تغییراتی برای ارتقای مدل‌های فعلی

نگاهی به محصولات جدید ایران‌خودرو

1 اسفند 1398 10:30

خودروسازان در دو سالی که واردات ممنوع شده است و شرکای خارجی به بهانه تحریم‌ها از ایران خداحافظی کرده‌اند، فرصت خوبی برای عرض‌اندام پیش روی خود دیدند. فرصتی که اگرچه دیرهنگام ولی درنهایت توانستند از آن بهره ببرند. ایران خودرو که رنو و پژو را عملاً دور از دسترس می‌بیند و امیدی هم به شرکای چینی‌اش یعنی هایما و دانگ‌فنگ ندارد، خود دست به کار شده و تغییر و تحولاتی در محصولاتش ارائه داده است.

تعریف خودروی جدید از زبان خودروسازان داخلی به مفهوم فیس‌لیفت نزدیک‌تر است تا یک نسل و حتی یک مدل جدید. با این پیش‌فرض است که باید به محصولات جدید ایران خودرو نگاه کرد.مفهوم واژه «خودروی جدید» در ادبیات صنعت و بازار ایران با آنچه در بازارهای جهانی مطرح می‌شود، به کلی متفاوت است. تعریف خودروی جدید از زبان خودروسازان داخلی به مفهوم فیس‌لیفت نزدیک‌تر است تا یک نسل و حتی یک مدل جدید. با این پیش‌فرض است که باید به محصولات جدید ایران خودرو نگاه کرد.

مهمترین تغییر خودروهای جدید نه در ظاهر بلکه داخلی‌سازی آن‌ها تا 90 درصد و کاهش مصرف سوختشان است. آن‌طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت عنوان کرده، به زودی شرایط فروش محصولات جدید ایران خودرو اعلام می شود.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

بی‌شک مهم‌ترین محصول جدید ایران خودرو نسخه اتوماتیک‌شده دنا پلاس با پیشرانه توربوشارژ است. خودرویی که حداقل روی کاغذ هرآنچه مشتری امروزی می‌خواهد را تأمین کرده است. از قوای محرکه پرقدرت تا انتقال قدرت خودکار. این خودرو از نظر ظاهری تفاوتی با دنا پلاس توربو که پیش‌تر رونمایی شده بود، ندارد. البته از نظر ساختار فنی پیشرانه نیز عملاً تغییری ایجاد نشده است. در واقع تغییر بزرگ این خودرو اضافه شدن جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیکی است که پیش‌تر نمونه مشابه آن را روی خودروهای داخلی ندیده بودیم. درمورد تجهیزات این خودرو با لیستی بلندبالا از آپشن‌ها روبرو هستیم. با این حال گفته نشده است که تمامی دنا پلاس‌های توربو اتوماتیک در یک تیپ و مجهز به این آپشن‌ها هستند یا این‌که برخی از این امکانات سفارشی و به صورت هزینه‌ای خواهند بود. هرچه هست برخی از مهم‌ترین آپشن‌های این خودرو را می‌توان صندلی‌های جلوی برقی 8 حالته، نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره‌ای، دوربین و سنسور پارک عقب و ترمز ABS، EBD و BA برشمرد.

رانا پلاس (سال)

چندی پیش نسخه به‌روز شده رانا که به نظر می‌رسید با همکاری وزارت دفاع تکمیل شده، رونمایی شد. خودرویی که در قسمت کاسه چراغ، جلوپنجره، آینه‌های جانبی، زه، دستگیره و قالپاق تغییرات ملموسی را تجربه کرده است. داخل کابین نیز شاهد صندلی‌های جدید جلو و عقب، پشت‌سری با قابلیت تاشوندگی، تریم جدید، رودری پارچه‌ای، کنسول و داشبورد با طرح فیبر کربن، غریبلک فرمان اسپرت، دسته‌دنده جدید و دکمه‌های مدرن شیشه بالابر و تنظیم آینه هستیم. هم‌چنین تعبیه شدن دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان و تغییر گرافیک عقربه‌های پشت آمپر از دیگر تغییرات این خودرو هستند.

سورن توربو جدید

اولین تجربه توربویی ایران خودرو سورن بود که البته با استقبال چندان روبرو نشد ولی شرکت این فرصت را پیدا کرد تا از طریق آزمون و خطا به مزایا و معایب این سیستم پی ببرد. اکنون مدل جدید سورن توربو با تغییرات ملایم ظاهری که مثل همیشه شامل تغییر چراغ‌های جلو و عقب و تعبیه جلوپنجره جدید می‌شود، وارد میدان شده است. نکته جالب درباره این خودرو قابلیت پشتیبانی هم‌زمان پیشرانه توربو این خودرو از بنزین و CNG است. تعبیه کردن کپسول گاز در زیر این خودرو باعث شده تا کمبود فضای صندوق که مشکل اصلی خودروهای گازسوز است در سورن جدید محسوس نباشد. گفته می‌شود این خودرو در صورت استفاده مستقل از گاز می‌تواند تا 400 کیلومتر پیمایش داشته باشد.

