محبوبیت از دست رفته

تست و بررسی کیا سراتو آپشنال سایپا

24 شهریور 1398 14:42

صنعت خودروسازی کشورمان تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است؛ مثلاً گاه پیش آمده که محصولات روز جهان روی خط مونتاژ داخلی بروند و گاه هم مجبور شده‌ایم حتی برای خرید خودروهای بسیار قدیمی و از رده خارج در صف انتظار بمانیم؛ اما در این بین موارد حد واسط بسیاری هم بوده‌اند که نه مثل مونتاژ مرسدس‌بنز کلاس E باعث افتخار باشند و نه همچون تولید پراید تحقیرآمیز! کیا سراتو سایپا یکی از همین محصولات حد واسط است؛ خودرویی که هرچند سال‌هاست در کشور مبدا با نمونه جدیدتر جایگزین شده اما به دلیل محدودیت‌های بازار داخل همچنان می‌تواند به عنوان یک گزینه قابل قبول مطرح شود.

کیا سراتو آپشنال سایپا از نظر ظاهری مقداری قدیمی شده و با توجه به داخلی‌سازی نسبت به مدل‌های وارداتی افت کیفی محسوسی را تجربه کرده؛ اما هنوز هم به این راحتی‌ها نمی‌توان از این خودرو چشم‌پوشی کرد.در شرایطی که جاده‌های کشورمان مملو از انواع و اقسام خودروهای از رده خارجی است که حتی بسیاری از آن‌ها یک تست ایمنی را هم پشت سر نگذاشته‌اند، می‌توان از همین نسل قدیمی کیا سراتو هم به عنوان غنیمتی یاد کرد که قادر است نیازهای حداقلی هموطنان را تامین نماید؛ البته بماند که متاسفانه با شرایط این روزهای بازار، حتی دسترسی به همین حداقل ها هم بسیار دشوار شده و اکثریت مردم مجبورند با کمتر از این‌ها سر کنند. بگذریم؛ بهتر است تا بحثمان به جاهای باریک کشیده نشده به سراغ خودرو برویم و کار بررسی امروز را آغاز کنیم.

طراحی ظاهری کیا سراتو آپشنال

طراحی کیا سراتو آپشنال سایپا

سراتو سایپا یا همان نسل دوم سراتو، در مجموع خودروی خوش‌قیافه‌ای است؛ در واقع اگر میهمان امروزمان را در کنار نسل قبلی خودش که اتفاقاً در ایران هم حضور داشته قرار بدهیم متوجه پیشرفت اعجاب‌انگیز کیا در امر طراحی خواهیم شد؛ شاید بتوان گفت که برجسته‌ترین قسمت طراحی این محصول درتناسب اندام و هماهنگی هوشمندانه میان خطوطش نهفته شده؛ نکته‌ای که ایراد گرفتن از ظاهر خودرو را به امری دشوار بدل کرده چراکه از هر زاویه به کیا سراتو می‌نگریم با شکل و شمایل بی‌عیب و نقصی مواجه می‌شویم.

فرم برجسته کاپوت، چراغ‌های خوش‌استایل، جلوپنجره اسپرت و سپرهای خوش‌فرم خودرو بیش از سایر قسمت‌ها جلب توجه می‌کنند؛ حالت کلی بدنه هم ساده و شیک با چاشنی المان‌های اسپرت ساخته شده تا اکثر سلایق را راضی نگاه دارد. البته ممکن است خطوط کلی و به خصوص کناری کیا سراتو مقداری محافظه‌کارانه به نظر برسند اما در هر صورت با نگاهی به سال طراحی باید گفت که تیم کیا کارش را خوب انجام داده و موفق شده طرحی مناسب و منطقی خلق نماید که همچنان بعد از گذشت چندین سال زیبا به چشم آید.

