با موتور توربوی 165 اسبی

فیات آبارث 595 پیستا

9 شهریور 1398 16:00

شرکت ایتالیایی آبارث که از سال 1949 تاسیس شده و از تابستان 1971 به طور کامل تحت مالکیت و کنترل شرکت فیات درآمده، از سال‌های دور سابقه تقویت محصولات فیات را در کارنامه کاری خود دارد.

نصب توربوشارژر جدید در کنار تغییر فشار و کاهش ضریب تراکم در داخل محفظه احتراق سبب شده تا قدرت این هاچ‌بک کوچک به 165 اسب‌بخار برسد.در تابستان 2019 هم این شرکت نسخه جدیدی از هاچ‌بک کوچک فیات یعنی مدل 500 را با پسوند 595 پیستا عرضه کرده، نامی که به افزایش عملکرد فنی این خودرو اشاره دارد. این خودروی کوچک از لحاظ قیمت در موقعیتی میان دو مدل 595 و 595 توریسمو از فیات 500 قرار می‌گیرد که پیش از این عرضه شده بودند.

مهمترین نقطه تمایز این فیات 500 ویژه با مدل‌های استاندارد این خودرو را می‌توان در زیر کاپوت آن یافت، جایی که پیشرانه 1.4 لیتری بنزین‌سوز توربوشارژ به قدرت 165 اسب‌بخار قرار گرفته است. نیروی زیاد خروجی از این پیشرانه کم‌حجم به لطف نصب توربوشارژر بزرگتر و همچنین نصب سیستم اگزوز سفارشی فعال از برند Monza حاصل شده است. باید توجه داشت که سیستم اگزوز مذکور در نسخه بالاتر این خودرو به نام Competizione هم نصب شده اما در مدل 595 توریسمو وجود ندارد.

البته نصب توربوشارژر جدید به صورت مستقیم در افزایش قدرت پیشرانه تاثیر نداشته بلکه بنابر اعلام شرکت آبارث، به واسطه تغییر فشار و کاهش ضریب تراکم، دمای داخل محفظه تغییر کرده که به بهینه‌سازی عمل احتراق منجر شده است. علاوه‌براین گشتاور 230 نیوتن‌متری پیشرانه نیز در دورموتور 2250 دور در دقیقه قابل دسترس است که همین امر به افزایش عملکرد فنی، بسیار یاری می‌رساند.

سیستم تعلیق نسخه پیستا در محور عقب به آرایش جدیدی مجهز شده که شامل سیستم FSD نیز می‌شود. فناوری FSD که مخفف فرکانس انتخابی دامپینگ است، برای تطبیق عملکرد سیستم تعلیق با شرایط جاده و سرعت حرکت خودرو به آن یاری می‌رساند که در نهایت باعث بهبود پایداری و راحتی سواری خواهد شد.

سیستم ترمز اختصاصی آبارث که به دیسک‌های 284 میلی‌متری در محور جلو و 240 میلی‌متری در محور عقب مجهز شده نیز از دیگر نکات قابل اشاره خواهد بود. این خودرو همچنین به جعبه‌دنده دستی مجهز شده که هرچند به صورت خودکار عمل می‌کند اما به پدال‌هایی در پشت فرمان نیز مجهز است که به راننده اجازه می‌دهد در صورت تمایل، کنترل تعویض دنده را به دست گیرد.

غیر از بخش فنی، آبارث 595 پیستا به پوشش رنگ بدنه مختص خود نیز مجهز شده که شامل خاکستری مات با نوارهای سبز روشن خواهد بود. پوشش آینه‌های جانبی، ورودی هوا و بخش مرکزی رینگ‌های خودرو به رنگ سبز درآمده که با بخش‌های مشکی رنگ همچون دیفیوزر، بخش اعظم رینگ‌های خودرو و البته بخش‌هایی از سپر جلو تضاد زیبایی ایجاد می‌کند. نشان پیستا نیز روی بخش عقبی این فیات سفارشی نصب شده تا خاص بودن آن را بیش از پیش گوشزد نماید.

در فضای داخل نیز صندلی‌هایی با طراحی و روکش جدید و مزین به نشان Abarth 70 نصب شده که این علامت به افتخار هفتادمین سالگرد تاسیس برند آبارث است. نمایشگر لمسی سیستم اطلاعات سرگرمی به ابعاد هفت اینچ که تحت نسخه جدیدی از سیستم Uconnect فعالیت می‌کند نیز در کابین دیده می‌شود. سیستم مذکور که در سایر مدل‌های جدید فیات نیز دیده می‌شود از قابلیت‌هایی چون اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی می‌کند.

غیر از این باید به فرمان اسپرت D شکل و دکمه‌ای برای تنظیم عملکرد خودرو اشاره کرد. با فشردن دکمه مورد اشاره که روی داشبورد نصب شده، امکان تنظیم عملکرد دریچه گاز، فرمان و همچنین میزان گشتاور خروجی از پیشرانه برای راننده فراهم خواهد شد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران