هاچ‌بک محبوب و پرفروشی که از ناکجاآبادهای آفریقا تا قلب آسیا مشتری داشته و دارد.

تاریخچه فولکس واگن گلف

3 اردیبهشت 1397 17:52
  • اصیل و محبوب

    اصیل و محبوب

    امسال می‌تواند تولد 44 سالگی‌اش را جشن بگیرد. خانوادگی‌ترین هاچ‌بک دنیا. پرفروش‌ترین محصول بزرگ‌ترین خودروساز دنیا که هنوز هم تولید می‌شود. دومین خودروی پرفروش جهان که هم‌چنان روی خط تولید است. گفته می‌شود تا سال 2020 آمار فروشش از مرز 35 میلیون دستگاه می‌گذرد. داریم درباره گلف صحبت می‌کنیم. فولکس‌واگن گلف. هاچ‌بک محبوبی که از ناکجاآبادهای آفریقا تا قلب آسیا مشتری داشته و دارد. فولکس و گلف مسیر طولانی را برای رسیدن به این موفقیت طی کردند. تا کنون هفت نسل از این خودرو روانه بازار شده است. هفت نسلی که با اشک‌ها و لبخندهای فراوانی همراه شده است. تنها چیزی که در خلال این سال‌ها هرگز دستخوش تغییر نشد، ابهت و اصالت گلف بوده است.

  • نسل اول - 1974 تا 1983

    نسل اول - 1974 تا 1983

    آغاز دهه 70 برای فولکس، آغاز مشکلات شدید مالی بود. مدل رویایی بیتل دیگر آن فروش خیره‌کننده را نداشت و اقتصاد آلمان درگیر بدهی‌های سنگین خارجی بود. فولکس برای بهبود اوضاع قورباغه محبوبش، تمام حربه‌هایی که بلد بود را رو کرد؛ اما آب از آب تکان نخورد. بنابراین بهترین ایده، تولید و معرفی یک محصول جدید بود. کار روی یک نمونه کاملا متفاوت استارت خورد. چیزی که بتواند موفقیت بیتل را تکرار کند. این بود که در 1974 اولین نسل گلف، هاچ‌بک 3 درب و ریزاندام آلمان‌ها رونمایی شد. بهترین ویرایش این نسل، نمونه 1.8 لیتری با قدرت 90 اسب‌بخاری بود.

  • نسل دوم - 1983 تا 1992

    نسل دوم - 1983 تا 1992

    بی‌شک انقلابی‌ترین نسل گلف‌ها، همین نسل دوم است. مدلی که یک دنیا برای به دست آوردنش، صف کشیدند. نسخه جدید هم بزرگ‌تر شده بود و هم قوی‌تر. تعبیه آپشن‌های جدید و رفاهی، این هاچ‌بک را تبدیل به مدلی فوق‌العاده پردرخواست کرد. موفقیت فولکس با این گلف به اندازه‌ای بود که حتی خط تولیدی در خاک آمریکا نیز برای مونتاژ آن تأسیس شد. البته این منهای کارخانه‌های بلژیک، یوگوسلاوی، اتریش، آفریقای‌جنوبی و مکزیک است. گلف نسل دو یا چیزی که حرفه‌ای‌ها به آن MK2 می‌گویند، مرزهای محبوبیت را یک‌تنه جابجا کرد. آمار نشان می‌دهد از این مدل بیش از 6.3 میلیون دستگاه فروخته شده است.

  • نسل سوم - 1991 تا 2002

    نسل سوم - 1991 تا 2002

    هرچقدر که دهه 90 برای آسیایی‌ها خوش‌یمن بود، برای اروپایی‌ها به‌خصوص آلمان‌ها و به‌ویژه فولکس‌واگن چندان اقبالی نداشت. نسل سوم گلف شاید از نظر فناوری و مهندسی یک سر و گردن بالا آمده بود ولی از نظر طراحی و مشتری‌گرایی حرف خاصی برای مطرح کردن نداشت. فولکس که بازار خوبی مثل آمریکای‌شمالی را از دست‌رفته می‌دید، روی مشتریان معمولی در آمریکای لاتین حساب باز کرد. همین شد که از گلف نسل سه تنها 4.8 میلیون دستگاه فروخته شد. با این حال نباید غافل شویم که فولکس با این نسل بود که اولین گلف‌های توربوشارژ را تجربه کرد.

