10 نفر برتر در سال 2019
معرفی تاثیرگذارترین افراد در جهان خودرو
رتبه دو - هربرت دیس
- مدیرعامل گروه VW
گروه فولکسواگن مدتی است که لقب بزرگترین خودروساز جهان را کسب کرده و قطعاً مدیرعامل این شرکت باید جایگاه بالایی در لیست ما داشته باشد. دیس شصت ساله آلمانی قطعاً مشابه هیچ یک از مدیرعاملین قبلی VW نیست. او با تصمیمات قاطعش نشان داده که در هرم قدرت شرکت دست بالا را دارد و به هیچ کسی باج نمیدهد. مدیریت مناسب وی در بحران دیزلگیت و تصمیمات بنیادینی که در راستی الکتریکی شدن محصولات گروه
رتبه یک - آکیو تویودا
- رئیس تویوتا
آکیو سومین نسل از خاندان تویوداست که بر مسند قدرت غول بزرگ ژاپنی مینشیند و تاکنون به اندازه اسلافش موفق بوده است. اما بزرگی شرکت و قدرت موروثی تویودا نیست که وی را در صدر لیست ما قرار داده، بلکه ماجراجویی، اعتماد به نفس و قدرت عمل او با وجود سهامداران تاثیرگذاری است که وی را محدود میکنند. وی زمانی زمام قدرت را در دست گرفت که تویوتا گریبانگیر بحران اقتصادی، زیاندهی و فراخوانهای متعدد شده بود. اما او توانست تویوتا را در تمامی این مراحل به خوبی هدایت کند و 2.5 میلیارد دلار را در شرکتهای جدید سرمایهگذاری کند. همکاری او با خودروسازان چینی نیز خود قابل توجه است.
10 نفر برتر در سال 2019
همه ساله موسسات و نشریات مختلفی، براساس پارامترهای متفاوت، لیستی از تاثیرگذارترین افراد در صنعت خودرو را منتشر میکنند که معمولاً براساس میزان تاثیرگذاری، رتبهبندی دارد. این افراد ممکن است مدیر و سخنگوی یک شرکت بزرگ، سیاستمدار، مهندس، طراح و حتی راننده مسابقات اتومبیلرانی باشند و نهایتاً به خاطر نقش و تاثیری که در این عرصه ایفا میکنند، به این لیست راه یافته باشند. «
رتبه ده - اولا کالنیوس
- رئیس گروه خودروسازی دایملر
پس از سیزده سال، بالاخره سکان هدایت دایملر بنز به دست فردی تازه نفس سپرده شد. کالنیوس پنجاه ساله اصالتاً سوئدی است و در زمانی ریاست این غول آلمانی را برعهده گرفته که مرسدس بنز پس از سال 2009 اولین بار است که طعم تلخ ضرردهی را میچشد. علاوهبراین هزینههای بالای ناشی از فراخوان ایربگهای تاکاتا و قطع توسعه پیشرانههای دیزلی، معضل دیگری است که وی باید با آنها دست و پنجه نرم کند. خوشبختانه سیستم هیات مدیره دایملر در حال حاضر به گونهای است که دست وی برای ایجاد تغییرات را تا حد زیادی باز گذاشته شده است.
رتبه نه - تاکاهیرو هاچیگو
- مدیر اجرایی هوندا
هوندا در سالهای اخیر توانسته رشدی قابل توجهی را تجربه کند. قرار گرفتن هوندا در سکوی چهارم بزرگترین خودروساز جهان (پس از تویوتا، فولکسواگن و فورد) مدیون ارتباط تنگاتنگی است که مدیر اجرایی هوندا بین توسعه محصولات و سیاستگذاری برند هوندا با کمک مهندسان این شرکت برقرار کرده است. هاچیگو شصت ساله اصالتاً ژاپنی است و تلاش میکند تا خریداران اروپایی را با برند هوندا آشتی دهد و محصولات جذابتری را روانه بازار کند. ممکن است نهایتاً این اهداف به کمرنگتر شدن هر چه بیشتر حضور هوندا در اروپا و بسته شدن کارخانههای بیشتری در سطح قاره سبز بیانجامد.</
رتبه هشت - چونگ اوی سان
- معاون مدیرعامل هیوندای
هنوز چونگ اوی سان سکاندار گروه خودروسازی هیوندای نشده، اما از همین الان توانسته به عنوان شخص دوم، نوسازی و تحولی اساسی در هیوندای ایجاد کند. فروش کیا و هیوندای سال قبل نیز به طور قابل توجهی افزایش یافت، اما این برای مدیران هیوندای کافی نیست. برای همین اساس قرار است تا محصولات این گروه تغییراتی داشته باشد و کراساورهای بیشتری به خط تولید اضافه شود. هیوندای از معدود شرکتهای بزرگ است که هنوز قدرت در آن موروثی منتقل میشود و چونگ چهل و هشت ساله نیز قصد دارد نشان دهد این سیستم در صورت مدیریت صحیح میتواند کارآمد باشد!
