ماجرای قلب کوچک پادشاه

تست و بررسی ب‌ام‌و سری هفت 730Li مدل 2018

20 آبان 1398 17:48

مرسدس ‌بنز کلاس حاکم بلامنازع بازارسدان‌های لوکس است. این جمله قاعدتاً نباید به عنوان آغاز مقاله بررسی ب‌ام‌و سری هفت جدید انتخاب می‌شد، اما واقعیت این است که در نیم قرن اخیر، مرسدس بنز همواره نسبت به سایر سازندگان خودروهای لوکس جلوتر بوده و تاکنون در کلاس سدان‌های فول سایز گران‌قیمت، هیچ خودرویی حریف S کلاس عظیم و باشکوه نشده است. اما اخیراً دو بازار کاملاً متفاوت در دو سوی عالم، امپراطوری عظیم پرچمدار مرسدس را به چالش کشیده‌اند.

چند نسل اخیر ب‌ام‌و سری هفت با هدف عرض اندام در مقام لوکس‌ترین سدان جهان مهندسی شده‌اند. این درحالیست که مدل‌های قدیمی‌تر سری هفت، قرار بود تا ویژگی‌های یک خودرو اسپرت را در قالب یک سدان فول سایز ارائه کننددر مهمترین بازار خودرو جهان یعنی ایالت متحده و در یکی از ثروتمند ترین ایالت‌ها یعنی کالیفرنیا، دیگر S کلاس در صدر فروش سدان‌های لوکس دیده نمی‌شود و این مقام به تسلا مدل S واگذار شده است. چرا که ظاهراً ثروتمندان در جامعه پیشرفته کالیفرنیا تمایل دارند تا یک خودروی سریع، پاک و مجهز به تکنولوژیهای کمکی خودران را به جای یک مرسدس بنز لوکس سنتی در پارکینگ خود داشته باشند.

در این سوی کره زمین، یعنی در کشور عزیزمان نیز سالهاست که اثر چندانی از مرسدس بنز S کلاس در بازار دیده نمی‌شود و جایگاه این مدل به دلیل عدم عرضه به ب‌ام‌و سری هفت رسیده است. در واقع علیرغم موفقیت نسل قدیمی S کلاس در ایران و فروش بیشتر این مدل نسبت به سری هفت قدیمی، این ب‌ام‌و بود که توانست با عرضه سری هفت 730Li با پیشرانه چهار سیلندر کم حجم (2.0 لیتری) از سد قوانین مضحک گمرکی بگذرد و محصول خود را پس از چند سال وقفه روانه بازار تشنه ایران نماید. این درحالیست که سایر خودروهای فوق لوکس بازار ایران از پورشه پانامرا و مرسدسبنزهای S کلاس گرفته تا لکسوس‌های LS و LX و حتی تویوتا لندکروزر در پی اجرایی شدن قانون منع واردات خودروهای لوکس (مجهز به پیشرانه‌های با حجم بالاتر از 2.5 لیتر) به نوعی فیلتر شدند و از ادامه حضور در بازار ایران بازماندند. بنابراین هیچ عجیب نیست که در نبود رقبای قدر، ب‌ام‌و سری هفت توانست با ضعیف‌ترین پیشرانه قابل انتخاب، به یک خودروی استراتژیک در بازار کشور مبدل شود و مسیر خود را به پارکینگ ثروتمندترین اقشار جامعه باز کند.

طراحی ظاهری ب‌ام‌و سری هفت 730Li

با مروری بر تاریخچه ب‌ام‌و سری هفت می‌توان با اطمینان خاطر گفت که این خودرو در نسل ششم از حیث طراحی ظاهری در زمره زیباترین اعضای خانواده خود جای می‌گیرد؛ به خصوص وقتی قرار باشد که این مدل را با محصول عجیب و پر حاشیه نسل چهارم (مدل مشهور طراحی شده توسط کریس بنگل) مقایسه کنیم که به شکل تاسف باری کم‌طرفدار از آب در آمده بود و حالا نیز به خودرویی بسیار ارزان‌قیمت در بازار دست دوم (البته در خارج از کشور) تبدیل شده و افت قیمت زیادی را به خریداران بد سلیقه خود تحمیل کرده است.

