در تیراژ محدود برای بازار اروپا

ساخت نسخه‌ای خاص از هیوندای i30 N

21 شهریور 1398 19:30

به نظر میرسد فولکس‌واگن گلف GTI TCR رقیب تازه نفس جدیدی پیدا کرده چراکه هیوندای نسخه‌ای خاص از هاچ‌بک داغ ساخت خود یعنی i30 N را معرفی کرده، خودرویی که 50 کیلوگرم از مدل قبلی عرضه شده سبک‌تر است و همین عامل می‌تواند نشان‌دهنده افزایش قابلیت‌های عملکردی آن باشد.

هیوندای i30 N Project C به عنوان خودرویی هیجان‌انگیز تنها در بازار اروپا و در تیراژ 600 دستگاه عرضه خواهد شد. یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش وزن نسخه Project C را می‌توان در استفاده از رینگ‌های 19 اینچی جدید مسابقه‌ای OZ جستجو کرد که به تنهایی باعث کاهش 22 کیلوگرمی وزن خودرو شده است.

عامل مهم دیگر در کاهش وزن خودرو را می‌توان به جایگزین شدن کاپوت i30 N با نمونه‌ای از جنس فیبرکربن تقویت شده مرتبط دانست که این بخش هم باعث کاهش 7.2 کیلوگرمی وزن هاچ‌بک هیوندای شده است. رکاب‌های جانبی جدید هم که از CFRP ساخته شده‌اند در مجموع یک کیلوگرم از وزن خودرو کاسته‌اند. استفاده از این ماده پلیمری به همین نقطه ختم نشده چراکه دیفیوزر عقب نیز از همین جنس است و 386 گرم از وزن خودرو کاسته.

تغییراتی که ذکر شد مربوط به قطعات ظاهری بود اما در بخش‌هایی که از چشم بیننده دور است نیز تحولاتی رخ داده که به کاهش وزن خودرومنجر شده. به طور مثال می‌توان از توپی چرخ‌های عقب نام برد که اکنون به جای استیل، از آلومینیوم در ساخت آن استفاده شده و 4.66 کیلوگرم وزن کمتری نسبت به قبل دارد. به واسطه سفت‌تر شدن سیستم تعلیق و کاهش 6 میلی‌متری ارتفاع کلی خودرو، مرکز ثقل هیوندای i30 N به اندازه 8.8 میلی‌متر پایین‌تر آمده که مطمئناً در بهبود فرمان‌پذیری آن تاثیرگذار خواهد بود.

تغییرات هیوندای i30 N Project C محدود به ظاهر و قطعات فنی نبوده بلکه فضای داخلی نیز دستخوش تحولاتی شده است. صندلی‌های استاندارد جلو با نمونه‌های مسابقه‌ای ساخت Sabelt جایگزین شده‌اند. بخش پشتی این صندلی‌ها از جنس پلیمر CFRP بوده و هرکدام از آن‌ها باعث 7.5 کیلوگرم کاهش وزن در خودرو شده است. جدا از وزن کمتر، این صندلی‌ها در هنگام عبور از پیچ و خم مسیر پشتیبانی بهتری از راننده و سرنشین خودرو به عمل می‌آورند.

تمرکز هیوندای در ساخت نسخه Project C از مدل i30 N به افزایش عملکرد خودرو از طریق کاهش وزن معطوف بوده بنابراین تغییری در پیشرانه خودرو اعمال نشده و همه چیز همانگونه است که در نسخه استاندارد i30 N دیده می‌شود. بدین معنی که این مدل هم قوای حرکتی خود را از پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ به قدرت 271 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 378 نیوتن‌متر تامین می‌کند.

هیوندای i30 N Project C به عنوان خودرویی هیجان‌انگیز که تنها در بازار اروپا عرضه خواهد شد، در نمایشگاه خودرو فرانکفورت 2019 معرفی شده است. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تنها 600 دستگاه از این مدل ساخته و از اواخر سال جاری به مشتریان تحویل داده شود.

دیدگاه کاربران