آماده برای عملیت‌های ضربتی

نسخه نظامی از فورد رنجر

22 مهر 1398 11:30

ریکاردو (Ricardo) یک شرکت مهندسی انگلیسی است که قدمت آن به بیش از یک قرن می­‌رسد. اخیراً این شرکت نسخه‌­ای نظامی از مدل نمادین فورد یعنی رنجر (Ranger) که پرفروش‌­ترین پیکاپ در اروپا محسوب می­‌شود را نمایش داده است. این پیکاپ می‌­تواند در حوزه‌­های دفاعی، امنیتی و امدادی مورد استفاده قرار گیرد.

با بهبود عملکرد آفرود و اضافه شدن تجهیزات اضافی و شیشه‌های ضد گلوله، فورد رنجر مناسب عملیت‌های نظامی شده است.اما سوالی که پیش می­‌آید این است: چه طور فورد رنجر تبدیل به یک پیکاپ نظامی شده است؟ در جواب این سوال باید بگوییم این کار شبیه به ساختن یک پیکاپ برای آفرود است. به طور مثال، ریکاردو سیستم تعلیق این تراک آمریکایی را ارتقا داده تا علاوه‌بر افزایش دوام آن، فاصله پایین‌­ترین قطعه در کف فورد رنجر از سطح زمین هم افزایش پیدا کند. علاوه‌براین، همان‌طور که در تصاویر هم قابل مشاهده است، ریکاردو تایرهای فورد رنجر را هم ارتقا داده تا در مسیرهای آفرودی چسبندگی بیشتری با سطح مسیر داشته باشند. این شرکت انگلیسی ترمزهای این پیکاپ آمریکایی را هم تقویت کرده است.

البته این نسخه ویژه فقط قابلیت­‌های آفرودی بهتری ندارد، بلکه تغییراتی هم در آن اعمال شده که فورد رنجر را تبدیل به یک نسخه نظامی کرده‌اند. به طور مثال، شیشه‌­های این پیکاپ ضد گلوله هستند. به علاوه، تجهیزات اضافی نصب شده وزن فورد رنجر را افزایش داده و اگر این پیکاپ در حوزه نظامی مورد استفاده قرار بگیرد، قاعدتاً تجهیزات نظامی بر روی آن نصب خواهد شد که این تجهیزات هم وزن کمی نخواهند داشت. به منظور این که این افزایش وزن تا حدودی جبران شود، ریکاردو سپرهای جلو و عقب فورد رنجر را با نمونه‌­هایی سبک‌­تر تعویض کرده که مقاومت بالایی هم دارند.

نسخه نظامی از فورد رنجر

این شرکت انگلیسی هیچ اشاره‌­ای به تغییرات در پیشرانه و جعبه‌دنده فورد رنجر نکرده، اما اعلام کرده این نسخه نظامی طوری ساخته شده که امکان نصب پیشرانه‌­های مختلفی بر روی آن وجود خواهد داشت. با این حساب، یکی از موارد یک پیشرانه دیزلی 2.0 لیتری خواهد بود که به دو توربوشارژر مجهز شده و می­‌تواند حداکثر قدرتی معادل با 210 اسب‌بخار تولید کند. ممکن است تصور کنید که این پیشرانه برای یک پیکاپ نظامی کمی ضعیف است، اما باید بدانید که همین پیشرانه می­‌تواند 500 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی حاصل از این پیشرانه توسط یک جعبه‌دنده ده سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ انتقال داده می­‌شود.

ناگفته نماند که این نسخه نظامی از فورد رنجر در حال حاضر فقط در حد یک نمونه اولیه یا همان پروتوتایپ بوده و به نوعی جنبه نمایشی دارد.

مترجم : بهنام اصغریان

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران