کیفیت ساخت بالا یا آپشن بیشتر

مقایسه جک S3 و رنو ساندرو استپ‌وی

13 آبان 1398 16:36

در دوره‌ای مشتریان علاقه شدیدی به خودروهای هاچ‌بک داشتند. بعد از آن تاریخ‌سازی سدان‌ها آغاز شد و تا سال‌ها ادامه پیدا کرد. اما کمتر از یک دهه است که پادشاهی شاسی‌بلندهای سایز کوچک موسوم به کراس‌اورها فراگیر شده است. در همین ایام است است که علاقه مشتریان به خودروهای عجیب‌تری مطرح می‌شود. گویا خاطره خوب هاچ‌بک‌ سواری با تجربه جدید شاسی‌بلندسواری ادغام شده و کامپکت‌ها شکل گرفته‌اند. خودروهایی که از نظر طول تقریباً به اندازه هاچ‌بک سایز بزرگ هستند و از نظر ارتفاع مانند کراس‌اورها.

سخت بتوان این خودروها را شاسی‌بلند قلمداد کرد ولی قرار دادن آن‌ها در گروه سواری‌ها نیز منطقی نیست. رقابت جک S3 و رنو ساندرو استپ‌وی در همین کلاس به‌شدت داغ است. یکی خودرویی نامدار از چین که به لطف سیطره دیگر اعضای خانواده جک‌ها در ایران مشهور شد. جک S3 مقیاس کوچک قیمت، قدرت، آپشن و طراحی جک S5 و شاید چری تیگو 5 باشد. در مقابل یک فرانسوی بحث‌برانگیز را می‌بینیم که هم خودش و هم برادر هاچ‌بکش در کمتر از یک سال تبدیل به پرحاشیه‌ترین محصول بازار ایران شدند. خودرویی که در یک دوره با درخشش کورکننده روبه‌رو شد و ناگهان به مشکلات عمیقی برخورد و حتی تا توقف تولید نیز پیش رفت.

مقایسه طراحی جک S3 و رنو ساندرو استپ‌وی

بررسی طراحی جک S3

مقایسه طراحی جک S3 و رنو ساندرو استپ وی

فارغ از این‌که طراحی این دو خودرو با معیارهای عقلانی یک طراحی خوب چقدر فاصله دارند، باید به این نکته اشاره کرد که جک S3 مفهوم خودروی تهاجمی را به خوبی به نمایش گذاشته است. اجرای چنین ایده‌ای روی خودرویی با این ابعاد حقیقتاً کار ساده‌ای نیست. حالت جسورانه جک S3 بوده که بخشی عمده‌ای از مشتریانش را درگیر کرده است. خطوط ساده و در عین حال معنادار جلوپنجره تاثیر عمیقی در شخصیت تند این خودرو داشته است.

قاب اصلی جلوپنجره لوزی‌شکل جک S3 با فریم کروم‌رنگ احاطه شده تا از کمترین فضا برای به نمایش گذاشتن لوکس‌گرایی بهره گرفته شود. مه شکن‌ها حالتی خنثی دارند ولی شکل آن‌ها برگرفته از برش‌هایی است که روی سپر جلو تعبیه شده‌اند.

در نمای عقب می‌توان دریافت کرد که طراح این خودرو چندان هم بیکار نبوده است. چراغ‌های عقبی حس و حال قدیمی دارند ولی چراغ‌های خطر جبران و جسارت جلویی را حفظ کرده‌اند.

کابین جک S3

داخل کابین جک S3‌ امضای همیشگی جک و البته اغلب چینی‌های رده متوسط بازار را شاهد هستیم. یعنی استفاده ابزاری از رنگ آبی و البته زیاده‌روی در طراحی دریچه‌های تهویه مطبوع. این هنر چینی‌ها است که کیفیت را فدای جلوه‌گری می‌کنند و اتفاقاً در این راه موفق هم هستند. دستگیره داخلی درها، محل قرارگیری دسته‌دنده و البته نمایشگر و تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع را می‌توان از بارزترین برتری‌های کابین این خودرو دانست.

