کهنه سربازی که خیال بازنشستگی ندارد

تست و بررسی سوزوکی گراند ویتارا جدید

29 آبان 1398 15:34

شاید بررسی خودرویی قدیمی که سال‌ها میهمان خیابان‌های کشورمان بوده برایتان جذابیت خاصی نداشته باشد؛ اما در بازار محدود ما که این روزها به دلیل تحریم‌های ناعادلانه و یک جانبه، حتی محدودتر از قبل هم شده انتخاب‌های چندانی وجود ندارند و در نتیجه مجبوریم گاه سری به خودروهای قدیمی اما در دسترس بزنیم؛ به خصوص اگر به دنبال یک شاسی‌بلند واقعی با قابلیت‌های آفرودی باشید، اکثر کراس‌اورهای فانتزی فعلی بازار نمی‌توانند توقعات شما را برآورده کنند چرا که بیشتر آن‌ها از شاسی‌بلند بودن فقط نامش را یدک می‌کشند؛ در این بین پیرمردی به نام سوزوکی گراند ویتارا علی‌رغم قیمت گران و فن‌آوری‌های قدیمی شاید بتواند از معدود راه بلدهای مسیرهای صعب‌العبور پیش رو باشد.

سوزوکی گراند ویتارا هنوز هم بعد از گذشت این همه سال خودروی قابل اعتماد و کارآمدی به نظر می‌رسد. سوزوکی گراند ویتارا کارت برنده اصلی خودش را در بحث‌های خارج جاده‌ای رو می‌کند.در شرایط فعلی کسانی که بودجه ای کمتر از 500 میلیون تومان برای خرید خودرو اختصاص داده‌اند و به دنبال یک خوردوی چند منظوره واقعی هستند، دو راه بیشتر ندارند؛ یا باید به سراغ بازار پر ریسک خودروهای دست دوم قدیمی مثل تویوتا پرادو 10 ساله بروند و یا از میان گزینه‌های اقتصادی‌تر صفر یا مشابه صفر بازار یعنی رنو داستر دو دیفرانسیل و سوزوکی گراند ویتارا یکی را انتخاب کنند. در این بررسی قصد داریم ببینیم آیا سوزوکی گراند ویتارا هنوز هم بعد از گذشت این همه سال قادر هست نیازهای مشتریان را برطرف نماید یا بهتر است به طور کل آن را از لیست انتخاب‌هایمان خط بزنیم. لطفاً «باما» همراه باشید تا در کنار شما پاسخ این سوال را بیابیم.

بررسی طراحی ظاهری سوزوکی گراند ویتارا

سوزوکی گراند ویتارا از نظر طراحی در برابر شاسی‌بلندهای امروزی حرف چندانی برای گفتن ندارد و قدیمی بودن ظاهرش تقریباً در تمامی زوایا مشهود است؛ البته این خودرو در ابتدای عرضه به بازار ظاهری شیک و مطابق با مد روز آن دوران داشت و به واسطه خطوط مستحکم و چهره مردانه‌اش دل علاقه‌مندان به خودروهای شاسی‌بلند را حسابی به دست آورده بود؛ حتی همین الان هم می‌توانیم از مواردی مثل هارمونی مناسب خطوط و هماهنگی عالی میان قطعات سوزوکی گراند ویتارا به عنوان نکاتی مثبت یاد کنیم اما در هر صورت در دوره و زمانه‌ای که انواع و اقسام خودروهای خوش‌قیافه با طراحی مدرن در خیابان‌ها دلبری می‌کنند، این چهره قدیمی و تکراری دیگر جذابیت چندانی ندارد و حالا جای خالی نسل جدید سوزوکی گراند ویتارا بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود.