طراحی ب ام و سری هفت

نسل ششم به خصوص از حیث تناسبات ابعادی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و از هر زاویه‌ای می‌تواند در نقش یک خودرو کم‌نقص و با ابهت ظاهر شود. هرچند در مدل‌های 2019 به بعد، ب‌ام‌و تصمیم به فیس‌لیفت این خودرو و استفاده از جلوپنجره سایز بزرگ جدید گرفت که بار دیگر موجی از انتقادات را روانه مرکز طراحی این خودروساز کرد، اما خوشبختانه یا متاسفانه در پی ممنوعیت واردات اخیر، مدل‌های فیس‌لیفت شده به ایران راه نیافته‌اند و تمام سری هفت‌های نسل ششم موجود در کشور، از گونه‌های زیبای قبل از فیس‌لیفت هستند.

کابین و تجهیزات رفاهی ب‌ام‌و سری هفت 730Li

به طور معمول در بخش آپشن‌های رفاهی، مرسدس بنزS کلاس یک سر و گردن از ب‌ام‌و جلوتر است اما در مورد نسل اخیر سری هفت، ب‌ام‌و توانسته با ارائه چند قابلیت خاص، دست پُر به میدان رقابت با کامل‌ترین محصول ستاره نقره‌ای وارد شود. برای مثال سیستم شناسایی حرکات دست سرنشینان که امکان کار با مانیتور وسط خودرو را بدون لمس کردن فراهم می‌آورد و ریموت کنترل مخصوص جابه‌جا کردن خودرو در فضای پارکینگ، از جمله مزیت‌های خاص ب‌ام‌و نسبت به مرسدس بنز S کلاس محسوب می‌شوند.

کابین و امکانات ب ام و 730Li

در زمینه فنی نیز شاید بتوان از فنربندی تطبیق‌پذیر این خودرو که مجهز به ضربه‌گیرهای بادی است به عنوان یک ویژگی مهم فنی یاد کرد که سواری نرمی را همزمان با فرمان‌پذیری کم‌نظیر برای این سری هفت تنومند فراهم آورده تا کمبود چندانی در مقابل پادشاه اشتوتگارت احساس نکند.

سایر تجهیزات جالب این خودرو مانند سیستم نورپردازی کابین با رنگ‌بندی بسیار متنوع یا قابلیت انتخاب عطرهای مختلف برای فضای داخلی، بیشتر جنبه رفاهی یا حتی فانتزی دارند و از دید مهندسی نکات چندان مهمی به نظر نمی‌رسند اما در عین حال باید گفت که طراحی کلی کابین کاملاً مطابق با سنت‌ها و اصول کلاسیک ب‌ام‌و انجام شده و از حیث متریال مصرفی نیز نقطه ضعف خاصی دیده نمی‌شود.

امکانات بی ام و سری هفت 2017

استفاده از پوشش‌های چرمی، قطعات طرح چوب و آلومنیوم پولیش خورده و قطعات پلاستیکی با کیفیت باعث می‌شود که احساس مواجه بودن با یک خودروی کامل و بی‌کم و کاست به سرنشینان منتقل شود. ضمناً عرضه نسخه لانگ (با فاصله محوری بیشتر) این محصول، رفاه سرنشینان عقب را به شرایط ایده‌آل نزدیک و نزدیک‌تر کرده است. هرچند باید اذعان کرد که حس و حال کابین این خودرو هنوز فاصله چشمگیری با لیموزین‌های فوق لوکس بازار جهانی نظیر بنتلی، رولزرویس یا می‌باخ دارد و نباید انتظار رقابت با چنین خودروهایی را از سدان پرمیومی نظیر ب‌ام‌و سری هفت داشته باشید.

