مجهز به پیشرانه پلاگین هیبرید

معرفی کیا سید اسپرت‌واگن و اکسید مدل 2020

12 شهریور 1398 10:15

سبد خانواده کیا سید به واسطه ورود مدل‌های هیبرید، اکنون متنوع‌تر از قبل می‌شود. این پیشرانه اقتصادی در مجموع قدرتی برابر با 139 اسب‌بخار و 265 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار خودروهای کیا قرار می‌دهد. شاید در نظر اول این ارقام چندان راضی‌کننده به نظر نرسد اما بد نیست بدانید که این خودروهای اقتصادی به گونه‌ای مهندسی شده‌اند که با همین پیشرانه نه چندان قدرتمند نیز عملکرد خوبی ارائه دهند. شتاب صفر تا صد کیلومتر 10.8 ثانیه‌ای برای مدل سید اسپرت‌واگن PHEV و 11 ثانیه برای مدل کراس‌اور اکسید PHEV می‌تواند شاهدی بر این مدعی باشد.

کیا فروش نسخه‌های پلاگین هیبرید سید اسپرت‌واگن و XCeed را از اوایل سال 2020 در اروپا آغاز خواهد کرد.پیشرانه مذکور نمونه‌ای 4 سیلندر 1.6 لیتری بنزین‌سوز از خانواده پیشرانه‌های نام آشنای Kappa است که پیش از این نیز شاهد نصب آن در سایر محصولات کیا بوده‌ایم. به منظور اعطای قوای حرکتی به دو محصول اقتصادی کیا، این پیشرانه با جعبه‌دنده شش سرعته دوکلاچه اتوماتیک، یک پیشرانه برقی 44.5 کیلوواتی و باتری لیتیوم یون به ظرفیت 8.9 کیلووات ساعت به طور مشترک همکاری می‌کند.

کیا اعلام کرده که جعبه‌دنده‌های دوکلاچه اتوماتیک را برای نصب در خودروهای برقی مناسب‌تر می‌داند تا استفاده از سیستم‌های انتقال قدرت برقی که در این‌گونه خودروها استفاده می‌شود. مثلاً سیستم انتقال قدرت e-CVT بخشی از نیروی موتور برقی را مصرف می‌کند درنتیجه بازدهی پیشرانه به طور کل پایین خواهد آمد.

کیا اکسید پلاگین هیبرید

مجموعه باتری که پشت صندلی‌های عقب و کنار باک 37 لیتری خودروهای کیا قرار گرفته، با یک بار شارژ کامل برای این دو خودروی کراس‌اور و استیشن امکان حرکت تا سقف 60 کیلومتر را فراهم می‌سازد. البته وجود این باتری باعث شده ظرفیت حمل بار هردو خودرو به شکل محسوس کاهش یابد به طوری که گنجایش صندوق سید اسپرت‌واگن PHEV در حدود 435 لیتر بوده که نسبت به ظرفیت 600 لیتری مدل استاندارد، بسیار کمتر است. در مورد کراس‌اور اکسید نیز امر مشابهی اتفاق افتاده به گونه‌ای که ظرفیت بخش بار از 426 لیتر در مدل استاندارد به 291 لیتر در نسخه PHEV کاهش یافته است.

در هردو خودرو فضایی در محفظه صندوق برای کابل‌های شارژ پیش‌بینی شده که از طریق محل درنظر گرفته شده در گلگیر خودروها برای شارژ باتری اقدام شود.

کیا سید اسپرت‌واگن پلاگین هیبرید

طراحی ظاهری هردو خودرو نسبت به نمونه غیربرقی آن‌ها تفاوتی نداشته و غیر از اضافه شدن درگاه شارژ باتری‌ها، بسته شدن جلوپنجره آن‌ها به منظور کاهش مقاومت بدنه در برابر جریان هوا و همچنین وجود نشان های «eco plug-in» روی بدنه مدل استیشن را می‌توان به عنوان تغییرات ظاهری این خودروها محسوب کرد.

هردو مدل به صورت استاندارد به رینگ‌های 16 اینچی مجهز است اما در صورت درخواست مشتری، می‌توان مدل سید اسپرت‌واگن را با رینگ‌های 17 اینچ و کراس‌اور اکسید را با رینگ‌های 18 اینچ سفارش داد. برای مدل استیشن امکان سفارش سپرهای GT Line نیز فراهم شده که ظاهر بسیار اسپرت‌تری به خودرو خواهد بخشید.

در فضای داخل تغییر چندانی نسبت به مدل استاندارد این خودروها به چشم نمی‌خورد مگر نشانگر شارژ باتری‌ها که به منظور آگاهی‌رسانی به کاربر، روی داشبورد نصب شده است. صفحه نمایش لمسی 10.25 اینچی روی داشبورد در کنار نمایشگر دیجیتال 12.3 اینچی پشت آمپر تکمیل‌کننده تجهیزات اطلاع‌رسانی داخل کابین خواهند بود.

نکته جالب این‌که دکمه‌ای روی داشبورد پیش‌بینی شده که به راننده امکان می‌دهد جریان هوای ورودی از تمام دریچه‌ها را ببندد. این عمل به کاهش مصرف باتری خودرو کمک می‌کند. سیستم بازیابی انرژی از نیروی ترمز در هردو خودرو پیش‌بینی شده تا بیش از پیش در مصرف سوخت این خودروهای اقتصادی صرفه‌جویی شود.

کیا فروش سید اسپرت‌واگن PHEV و کراس‌اور اکسید PHEV را از اوایل سال 2020 در اروپا آغاز خواهد کرد.

دیدگاه کاربران