سوزوکی گراند ویتارا قبل و بعد از فیس لیفت

البته ویتارای ایران‌خودرو، یک بار در سال 1395 زیر عمل جراحی زیبایی رفته و رینگ‌ها، چراغ‌ها، سپر و جلوپنجره‌اش را به روز رسانی کرده است؛ اما این فیس‌لیفت به قدری جزئی بود که بسیاری افراد تصور کردند تغییرات حاصله دست‌پخت طراحان وطنی بوده؛ حال آن‌که این تغییر چهره توسط خود شرکت سوزوکی انجام شده و با مقداری تاخیر در نمونه‌های وطنی اعمال شد. در واقع خود سوزوکی ژاپن هم روی این بدنه تاکید ویژه‌ای داشت و این نسل را با یک سری تغییرات، برای سال‌های طولانی (البته نه به اندازه ما!) روی خط تولید حفظ نمود.

بررسی طراحی داخلی سوزوکی گراند ویتارا

در داخل کابین نیز شرایط تا حدود زیادی مشابه قسمت بیرونی است؛ اینجا هم خطوط در سادگی مطلق به سر می‌برند و قطعات و ادوات زمخت آن یادآور خودروهای آفرودی قدیمی است؛ البته در نمونه فیس‌لیفت شده فول‌آپشن، اضافه شدن گزینه‌هایی مثل نمایشگرهای جلو و عقب، روکش‌های چرمی و سانروف باعث شده که اتاق سوزوکی گراند ویتارا نسبت به مدل‌های قبلی مقداری مدرن‌تر به نظر برسد اما باز هم با نگاهی به رقبا (البته به جزء داستر!) متوجه از مد افتادگی کابین آن خواهید شد.

کابین سوزوکی گراند ویتارا مدل 1398

کیفیت پلاستیک‌های داشبورد و تودری‌ها نیز متوسط و دربرخی قسمت‌ها ضعیف به نظر می‌رسند و با لمسشان حس چندان خوبی به انسان دست نمی‌دهد؛ اما تجربه سالیان طولانی حضور این سرباز ژاپنی در کشور ثابت کرده که کیفیت باطنی قطعات کابین سوزوکی گراند ویتارا خیلی برتر از خصوصیات ظاهریشان است و در نتیجه می‌توانید مطمئن باشید که قسمت‌های مختلف اتاق به این زودی‌ها دچار افت کیفی یا سر و صدای اضافه نخواهند شد؛ نکته‌ای که به نظر خیلی‌ها از جمله خود من از زیبایی به دور از ماندگاری مهم‌تر است.

ضمناً علیرغم ابعاد جمع‌وجور بدنه خودرو، شاهد فضای کارآمدی در داخل اتاق و صندوق عقب هستیم و با توجه به کلاس خودرو می‌توان از وضعیت هر 5 سرنشین ابراز رضایت کرد.

بررسی آپشن‌های رفاهی و ایمنی سوزوکی گراند ویتارا

مدل‌های اولیه سوزوکی گراند ویتارا امکانات محدودی داشتند اما این روزها نمونه آپشنال فیس‌لیفت شده این ژاپنی کهنه‌کار در دسترس قرار دارد که از گزینه‌های کامل‌تری مثل آینه‌های برقی تاشو، تودوزی جدید با روکش چرمی و سانروف بهره می‌برد. از جمله سایر امکانات ویتارا هم می‌توان به مواردی نظیر تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر 7 اینچی لمسی مرکزی به همراه 2 عدد مانیتور پشت سری برای سرنشینان عقب، رهیاب ماهواره‌ای، دوربین و سنسور دنده عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، ماساژور صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، استارتر دکمه‌ای و.. اشاره کرد که هرچند گزینه‌های خوبی هستند اما در قیاس با خودروهای امروزی لیست کاملی را تشکیل نداده‌اند.

