چهار توربو که در شیرون اسپرت نصب شده، قدرتی برابر با 1578 اسب‌بخار دارد.

بوگاتی شیرون اسپرت سریع ترین خودروی تولید انبوه

نوارهای نارنجی رنگ که روی بدنه مشکی بوگاتی شیرون سوپر اسپرت قرار گرفته، یادآور مدل ویرون سوپر اسپرت خواهد بود که طرح مشابهی روی بدنه داشت. شایعاتی که از محل تولید بوگاتی به گوش می‌رسد حاکی از این هستند که از تولید شیرون SS خبری نیست اما تاپ گیر اعتقاد دارد که این خودروی استثنایی پایه‌گذار مدلی دیگر خواهد بود که احتمالاً در آینده معرفی خواهد شد.

در هر حال این بوگاتی شیرون استثنایی که توانسته رکورد جدیدی در سرعت ثبت نماید، فعلاً به عنوان خودرویی منحصربه‌فرد و البته آزمایشی باقی خواهد ماند. اکنون که مرز سرعت 490 کیلومتر برساعت شکسته شده، علاقمندان خودرو منتظر مدلی هستند که بتواند از مرز 500 کیلومتر برساعت عبور نماید. باید منتظر ماند و دید کدام خودرو موفق به کسب این رکورد پرافتخار خواهد شد.

دیدگاه کاربران