سمند پلاس

از دیگر محصولات جدید ایران خودرو که هنوز فرصتی برای رونمایی رسمی پیدا نکرده، سمند جدید یا پلاس است. خودرویی که به نظر می‌رسد در حال حاضر برای تردد داخلی در مجموعه ایران خودرو و شاید هم برای تست از آن استفاده می‌شود. اگرچه اطلاعات فنی دقیقی از این خودرو منتشر نشده ولی از تصاویر محدود آن می‌توان متوجه شد که این خودرو نیز با تغییراتی در چراغ‌های جلو و عقب و جلوپنجره تولید شده است. هم‌چنین کنسول و داشبورد آن به کلی با نمونه سنتی متفاوت است.

رانا برقی

یکی از مهم‌ترین خودروهای جدید ایران خودرو، ویرایش برقی رانا است که با توجه به فرایند جدید خودروسازی دنیا محصول قابل توجهی به شمار می‌رود. درباره مشخصات فنی این خودرو گفته شده است که ظرفیت باتری آن 30 کیلووات ساعتی است و می‌تواند با یک بار شارژ تا 220 کیلومتر پیمایش داشته باشد. قدرت این موتور برقی 90 کیلووات معادل 120 اسب‌بخار است. تعبیه کردن باتری‌ها در زیر خودرو باعث شده تا حجم فضای صندوق عقب آن کاهش پیدا نکند.

دنا پلاس هیبریدی

ایران خودرو در حاشیه همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت از مدل هیبریدی دنا پلاس نیز رونمایی کرد. خودرویی با پیشرانه 122 اسب‌بخاری که گفته می‌شود میزان مصرف سوخت آن 3.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است. سرعت نهایی این خودرو 130 کیلومتر برساعت است. هم‌چنین موتور برقی این خودرو توسط باتری 14 کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود.

پروژه K132

ایران خودرویی‌ها بدون اطلاع قبلی در مراسمی از محصول جدید خود که به «پروژه K132» موسوم است، پرده‌برداری کردند. شرکت اطلاعات بیشتری از این خودرو منتشر نکرده است ولی تقریباً مطمئن هستیم که این محصول بر اساس پلتفرم PF1 شرکت PSA طراحی شده است. در واقع به نظر می‌رسد این همان پروژه پژو 301 داخلی‌سازی شده باشد که اکنون با طراحی متفاوت رونمایی شده است. درباره قوای محرکه این خودرو اظهارنظری نشده ولی پیش‌بینی می‌شود درون سینه این سدان همان پیشرانه 1.7 لیتری EF7 باشد. نکته مهم درباره این خودرو آنطور که وزیر صنعت می‌گوید سطح داخلی‌سازی 90 درصدی آن است.

دیدگاه کاربران
Nasserfanaei 1399/11/12
بهتر نیست ایران خودرو در اتومبیلهای پلاس خود از چند چیز دست بردارد ۱ تولید هرخودروی پلاس باگیربکس دنده ای وب۹ای آن گیربکس تیپ ترونیک کانلا اتومات ۲ تولید هرخودروپلاس با ۲ ایربگ وبجای آن ۶ ایربگ استفاده کند ۳ تولید هر خودرو پلاس با ترمز عقب کاسه ای وبجای آن از ترمز دیسکی ۴ ازسفف معمولی و مونروف وبجای آن سفف سانروف استفاده کند ۵ اتومبیلهای خودرا قبل ازتولید انبوه دریک موسسه معتبراروپایی از تمام جهات قانونی تست ایمتی بگیرد ۶ صندلی ها ورودری های پارچه ای راحذف وبجای آن حداقل درمدلهای پلاس چرمی بزند ۷ دوربین ۳۶۰ درجه را روی پلاس های خود نصب کند ۸ سنسور عقب وجلو اجباری باشد ۹ رنگ لامپ پشت آمپر ها را قرمز نزند آبی یا رنگ دیگری غیراز قرمز باشد ۱۰ گارانتی معتبر و۱۵۰ هزارکیلومتری برای خودروهای پلاس وتاپ خود قرار دهد ۱۱ یک مهندس طراح وباتجربه خارجی بعنوان سرطراح استخدام تا ازتولید این همه خودرو به شکل یکسان جلوگیری شود با درنظر گرفتن این موارد موبمو بهر قیمتی حتی معادل قیمت خودروهای کره ای خودروهای تولیدی را درمعرض فروش قرار دهد تمام ملت آنها رابدون هیچ تاملی خواهند خرید واین خودروساز را از ورشکستگی نجات خواهند داد بابا خسته شدیم ازبس خودروتکراری ساختید یک گلگیر عوض کردید یا یک چراغ نام من درآوردی روش گذاشتید قیمت را دوبرابرکردید میخواهید ورشکست نشوید ونردم دنبال خودروهای چینی وکره ای نروند نمیشه مردم را بااین خودروهای مسخره معطل کرد ودوشید وآنوقت بدهکار هم ببانکها نشد نفرین ملت میگیره شمارا نکنید این کارها را به سقف پژو پارس تولیدی خودتون یک انگشت بزنید خواهید دید چرا بااین همه پول که از ملت میگیرید بازهم بدهکار ببانکها هستید
پاسخ
0
0
2