امکانات و آپشن های سوزوکی گراند ویتارا

در خصوص ایمنی هم باید گفت سوزوکی گراند ویتارا به لطف داشتن امکاناتی مثل ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD و سیستم مکمل Break Assist، در کنار ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای و شاسی بسیار محکم، خودرویی ایمن و قابل اعتماد به نظر می‌رسد؛ هرچند اگر قصد مقایسه با محصولات روز را داشته باشیم متوجه می‌شویم که این خودرو از برخی جهات کمبودهایی هم دارد؛ به خصوص که در نمونه‌های مونتاژ داخل آپشن ساده و در عین حال مهم ESP حذف شده که با توجه به رده قیمتی این محصول مقداری عجیب است. ضمناً سوزوکی گراند ویتارا در سال 2007 که تست‌های ایمنی به اندازه امروز سخت‌گیرانه نبودند، توانسته 4 ستاره از 5 ستاره ممکن موسسه Euro-NCAP را به دست آورد که هرچند امتیاز قابل قبولی است اما با شرایط ایده‌آل فاصله دارد.

پیشرانه و توانایی‌های حرکتی سوزوکی گراند ویتارا

افرادی که تجربه رانندگی با مدل‌های دولیتری قدیمی سوزوکی گراند ویتارا که در ابتدای امر به کشورمان عرضه شدند را دارند، همواره از این خودرو به عنوان خودرویی تنبل و کند یاد می‌کنند؛ البته ویتارای دو لیتری در نمونه مجهز به جعبه‌دنده دستی، وضعیت چندان اسفناکی نداشت و به قول معروف از پس خودش بر می‌آمد؛ اما مدل‌هایی که با جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک به بازار عرضه شدند، به دلیل وزن سنگین‌تر، فاصله میان ضرایب دنده بیشتر و اتلاف بالاتر انرژی در سیستم مبدل گشتاور، شتاب و کشش ضعیفی داشتند و نه بر روی جاده پرشتاب ظاهر می‌شدند و نه در خارج از جاده عملکرد افتخارآمیزی از خود نشان می‌دادند.

پیشرانه 2.4 لیتری سوزوکی گراند ویتارا

اما خوشبختانه ایران‌خودرو پس از مدتی تصمیم گرفت نمونه 2.4 لیتری را البته باز هم با جعبه‌دنده 4 سرعته وارد بازار کند که تفاوتش با مدل قبلی کاملاً مشهود بود. البته شاید بگویید استخراج 169 اسب‌بخار قدرت از یک پیشرانه 2.4 لیتری خیلی هم عالی نیست اما نباید فراموش کنید که سوزوکی گراند ویتارا یک خودروی قدرتی است و برای همچین خودرویی گشتاور مهم‌تر است. خوشبختانه ویتارا در این پارامتر شرایط مناسبی دارد و با 227 نیوتن‌متر گشتاور تولیدی که آن هم از دور موتور مناسب 3800 RPM در دسترس است حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

با این‌که شتاب صفر تا صد رسمی 12 ثانیه‌ای سوزوکی گراند ویتارا که در شهر مرتفعی همچون تهران حتی ضعیف‌تر هم می‌شود چندان هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد اما می‌تواند به راحتی نیازهای معمول خانواده را پاسخ دهد. ضمن این‌که شتاب ثانویه مطلوب و کشش مناسب و یکنواخت خودرو باعث شده که به هنگام سبقت‌گیری یا عبور از مسیرهای پرشیب یا آفرودی با اطمینان کامل پدال گاز را بفشاریم.

در این بین تنها مشکل اصلی پیشرانه، در مصرف سوخت بالا به خصوص در شهر خلاصه می‌شود که البته آن هم برای خودرویی با وزن بیش از 1.5 تن و سیستم دو دیفرانسیل و فن‌آوری قدیمی پیشرانه چیز عجیبی نیست. سایت ایران‌خودرو مصرف ترکیبیسوزوکی گراند ویتارا را 9.7 لیتر و مصرف شهری را 12.5 لیتر به ازای هر صد کیلومتر پیمایش مسیر اعلام کرده که در عمل حتی بیشتر هم خواهد شد.