  • نسل چهارم - 1997 تا 2013

    نسل چهارم - 1997 تا 2013

    دهه 90 برای فولکس حسابی درس عبرت شد تا دیگر بی‌گدار به آب نزند. نسل چهار گلف‌ها، گذار نفس‌گیر شرکت از دوران آزمون و خطا به دوران تثبیت در بازارهای جهانی بود. فولکس برای تخریب رقبای جدیدالورودش یعنی آئودی A3 و سئات Leon، یک نمونه ویژه 3.2 لیتری شش سیلندر توربو با قدرت 240 اسب‌بخار تولید کرد. گلف جدید برای به دست آوردن دل مشتریان آسیایی، فضای داخلی خود را بزرگ‌تر کرد. به‌طوری‌که گلف نسل چهار را عریض‌ترین نمونه در بین کل فرزندان خانواده می‌دانند. در این نسل بود که شرکت یک بار دیگر تجربه ناموفق گلف‌های استیشن را تکرار کرد.

  • نسل پنجم - 2003 تا 2008

    نسل پنجم - 2003 تا 2008

    همان‌طور که نسل دوم در عمر گلف یک نقطه‌عطف محسوب می‌شود، نسل پنج نیز یک مقطع تاریخی به حساب می‌آید. تحول عظیم در طراحی این خودرو باعث شد تا دروازه‌های جهانی بیش از هر زمان دیگری برای آن گشوده شود. حالا مهندسان فولکس به چنان بالندگی رسیده بودند که می‌توانستند از یک موتور 1.4 لیتری 75 اسب‌بخار نیرو بیرون بکشند. معرفی فناوری مدرن FSI که درواقع نسل جدید توربوشارژرها بود،‌ سری معروف گلف جی‌تی‌آی را به قلب جوانان عاشق سرعت شلیک کرد. مدلی که به راحتی می‌توانست با 240 اسب‌بخار قدرتش خیابان‌ها را به آتش بکشد. این برای اولین‌بار بود که گلف و فولکس‌واگن از جعبه‌دنده‌های 7 سرعته اتوماتیک استفاده می‌کردند.

  • نسل ششم - 2008 تا 2012

    نسل ششم - 2008 تا 2012

    بهبود چشم‌گیر اوضاع اقتصادی فولکس‌واگن و تبدیل شدنش به بزرگ‌ترین خودروساز آلمان و البته اروپا، دست شرکت را برای طراحی پلت‌فرم‌های جدید باز می‌گذاشت. فولکس که دیگر به صورت رسمی مالک آئودی به حساب می‌آید، با بهره‌گیری از مهندسی ناب زیرمجموعه خود گلف‌هایی عالی را برای نسل ششم معرفی کرد. حالا دیگر نه‌تنها روی قدرت و سرعت اشراف داشت، بلکه به لطف فناوری‌های مدرن از نظر مصرف سوخت و آلایندگی نیز زبانزد شده بود. در این نسل بود که مدل معروف R با آن نیروگاه عجیب 2 لیتری که 270 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کرد، روانه بازار شد.

  • نسل هفتم - 2012 تا کنون

    نسل هفتم - 2012 تا کنون

    آخرین تیر در چله گلف، شش سالی است که دل از پیر و جوان برده است. این مدل آنقدر جایزه طراحی و خودروی سال را برده که دیگر برایش تکراری است. غیر از سری جدید پیشرانه‌های تازه‌نفس، ویژگی اصلی این نسل رویکرد جدید فولکس به سمت خودروهای اسپرت برقی است. چیزی که در قالب گلف GTE می‌بینیم. خودرویی با پیشرانه بنزینی 1.2 لیتری که 150 اسب‌بخار نیرو دارد و یک موتور برقی که خود به‌تنهایی 100 اسب‌بخار دیگر نیز نیرو فراهم می‌کند. فولکس هنوز برنامه‌ای برای عرضه نسل جدیدتر منتشر نکرده است. سؤال جالب این است که مگر از نسل هفت بهتر هم می‌شود؟

دیدگاه کاربران