بررسی طراحی رنو ساندرو استپ‌وی

بررسی طراحی جک S3 و رنو ساندر استپ وی

درباره پیچیدگی‌های طراحی این خودرو نمی‌توان اظهار نظر خاصی کرد. رنو این خودرو را توسط زیرمجموعه اهل رومانی خود داچیا در سال 2008 رونمایی کرد. این یعنی برای درک مفهوم طراحی آن حداقل باید 10 سال به عقب برگردیم. رنو ساندرو استپ‌وی در دوره خودش هم طراحی جذابی نداشت.

باید یکی از طرفداران فوق متعصب رنو باشید تا بتوانید برتری منحصربهفردی در طراحی این خودرو پیدا کنید. رنو ساندرو استپ‌وی به معنی واقعی کلمه خنثی و بی‌روح است. قصد نداریم به زبان گرافیکی این خودرو انگ زشت بودن و یا ایراد بصری وارد کنیم ولی این خودرو نمی‌تواند الگویی یا الهامی داشته باشد. تنها تریم تیره چراغ‌های جلویی ویرایش رنو ساندرو استپ‌وی است که آن را از ساندرو هاچ‌بک متمایز می‌کند. البته برای یک خودروساز اروپایی که قصد دارد محصولی اقتصادی را برای بازارهای جهانی عرضه کند، محافظه‌کاری نوعی اجبار است.

کابین ساندرو استپ وی

داخل کابین رنو ساندرو استپ‌وی یک برداشت متفاوت از تندر 90 را شاهد هستیم. فضای حاکم بر طراحی داخل این خودرو چیزی فراتر از سادگی است. بی‌آپشنی محض این خودرو تاثیر عمیقی روی جذابیت بصری کابین آن گذاشته است. سازنده می‌توانست حداقل روی فرمان و یا دریچه‌ تهویه مطبوع ذره‌ای خلاقیت اعمال می‌کرد تا فضای سرد و کسل‌کننده آن دستخوش تغییر شود. البته از یک نکته غافل نشوید که رنو ساندرو استپ‌وی علی‌رغم این طراحی ساده فضایی فوق‌العاده را برای قرارگیری سرنشینان فراهم آورده که اصلاً باور نمی‌کنید مربوط به یک خودروی جمع‌وجور است.

  • انتخاب باخبر: جک S3

مقایسه عملکرد فنی جک S3 و رنو ساندرو استپ‌وی

بررسی عملکرد فنی جک S3

پیشرانه جک S3

حداقل بر اساس آمار روی کاتالوگ باید جک S3 را برنده این بخش اعلام می‌کردیم. اما نکته همینجاست که S3‌ تنها روی کاغذ برتری دارد. در دنیای واقعی این چینی رنگ و لعاب خاصی ندارد. البته این ارتباطی به بد بودن و یا ضعف خاص فنی آن ندارد. جک خیال خود را از بابت هرگونه دردسر اضافی با تعبیه یک جعبه‌دنده CVT ساده برطرف کرده است. چون سیلندرهای این خودرو بزرگ‌تر از رقیب است بنابراین بیش از آنکه اختلاف خروجی روی قدرت باشد، روی گشتاور است.

این خودرو برای آن‌ها که برتری عملکرد فنی را در شتاب صفر تا صد کمتر و سرعت نهایی بیشتر می‌دانند، احتمالاً گزینه خوبی است. بی‌انصافی نکنیم که مصرف سوخت این خودرو کمی بهتر است و باک حجیم‌تر آن اوضاع بهتری را برای رانندگی فراهم می‌کند. البته جک S3 تایرهای بزرگ‌تری دارد و با نصب دو جفت چرخ 205.55 میلی‌متری 16 اینچی در مقابل تایرهای 185.65 میلی‌متری 15 اینچی رنو ساندرو استپ‌وی برتری ملموسی دارد.