طراحی کیا سراتو آپشنال سایپا

با تمامی این تعاریف باز هم نمی‌توان منکر این واقعیت شد که حضور طولانی مدت و عرضه زیاد نسل دوم کیا سراتو در کشورمان، ظاهر این بدنه را برایمان تکراری کرده است. به خصوص که نمونه فیس‌لیفت شده نسل سوم سراتو با ظاهر مدرن و جسور خود نظرها را به خود جلب نموده و باعث شده که از مد افتادگی لباس‌های پدرش بیش از پیش احساس شود. این در حالی است که خودرویی مثل مزدا 3 به اصطلاح نیو، با وجود سن و سال مشابه، همچنان وجهه ظاهری خود را تا حدود زیادی حفظ نموده که دلیل اصلی این امر را می‌توان در عدم عرضه نسل جدید محصولات مزدا به کشورمان جستجو کرد.

طراحی داخلی کیا سراتو آپشنال

در داخل کابین هم با طرحی شیک و پخته روبه‌رو هستیم که هر چند تا حدودی قدیمی شده اما به دلیل چیدمان مناسب و ارگونومی عالی به راحتی نمره قبولی را دریافت می‌کند. تنها مشکل این است که متریال استفاده شده در نمونه‌های مونتاژ داخلی با افت کیفی زیادی مواجه شده‌اند و این امر به شدت در ذوق بیننده می‌زند. در واقع اگر تجربه سواری با کیا سراتو وارداتی را داشته باشید و بعد از آن پشت فرمان مدل مشابه سایپایی بنشینید، این پس‌رفت کیفی برایتان کاملاً محسوس خواهد بود. حتی شاید بتوان گفت که این قضیه روی زیبایی بصری کابین کیا سراتو آپشنال هم تاثیر منفی گذاشته چراکه شخصاً داخل اتاق مد‌ل‌های وارداتی حس بهتری داشتم.

کابین کیا سراتو آپشنال سایپا

اما در خصوص جادار بودن باید گفت که کابین کیا سراتو به خوبی از 4 سرنشین بزرگسال و یک کودک میزبانی می‌نماید و روی صندلی‌های عقبش هم با کمبود فضایی مشابه آنچه که در مزدا 3 دیده بودیم روبه‌رو نیستیم؛ در خصوص محفظه صندوق هم اوضاع رو به راه است و کیا سراتو فضای کافی در حدی که از یک سدان کامپکت انتظار می‌رود در اختیار شما قرار خواهد داد.

امکانات رفاهی و ایمنی کیا سراتو آپشنال

اولین سری مونتاژی کیا سراتو با امکانات حداقلی به بازار عرضه شد و این قضیه انتقادات بسیاری را به دنبال داشت؛ تا جایی که خیلی‌ها ترجیح دادند به جای خرید نمونه‌های صفر کیلومتر وطنی، ریسک خرید مدل‌های دست دوم وارداتی را حتی با قیمت بالاتر به جان بخرند تا در عوض از آپشن‌های بیشتر و البته کیفیت رنگ و کابین بهتر بهره‌مند شوند؛ همین قضیه سایپایی‌ها را برآن داشت که دست به کار شوند و نمونه آپشنال این محصول را روانه بازار کنند؛ کاری که با واکنش مثبت مشتریان روبه‌رو شد و کیا سراتو آپشنال، علیرغم قیمت گران‌تر مورد استقبال مناسبی قرار گرفت؛

سانروف از امکانات کیا سراتو آپشنال سایپا

از جمله امکانات نمونه‌های کیا سراتو آپشنال سایپا می‌توان به مواردی نظیر کیسه هوای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا به همراه رهیاب ماهواره‌ای، سنسورها و دوربین دنده عقب، پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان، روکش‌های چرمی، چراغ‌های اتوماتیک و... اشاره کرد.

