چشمک ستاره نقره‌فام به آینده

رونمایی از مرسدس‌بنز EQS در فرانکفورت

20 شهریور 1398 21:25

خودروهای کانسپت همواره به دلیل طراحی خاص و فناوری‌های آینده‌نگر مورد توجه قرار می‌گرفته‌اند. حال تصور کنید مرسدس‌بنز که خود نیمی از پیشرفت فناوری در حوزه خودرو را ارائه داده، دست به تولید یک کانسپت بزند.

کانسپت مرسدس‌بنز EQS تصویری از آینده S کلاس برقی را به نمایش گذاشته است. در نمایشگاه فرانکفورت امسال ستاره نقره‌فام اشتوتگارت دست به اقدامی منحصر به فرد زد. کانسپت جدید شرکت که Vision EQS نام دارد، برخلاف تمام کانسپت‌ها بیش از آنکه روی طراحی‌های خارق‌العاده مانور دهد، روی خواص لوکس‌ و تجملی متمرکز شده است. در واقع این خودرو تصویری از آینده S کلاس برقی را به نمایش گذاشته است.

نابغه‌های مرسدسی این‌بار به جای آنکه محصولی را به آینده خودروسازی نزدیک کنند، آینده را به سوی یک محصول کشیده‌اند. همین است که می‌توان حس و حال واقعی را در زیر پوست این کانسپت حس کرد. یکی از مصداق‌های همین واقعیت‌گرایی این است که شرکت با صداقت کامل اعلام کرده که این خودرو یک خودران تمام و کمال نیست.

مرسدس‌بنز EQS

قوای محرکه مرسدس‌بنز EQS در اوج سادگی یک پیشرفت استادانه را نشان می‌دهد. برای این خودرو دو موتور برقی در نظر گرفته شده که روی محور عقب و جلو تعبیه شده‌اند. پکیج باتری‌ها نیز درست بین این دو موتور برقی تعبیه خواهند شد. تمام حدس و گمان‌ها درباره خروجی این موتورها حتی نزدیک به واقعیت هم نبوده است. این خودرو با تولید نزدیک به 470 اسب‌بخار قدرت و توان پیمایشی 700 کیلومتر با یک بار شارژ کنایه معناداری به تسلا مدل S زده است. شاید باورکردنی نباشد که 80 درصد ظرفیت باتری‌های این خودرو تنها در 20 دقیقه تکمیل می‌شوند.

تمام مهندسی مربوط به قوای محرکه مرسدس‌بنز برقی جدید در مقابل طراحی سیستم نوردهی آن چیز پیش پا افتاده‌ای به نظر می‌رسد. جلوپنجره نورانی این خودرو چیزی بیش از یک نمایش چشم‌نواز برای بینندگان است. درواقع این LEDهای نورانی آبی بخشی از سیستم چراغ‌های آن هستند. مرسدس‌بنز درباره این خودرو می‌گوید: نمای بیرونی مرسدس‌بنز EQS حس معلق بودن نشان نقره‌ای آن را بر بستر مشکی به وجود آورده است.

اجاز بدهید از جزئیات این نمایش خیره‌کننده بیشتر توضیح بدهیم. جلوپنجره نورانی مرسدس‌بنز EQS شامل 940 دیود جداگانه روی 188 مدار با پس‌زمینه‌ای مشکی است. به راحتی می‌توان ادعا کرد که این خودرو اولین سیستم نوردهی 360 درجه سه بعدی را وارد دنیای واقعی کرده است. البته این غیر از 229 LED دیگری است که برای خاص‌تر کردن جزئیات طراحی روی بدنه استفاده شده است که مهم‌ترین آن لوگوی نورانی شرکت خواهد بود.

داخل کابین همان چیزی را می‌بینیم که از هر کانسپت دیگری انتظار داریم. صندلی، کنسول و داشبوردهایی نامتعارف و فضایی. البته در مورد این خودرو هدف درگیر کردن راننده به‌عنوان بخشی از پروسه رانندگی خودکار بوده است. شرکت قصد دارد این محصول را به‌عنوان یکی از بهترین‌ها در خودران‌های سطح 3 معرفی کند.

کابین مرسدس‌بنز EQS

طراحی صندلی‌ها بر اساس قایق‌های لوکس شکل گرفته‌اند. ایده‌ای ناب که ماهیت تشریفاتی آن را به رخ می‌کشد. از نظر سیستم‌های ناوبری روی EQS آخرین ورژن از سیستم اطلاعات و سرگرمی MBUX تعبیه شده است. بخشی از مواد تشکیل دهنده داخل کابین از مواد بازیافی ساخته شده تا حس طبیعی بودن این خودرو دوچندان شود.

مرسدس‌بنز EQS نه فقط به طرزی سخاوتمندانه لوکس است بلکه ظرایف آیرودینامیکی نیز در سرتاسر آن دیده می‌شود.

دیدگاه کاربران