تجربه رانندگی با جک S3‌ و رنو ساندرو استپ وی

فرمان جک S3 همان نرمی دوست‌داشتنی اغلب چینی‌ها را دارد. خودرو به خصوص در ماه‌های اولیه تحویل نرمی قابل قبولی را در فنربندی به نمایش می‌گذارد. اما کمی بعد مشکل سر و صدای پیشرانه و زیربندی خودرو آزاردهنده می‌شود. کیفیت نه‌چندان مطلوب قطعات داخلی نیز در درازمدت اعتراض مالکان را در پی داشته است.

بررسی عملکرد فنی رنو ساندرو استپ‌وی

پیشرانه رنو ساندرو استپ وی

خودرویی که 2 اسب‌بخار ضعیف‌تر است و گشتاورش 15 نیوتن‌متر پایین‌تر است چگونه می‌تواند گزینه برتر بخش عملکرد فنی باشد؟ به ویژه آن‌که در شتاب صفر تا صد و سرعت نهایی نیز رکوردهایی پایین‌تر به دست می‌آورد. اختلاف بین این دو محصول رنو و جک اختلاف تولید یک خودروی پر زرق و برق توسط یک خودروساز معمولی و یک خودروی معمولی توسط یک خودروساز پر زرق و برق است. رنو ساندرو محصولی معمولی از یکی از نامداران اروپا است. خودرویی که استانداردهای روز اتحادیه اروپا را پاس کرده و بی‌توجه به بحث آپشن تمرکز تحسین‌برانگیزی روی ماهیت خودرو بودنش گذاشته است.

اگر بتوانیم مشکل همان یکی دو اسب‌بخار و آن یک ثانیه اختلاف شتاب اولیه را هضم کنیم آن وقت است که می‌توانیم روی هماهنگی خوب جعبه‌دنده و انتقال قدرتش حساب باز کنیم. خودرویی که خوب می‌ایستد و در پیچ‌ها منحرف نمی‌شود و حس واژگونی ندارد. فرمان دقیقی دارد و ابعادش حساب‌شده است.

تست و بررسی رنو ساندرو استپ وی و جک S3

رنو ساندرو استپ‌وی قطعاً برای آفرود در کویر ساخته نشده ولی در مسیرهای غیرآسفالت اصلاً آزاردهنده نیست. ساندرو استپ‌وی به مراتب از رقیب خود کوچک‌تر است و طبیعتاً وزن کمتری هم خواهد داشت. این یعنی تاثیر بیشتر نیروی موثر پیشرانه روی آن. چون طراحی آن ساده بوده پس فضا برای گستردگی دید راننده نیز کافی است. گول فرمان برقی جک S3 را نخورید. هیدرولیکی که روی این خودرو نصب شده عملکردی دوست‌داشتنی و سراسر اطمینان بخش دارد.

  • انتخاب باخبر: ساندرو استپ‌وی

مقایسه تکنولوژی و ایمنی جک S3 و رنو ساندرو استپ‌وی

تکنولوژی و ایمنی در جک S3

از قبل هم معلوم بود که رنو ساندرو استپ‌وی شانسی در برابر جک S3 وقتی قرار باشد آپشن‌ها و تجهیزات را با هم مقایسه کنیم، ندارد. نگاهی به برتری‌های متعدد جای بحث دیگری را نمی‌گذارد. کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، فرمان با روکش چرم و حساس به سرعت، ترمز اضطراری، سنسور عقب، سنسور فشار باد، نمایشگر 7 اینچی با مسیریاب، دوربین عقب، نور روز، روشن و خاموش شدن چراغ‌ها، قفل کودک IsoFix، خروجی 12 ولت و البته سانروف آپشن‌هایی است که ساندرو استپ‌وی در حسرت آن باقی می‌ماند. استپ‌وی حتی ساده‌ترین دکمه‌های کنترلی روی فرمان را نیز ندارد.

امکانات جک S3

تمرکز فرانسوی‌ها روی بحث کاربردی بودن خودرو فرصت جولان را به رقیب چینی داده است. جک S3 به قدری اعتماد به نفس دارد که در زمینه آپشن نیز می‌تواند با هاوال H2 مقابله کند. تجربه میدانی نشان می‌دهد صندلی‌های این خودرو برای مسافرت اصلاً تعریفی ندارند و خشکی آن‌ها بعد از مدتی آزاردهنده می‌شود.