آپشنهای ب‌ام‌و سری هفت 730Li

با این وجود می‌توان گفت که سری هفت، با امکاناتی نظیر مانیتورهای لمسی، رادارهای مختلف، سیستم تهویه مطبوع چهار منطقه‌ای، سقف Sky Loung (سانروف و مونروف مجهز به 1500 لامپ LED)، به نوعی مدرن‌ترین و آپشنال‌ترین خودرویی است که در سال‌های اخیر به کشور وارد شده است و از آنجا که حتی نسبت به مرسدس بنزهایS کلاس مدل 2014 نیز از تکنولوژی جدیدتری برخوردار است، عملاً رقیبی را از این حیث پیش روی خود نمی‌بیند. بنابراین شاید در بازار جهانی، سری هفت در مقابل رقبای نامدار خود، برتری چندان پر رنگی نداشته باشد، اما در وضعیت فعلی بازار خودرو کشور، این خودرو به محصولی فوق لوکس و فوق مدرن تبدیل شده که تا زمان از سر گرفته شدن واردات، خودرو دیگری یارای رقابت با آن را نخواهد داشت.

مشخصات فنی ب‌ام‌و سری هفت 730Li

با نگاهی به جدول مشخصات فنی محصولات فول سایز ب‌ام‌و در نیم‌قرن اخیر، می‌توان فهمید که استفاده از یک پیشرانه چهارسیلندر در این رده از خودروهای ساخته شده به دست اهالی باواریا سابقه نداشته است، اما حالا به لطف تکنولوژی توربوشارژر و قوانین زیست محیطی سخت‌گیرانه، شاهد استفاده از پیشرانه 2.0 لیتری سری B48 بر روی بسیاری از اتاق‌های ب‌ام‌و از جمله همین سری 7 هستیم.

پیشرانه چهار سیلندر بی ام و سری 7

پیشرانه ب‌ام‌و سری هفت 730Li با قدرت 258 اسب‌بخار و گشتاور 400 نیوتن‌متر می‌تواند در هماهنگی کامل با جعبه‌دنده معرکه و هشت سرعته ZF عمل کرده و وزن نه چندان کم (1795 کیلوگرم) این ب‌ام‌و مدرن را ظرف مدتی در حدود 6.3 ثانیه از صفر به یکصد کیلومتر برساعت برساند. البته ب‌ام‌و در ساختار شاسی و بدنه سری هفت جدید، تا حدی از پنل‌های فیبرکربنی مخصوص خود استفاده کرده است و ماحصل این استراتژی گران‌قیمت، کاهش وزن سری هفت جدید نسبت به نسل قبلی بوده که همزمان با افزایش آپشن‌ها، باعث شده وزن خودرو از محدوده متوسط فراتر نرود و رعایت این نکته در چنین کلاسی قابل تحسین به نظر می‌رسد.

فرمان ب ام و سری هفت

سیستم فنربندی تطبیق‌پذیر هوشمند با مکانیزم بادی و سیستم چهارچرخ فرمان (قابلیت تغییر زاویه چرخ‌های عقب در راستای کاهش فضای لازم برای دور زدن) از دیگر ویژگی‌های مهم نسل جدید سری هفت هستند که در مدل‌های قبلی وجود نداشتند؛ همچنین انبوهی از سیستم‌های کمک رانندگی و پیشگیری از تصادف در کنار 10 کیسه هوا در راستای افزایش ایمنی این سدان فول‌سایز ایفای نقش می‌کنند تا امنیت سرنشینان ثروتمند سری هفت تامین شود.

تجربه رانندگی با ب‌ام‌و سری هفت 730Li

احتمالاً می‌دانید که رولزرویس طی دو دهه اخیر در مالکیت گروه ب‌ام‌و قرار داشته است و بنابراین عجیب نیست که بگوییم چند نسل اخیر ب‌ام‌و سری هفت با هدف عرض اندام در مقام لوکس‌ترین سدان جهان مهندسی شده‌اند. این درحالیست که مدل‌های قدیمی‌تر سری هفت، قرار بود تا ویژگی‌های یک خودرو اسپرت را در قالب یک سدان فول سایز ارائه کنند و انصافاً چنین کاری را به نحو احسن انجام می‌دادند؛ اما سری هفت‌های جدید بیش از اسپرت بودن، خودروهایی راحت و آرامش طلب محسوب می‌شوند و اگر قرار باشد تا پیشرانه چهارسیلندر را نیز به چنین پیش‌فرضی اضافه کنیم، احتمال چشیدن طعم هیجان پشت فرمان این خودرو کم و کمتر می‌شود.

