نکاتی برای افزایش تمرکز در حین رانندگی

6 توصیه برای رانندگی ایمن

27 شهریور 1398 12:30

نکات ایمنی ساده می‌تواند تا حد زیادی از اتفاق افتادن این حوادث ناگوار جلوگیری کرد. به همین دلیل بوده که GEM Motoring Assist درصدد انتشار فهرستی از روش‌های موثر برای کمک به رانندگان در جهت تمرکز بر رانندگی ایمن برآمده است. موسسه مذکور که در بریتانیا واقع شده، در امور مربوط به ایمنی راه‌ها و بهبود پس از حادثه فعالیت دارد. خانم Sandra Macdonald که در زمینه ایمنی راه‌ها به کار نویسندگی مشغول است، در شماره پاییز مجله منتشر شده توسط موسسه GEM Motoring Assist خوانندگان را به این نکته متوجه ساخته که امروزه عوامل بیشتری نسبت به گذشته باعث حواس‌پرتی رانندگان می‌شود.

اگر افراد اراده کنند خواهند توانست با رعایت نکاتی نه چندان پیچیده، رانندگی ایمنی داشته و از درگیر شدن با حوادث اجتناب کنند.به عقیده وی، عوامل زیادی در داخل و خارج خودرو و همچنین در ذهن راننده توانایی بالقوه‌ای برای از بین بردن توجه راننده به مسیر وجود دارد که باعث می‌شود حواس راننده از وظیفه اصلی در حین رانندگی پرت شود.

البته وی در ادامه اضافه کرده که اگر افراد اراده کنند خواهند توانست با رعایت نکاتی نه چندان پیچیده، رانندگی ایمنی داشته و از درگیر شدن با حوادث اجتناب کنند. اکنون با شش توصیه از سوی موسسه GEM Motoring Assist برای جلوگیری از وقوع حوادث رانندگی آشنا می‌شویم:

1- کنار گذاشت تلفن همراه

به جزء مواقع اضطراری، نباید در هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده نمایید. برای جلوگیری از ایجاد هرگونه وسوسه برای استفاده، می‌توانید گوشی تلفن همراه را در خودرو و در جایی دور از چشم قرار دهید. گوشی را در حالت بی‌صدا نگه داشته و بلوتوث آن را روشن کنید تا در عین امکان استفاده از آن در شرایط اضطراری، پیام‌های دریافتی باعث حواس‌پرتی شما نشود.

2- برنامه‌ریزی مسیر سفر

زمان سفر خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که با مسائل پیش‌بینی نشده روبه‌رو نشوید. درصورتی‌که که قرار است برای اولین بار از مسیری عبور کنید، می‌توانید پیش از آغاز سفر از نرم‌افزارهایی استفاده نمایید که تصاویری از مسیر موردنظر و نواحی اطراف آن را به نمایش می‌گذارند. بدین ترتیب به احتمال فراوان خواهید توانست از استرس‌های احتمالی بکاهید.

3- گوش کردن به موسیقی

می‌توانید موسیقی موردعلاقه خود را از فایل‌های روی حافظه گوشی، CD یا ایستگاه های رادیو یافته و رانندگی در طول مسیر را به امری لذتبخش برای خود تبدیل کنید. البته صدای موسیقی را تا حدی بلند کنید که صدای محیط اطراف را بشنوید و بتوانید در هنگام نیاز عکس‌العمل مناسب نشان دهید.

4- پرهیز از غذا خوردن در هنگام رانندگی

مطمئناً برای آغاز سفر و یا قبل از شروع یک روز کاری باید صبحانه صرف کنید اما آگاه باشید که انجام چنین کاری در هنگام رانندگی بسیار خطرناک خواهد بود. به همراه داشتن مواد غذایی در سفرهای طولانی می‌تواند کار مفیدی باشد اما غذا خوردن در هنگام رانندگی مطمئناً خطرات فراوانی به همراه دارد.

5- حفظ هوشیاری

معمولاً سطح هوشیاری رانندگان در هنگام پیمودن مسیرهای طولانی بسیار پایین می‌آید. برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلی بهتر است رانندگان پس از پیمودن هر 160 کیلومتر مسافت یا هر دو ساعت یکبار، به مدت 15 دقیقه استراحت کنند. با کمی قدم زدن در محیط اطراف، هوای تازه را استنشاق کرده و از قهوه یا موارد مشابه استفاده کنید. یک چرت کوتاه نیز می‌تواند مفید باشد.

6- سرگرم کردن سرنشینان

اگر در هنگام سفر کودکان را در خودروی خود به همراه دارید از سرگرم بودن آنان مطمئن شوید. این کار باعث می‌شود آن‌ها مزاحم شما نشوند. می‌توانید از مسافران نوجوان یا کودکانی که سن بیشتری دارند برای سرگرم ساختن سایر کودکان کمک بگیرید. این کار به افزایش مهارت‌های آنان در سال‌های آینده نیز کمک می‌کند.

دیدگاه کاربران