به بهانه اکران فیلم فورد در برابر فراری

نگاهی به تکامل یگانه سوپراسپرت فورد

30 آبان 1398 17:36
  • 1964

    فورد GT40

    داستان سوپراسپرت سازی فورد از آن‌جا شروع شد که انزو فراری در میانه مذاکرات فورد و فراری، به ناگهان صحنه را ترک کرد و هنری فورد دوم، تصمیم گرفت تا فراری را در مسابقات لمان شکست دهد. برای این کار، فورد اروپا پروژه نیمه کاره Lola GT را از این تیم کوچک انگلیسی خرید و با ایجاد تغییراتی کلی تحت نظارت مهندسین آمریکایی، فورد GT40 را ساخت. داستان فیلم فورد در برابر فراری به این مقطع می پردازد.

    پنج گونه مختلف از این خودرو با شکل و شمایل متفاوت و مشخصات فنی گوناگون ساخته شدند که وجه اشتراک همه آن‌ها، موفقیت در پیست مسابقه بود، به طوری که از سال 1966 تا 1969، چهار بار متوالی مقام اول لمان به فورد رسید. از 105 دستگاه ساخته شده، تعداد محدودی از سری‌های MKI و MKIII به عنوان خودروی شهری با پیشرانه‌های V8 ساخته شدند.

    فورد
  • 1970

    فورد GT70

    پس از موفقیت در دهه شصت، فورد تصمیم گرفت تا این بار نام GT را با پسوندی درخورد دهه هفتاد میلادی، برای حضوری موفق در مسابقات رالی جهانی استفاده کند. بدین ترتیب در سال 1970، فورد اروپا برای رقابت با امثال رنو آلپاین و پورشه 911، مدل GT70 را طراحی کرد. این کوپه موتور وسط، تنها 765 کیلوگرم وزن داشت و به لطف پیشرانه‌های 4 و 6 سیلندر 1.6 و 2.6 لیتری، شتابگیری بی‌نظیری داشت. شش دستگاه فورد GT70 ساخته شدند که در این بین 3 نمونه در مسابقات رالی شرکت کردند که موفقیتی قابل توجه کسب نکردند. یک نمونه با بدنه جذاب‌تری که توسط استودیوی گیا طراحی شده بود، به نمایش درآمد و دو نمونه دیگر نیز در حقیقت پیش نمونه بودند.

    فورد
  • 1995

    فورد GT90

    پس از عدم موفقیت GT70، فورد تصمیم گرفت تا دهه هشتاد را بدون GT سپری کند و بیشتر روی کوپه‌هایی نظیر موستانگ و پروب سرمایه‌گذاری کند. با این حال خرید سهام استون‌مارتین و جگوار در اواخر دهه هشتاد میلادی، سبب شد تا فورد دوباره به طور غیر مستقیم وارد عرصه سوپراسپرت‌ها و خودروهای سریع شود. در آن زمان جگوار XJ220 در حال طراحی بود که در نهایت به سریع‌ترین خودروی خیابانی جهان بدل شد. برای معرفی زبان طراحی جدید فورد (Edge) و محک زدن بازار، GT90 در سال 1995 رونمایی شد. استقبال عمومی از این خودرو بی‌نظیر بود و به لطف پیشرانه 6 لیتری V12 با چهار توربوشارژر، قدرت 720 اسب‌بخاری در اختیار راننده بود که می‌توانست فورد GT90 را به سریع‌ترین خودرو جهان بدل کند. با این حال بحران مالی و وضعیت بازار سبب شد تا GT90 راهی خط تولید نشود.

    فورد
  • 2004

    فورد GT

    فورد تصمیم گرفت تا در آستانه چهلمین سالگرد مدل جاودانه GT40، خودرویی با همان روح اما با تکنولوژی قرن بیست و یکمی بسازد. در نهایت در سال 2002 کانسپتی با الهام از GT40 رونمایی و تصمیم گرفته شد تا با نام GT در سال 2004 راهی خط تولید شود. نمونه تولیدی، از پیشرانه 5.4 لیتری مدولار V8 سوپرشارژ شده به قدرت 550 اسب‌بخار بهره می‌جست که آن را در زمره سریع‌ترین خودروهای تولیدی جهان قرار می‌داد. فورد با GT در مسابقات نیز به طور غیرمستقیم شرکت کرد و برخی تیم‌ها به موفقیت‌هایی دست یافتند. در نهایت تا سال 2006، 4083 دستگاه از این مدل توسط شرکت سالین (همکار و تیونر مشهور فورد) مونتاژ شد.

    فورد
  • 2016

    نسل دوم فورد GT

    بسته شدن پرونده GT در سال 2006، تقریباً همزمان شد با آغاز بحران مالی و بنابراین، فورد تصمیم گرفت تا فعلاً از بازار پرحاشیه و پرریسک سوپراسپرت‌ها کنار برود و برای طراحی و ساخت خودرویی ساختارشکن، هزینه نکند. در سال 2015 اما بالاخره فورد اعلام کرد که می‌خواهد برای پیروزی دوباره در مسابقات لمان با نسل جدید GT به صحنه بیاید. در پنجاهمین سالگرد اولین پیروزی GT40، فورد GT توانست کلاس GTE را فتح کند تا این خودرو تاریخ‌ساز شود. برخلاف مدل اولیه و GT معرفی شده در دهه قبل، نسل جدید از پیشرانه V6 استفاده می‌کند. البته این به معنای ضعیف بودن GT نیست چرا که به لطف دو توربوشارژر، قدرت خودرو به 656 اسب‌بخار می‌رسد و شتاب صفر تا صد 2.8 ثانیه‌ای، حاصل می‌شود.

    نسل دوم فورد
دیدگاه کاربران