تحویل تمامی خودروها تا پایان بهار 99

بررسی فردا SX6 (دانگ فنگ)

19 خرداد 1399 18:00

اواخر بهمن ماه 98 بود که در یک رویداد اینستاگرامی، شرکت خودروسازی فردا از کراس اور جدیدش رونمایی کرد؛ خودرویی به نام دانگ فنگ SX6 که البته قرار است با لوگوی آبی رنگ فردا موتور، بدست مشتریان ایرانی برسد. طبق گفته های مدیران خودروسازی فردا، تحویل خودروهای سری اول ثبت نام کنندگان دانگ فنگ SX6 ، تا پایان خردادماه 99 به پایان می رسد.

شاید برای بسیاری نام شرکت خودروسازی فردا، تازگی داشته باشد ولی پیش‌‌تر در حضوری کوتاه مدت این مجموعه را در کنار برند MG دیده بودیم. مونتاژ تعداد اندکی از شاسی‌بلند ام جی RX5 و حواشی مربوط به تحویل آن در اوایل سال 98، تنها منجر به یک چیز شد: تکمیل زنجیره بداقبالی ام‌جی در ایران آن هم بعد از مشارکت با مدیا موتور، ام‌جی پارس و در آخر هم آذویکو و خودروسازی فردا. البته اگرچه خط تولید خودروسازی فردا در شهریورماه 97 توسط وزیر صمت دولت دوازدهم، در سمنان راه‌اندازی شد ولی همان‌طور که گفته شد، بخت هیچ‌گاه با ام‌جی در ایران یار نبوده است.

زمان گذشت تا آنکه زمستان 98 و در تنها شوروم خودروسازی فردا (در خیابان شریعتی تهران) خودرویی جدید، به نمایش درآمد؛ خودرویی که نشان می‌داد متعلق به برند ام‌جی نیست و ثابت می‌کرد که خودروسازی فردا، حالا شریک جدیدی برای خودش پیدا کرده است؛ شریکی که تا قبل از این فقط با آبی‌پوشان جاده مخصوص، همکاری کرده بود اما این بار به سمنان رفته و با خانواده گرامی‌ها، شراکتش را آغاز کرده است.

مشخصات دانگ فنگ SX6

اولین محصول خودروسازی فردا، کراس اوری به نام دانگ فنگ SX6 است. البته در بازار چین، SX6 تحت برند دیگری فروخته می شود که نامش کمی پیچیده است!

کراس‌اور SX6 در بازار چین تحت برندDongfeng Fengxing  فروخته می شود؛ برندی که خودش از زیرمجموعه های جوینت ونچر Dongfeng Liuzhou محسوب می شود. این جوینت ونچر که 75% سهامش را دانگ فنگ در اختیار گرفته، محصولاتش را در دو گروه مختلف می فروشد:

  • خودروهای تجاری و سنگین تحت برند Chenglong Motor
  • خودروهای سواری تحت برند Dongfeng Fengxing

برای آنهایی که جزییات برای‌شان مهم است نیز باید بدانند که نام این برند، در بازار چین و در بازار صادراتی، اندکی متفاوت و بصورت زیر است:

  • در بازار چین: Dongfeng Fengxing Jingyi
  • در بازار صادراتی: Dongfeng Fengxing Joyear

دانگ فنگ SX6 در سال 2016 پا به بازار چین گذاشت. سپس در سال 2019 نیز اولین فیس لیفتش را تجربه کرد؛ فیس لیفتی که همه تغییراتش در جلوپنجره جدید، چراغهای جدید و اضافه شدن پیشرانه توربو خلاصه می شد.

البته آن دانگ فنگی که در خودروسازی فردا مونتاژ می شود، هرچند نسخه قبل از فیس لیفت است ولی خوشبختانه روی آن، پیشرانه جدید توربوشارژ نصب شده که خبر نسبتا خوبی برای مشتریان ایرانی خواهد بود.

پیشرانه 1.5 لیتری توربو
قدرت 147 اسب بخار
گشتاور 200 نیوتن متر
گیربکس CVT
وزن 1425 کیلوگرم
مصرف ترکیبی 7.5 لیتر

آپشن های دانگ فنگ SX6

دانگ فنگ SX6 در گروه خودروهای سایز متوسط است و اگر به طراحی خاصش دقت کنید، خواهید دید که چینی‌ها، آنرا چیزی بین «کراس‌اور» و «ون» ساخته اند؛ این دقیقا همان موضوعی است که طراحان بیسو T5 هم درگیرش بودند! 

البته SX6 شباهت دیگری هم به بیسو T5 دارد. برای مثال، صندلی هایش با چیدمان 3-2-2 طراحی شده؛ یعنی در ردیف سومش 3 نفر و در ردیف دومش نیز 2 نفر جای می گیرند. بنابراین در غیاب بیسو T5 سیف خودرو و بی وای دی S7 کارمانیا، باید دانگ فنگ SX6 را تنها کراس اور 7 نفره چینی بازار ایران بدانیم.

هرچند لیست کامل تجهیزات دانگ فنگ SX6 هنوز منتشر نشده، اما احتمالا با تجهیزات زیر بدست مشتریانی ایرانی‌اش می رسد:

  • دو ایربگ
  • کروز کنترل / کنترل کشش / کنترل پایداری
  • فرمان برقی قابل تنظیم
  • کیلس استارتر
  • مانیتور 8 اینچی لمسی / بلوتوث
  • آینه های تاشو برقی
  • سنسور پارک / سنسور فشار باد تایر
  • تهویه اتومات دوگانه با تهویه مجزای عقب
  • رینگ 17 اینچ با تایرهای 215/55
  • مانیتور 8 اینچی لمسی با دوربین عقب

قیمت دانگ فنگ SX6

در بازار چین، مدل 2019 دانگ فنگ SX6 با موتور توربوشارژ حدود 80 تا 95 هزار یوآن قیمت دارد که تقریبا معادل 11 تا 13 هزار دلار است. همچنین اگر یادتان باشد، دانگ فنگ SX6 نخستین بار در 29 بهمن 98 و طی یک مراسم خصوصی در استان سمنان، رونمایی شد. سپس خودروسازی فردا در اسفند 98، اولین فروش دانگ فنگ SX6 را با قیمتی در حدود 350 میلیون تومان آغاز کرد. 

حال باید دید که آیا خودروسازی فردا، ظرفیتی برای ادامه تولید دانگ فنگ SX6 را دارد یا اینکه باید منتظر شنیدن داستانی تکراری، شبیه داستان ام جی RX5 باشیم؟! در ماه‌های آینده، جواب این سوال، مشخص خواهد شد.

دیدگاه کاربران