جنگ ژنرال‌های شرقی

مقایسه مزدا 3 و کیا سراتو

8 بهمن 1398 16:02

در روزهایی که هنوز سونامی کراس‌اورهای ریز و درشت چینی، کره‌ای، فرانسوی و ژاپنی بازار را اشغال نکرده بود، هنوز سدان‌های خانوادگی ارج و قرب خوبی بین مشتریان داشتند. بازاری که در آن هیوندای النترا، رنو مگان، میتسوبیشی لنسر، تویوتا کرولا، رنو فلوئنس، مزدا 3 و کیا سراتو در آن پادشاهی می‌کردند.

کیا سراتو در برابر مزدا 3، تقابل دو سدان سایز متوسط است که با پیشرانه 2 لیتری تازه ‌نفس که نیم‌‌نگاهی نیز به دنیای اسپرت‌گرایی و جوانان داشته‌اند. اگرچه تمام این خودروها با اقبال خوبی از سوی مشتریان مواجه شده بودند ولی جدال و رقابت دو گزینه آخر همیشه ملموس‌تر بوده است. از یک سو مزدا 3 را می‌بینیم که طی حدود 10 سال حضورش در ایران همواره خاطرات خوبی را برای خریدارانش پدید آورده. از سوی دیگر کیا سراتو را می‌بینیم که او نیز با همین یک دهه سابقه و عرضه سه نسل در بازار ایران توانسته سبک جدید سدان‌سواری را باب کند.

مقایسه امروز مربوط به مزدا 3 موسوم به New ساخت گروه بهمن (از 1386 تا 1397) و کیا سراتو وارداتی (مدل 2017 تا 2018) است. تقابل این خودرو از حیث برخی شباهت‌ها، می‌تواند چالش ‌برانگیز باشد. دو سدان سایز متوسط با پیشرانه 2 لیتری تازه ‌نفس که نیم‌‌نگاهی نیز به دنیای اسپرت‌گرایی و جوانان داشته‌اند.

مقایسه طراحی مزدا 3 و کیا سراتو

بررسی طراحی مزدا 3

خودرویی که امروز در بازار به اسم مزدا 3 نیو می‌شناسیم، متعلق به نسل دوم آن است. نسلی که در سال 2010 رونمایی شد. این یعنی زبان بصری‌اش برای مشتریان حدود 10 سال پیش ارزش مصرفی داشته و امروز نمی‌توان روی آن برچسب طراحی مدرن گذاشت.

طراحی مزدا 3 نیو صندوقدار

کمتر کسی پیدا می‌شود که نسبت به طراحی مزدای فوق انتقادی داشته باشد. مزدا 3 ماحصل تلاش تیمی است که در کارنامه‌اش اسطوره‌هایی مثل Taiki، Furai و Shinari دیده می‌شود. به عبارت دیگر مهندسان ژاپنی نشان داده‌اند که استاد بازی با زوایا هستند. پدید‌ه‌ای که در نمای جلویی مزدا 3 خودمان هم دیده می‌شود.

نگاه کنید چگونه مجموعه‌ای از خطوط مواج از جلوپنجره و سپر آغاز می‌شود و سپس به مه‌شکن و چراغ خطر می‌‌رسد بعد از آن در کنار چراغ‌های اصلی به اوج می‌رسد و در انتها با عبور از رکاب بغل روی چراغ‌های انتهایی به آرامش می‌رسد. این فلسفه پیچیده بوده که هنوز هم مزدا 3 را در خیابان‌ها دیدنی می‌کند.

کابین مزدا 3 نیو

داخل کابین مزدا 3 حال و هوا، همان حال و هوای سال 2010 است. یعنی طراحی داخلی آن نتوانسته خلاقیت تحسین برانگیز بیرونی را ادامه دهد. فرمانی ساده که دکمه‌های متعدد کنترلی روی آن بدون نظم خاصی مانند ماشین‌حساب، رها شده است. دریچه‌های هوا نیز با فرمی خسته‌کننده از میان کنسول بیرون آمده‌اند. البته آنچه اینجا می‌بینیم، انتظاراتمان را از یک خودروی ژاپنی مرتفع می‌کند. همه‌چیز با کیفیت بالا و مستحکم جانمایی شده‌اند.

بررسی طراحی کیا سراتو

بی‌انصافی بود اگر این خودرو به مقام اول طراحی در این مقایسه نمی‌رسید. سراتو در دوران کمال‌گرایی کیا طراحی و تولید شد. سراتوی جدید به طرز واضحی با زبان تند و جسورانه ولی کنترل‌شده صحبت می‌کند. سراتوی جدید نسبت به دو ویرایش قبلی این خودرو یک جهش انقلابی را تجربه کرده است. حالا به راحتی با دیدن چهره آن می‌توان ادعا کرد که با خودرویی مدرن روبه‌رو هستیم.

طراحی کیا سراتو 2017

گرافیک پیچیده درون کاسه چراغ‌ها در مقابل سادگی محض جلوپنجره، سپر و مه‌شکن‌ها تضاد جالبی را شکل داده است. دو ورودی هوا در پایین چراغ اصلی حس و حال خودروهای اسپرت را القا می‌کنند.

کیا حتی در طراحی آینه‌های جانبی نیز سنگ تمام گذاشته و آن‌ها را به فرم خاص‌تری شکل داده است. با این حال شرکت می‌توانست در قسمت انتهایی عملکرد بهتری داشته باشد و چراغ‌های عقبی را از حالت فانتزی کمیک خارج کند.

کابین کیا سراتو 2017

طراحی داخلی کابین کیا سراتو شاید به اندازه هیوندای النترا جدید خیره‌کننده نباشد ولی هرچه هست جلوه‌ای دیدنی‌تر از مزدا 3 دارد. آنچه اینجا می‌بینیم نسخه جمع‌وجور کابین اسپورتیج 2016 است. تقریباً همان پشت آمپر و همان دریچه‌های تهویه مطبوع. محل قرارگیری دکمه فلاشر جالب است ولی تعبیه شیار ورود CD کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد. برای راننده این خودرو فرمان و دسته دنده اهمیت دارد و البته که این دو المان با آرگونومی مدرن طراحی شده‌اند.

  • انتخاب باخبر: کیا سراتو

مقایسه عملکرد فنی مزدا 3 و کیا سراتو

بررسی عملکرد فنی مزدا 3

باید این خودرو را یک پدیده در بازار قلمداد کرد. پدیده‌ای که گویی قرار بوده راهی مسابقات اتومبیلرانی شود ولی سر از خیابان درآورده است. نمی‌خواهیم درباره مزدا 3 اغراق کنیم ولی حرفه‌ای‌ها قطعاً تایید می‌کنند که این خودرو یکی از بهترین هندلینگ‌ها و سیستم‌های تعلیق را در بین تمام سدان‌های رقیب داشته و دارد. یکی از دلایل این برتری وجود سیستم الکتروهیدرولیکی فرمان و البته 4 گزینه انتخابی برای حالت فرمان است.

پیشرانه مزدا 3 نیو

تا سال‌ها پیشرانه این ژاپنی یکی از پربازده‌ترین 2 لیتری‌های تنفس طبیعی میدان بود. شاید روی کاغذ کیا سراتو جدید اعداد و ارقام بهتری فراهم کند ولی آنچه عملاً در دنیای واقعی دیده می‌شود به مراتب متفاوت‌تر از تئوری است. پیشرانه مزدا 3 اگرچه قدرت کمتری دارد ولی در دور موتور کمتری نیز به بالاترین گشتاورش می‌رسد.

ضرایب دنده در این سدان کوتاه‌تر و نسبت تراکم سیلندرهای آن بهتر از رقیب کره‌ای‌اش است. درست به همین دلیل است که شتاب صفر تا صد هر دو خودرو تقریباً یکسان از آب درآمده است. در بحث مصرف سوخت اختلاف چندانی بین دو رقیب دیده نمی‌شود. در نظر داشته باشید که مزدا 3 فناوری حدود هفت هشت سال قدیمی‌تر از کیا سراتو دارد.

یکی از دلایل لذت بالای رانندگی با این خودرو عرض مناسبش است که برای حرکات ماجراجویانه و البته ترافیک های شهری مناسب به نظر می‌‌‌آید. اگرچه همین مزیت می‌تواند کمی باعث آزار سرنشینان عقب شود. انتخاب تایرهای 16 اینچی برای چنین خودرویی انتخاب غلطی نبوده ولی انتظار می‌رفت به منظور افزایش پایداری شرکت نمونه 17 اینچی را روی آن تعبیه می‌کرد.

بررسی عملکرد فنی کیا سراتو

این خودرو یک گزینه کامل برای مشتریان سخت‌گیر امروزی است. پیشرانه‌ای توانمند با جعبه‌دنده‌ای مدرن. فضای داخلی مناسب و البته کیفیت مناسب مونتاژ. شاید کیا سراتو نتوانسته در مقابل مزدا 3 رتبه اول در مقایسه فنی را به دست بیاورد ولی این را به حساب عیب و ایرادش نگذارید. این خودرو از پلت‌فرم گران‌قیمت گروه هیوندای کیا استفاده می‌کند که توسط مهندسان اروپایی طراحی شده است. ولی نکته اینجاست که هنوز هم تفکر کره‌ای در آن جریان دارد.

قابلیت انتخاب حالت رانندگی در کیا سراتو 2017

این خودرو برای خانواده‌ها گزینه‌ای ایده‌آل به حساب می‌آید. چراکه بر خلاف مزدا 3 از حالات مختلف رانندگی (نرمال، اکو و اسپرت) و هم‌چنین سیستم مدیریت پایداری خودرو VSM استفاده می‌کند. اما حقیقت آن است که این خودرو برنامه خاصی برای رانندگان واقعی ندارد.

کیا سراتو علیرغم چهره جسورانه‌اش، عملکردی محافظه‌کار در فرمان‌های ناگهانی دارد. با این حال نمی‌توان از شتا‌ب‌گیری و سرعت عالی آن در مسیر مستقیم شکایت کرد.

سراتوی جدید ایراد نسل قبلی خود را نیز به ارث برده است. سیستم تعلیق خوابیده این کره‌ای سازگاری چندانی با خیابان‌های کشور ندارد و اغلب حس کوبیدن مداوم را القا می‌کند. این مشکل با تعویض تایری که فاق بلندتر دارد، تا حد زیادی برطرف می‌شود.

به عنوان یک جمع‌بندی باید گفت که اگر اهل رانندگی حرفه‌ای نیستید به طور حتم باید دست روی همین گزینه بگذارید.

  • انتخاب باخبر: مزدا 3

مقایسه تکنولوژی و ایمنی مزدا 3 و کیا سراتو

تکنولوژی و ایمنی در مزدا 3

حتی در بازارهای جهانی هم خودروهای کره‌ای به دلیل آپشن‌های متعددشان خواب را بر رقبای اروپایی و آمریکایی آشفته کرده‌اند. بنابراین دیگر جای تعجبی ندارد که کیا سراتو در قسمت تجهیزات مجالی برای نفس کشیدن رقیب ژاپنی باقی نگذارد. با این حال اجازه بدهید از ایمنی مزدا 3 آغاز کنیم.

شاید اینگونه به نظر برسد که این خودرو به دلیل قدمت بیشتر تولید، نتوانسته آنطور که باید و شاید انتظارات ایمنی را فراهم کند. اما واقعیت این است که مزدا 3 پیش از عرضه رسمی به بازار از سوی موسسه ایمنی یورو NCAP موفق به اخذ 5 نمره ایمنی شد.

آپشن های مزدا 3 نیو

به لیست موارد ایمنی مزدا 3 پشت سری فعال صندلی‌ها در هنگام تصادف را نیز اضافه کنید. از جمله برتری‌های آپشنی مزدا 3 نسبت به سراتو می‌توان به وجود سنسور باران، تنظیم خودکار ارتفاع نور پرتابی و گردش چراغ‌ها هنگام پیچیدن اشاره کرد. ‌شاید عمده برتری مزدا در همین قسمت چراغ‌ها باشد. جایی که فناوری Bi Xenon را می‌بینیم در حالی که سراتو از لامپ هالوژن استاندارد استفاده می‌کند.

گروه بهمن تنها نمونه‌های تولیدی سال 97 به بعد مزدا 3 را مجهز به نمایشگر لمسی، نویگیشن و دوربین عقب کرد. شاید این خودرو امکانات و آپشن‌های سراتو را نداشته باشد ولی یک آیتم جالب دارد و آن هم قابلیت تغییر نور صفحه کیلومترش است.

تکنولوژی و ایمنی در کیا سراتو

گزینه برتر این قسمت، خود را با فاصله‌ای دست‌نیافتنی جلو انداخته است. البته این خصلت کیا و در کل خودروسازان کره‌ای است. این در حالی است که سراتو در بین هم‌نوعانش چندان فول آپشن هم حساب نمی‌شود.

در قسمت ایمنی کیا سراتو با کسب نمره عالی Pick Plus از سوی IIHS (موسسه بیمه‌ای امنیت بزرگراه‌های آمریکا) چیزی از رقیب ژاپنی‌اش کم ندارد. از سوی دیگر هر دو خودرو با در اختیار گرفتن 6 ایربگ، ایمنی سرنشینان را نیز تضمین کرده‌اند. علاوه‌براین استفاده از سیستم کنترل پایداری در سربالایی روی یک سدان معمولی ایده عالی بوده است.

آپشن های کیا سراتو 2017

برخلاف مزدا 3 که به زحمت شامل سنسور عقب شده، کیا سراتو لیست کاملی از سنسورهای جلو، عقب، باد تایر و نقطه کور را دارد. البته باید اعتراف کرد که عدم وجود ترمز اضطراری در هر دو خودرو ضرر سنگینی به اعتبارشان زده است.

گرم‌کن فرمان شاید یکی از بی‌موردترین آپشن‌ها در خودروهای امروزی باشد ولی با این حال سراتو به سلیقه خاص مشتریانش احترام می‌گذارد و چنین آیتمی را فراهم آورده است. تجربه میدانی حاکی از آن است می‌توان روی سیستم صوتی 6 بانده این خودرو که به نمایشگر لمسی 4.2 اینچی متصل است، حساب ویژه باز کرد. یکی از آپشن‌های دوست‌داشتنی سراتو Cool Box و یا محفظه خنک‌کننده‌اش است که حقیقتاً در روزهای گرم کاربردی است. این را هم بدانید بد نیست که صندلی راننده سراتو به صورت برقی قابلیت تنظیم در 10 حالت را دارد.

  • انتخاب باخبر: کیا سراتو

مقایسه وضعیت بازار مزدا 3 و کیا سراتو

وضعیت بازار مزدا 3

یادتان باشد خودروهای معمولی که توسط شرکت‌های بزرگ عرضه می‌شوند شانس موفقیت بیشتری نسبت به خودروهای بزرگی دارند که توسط شرکت‌های معمولی عرضه می‌شوند. مزدا 3 آن‌قدرها هم که تصور می‌شود خودروی نامداری نیست. حداقل این مدلش که دیگر در دنیا فراموش‌شده به حساب می‌آید. اما نکته اینجاست که پشت نام مزدا گروه بهمن قرار دارد که خودش سابقه سال‌ها همکاری با همین ژاپنی را دارد. شرکتی بزرگ با سرمایه‌ای درخور توجه. درست به همین دلیل است که مزدا 3 طی حدود 10 سال حضورش در بازار ایران توانسته به انواع و اقسام روش‌های پیش‌فروشی، فروش فوری، اقساطی، ودیعه‌ای، چکی، چندمرحله‌ای و مشارکتی به دست مشتریان برسد.

کیا سراتو دربرابر مزدا 3

البته از سال گذشته به دلیل برخی از مشکلات گروه بهمن با طرف ژاپنی که به واسله تحریم‌ها ایجاد شده بود، تولید مزدا 3 با اما و اگرهایی روبه‌رو شد. با این حال مزدا 3 علیرغم قیمت فضایی جدیدش هنوز هم مشتری دارد.

آنچه این خودرو را به عنوان گزینه برتر در بخش بازار مطرح کرده فقط موفقیت در فروش مدل‌های صفر کیلومترش نیست. در واقع مزدا 3 به دلیل افزایش ناگهانی قیمت و وفور گسترده در بازار، یک انتخاب خوب در بازار دست‌دوم‌ها نیز به حساب می‌آید. البته بعید است کسی که این خودرو را که سال گذشته حدود 150 میلیون تومان خریده و حالا حدود 450 میلیون شده، بفروشد.

وضعیت بازار کیا سراتو

شانس همیشه با محصولات کیا موتورز در ایران یار بوده است. حتی برای دو مدل کارنز و کارنیوال که هنوز هم بسیاری حتی آن‌ها را ندیده‌اند، مشتری وجود داشته و دارد. چه برسد به سدان خوش سابقه‌ای مثل سراتو که دو سه نسلش مهمان ایرانی‌ها بوده است. اما می‌دانید اشکال کار کجاست؟ کیا سراتو جدید در بد زمانی وارد کشور شد. درست در میان بحبوحه ممنوعیت واردات و تخلف ثبت سفارش و رسوب خودروها در گمرک و افزایش نرخ دلار و تحریم‌ها، ناگهان سر و کله‌اش پیدا شد. در واقع جدیدترین ویرایش کیا سراتو کار خود را از گرانی آغاز کرد و نگذاشت که عمده مشتریانش طعم شیرین لذت رانندگی با آن را مزه مزه کنند.

تست و بررسی کیا سراتو و مزدا 3 نیو

کیا سراتو از یک حیث دیگر بدشانس هم بود. این خودرو همواره زیر سایه سنگین هیوندای النترا مجال زیادی برای تنفس نداشت. این را هم در نظر داشته باشید که سراتو در زمانی وارد بازار ایران شد که سفره اقتصادی مردم کوچک‌تر شده بود. یک دلیل دیگری که می‌تواند توجیه‌کننده مقام دوم این خودرو در بخش بازار باشد، مشکلات گسترده خدمات پس از فروش و البته قطعات گران و تا حدودی کم‌یابش است. نمی‌گوییم که در صورت خرید این خودرو مشتری اول و آخرش خودتان هستید ولی برای سر پا نگه داشتنش در ایام بعد از دوره گارانتی باید منتظر روزهای سختی باشید.

  • انتخاب باخبر: مزدا 3

راند نهایی یا مزدا 3 و کیا سراتو

انتخاب بین کیا سراتو جدید و مزدا 3 نیو، انتخاب میان لذت رانندگی و یا لذت آسایش است. شما با انتخاب مزدا 3 توانایی‌ها و مهارت‌های رانندگی‌تان را ارضا می‌کنید و با انتخاب سراتو رفاه و سرگرمی‌تان را.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های کیا سراتو

یادتان باشد که قرار نیست کیا سراتو خودرویی با ویژگی‌های اسفبار رانندگی باشد و مزدا 3 خودرویی با ابتدایی‌ترین آپشن‌ها. داریم درباره تمرکز دو خودروساز صحبت می‌کنیم. توصیه ما این است که اگر در سنین جوانی هستید و هنوز هم از رانندگی ترس و واهمه ندارید و با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، تسلط خوبی را به نمایش می‌گذارید، مزدا 3 می‌تواند چاره کار شما باشد. وقتی این گزینه را انتخاب می‌کنید دیگر نباید از کوبیدن و خشک بودنش شکایت کنید و نباید از طراحی داخلی‌اش ناراضی باشید. چون شما یک خودروی به تقریباً اسپرت را به خدمت گرفته‌اید.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های مزدا 3

در مقابل اگر فکر می‌کنید از آن دسته افراد هستید که از خودرو فقط جعبه‌دنده اتوماتیک و صندلی برقی و سانروفش مهم است، به غیر از کیا سراتو جدید به چیز دیگری فکر نکنید. کیا سراتو نمی‌تواند در زمره خودروهای محافظه‌کار قرار بگیرد. ولی انصافاً شایسته حضور در بخش خودروهای ماجراجو نیز نیست.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
Mbeheshtpasand 1401/8/1
مزدا 3 رو باید با سراتو سایپا مقایسه کرد. کیا سراتو وارداتی خیلی بهتره و بر روزتر و .... از مزدا3 هست
پاسخ
0
0
0
alireza6826 1400/2/10
جسارتا تمام این ایراداتی که در مورد طراحی داخلی مزدا ۳ ذکر کردین سلیقه ای است و نمیتونه مطلق باشه.داخل کابین مزدا واقعا زیباتر از کیا است. رانندگی با سراتو اصلا لذت بخش نیست.
پاسخ
1
5
3
Amra 1400/6/2
من کاملا با شما مخالف هستم
1
4
بابایی 1399/9/23
یه چیزی رو میخوام بگم البته هر دو ماشینو سوار شدم، و اون اینه که اونایی که سراتو دارن یه نیم نگاهی به مزدا دارن همیشه، ولی اونی که مزدا سواره حتی به سراتو فکر هم نمیکنه اونایی که مزدا سوارن یا داشتن میدونن این ماشین یه ریزه کاریایی داره که تا سوار نشی متوجه نمیشی .🙏
پاسخ
1
3
6
Amra 1400/6/2
من مخالف هستم چون صدای موتور و قدرت سراتو را بیشتر می پسند چون و چون مزدا ۳ کفش هی می گیره و مزدا ۳ نه تهویه عقب داره نه گرمکن نه سردکن عقبش هم کوچک تره
0
1