رتبه هفت - جیم هکت
- مدیر اجرایی فورد
هکت شصت و چهار ساله دو سال پیش از یک شرکت سازنده مبلمان اداری به فورد آمد و با توجه به اختیاراتی که خانواده فورد به وی داده، توانسته تغییرات بنیادین و جسورانهای که این پیر آمریکایی نیازمند آنهاست، تا حد زیادی آغاز کند. نقشه راهبرادی برای کاهش 11 میلیارد دلاری هزینهها، حذف تمامی خودروهایی که کراساور نیستند از بازار آمریکا (به جزء دو محصول)، تعدیل 12 هزار نفر از کارکنان، بسته شدن پنج کارخانه اروپایی و البته همکاری با فولکسواگن از جمله این موارد هستند. با توجه به اثرات مثبتی که تصمیمات وی تا کنون داشته، احتمال دارد وی بتواند تا پایان این راه بر مسند قدرت بماند.
رتبه شش - ماری بارا
- مدیر اجرایی جنرال موتورز
الان پنج سال است که ماری بارا 57 ساله سکاندار هدایت جنرال موتورز بوده و ظاهراً تنها کسی که از عملکرد وی راضی نیست، دونالد ترامپ است! مشخص نیست اول ماری بارا از مسند قدرت کنار برود یا ترامپ. با این حال باید دید تصمیمات وی اعم از وفاداری به قوانین سختگیرانهتر آلایندگی وضع شده در زمان اوباما، تعطیلی تعداد زیادی از خطوط تولید آمریکایی و افزایش سرمایهگذاری در چین، تعدیل کارکنان و انتخاب یک مدیر مالی ارشد جدید که تنها 39 سال دارد، میتوانند مثل سابق جنرال موتورز را در راه سوددهی نگه دارند یا خیر.
رتبه پنج - لی شوفو
- رئیس گروه خودروسازی جیلی
این مدیر 56 ساله چینی برای اولین بار در سطح جهان هنگامی مطرح شد که ولوو را در سال 2010 از فورد خرید و بعداً هم پروتون و لوتوس را به امپراطوری خود اضافه کرد. در 33 سال اخیر وی توانسته جیلی را از یک شرکت کوچک یخچالسازی به بزرگترین خودروساز چین بدل کند. برخلاف سایر خودروسازان بزرگ چین، جیلی توانسته هنوز خصوصی بماند، با این حال پشتیبانی دولت چین همراه اوست. خرید شرکتهایی نظیر ولوو توانسته ماجراجوییهای جیلی را به سمت غرب هدایت کند. علاوهبراین سرمایهگذاری در دایملر نیز از بزرگترین تصمیمهایی بود که جیلی تاکنون اتخاذ کرده است.