تجربه رانندگی با سوزوکی گراند ویتارا

سوزوکی گراند ویتارا هنوز هم بعد از گذشت این همه سال خودروی قابل اعتماد و کارآمدی به نظر می‌رسد. ابعادش نه آنقدر بزرگ است که در شهرهای شلوغ یا طبیعت‌گردی مشکل‌ساز شود و نه آنقدر کوچک که فضای سرنشینان را بیش از حد تنگ کند؛ کیفیت سواری‌اش هم نه به اندازه امثال رونیز خشک و آزاردهنده است و نه آنقدر نرم که تعادل و قابلیت‌های خارج جاده‌ای را از دست بدهد؛ البته شما در خصوص کیفیت سواری باید حتماً یک شاسی‌بلند سوار باشید تا قدر سوزوکی گراند ویتارا را بدانید وگرنه در میان سدان‌ها یا کراس‌اورهای شهری، خودروهای نرم‌تری حضور دارند که کوبش‌های بسیار کمتری به کابین منتقل می‌کنند.

تست و بررسی سوزوکی گراند ویتارا

کیفیت سواری سوزوکی گراند ویتارا باید با در نظر گرفتن قابلیت‌های آفرودی‌اش سنجیده شود که در این صورت می‌توانیم بگوییم رفتار سیستم تعلیق که در جلو از نوع مک‌فرسون و عقب چند اتصالی مستقل است، مناسب است. ضمناً مشکل سر و صدای زیاد پیشرانه که در مدل‌های قبلی آزاردهنده بود در نمونه فیس‌لیفت تا حدودی کمرنگ‌تر شده است که از دلایل آن می٬توان به استفاده از محور متعادل‌کننده حرکت در پیشرانه (جهات کاهش ارتعاشات) و افزایش نیم میلی‌متری ضخامت شیشه‌ها (جهت عایق‌بندی بهتر) اشاره کرد.

در خصوص تعادل باید گفت این خودرو هم مثل تمامی شاسی‌بلندهای بازار با مشکل بالا بودن مرکز ثقل روبه‌رو است و در نتیجه به هنگام بازی با فرمان باید مقداری احتیاط را چاشنی کار کنید؛ به خصوص که سوزوکی گراند ویتارا مونتاژی از آپشن ESP هم بهره‌ای نبرده و در نتیجه در پیچ‌های تند نقطه ضعف بیشتری از خود نشان می‌دهد. البته خبر خوب این است که ویتارا جزء شاسی‌بلندهای چهار چرخ محرک دائمی است و در نتیجه به وسیله کنترل گشتاور روی تمامی چرخ‌ها، موفق شده تا حدود زیادی این نقص را برطرف کند و در پیچ‌ها و مسیرهای لغزنده پایداری‌اش را حفظ نماید؛ ترمزها هم با این‌که بهترین در نوع خود نیستند اما عملکرد قابل قبولی دارند و از پس خودرو بر می‌آیند.

جعبه دنده سوزوکی گراند ویتارا

سوزوکی گراند ویتارا به دلیل قدیمی بودن جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک، وزن نسبتاً سنگین و خصلت‌های خارج جاده‌ای که دارد، خودروی تند و تیزی نیست اما بهتر از امثال سانگ‌یانگ کوراندو شتاب می‌گیرد و واکنش‌های قابل قبولی به پدال گاز نشان دهد. به خصوص در مورد شتاب ثانویه و کشش که اوضاع خیلی بهتر هم می‌شود و می‌توانیم به راحتی با یتارا به دل جاده بزنیم.

اما سوزوکی گراند ویتارا کارت برنده اصلی خودش را در بحث‌های خارج جاده‌ای رو می‌کند؛ در واقع اگر قرار باشد فقط روی آسفالت بمانیم گزینه‌های خوش دست‌تر، سریع‌تر و حتی ارزان‌تری مثل پژو 2008 وجود دارند که سوزوکی گراند ویتارا حتی به گرد پایشان هم نمی‌رسد؛ اما در خارج از جاده اوضاع کاملاً متفاوت است و دراین قلمرو کمتر خودرویی در این رده قیمتی قادر به رقابت با ویتارا خواهد بود. در واقع از گزینه‌های دست دوم که بگذریم، اکثر خودروهای این رنج کراس‌اورهایی هستند که قابلیت‌های چندانی در خارج از جاده ندارند. 