تست و بررسی بی ام و سری هفت

اما در واقعیت اینطور نیست و به لطف در نظر گرفتن چند حالت رانندگی مختلف، این ب‌ام‌و سعی می‌کند تا در نقش‌های مختلف فرو رفته و هر سلیقه‌ای را پوشش دهد. در واقع سری هفت جدید حتی با این پیشرانه ضعیف نیز می‌تواند، رضایت شما را تا حدود زیادی تامین نماید. هماهنگی پیشرانه و جعبه‌دنده کم‌نظیر است و در بدترین حالت می‌توانید در شرایط تهران، صفر تا صد هفت ثانیه‌ای را تجربه کنید که اصلاً رقم ملال‌آوری در مقایسه با سایر خودروهای موجود در بازار به نظر نمی‌رسد.

فرمان‌پذیری و چسبندگی خوب نیز به لطف شاسی مستحکم و سیستم فنربندی فعال تامین می‌شود و از همه جالب‌تر آن‌که سری هفت جدید در مواجه با دست‌اندازها و چاله‌های عظیم خیابان‌های درون‌شهری، سواری نرم و راحتی ارائه می‌دهد که پیش از این فقط در خودروهای مرسدس بنز احساس می‌شد.

تجربه رانندگی با ب‌ام‌و سری هفت 730Li

بنابراین هرچند سری هفت جدید از نظر توانایی‌های حرکتی در قیاس با نسل قبلی موجود در کشور که از پیشرانه 4.4 لیتری تویین توربو هشت سیلندر 400 اسب‌بخاری (مدل 750i) قدرت می‌گرفت، حرف چندانی برای گفتن ندارد اما هنوز هم می‌تواند رضایت خاطر عموم افراد را تامین نماید؛ شاید به همین دلیل بود که ب‌ام‌و تصمیم گرفت تا این مدل خاص (چهارسیلندر) را علاوه‌بر چین، در بازارهایی مانند ترکیه و ایران نیز عرضه نماید و استقبال عمومی از این خودرو نشان می‌دهد که این انتخاب به درستی انجام شده است.

قیمت و شرایط بازار ب‌ام‌و سری هفت 730Li

طراحی چراغ های ب‌ام‌و سری هفت 730Li

نسل جدید سری هفت در زمان عرضه اولیه در بازار کشور توسط پرشیا خودرو و قبل از روی دادن اتفاقات اخیر، بسته به سطح تجهیزات بین 500 الی 750 میلیون تومان قیمت داشت و این درحالی بود که مرسدس بنز‌های S کلاس نسل قبلی بیش از 700 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شدند و معدود نمونه‌های کلاس مدل 2014 نیز قیمتی فراتر از 2 میلیارد تومان داشتند! اما عرضه گسترده سری هفت جدید به سان آبی بر آتش در بازار خودروهای لوکس عمل کرد و زمینه تعدیل قیمت‌های خودروهای دست دوم در این کلاس را فراهم آورد؛ اما از بد روزگار، هنوز این فرایند تکمیل نشده بود که افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات خودرو همه چیز را به هم ریخت و حالا سری هفت نیز خود به خودرویی چند میلیاردی مبدل شده که البته رقیب مستقیم چندان پر رنگی را پیش روی خود نمی‌بیند.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های ب‌ام‌و سری هفت 730Li