البته متاسفانه حتی در این مدل به اصطلاح آپشنال هم از امکانات ایمنی مهمی که روی مدل‌های وارداتی دیده بودیم خبری یافت نمی‌شود و برای داشتن گزینه‌هایی نظیر ESP، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای و ترمزهای عقب دیسکی همچنان باید دست به دامان کیا سراتوهای دست دوم وارداتی شد؛ نکته تامل برانگیزی که نشان از پایین بودن سطح استانداردهای ایمنی در داخل دارد؛ البته در این بین خود مردم هم کمتر از شرکت وطنی و سازمان استاندارد مقصر نیستند چرا که اگر نگاهی به نظر و سلیقه مشتریان بیندازید متوجه می‌شوید که اکثریت هموطنان، برای سانروف بیش از ESP اهمیت قائلند!

تست تصادف کیا سراتو

در هر صورت کیا سراتو آپشنال سایپا از نظر سطح امکانات رفاهی خودرو نسبتاً قابل قبولی است اما از نظر آپشن‌های ایمنی کمبودهایی دارد. در واقع این کمبودها روی اعتبار گزارش های ایمنی خودرو هم تاثیر منفی می‌گذارند و در نتیجه نمره خوبی که موسسه IIHS امریکا به کیا سراتو داده و یا 4 ستاره موسسه ANCAP استرالیا، در خصوص مدل‌های سایپایی درخشش کمتری خواهند داشت. هرچند همچنان هم می‌توانیم روی استحکام مناسب شاسی و بدنه این خودرو حساب ویژه‌ای باز کنیم.

پیشرانه و توانایی‌های حرکتی کیا سراتو آپشنال

سایپا، کیا سراتوهای مونتاژی خود را با دو پیشرانه 1.6 و 2 لیتری که هر دو از نوع تنفس طبیعی و 16 سوپاپه هستند روانه بازار کرده که ما در این مقاله کاری به مدل 1.6 لیتری 124 اسبی نداریم و می‌خواهیم در مورد نمونه قوی‌تر صحبت کنیم.

پیشرانه ۴ سیلندر 2 لیتری کیا سراتو

پیشرانه‌ای با حجم 2000 سی‌سی که هر چند از نظر سال ساخت مقداری قدیمی به نظر می‌رسد اما هنوز هم با 156 اسب‌بخار قدرت و 194 نیوتن‌متر گشتاور حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو هم به عهده یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک است که با ضرایب مناسب خود، به خوبی به وظایفش جامه عمل می‌پوشاند. حاصل تمامی این‌ها به شتاب حدوداً 10.5 ثانیه و کشش مناسب در سربالایی‌ها منتهی شده و خلاصه مطلب این‌که با این سدان 1310 کیلوگرمی کمبود خاصی از نظر توانایی‌های حرکتی احساس نخواهید کرد.

ضمناً مصرف سوخت ترکیبی نیز در کاتالوگ رسمی شرکت عدد 7.1 لیتر را نشان می‌دهد که البته با توجه به ارتفاع تهران از سطح دریا و کیفیت سوخت بهتر است روی اعداد 8.5 الی 9 لیتر در صد کیلومتر حساب باز کنیم. پس به طور کلی کیا سراتو سایپا به دلیل استفاده از یک پیشرانه قدرتمند، جعبه‌دنده مناسب و وزن نه چندان سنگین، توانایی‌های حرکتی قابل قبولی دارد و قادر است پا به پای خودرو خوش‌نامی همچون مزدا 3 حرکت کند.

تجربه رانندگی با کیا سراتو آپشنال

به دلیل خطوط ساده و منطقی بدنه و همچنین شیشه‌ها و آینه‌های جانبی بزرگ، در پشت فرمان با دید مناسبی روبه‌رو هستیم و در نتیجه خیلی زود با کیا سراتو صمیمی شدیم؛ ارگونومی داخلی هم همانطور که قبلاً اشاره شد مناسب است و دسترسی به ادوات آسان به نظر می‌رسد.