قابلیت تنظیم آفرود سوزوکی گراند ویتارا

در خصوص ویتارا امکان انتخاب حالت‌های متنوع انتقال قدرت یعنی 4H (برای رانندگی معمولی)، 4H LOCK (برای مسیرهای برفی و گلی یا ناهمواری‌های معمولی) و 4L LOCK (برای آفرودهای سنگین)، در کنار شاسی مستحکم، گشتاور کافی، فاصله میان محورهای مناسب آفرود، زاویه ورود و خروج قابل قبول و قدرت مانور بالا باعث شده که این خودرو نه فقط از کراس‌اورهای تک دیفرانسیل، بلکه حتی از بسیاری از دو دیفرانسیل‌های این رده هم کارآمدتر ظاهر شود و به راحتی از پس ماجراجویی‌های عادی در طبیعت بر آید.

راند نهایی با سوزوکی گراند ویتارا

پرداخت رقمی بیش از 400 میلیون تومان برای خودرویی با طراحی تکراری، فن‌آوری مربوط به بیش از یک دهه قبل و آپشن‌هایی محدود در نگاه اول اصلاً منطقی به نظر نمی‌رسد؛ به خصوص که این روزها با این رقم می‌شود سدان‌های شیک و به روز کره‌ای یا حتی با قیمت کمتر کراس‌اورهای تا بن دندان مسلح به آپشن چینی را خریداری کرد. حال بماند که در بازار دست دوم‌ها نیز کراس‌اورهای کره‌ای و حتی ژاپنی دیگر قابل خریداری هستند که می‌توانند گزینه‌های جذاب‌تری باشند؛ پس اگر قصد سفرهای خارج جاده‌ای ندارید و به مواردی مثل ظاهر مد روز، آپشن و مصرف سوخت بهینه اهمیت زیادی می‌دهید، سوزوکی گراند ویتارا چندان مناسب حالتان نخواهد بود.

تجربه رانندگی با سوزوکی گراند ویتارا

با این تفاصیل آیا باید سوزوکی گراند ویتارا را خودرویی بد و ناکارآمد بدانیم؟ خیر! قبل از هر چیز باید به شما یادآوری کنم که در کشور ما شرایط خودرویی خیلی ویژه است و در این شرایط خاص گاه قدیمی بودن خودرو نه تنها ایراد محسوب نمی‌شود بلکه حتی مفید هم هست! به عنوان مثال با اینکه پیشرانه ویتارا به دلیل فن‌آوری قدیمی، مصرف سوخت بالا و راندمان نسبتاً پایینی دارد اما درعوض با بنزین‌های بی‌کیفیت ما کاملاً سازگار است و در برابر ناملایمات محیطی خم به ابرو نمی‌آورد؛ ضمناً مونتاژ طولانی مدت این خودرو باعث شده در شرایطی که بسیاری از خودروهای جدید با مشکل کمبود لوازم یدکی و خدمات پس از فروش مواجه هستند، ویتارا با خیالی آسوده در هر شهر و استانی قدم بگذارد و نگران این گونه مسائل نباشد. جدای از همه اینها سوزوکی گراند ویتارا به معنای واقعی کلمه سخت‌کوش و کم‌توقع است و با استهلاک پایین و قیمت قطعات مناسب به انجام وظیفه می‌پردازد. در خصوص قابلیت‌های خارج جاده‌ای هم در شرایطی که اکثر کراس‌اورهای این رده با مشکل مواجه هستند و به اندازه ادعایی که دارند از پس مسیرهای دشوار بر نمی‌آیند، سوزوکی گراند ویتارا قدرتمند ظاهر می‌شود.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های سوزوکی گراند ویتارا

