توصیه‌هایی برای ایمنی بیشتر موتورسواران

موتورسواری ایمن در باران

12 آبان 1398 14:17

در هنگام راندن موتورسیکلت ممکن است چالش‌های متعددی برای راکب پیش آید که یکی از آن‌ها می‌تواند بارش باران باشد.

برای بسیاری افراد فرم ایده‌آل حمل و نقل مخصوصاً در داخل شهرهای شلوغ، راندن موتورسیکلت است اما وضعیت نامساعد جوی یکی از مواردی است که این افراد نیز ممکن است از آن هراسان شوند. توصیه می‌شود که موتورسواران هنگام بارش باران در سطح معابر و به ویژه بزرگ‌راه‌ها تردد نکنند، اما در زمان ناچاری می‌توان با رعایت نکاتی، رانندگی ایمن‌تری داشت.

مهمترین نکاتی که در هنگام راندن موتورسیکلت در بارندگی باید به آن‌ها توجه کرد شامل موارد زیر است:

    1. آهسته راندن
    2. حفظ آرامش
    3. تنش زدایی از بدن
    4. درک این موضوع که این شرایط برای همگان (از جمله رانندگان خودروها) نیز مساعد نیست.
    5. از عبور از روی مسیرهای لغزنده (خط کشی ها و...) اجتناب کنید.
    6. دنده مناسب را انتخاب نمایید.

در هنگام باران چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

واضح است که بارش باران باعث خیس شدن مسیر جاده می‌شود اما در این وضعیت تنها آب روی سطح خیابان وجود ندارد بلکه روغن و سایر موادی که وجودشان در شرایط عادی احساس نمی‌شود به واسطه بارش باران سطح زمین را می‌پوشاند. به همین علت یک ساعت اولیه بارندگی را می‌توان خطرناک‌ترین زمان راندن وسیله نقلیه دانست زیرا مواد مذکور به وسیله آب به روی سطح خیابان آمده ولی شسته نشده است.

در هنگام بارندگی در حد امکان از عبور از روی بخش‌هایی از مسیر که رنگ‌آمیزی شده و یا با مواد خاصی پوشانده شده، خودداری نمایید. خطوط عابر پیاده، دریچه‌های فلزی و... را می‌توان به عنوان مثالی از این موارد دانست. سعی کنید مسیر پیش رو را زیرنظر بگیرید تا برای واکنش مناسب، فرصت داشته باشید.

آب روی مسیر باعث ایجاد فاصله میان تایر موتور و جاده شده و چسبندگی را کاهش می‌دهد. استفاده از تایر مناسب برای شرایط بارندگی می‌تواند تا حد زیادی ریسک حاصل از این مسئله را کاهش دهد. البته سطح تماس تایر موتورسیکلت با زمین کمتر از تایر خودرو است اما به هرحال این مورد نیز در سواری با موتور در شرایط بارندگی اهمیت دارد. درصورتی‌که دچار پدیده هیدروپلنینگ شدید از ترمزگیری خودداری کرده و سعی کنید تا زمان کاهش سرعت موتور، کنترل آن را حفظ کنید. مهم نیست عمق آب چقدر باشد، تا زمانی‌که آرامش و تعادل خود را حفظ کرده و از ترمزگیری اجتناب کنید می‌توانید از چنین موقعیتی به سلامت عبور کنید.

مواردی که موتورسوارن باید به آن‌ها توجه کنند

در هنگام بارندگی، حتی در جاده‌ای که مسیر آن به مواد خاصی آلوده نباشد نیز سطح چسبندگی کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی نمی‌توان بدون کاهش سرعت وارد پیچ شد.

این مسئله شامل تمام وسایل نقلیه می‌شود اما باید توجه داشت که شرایط برای راکبان وسایل دوچرخ کمی حادتر خواهد بود زیرا پایداری خودروها و کامیون‌ها در حالت کلی از این وسایل بیشتر است. غیر از این، در شرایط بارانی دید رانندگان نیز کاهش یافته و فرصت چندانی برای واکنش مناسب نشان دادن به حرکات ناگهانی سایر رانندگان مخصوصاً موتورسواران در اختیار ندارند. ضمنا موتورسواران در زمان بارندگی‌ها به هیچ عنوان نباید در سطح معابر به ویژه بزرگراه‌ها تردد نکنند.