تست و بررسی کیا سراتو آپشنال سایپا

در شروع حرکت واکنش پدال گاز عالی است و کیا سراتو بدون تاخیر خاصی از جا کنده می‌شود؛ فرمان خودرو به نرمی زیر دست می‌چرخد و جعبه‌دنده با دقت و هوش کافی دنده‌ها را یکی پس از دیگری برای پیشرانه سرو می‌نماید. البته رفتار جعبه‌دنده هنوز هم با حالت ایده‌آلی که در خودروهای گران‌قیمت آلمانی دیده‌ایم فاصله دارد اما برای یک رانندگی عادی، نرم و دقیق عمل می‌کند و در برابر رقبای این رده کمبودی از خود نشان نمی‌دهد؛ پیشرانه هم انصافاً سر حال است و اگر از یک نسخه 2 لیتری تنفس طبیعی توقع عجیب و غریبی نداشته باشید همه جوره شما را راضی نگاه خواهد داشت.

در هنگام شروع حرکت و چه شتاب ثانویه و یا حتی کشش در سربالایی‌های تند، هرگز با پاسخ منفی از جانب پدال گاز مواجه نمی‌شوید و خودرو همواره به درخواست افزایش سرعت شما پاسخ مناسبی می‌دهد. اما متاسفانه این حس خوب که در مسیر مستقیم لبخند رضایت را بر لبانمان جاری ساخته بود با رسیدن به اولین پیچ کاهش یافت و مجبور شدیم سرعتمان را بیش از حد مورد انتظار کم کنیم. در واقع فرمان‌پذیری کیا سراتو سایپا نسبت به مدل‌های وارداتی و یا خودروهایی مثل مزدا 3، میتسوبیشی لنسر یا ام‌جی 6 ضعیف‌تر است و باید با احتیاط بیشتر با فرمان بازی کرد. به طور کلی حتی کیا سراتوهای وارداتی مدل 2018 موجود در کشور هم از نظر ساختار تعلیق عقب و شاسی، خودروهای نسبتاً ساده‌ای هستند و فرمان‌پذیری ایده‌آلی ندارند؛ اما نکته اینجاست که در آن مدل‌ها به لطف وجود چرخ‌های بزرگ و از آن مهم‌تر سیستم کنترل پایداری هوشمند، این نقطه ضعف تا حد زیادی پوشش داده شده و در نتیجه می‌توان با اعتماد به نفس کافی به مسیرهای پر پیچ و خم یورش برد.

تجربه کیا سراتو آپشنال سایپا

در مورد کیا سراتو آپشنال سایپا چسبندگی نه چندان مناسب تایرهای فابریک شرکت در کنار جای خالی ESP باعث شده که خودرو در پیچ‌های تند (البته در سرعت های بالا) پایداری ایده‌آلی نداشته باشد و فرمان عملکرد گنگی از خود نشان بدهد. این موارد در کنار کاسه‌ای بودن ترمزهای عقب باعث شد که نتوانیم در جاده‌های کوهستانی با اعتماد به نفس کافی از تمامی اسب‌های زیر کاپوت لذت ببریم. اما در خصوص کیفیت سواری باید گفت که کیا سراتو آپشنال سایپا خودروی نسبتاً نرمی است و از امثال مزدا 3 کوبش‌های کمتری را به کابین منتقل می‌کند؛ ضمن این‌که ارتفاع مناسب خودرو از سطح زمین باعث شده که بر خلاف امثال مزدا 3 با مشکل گیر کردن کف خودرو با زمین مواجه نشویم.

نکته آخر اینکه عایق‌بندی کابین کیا سراتو داخلی به خوبی مدل‌های وارداتی نیست. البته در هنگام رانندگی عادی میزان نفوذ صدا به داخل کابین ناچیز است، اما در سرعت‌های بالاتر سکوت کابین تا حدودی بر هم خواهد خورد.