از نظر ایمنی تنها اطلاعاتی که در دست است، نتایج تست تصادف موسسه چینی C-NCAP‌ است. مجموعه‌ای که کمتر پیش آمده خودرویی چینی به آن مراجعه کند و 5 ستاره نگیرد. با این حال در میان هم‌وطنانش می‌تواند یک سرآمد باشد. چراکه از نظر تجهیزات و آپشن از چانگان CS35 اوضاع بهتری دارد.

در آخر بد نیست یادآوری کنیم که سر و صدای ترسناکی که با روشن کردن برخی از آپشن‌های این خودرو به گوش می‌رسد، استفاده از آن‌ها را به حداقل رسانده است.

تکنولوژی و ایمنی در ساندرو استپ‌وی

سخت بتوانید برتری ملموسی از این خودرو نسبت به حریفش پیدا کنید. با برداشتن ذره‌بین است که تنها متوجه می‌شویم دکمه‌های سیستم صوتی آن پشت فرمان قرار دارند. البته هنوز هم این خودرو با 4 اسپیکر در مقابل 6 اسپیکر جک S3 عقب‌تر است.

اینکه داخل کابین آن هیچ‌ نمایشگر مدرنی نیست (نمایشگر توسط مالک نصب شده است)، کسل‌کنندگی آن را دوچندان کرده است. پس چگونه می‌توان از این خودرو دفاع کرد؟

امکانات رنو ساندرو استپ وی

حقیقتاً برای خریدارانی که از خودرویشان حداقل چند آپشن رفاهی ساده می‌خواهند، این خودرو توصیه نمی‌شود. محصولی که ساده‌ترین گزینه‌های امروزی را نیز برآورده نکرده جای دفاعی نمی‌گذارد. اما اگر روی صحبت با خریداران حرفه‌ای و منطقی باشد آن وقت است که رنو ساندرو استپ‌وی حرف‌هایی برای گفتن دارد. خودرویی که از موسسه معتبر تست تصادف یورو NCAP اروپا 4 ستاره ایمنی دریافت کرده است که نمره خوبی محسوب می‌شود. خودروی پرآپشنی که در تصادف نمایشی فاجعه‌بار دارد، نمی‌تواند گزینه مطمئنی برای خریدرانی باشد که دست روی یک خودروی بی‌آپشن ولی ایمن گذاشته‌اند. این اولین و آخرین برتری رنو ساندر استپ‌وی در مقابل جک S3 و البته تمام دیگر رقبایش است.

اگر همین خودرو را یک شرکت چینی با همین آپشن‌ها تولید می‌کرد آن وقت شاید قیمتش حتی در همین روزهای گرانی نیز از پراید بیشتر نمی‌شد. اما وقتی نام و لوگوی رنو را روی خودرو می‌بینیم حداقلش می‌دانیم که سوار خودرویی با استانداردهای اروپایی شده‌ایم.

  • انتخاب باخبر: جک S3

مقایسه وضعیت بازار جک S3 و رنو ساندرو استپ‌وی

وضعیت بازار جک S3

جک در ایران برند شناخته‌ شده‌ای است. شرکتی که مشتریان سال‌ها با سوار‌ی‌های J3 و J5‌ آن خاطره داشتند. بی‌تردید تاثیر عمیق شاسی‌بلند جک S5 با آن پیشرانه توربوشارژ هم غیر قابل انکار است. اما اوضاع جک S3 به گونه‌ای دیگر پیش می‌رود. نه اینکه خودروی فوق محصول کم‌فروش یا بدفروشی باشد،‌ منظور این است که این خودرو در بدترین ترافیک چینی‌ها روی کار آمد و نتوانست موفقیت برادر بزرگ‌ترش را تکرار کند.