رتبه چهار - ایلان ماسک
- مدیرعامل تسلا
قطعاً انتظار داشتید که ایلان ماسک چهل و هشت ساله را در این لیست ببینید. وی که اصالتاً اهل آفریقای جنوبی است، قطعاً بیش از هر کسی در جهان خودرو روی شرکت خود نظارت دارد. او نه تنها مدیرعامل، بزرگترین سهامدار تسلا نیز به شمار میآید؛ تسلایی که این روزها با سرعت به یکی از موفقترین خودروسازان آمریکا بدل شده است. انقلابی که وی در جهان خودروهای الکتریکی ایجاد کرده قابل بیان نیست. با این که تسلا هنوز از نظر مالی مشکلات متعددی دارد و ممکن است آن طوری که ماسک انتظار دارد، نقشههای وی به سرانجام نرسد، اما قطعاً در سالهای آتی
رتبه سه - کارلوس تاوارس
- مدیر اجرایی PSA
مدیر اجرایی PSA این روزها به یکی از ستارگان جهان خودرو بدل شده است. وی شرکتی را دو سال قبل به دست گرفت که در حال ورشکست شدن بود و برای زنده ماندن دانگفنگ را خریداری و سهام بیشتری را به دول فرانسه واگذار کرده بود. با این حال تاوارز 61 ساله پرتغالی، توانست نه تنها پژو و سیتروئن که واکسهال و اوپل را پس از خریداری از GM
رتبه دو - هربرت دیس
- مدیرعامل گروه VW
گروه فولکسواگن مدتی است که لقب بزرگترین خودروساز جهان را کسب کرده و قطعاً مدیرعامل این شرکت باید جایگاه بالایی در لیست ما داشته باشد. دیس شصت ساله آلمانی قطعاً مشابه هیچ یک از مدیرعاملین قبلی VW نیست. او با تصمیمات قاطعش نشان داده که در هرم قدرت شرکت دست بالا را دارد و به هیچ کسی باج نمیدهد. مدیریت مناسب وی در بحران دیزلگیت و تصمیمات بنیادینی که در راستی الکتریکی شدن محصولات گروه
رتبه یک - آکیو تویودا
- رئیس تویوتا
آکیو سومین نسل از خاندان تویوداست که بر مسند قدرت غول بزرگ ژاپنی مینشیند و تاکنون به اندازه اسلافش موفق بوده است. اما بزرگی شرکت و قدرت موروثی تویودا نیست که وی را در صدر لیست ما قرار داده، بلکه ماجراجویی، اعتماد به نفس و قدرت عمل او با وجود سهامداران تاثیرگذاری است که وی را محدود میکنند. وی زمانی زمام قدرت را در دست گرفت که تویوتا گریبانگیر بحران اقتصادی، زیاندهی و فراخوانهای متعدد شده بود. اما او توانست تویوتا را در تمامی این مراحل به خوبی هدایت کند و 2.5 میلیارد دلار را در شرکتهای جدید سرمایهگذاری کند. همکاری او با خودروسازان چینی نیز خود قابل توجه است.
10 نفر برتر در سال 2019
همه ساله موسسات و نشریات مختلفی، براساس پارامترهای متفاوت، لیستی از تاثیرگذارترین افراد در صنعت خودرو را منتشر میکنند که معمولاً براساس میزان تاثیرگذاری، رتبهبندی دارد. این افراد ممکن است مدیر و سخنگوی یک شرکت بزرگ، سیاستمدار، مهندس، طراح و حتی راننده مسابقات اتومبیلرانی باشند و نهایتاً به خاطر نقش و تاثیری که در این عرصه ایفا میکنند، به این لیست راه یافته باشند. «
رتبه ده - اولا کالنیوس
- رئیس گروه خودروسازی دایملر
پس از سیزده سال، بالاخره سکان هدایت دایملر بنز به دست فردی تازه نفس سپرده شد. کالنیوس پنجاه ساله اصالتاً سوئدی است و در زمانی ریاست این غول آلمانی را برعهده گرفته که مرسدس بنز پس از سال 2009 اولین بار است که طعم تلخ ضرردهی را میچشد. علاوهبراین هزینههای بالای ناشی از فراخوان ایربگهای تاکاتا و قطع توسعه پیشرانههای دیزلی، معضل دیگری است که وی باید با آنها دست و پنجه نرم کند. خوشبختانه سیستم هیات مدیره دایملر در حال حاضر به گونهای است که دست وی برای ایجاد تغییرات را تا حد زیادی باز گذاشته شده است.
مترجم : حامد معتمدی
منبع : carmagazine.co.uk
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید