سبزتر و اقتصادی‌تر از قبل

معرفی نسخه‌های هیبریدی از رنو کپچر و کلیو

24 دی 1398 10:59

شرکت رنو قصد دارد نسخه پلاگین هیبرید از مدل‌های کپچر و کلیو را در جریان نمایشگاه خودرو بروکسل رونمایی کند. مزیت مهم خودروهای هیبریدی در کاهش آلایندگی کربن و مصرف سوخت بوده و همچنین تجربه راندن یک وسیله نقلیه برقی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

چیدمان سیستم هیبرید رنو کلیو مشابه هیبریدهای متداول بوده درحالی‌که کپچر با سیستم پلاگین هیبرید معرفی شده است.در کنار نام هردوی این خودروها پسوند E-Tech قرار گرفته که معرف فناوری هیبرید به‌کار رفته در این دو مدل خواهد بود. چیدمان سیستم هیبرید رنو کلیو مشابه هیبریدهای متداول بوده درحالی‌که کپچر با سیستم پلاگین هیبرید معرفی شده است.

رنو کپچر پلاگین هیبرید را می‌توان در حالت تمام برقی تا شعاع 50 کیلومتر راند درحالی‌که حداکثر سرعت این خودرو 135 کیلومتر برساعت خواهد بود. نیروی محرک این خودرو از مجموعه باتری 9.8 کیلووات ساعتی تامین می‌شود که به همراه دو موتور برقی و یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر بنزین‌سوز فعالیت کرده و نیروی حاصل را از طریق جعبه‌دنده چند حالته بدون کلاچ در اختیار چرخ‌ها قرار خواهد داد.

درباره قدرت موتورهای برقی کپچر E-Tech هیبرید رقم دقیقی اعلام نشده اما رنو تجربیات برگرفته از مسابقات فرمول یک را در ساخت جعبه‌دنده این خودرو سهیم دانسته است. پیش‌بینی می‌شود مصرف سوخت رنو کپچر E-Tech هیبرید 1.5 لیتر در صد کیلومتر و آلایندگی کربن آن 34 گرم بر کیلومتر خواهد بود.

رنو کپچر پلاگین هیبرید

در هنگام راندن کپچر E-Tech هیبرید می‌توان از میان حالت‌های تمام برقی یا اسپرت، یکی را انتخاب کرد. همچنین در حالت E-Save استفاده از موتورهای برقی محدود شده و انرژی باتری‌ها ذخیره خواهد شد.

به لطف ساختار سری قوای محرکه، در هنگام فشردن پدال گاز و در صورت پر بودن شارژ باتری‌ها، موتورهای برقی و پیشرانه بنزین‌سوز همزمان با یکدیگر کار می‌کنند که می‌تواند در شرایط خاص بسیار مفید باشد.

رنو کلیو E-Tech از آرایش مشابهی با کپچر E-Tech هیبرید بهره برده با این تفاوت مهم که مجموعه باتری آن کوچک‌تر و با ظرفیت 1.2 کیلووات ساعت بوده که البته بنابر ادعای سازنده، به یاری بازیافت انرژی حاصل از ترمزها می‌توان تا 80 درصد مسافت در مسیرهای شهری را در حالت تمام برقی طی کرد.

رنو کلیو هیبرید

در نتیجه این عمل مصرف سوخت نسبت به پیشرانه درون‌سوز مشابه تا 40 درصد کاهش می‌یابد. آلایندگی کربن کلیو E-Tech کمتر از 100 گرم بر کیلومتر بوده و می‌تواند در حالت تمام برقی به حداکثر سرعت 70 الی 75 کیلومتر برساعت دست یابد.

غیر از باتری، تفاوت مهم میان دو محصول هیبریدی ساخت رنو را باید در قوای محرکه آن‌ها جستجو کرد. نیروی حاصل از پیشرانه کلیو E-Tech برابر با 138 اسب‌بخار بوده که 20 اسب‌بخار کمتر از کپچر E-Tech هیبرید خواهد بود. رنو درباره علت این کاهش قدرت اطلاعات دقیقی منتشر نکرده اما به نظر می‌رسد که این امر به دلیل کاسته شدن از موتورهای برقی باشد.

در ظاهر این دو خودرو نیز تغییرات کوچکی داده شده تا نسبت به نمونه‌های استاندارد متفاوت باشند.

رنو قصد دارد به زودی نسخه E-Tech پلاگین هیبرید از مدل مگان را نیز عرضه کند. تا سال 2022 این خودروساز فرانسوی به برنامه خود برای عرضه 8 مدل کاملاً برقی و 12 مدل هیبرید و پلاگین هیبرید جامه عمل خواهد پوشاند.

دیدگاه کاربران
شهرام الف 1398/10/26
کپچر واقعا تمیز و عالی طراحی شده نسخه هیبریدیش هم خطوط بدنه و هم داخل کابین.. چیزی که مشخصه یک قدم خوب و رو به جلو بوده
پاسخ
0
0
0