راند پایانی با کیا سراتو آپشنال

درست است که کیا سراتو آپشنال سایپا از نظر ظاهری مقداری قدیمی و تکراری شده؛ این را هم قبول داریم که آپشن‌های ایمنی بسیار محدودی دارد و با توجه به داخلی‌سازی نسبت به مدل‌های وارداتی افت کیفی محسوسی را تجربه کرده؛ اما هنوز هم به این راحتی‌ها نمی‌توان از این خودرو در برابر رقبا چشم پوشی کرد؛ در واقع کیا سراتو آپشنال سایپا حداقل برای بازار محدود ما هنوز هم خودرو خوش‌قیافه‌ای است، پیشرانه سرحالی دارد و از آپشن‌های رفاهی نسبتاً مناسبی بهره می‌برد.

طراحی چراغ‌های کیا سراتو آپشنال

جدای از همه این‌ها با توجه به حضور طولانی مدت در بازار داخلی مشکلی از بابت دسترسی به قطعات و تعمیرکار ماهر برای این محصول نداریم و در بازار دست دوم نیز می‌توانیم به راحتی کیا سراتو را به پول نقد تبدیل کنیم. ضمناً کیا سراتو آپشنال سایپا علیرغم تمامی حرف و حدیث‌هایی که در خصوص افت کیفی دارد هنوز هم از بسیاری از رقبای چینی بازار قابل اعتمادتر است و کمتر پیش می‌آید که گزارشی از خرابی‌های عجیب و غریب این محصول به گوشمان برسد.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های کیا سراتو آپشنال سایپا

اگر این مقاله را 2 سال پیش می‌نوشتم به شما مزدا 3 نیو را پیشنهاد می‌دادم چرا که نماینده ژاپنی از نظر کیفیت، آپشن، ایمنی و فرمان‌پذیری خودروی برتری است؛ اما حالا که اختلاف قیمت حدود 90 میلیون تومان میان این دو خودرو پدید آمده باید بگویم در اوضاع اقتصادی فعلی، تحمل نقطه ضعف‌های کیا سراتو در برابر این میزان صرفه‌جویی، توجیه اقتصادی خواهد داشت. هرچند اگر بتوانید دل به دریا بزنید و دردسرهای خاص خودروهای کارکرده را به جان بخرید، با همین سرمایه در بازار دست دوم‌ها گزینه‌های بهتر و کاملتری مثل نسل سوم سراتو وارداتی مدل 2014 یا هیوندای النترا 2015 برایتان وجود خواهند داشت.

*عکاس: نیما صمدی


شرایط فروش سایپا

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت سایپا و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش سایپا، طرح فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده سایپا و طرح فروش اقساطی سایپا، مقاله پیش فروش سایپا را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
mojtabakhanzadeh 1402/6/15
شاید در مقابل چینی های بازار از نظر آپشن چیزی نداشته باشه ولی موتور و گیربکس و برند این ماشین به همه چینی ها می ارزه
پاسخ
0
0
0
Kiatash 1399/1/17
دوستان چینی سوار من به خرید شما احترام میزارم ولی خواهشا توروخدا تورو جون هرکی دوس دارنی مجیز گویی نکنین سگ این سراتو به چینی ها میارزه دوستان
پاسخ
0
2
7
nemat48980 1398/8/17
با سلام من هم سراتو اپشنال داشتم الان هم اریزو توربو دارم از لحاظ موتوری و نرمی و امکانات اریزو یه چیز دیگس ولی از لحاظ فروش سراتو سره
پاسخ
0
6
2
daryaei 1398/7/15
متاسفانه کسانی در مورد خودروی چینی نظر میدن که اصلا پاشون به پدال چینی نخورده به قول معروف تمام کسانی که سوار چینی هستند راضی هستند و تمام کسانی که تاحالا پاشون به پدالش نخورده ناراضی
پاسخ
0
5
2
aa1128825 1398/6/27
دقیقا درست و کارشناسی هست من داشتمش مشکل ترمزها ایمنی سرنشین رو بخطر میندازه موتور بی نظیر و فرمان پدیری عالی
پاسخ
0
0
1