پس با این‌که هنوز هم هضم قیمت جدید این خودرو برایم دشوار است باید بگویم اگر قصد دارید یک خودروی کم دردسر و قابل اعتماد با قابلیت‌های خارج جاده‌ای مطلوب را داشته باشید سوزوکی گراند ویتارا همچنان می‌تواند در بازار محدود و غیر عادی ما گزینه قابل قبولی برایتان باشد؛ اما اگر هرگز خیال گلی کردن چرخ‌های خودرویتان را ندارید بهتر است که به سراغ سایر گزین‌ های بازار که جذابیت‌های بیشتری دارند بروید و پولتان را بابت این خودرو هزینه نکنید.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
VahidReza 1400/2/15
دوستان میخواستم تجربمو با شما در میون بگذارم. بنده خیلی ماشین باز هستم ، عاشق آفرود و سفر هستم و خیلی اوقات هم توی ماشین هستم . از اونجایی که مشکل مالی داشتم تصمیم گرفتم یک ماشین خوب و با دوام بگیرم و تونستم با ۵۹۰ میلیون یه گرند ویتارا ۲.۴ لیتری اتومات مدل ۸۷ برای خودم جور کنم . راستش با توجه به مشخصات فنی این خودرو خیلی خوب است و توانایی آفرود برای یکی مثل من داره ، ماشین با دوامی هست و ژاپنیه خودتون میدونید که ژاپن یکی از پنج کشور برتر خودرو هست ، آپشن های بسیار خوبی داره و فرمون آن بسیار نرمه ، یک مشکلی در ابتدا داشت که سفت بودن صندلی بود که رفتم صندلی ها رو عوض کردم و الان برطرف شد ، کابین جا داری هم داره. فقط تنها عیبش صدای کابینه که خیلی اذیت می‌کنه ، باید ببرید نمایندگی یا پیش تعمیرکار قابل اعتماد . خلاصه که خیلی ماشین خوبیه من از سال ۸۷ تا حالا دارم و خیلی راضیم از این ماشین. مخصوصا تیپ و ظاهر دلنشینش 🙂
پاسخ
0
2
3
Yunes 1400/1/21
فقط اینی که برلیانس کراس الان داره و قبلا سورنتو داشته😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
پاسخ
0
0
0
Mehrdoost 1399/6/20
من سوزوکی مدل ۹۲ اتومات داشتم بسیار ماشین خوب و عالیه،دوددیفرانسیل خیلی خوب،قطعات پر دوام،مصرف مناسب،استهلاک پایین،آفرود خیلی خوب و امکانات مناسبی دارد،فقط بنزین و روغن ریختم و خیلی از جاهای کشور را باهاش رفتم
پاسخ
0
0
2
mohaamad 1398/9/12
به لطف حذف ESP در آفرود کوهستانی گلی با وجود دنده سنگین 4L با لیز خوردن درجا از کوه سقوط و چپ کردیم تجربه ای بود شاید به کسی کمک کنه ! انقدر هم نباید ازش انتظار داشت
پاسخ
2
7
1
ناشناس 1402/9/6
Esp چه ربطی به افرود گلی با دنده سنگین داره.تو افرود esp خاموش میکنن که ماشین تمام توانش رو اراعه کنه.چی
0
0
APHCHIN 1398/9/20
قوه تخیل خوبی داری
1
8
SAEIDBAMA 1398/9/5
با سلام 2 سال که از این خودرو استفاده می کنم و اصلا نمیدونم تعمیرگاههاش کجاست اگه دنبال زیبایی هستید برید سراغ چینی ها اگه مرغوبیت میخواهید با قیمت مناسب ویتارا گزینه‌ی خوبیست هرچند که با افرودهای تویوتا با قیمتهای فضایی کنونی قابل مقایسه نیست اما بسیار ماشین مطمئنیه و اون دوستمون هم که 2000 داشته سال 88 باید بدونن که کلاس 10 امروزی واقعا بهتر شده از لحاظ اپشن هرچند که ایده ال نیست اما نکته ای که جایی بهش اشاره نشده اینه که ویتارا چه در شهر و چه در افرود دید میدانی و کناری بسیار خوبی دارد که برای راننده بخصوص خانمهایی که علاقه به SUV دارند کاملا مزیت محسوب می شود. با تشکر
پاسخ
0
0
7