بازگشت فرانسوی‌ها به بازی

گروه PSA از مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و سودآورتر شد

15 شهریور 1398 08:39

شاید این‌طور به نظر برسد که شرکت‌های نامداری چون مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و آلمان که به لطف محصولات لوکس و پرآپشن خود معروف شده‌اند، سودآوری کلانی دارند. اما گویا واقعیت کمی متفاوت‌تر است.

برخی از ناظران بر این باورند که سود ناخالص کمتر مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه این دو شرکت بوده است. در دنیای امروز خودروسازی، بحث سودآوری یکی از اصلی‌ترین معیارها برای موفقیت است. موضوعی که باعث شده تا شرکت‌های بزرگ خودروسازی برخی از مدل‌های معروف خود را درست به همین دلیل عدم‌سودآوری به کلی از چرخه تولید حذف کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد گروه PSA شامل پژو، سیتروئن، اوپل و واکسهال روزگار خوبی را تجربه می‌کند. این خودروساز بزرگ فرانسوی طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی توانسته سوددهی بیشتری حتی نسبت به مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و داشته باشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است در سه ماهه دوم سال جاری میلادی سود ناخالص شرکت ب‌ام‌و معادل 2.8 و سود ناخالص شرکت مرسدس‌بنز معادل 1.4 درصد کاهش پیدا کرده است. این درست در حالی است که گروه PSA در همین مدت توانسته سود ناخالص خود را به مثبت 8.7 درصد افزایش دهد. نکته جالب در این میان آن است که اشکودا زیرمجموعه اهل چک فولکس‌واگن نیز در این بازه زمانی سودآوری 8.1 درصدی داشته است.

آنچه مایه تعجب کارشناسان است، قیمت بالاتر محصولات دو خودروساز معروف آلمانی است که اغلب به خاطر آپشن‌ها و تجهیزات خاصشان مورد توجه قرار می‌گیرند. البته برخی از ناظران بر این باورند که این سود ناخالص کمتر به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه این دو شرکت بوده است. سرمایه‌گذاری برای حوزه‌های نوظهوری مانند خودروهای خودران و برقی‌ها. البته جنگ تجاری آمریکا و چین نیز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودروهای آمریکایی در این کاهش سود بی‌تاثیر نبوده است. چراکه آمارهای سال گذشته این دو شرکت حاکی از آن است که طی سال‌های اخیر سودآوری مناسبی را تجربه کرده بودند اما مناسبات اخیر بین‌المللی این خودروسازان آسیب جدی وارد کرده است.

دیدگاه کاربران