شرایط بازار خودروهای لوکس صفر کیلومتر طی ماه‌های اخیر به شکلی شده که محصولات ب‌ام‌و با یکدیگر رقابت می‌کنند. برای مثال شاید نمونه فول‌آپشن سری پنج بتواند به عنوان رقیبی برای نمونه کم‌آپشن سری هفت قلمداد شود، به خصوص که پلتفرم فنی هر دو خودرو نیز با یکدیگر یکسان است و هر دو مدل با پیشرانه و جعبه‌دنده مشابهی در ایران عرضه می‌شوند. با این حال باید گفت که این روزها مدل‌های مختلف ب‌ام‌و سری هفت 730Li بین 1.6 تا 3.2 میلیارد در بازار قیمت می‌خورند اما به سبب رکود بازار و افت قیمت زیاد خودروهای دست دوم، منطقی است که به جای خرید خودروهای صفر کیلومتر گران‌قیمت، به سراغ نمونه‌های دست دوم کم کارکرد بروید.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
hossein82 1402/9/3
کجایید ک شده ۱۲ تومان ناقابل
پاسخ
0
0
0
MOHAMMAD HOSEIN 1399/8/13
یه جمله هست که میگه هیچ ماشینی بنز نمیشه هیچ بنزی هم بی ام و نمیشه تامام تامام
پاسخ
4
2
3
VahidReza 1400/7/3
آقا امیررضا بنز تو لوکس بودن همیشه سر بوده اما وقتی حرف از اسپرت زده میشه بی ام و و آئودی از بنز جلوترن بخاطر سرعت بیشترشون هندلینگ بهترشون و بریک ها و ... شما خودت میتونی سریعترین ماشین های بی ام و و آئودی رو با بنز مقایسه کنی ماشینی مثل BMW M760 دوازده سیلندر حتی از اس پونصد و شایدم اس ۶۳ بهتر باشه ماشینی مثل آئودی آرایت ده سیلندر هم همینطور لطفا با تعصب و قضاوت حرف نزنید هر ماشینی برای کاری ساخته شده
0
0
Mrreza 1400/4/23
اما قانون درست تر میگه فقط بی ام و آقای امیررضا ما ندیده میگیم بی ام و بهتره
0
2
VahidReza 1400/3/25
برادر شما M760li می‌دونی چیه؟ غول دوازده سیلندر بی ام و با اس ۵۰۰ که تازه اومده و اونو می‌پرستید مقایسش کنید شما M8gte میدونی چیه؟ با اس ال اس مقایسش کن شما X7m می‌دونی چیه؟ با جی کلاس مقایسش کن کاملا برتری بی ام و رو به چشم میبینی
1
1
Amirreza1362 1399/10/15
جی کلاس ۶ در ۶ رو دیدین یا AMG 1 یا حتی SLR و SLS BLACK SERIES . لطفا برین ببینین بعد نظر بدین
2
3
7724Davood 1398/9/5
بی ام و یکی از بی نظیرترین خودروهای دنیاست مخصوصا ۵۳۰ و ۷۳۰
پاسخ
1
0
2
Mv 1399/6/22
این رو هم باید اضافه کرد از بازار فروش فوق العاده ای بهره منده
0
0
rnjbr 1398/8/29
واقعا بينظير 👌👌
پاسخ
0
0
2
Alireza1979 1398/8/28
الان در کل دنیا هم مرسدس کلاس S حرفی برای گفتن درمقابل رقبای خود داره هم بی ام دبلیو سری 7.شما چرا اینقدر این دو غول خودرو سازی رو در قیاس با رقبای دیگه صعیف جلوه دادی و چرا اینهمه با بی انصافی مطلب رو ادا کردین؟؟!!کدوم رقیب جدی در رده خودروهای لوکس برای این دو خودرو هست میشه بفرمایین.همون تسلا با موتور برقی هم که سنگش رو به سینه میزنید خودم به شخصه دیدم که تو یک چالش با پورشه عقب موند.لطفا تو نظر دادنتون تجدید نطر کنید و اطلاعات علط و بیخود به خورد مردم ندید.
پاسخ
2
0
5
Amirreza1362 1399/10/15
شما میباخ رو فراموش کردین ، بنتلی رو فراموش کردین ، رولز رویس رو فراموش کردین
0
2
MOHAMMAD HOSEIN 1399/8/13
عزیز من شما مثل اینکه رولزویس رو فراموش کردی
0
2