جک S3

جک S3 درست در زمانی پای به بازار گذاشت که هایما S5 توربو به اوج رسیده بود و البته ام‌وی‌ام X22 رکوردهای فروش را جابه‌جا می‌کرد. در واقع جک S3 فضایی برای عرض اندام خود پیدا نکرده بود. آن اوایل که بحران در بازار خودرو هنوز داغ نشده بود، قیمت S3‌ و S5 به قدری نبود که مشتری برای خرید محصول کوچک‌تر و ارزان‌تر ترغیب شود. حالا هم که قیمت‌ها این‌گونه کهکشانی شده‌اند مشتری ترجیح می‌دهد با پول بیشتر مدل بزرگ‌تر و البته قوی‌تر را خریداری کند.

نکته دیگری که باعث شد این خودرو در بخش رقابت بازار مقام دوم را کسب کند، شرایط فروش آن بود. شرایطی که حقیقتاً برای جک S5‌ متنوع‌تر در نظر گرفته می‌شد. تلاطم نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید دست شرکت سازنده را برای بازی با شرایط فروش چندان باز نگذاشته است. در مورد بازار دست‌دوم هم سناریوی قدیمی خودروهای چینی هنوز برقرار است. یعنی افت شدید قیمت حتی بعد از چند ماه کارکرد.

وضعیت بازار رنو ساندرو استپ‌وی

وقتی اسم سایپا پشت خودرویی باشد یعنی تولید انبوه، عرضه گسترده، پیش‌فروش، فروش اعتباری، فروش فوری، فروش اقساطی و چندین و چند روش دیگر. این شرایطی است که هر خودرویی را هرچند بی‌کیفیت به درجات بالای موفقیت در بازار می‌رساند. از سوی دیگر خودرویی که بازار صفر کیلومتر آن این‌گونه درخشان است، قطعاً در بازار دست‌دوم‌ها نیز عملکردی خیره‌کننده دارد.

رنو ساندرو استپ وی

رنو ساندرو استپ‌وی ناگهان ره صد ساله را یک شبه رفت. خودرویی که در کلاس خودش لیفان X50 را هم می‌دید ولی این رنو کجا و آن چینی کجا؟ برخلاف تمام مدل‌های دیگر، عدم تحویل این خودرو از سوی سایپا نه تنها باعث بی‌اعتمادی به آن نشد بلکه انتظار و توقع از آن را نیز بالا برد. رنو ساندرو استپ‌وی حتی به صورت بالقوه نیز مشتری دارد بی‌آن‌که تولید و یا حتی فروخته شود. این خودرو با صف‌های طولانی خرید مواجه شد. مشتریانی که هنوز هم منتظر تحویل خودروهایشان هستند. این یعنی بازار هم‌چنان در عطش خودرویی است که یا هنوز تولید نشده و یا هنوز تکمیل نشده است.

سایپا با ساندرو کار سختی نداشت. همینکه در تبلیغات آن از نام و نشان تجاری رنو استفاده می‌کرد، برای اعتبارش کافی بود. ساندرو استپ‌وی حتی برای مشتریانی که به دنبال خرید چانگان CS35 بودند نیز یک رقیب به حساب می‌آمد. جذابیت قیمتی این خودرو به حدی است که گاهی او را نیز مقابل دنا پلاس توربو و یا رنو تندر پلاس قرار می‌دهند.