موتورسواران در هنگام بارندگی چه باید کنند

یکی از موثرترین راهکارها، کاهش سرعت است. این‌کار نه تنها باعث افزایش چسبندگی تایرها به جاده می‌شود بلکه زمان بیشتری برای واکنش به شرایط محیط و توجه به علائم جاده در اختیار شما خواهد گذاشت.

تنش را از بدن خود دور نمایید زیرا بروز این مشکل باعث می‌شود قدرت واکنش بازوها و انگشتان شما کاهش یابد که مطمئناً به خطر منجر خواهد شد.

به واسط کنترل داشتن روی اعضای بدن خود در مواقع حساس، می‌توانید در هنگام تغییر مسیر نیز بهتر عمل کنید. انجام برخی حرکات اضافی در مواقع خطر می‌تواند به بروز حادثه منتهی شود.

اجتناب از ترمزگیری‌های اشتباه

در مسیرهای خیس نباید به صورت ناگهانی ترمزگیری کرد بلکه باید به گونه‌ای عمل نمایید که فرآیند کاهش سرعت به صورت آرام و پیوسته اتفاق بیافتد.

برخی اعتقاد دارند که در این شرایط تنها باید از ترمز عقبی موتورسیکلت استفاده کرد که البته اشتباه می‌کنند زیرا اولاً احساس اطمینانی که از ترمز جلو دریافت می‌کنید بیشتر بوده و دوم این‌که نیرویی که ترمز جلو برای توقف تامین می‌کنند بسیار بیشتر از ترمز عقب است هرچند که استفاده صحیح از ترمز عقب نیز می‌تواند بسیار کارساز باشد.

عمل گاز دادن نیز در شرایط جوی نامساعد باید به آرامی و با احتیاط کامل انجام شود. اگر چرخ عقب دچار هرزگردی شد، وحشت نکنید و اجازه دهید شرایط به حال عادی بازگردد. باز هم باید بر این نکته تاکید کنیم که راندن در شرایط بارانی همچون راندن در مسیرهای خارج جاده بوده و حفظ آرامش راننده می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بروز حادثه داشته باشد.

حفظ فاصله از سایر وسایل نقلیه

راندن یک خودرو در شرایط بارانی بسیار ساده‌تر از سواری با موتورسیکلت در چنین وضعیتی است بنابراین بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و تا حد امکان از سایر وسایل نقلیه فاصله بگیرید. سعی کنید در منتهی الیه سمت راست خیابان حرکت کرده و به خودروها اجازه عبور دهید.

در هنگام ترمزگیری حتماً به آینه‌ها نگاه کرده و از پشت سر خود مطلع شوید چراکه ترمزگیری ناگهانی شما در چنین شرایطی می‌تواند راننده پشت سر شما را غافلگیر کرده و به بروز حادثه منجر شود.

در هنگام توقف پشت چراغ قرمز، سعی کنید در میان سایر خودروها قرار بگیرید. اگر خودروی دیگری در آن منطقه نبود از توقف در میانه مسیر اجتناب کنید.

دو فناوری ABS ترمزها و کنترل کشش می‌توانند در هنگام بارندگی بسیار کارآمد باشند. اما نکته مهم دیگر توجه به تعویض دنده‌های موتورسیکلت است. انتخاب دنده نامناسب در هنگام راندن موتور در هوای بارانی می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

در نهایت توجه داشته باشید که در هوای بارانی میدان دید تمام رانندگان و چسبندگی میان تایر وسایل نقلیه با سطح زمین کاهش می‌یابد. بنابراین آرامش خود را حفظ کرده و با رعایت نکات ایمنی، احتمال وقوع هرگونه حادثه را کاهش دهید. چه بسا در چنین وضعیتی، سواری با موتورسیکلت در هوای بارانی می‌تواند به کاری بسیار لذتبخش تبدیل شود.

نویسنده : عماد رحمتی‌راد

دیدگاه کاربران
amirayoubi 1398/8/27
باید عزیزم مراقب باشید به همراه داشتن کلاه ایمنی واستفاده کردن 100٪ از آن الزامی بدانید ودر هنگام باران از سرعت کم دنده سنگین و حداقل گرفتن ترمز اون هم به آرامی وسر پیچ هم کمتر موتور خابونده شود
پاسخ
0
0
0