X3 به زبان برقی

ب‌ام‌و iX3 رونمایی شد

25 تیر 1399 11:37

ب‌ام‌و در راستای برنامه‌ریزی دقیق برای حمله به بازار خودروهای برقی این دهه، سرانجام پس از یک پیش‌نمایش هیجان‌انگیز در فروردین ماه سال 1397 مدل تولیدی iX3 را رونمایی کرد.

براساس استانداردهای اروپایی WLTP این خودرو با یک بار شارژ تا 460 کیلومتر پیمایش خواهد داشت.این خودرو شباهت عجیبی به نسخه کانسپت رونمایی‌شده در نمایشگاه 2018 پکن دارد. به طوری که حتی رینگ‌های جدید آن موسوم به Aero Wheel نیز با همان سبک طراحی دیده می‌شوند. رینگ‌هایی که ضریب درگ را تا 5 درصد کاهش می‌دهند. این چرخ‌ها در ثبت رکورد نهایی ضریب درگ و رسیدن به عدد 0.29 واحد کمک کرده‌اند. البته در این میان نصب کردن یک جلوپنجره عریض ولی پوشیده نیز بی‌تاثیر نبوده است.

تردیدی نیست که ب‌ام‌و این خودرو را براساس ویرایش جدید X3 خود ساخته است. اما iX3 در قیاس با نمونه درون‌سوز حدود 7.5 سانتی‌متر ارتفاع کمتری دارد. همانطور که از پیش اعلام شده بود، این خودرو مجهز به تنها یک موتور برقی است است که نیروی تولیدی را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. در حال حاضر هیچ اظهارنظری درباره نسخه احتمالی دو موتوره ب‌ام‌و iX3 مطرح نیست.

ب‌ام‌و iX3

ب‌ام‌و جدید می‌تواند معادل 282 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور فراهم کند. با این اعداد است که توانسته رکورد شتاب صفر تا صد 6.8 ثانیه‌ای را ثبت کند. این برند لوکس آلمانی آرزو می‌کند که شتاب و کارایی نسخه برقی چیزی شبیه به X3 مدل 30i شده باشد اما در نظر داشته باشید که سرعت نهایی این مدل فقط 180 کیلومتر برساعت شده تا میزان پیمایش تا حد ممکن حفظ شود.

در ب‌ام‌و iX3 پکیج باتری‌های 80 کیلووات ساعتی نصب شده که 74 کیلووات ساعت آن قابل استفاده است. براساس استانداردهای اروپایی WLTP این خودرو با یک بار شارژ تا 460 کیلومتر پیمایش خواهد داشت. این چیزی بیشتر از میزانی است که ب‌ام‌و بعد از رونمایی مدل کانسپت ادعا کرده بود. حتی چیزی بیشتر از برآوردهای اولیه ب‌ام‌و برای تولید مدل نهایی.

ساختار برقی ب‌ام‌و iX3

در صورت استفاده از سیستم شارژ سریع 150 کیلوواتی می‌توان باتری‌های خالی آن را تا سقف 80 درصد طی 34 دقیقه شارژ کرد. ب‌ام‌و iX3 برای پیمایش 100 کیلومتر نیاز به 10 دقیقه شارژ دارد.

عرضه ب‌ام‌و iX3 به بازار برای اواخر سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است و تولید آن به کارخانه شنیانگ چین سپرده خواهد شد. یعنی همان کارخانه گروه سرمایه‌گذاری مشترک ب‌ام‌و-برلیانس. براساس برنامه‌ریزی عرضه اولیه این خودرو در بازار آمریکای شمالی صورت نخواهد گرفت.

دیدگاه کاربران