  • انتخاب باخبر: ساندرو استپ‌وی

راند نهایی با جک S3 و رنو ساندرو استپ‌وی

پیش‌تر در مقایسه‌ها به این نکته اشاره کرده بودیم که از نظر منطق خرید خودروی معتبر و باکیفیت هرچند با آپشن‌ کمتر نسبت به محصولی که ایمنی و کیفیت آن بررسی نشده ولی پرآپشن است، ارجحیت دارد. این روزها مشتریان آگاه می‌دانند که معیار خرید خودرو چندان نمی‌تواند آپشن و تجهیزات باشد. در یک تصادف نه نمایشگر لمسی به کمک می‌آید و نه سانروف. ساندرو استپ‌وی از این حیث برتری شاخصی دارد. اما به هر حال هنوز هم چینی‌های پر زرق و برق در بازار ایران یکه‌تازی می‌کنند. خودروهایی که می‌توان آن‌ها را زود به زود تعویض کرد. اینجا جایی است که باید روی جک S3 حساب کرد.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
فربد قنادی 1400/8/25
جک اس تری خیلی خیلی بهتر هست چون هم آپشن های خیلی زیادی داره و سیستم تعلیق بسیار نرمی داره و فرمان برقی نرم و شتاب خیلی بیشتری داره چون حالت اسپرت هم داره و حالت تیپترونیکش شش سرعته هست و سی وی تی هم که داره نسل پیشرفته هست و ایمنی خیلی بیشتری داره کنترل پایداری و حالت ایستایی در سربالایی داره و فضای داخل کابین خیلی بیشتر هست و کراس آور هست و ظاهر خیلی قشنگ تری داره و سیستم تهویه عالی داره و مصرفش هم کمه
پاسخ
0
2
3
Ali11228 1399/11/12
جک واقعا خیلی بهتره از استپ وی
پاسخ
0
5
6
آلکس 1399/6/19
دوستان من چون هم در کشور ترکیه وهم در ایران ساندرو استپ وی دنده ای داشتم و این خودرو رو به دقت زیر ذره بین گذاشتم دوست دارم بررسیهام وتجربیاتمو از این خودرو به شما هم انتقال بدم. ساندرو استپ وی با گیربکس دنده ای در ترکیه خیلی بیشتر ازنمونه های نیمه اتومات این خودرو تولید میشه وکمتر،نمونه اتومات این خودرو دیده میشه واستپ وی دنده ای خرید وفروش خوبی هم داره.مدلهای۲۰۱۰،۲۰۱۱و۲۰۱۲ این خودرو با وجود گذشت ده سال از تولیدشون همچنان باقیمت بالایی به فروش میرسه مخصوصآ اگه ماشین بدون رنگ باشه وکارکردش زیر ۱۰۰۰۰۰ کیلومترباشه حتی بالای ۹۰۰۰۰tlهم فروخته میشه(یعنی گرونتر از ایران) نکته جالب اینه که درترکیه اکثرا این خودروها با حجم موتور به مراتب ضعیف تر تولیدمیشه و به ندرت درمدلهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ با حجم موتور ۱۵۹۸ تولید شده که اوناهم به مراتب گرونتر فروخته میشن. یک ماه پیش در نمایشگاه خودرو در ترکیه دو خودرو استپ وی دنده ای دیدم یکیش مدل ۲۰۱۷ با طراحی ظاهری جدید بود و دومی مدل ۲۰۱۱ با طراحی ظاهری قدیمی(شیشه عقبهاش دستی و اتاقش عین استپ وی های ایران)قیمتشونو پرسیدم هر دوتاشو تقریبآ ۹۰۰۰۰tlگفت. من گفتم ۲۰۱۱ هم ۹۰۰۰۰tlقیمتشه ۲۰۱۷هم۹۰۰۰۰tlعلتش چیه؟گفت ۲۰۱۱حجم موتورش ۱۵۹۸ccهست ولی این۲۰۱۷با اینکه طراحی ظاهریش جدیده ولی حجم موتورش ۱۰۰۰ccهست. بهترین نوع موتور واسه این خودروها ۱۵۹۸هست . در ایران با همکاری رنو همه استپ وی ها ۱۵۹۸ccتولید شده ولی در ترکیه اکثرآ۱۴۶۱cc و ضعیفتر از اونهم تولید میشه.در ترکیه هم به علت پایین بودن ارزش پول ملی این کشور قیمت این خودرو مدام در حال افزایشه ومدل۲۰۲۰ با گیربکس دنده ای صفر خشک بخوای بخری با قیمت باور نکردنی ۱۵۰۰۰۰tlباید دست وپنجه نرم کنی که نسبت به سایرکشورهای اروپایی خیلی خیلی گرونتره
پاسخ
0
2
17
Alirezaav 1399/2/17
جک s3 هزار برابر ساتدرو ارزش داره
پاسخ
0
11
5
amirrezaaa 1398/10/4
ب نظر من ساندرو بهترینه ار هر لحاظ
پاسخ
0
6
7