افزایش قیمت در پی ارتقای عملکرد

هوندا سیویک تیپ آر و معرفی دو مدل جدید

3 اسفند 1398 15:15

چیزی در حدود یک ماه پیش بود که هوندا، سیویک تایپ آر مدل 2020 را معرفی کرد. پس از آن، شاهد نمایش این خودرو در نمایشگاه خودروی شیکاگو برای بازار آمریکای شمالی بودیم. این خودروساز ژاپنی برنامه دارد عرضه این خودرو را در سال میلادی جاری آغاز کند و حال، قیمت آن نیز اعلام شده است. قیمت تایپ آر مدل 2020 از 36,995 دلار آغاز می­‌شود که افزایش قیمتی 695 دلاری را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌­دهد. البته در حقیقت قیمت مدل 2020 از 37,950 دلار شروع می­‌شود، چرا که باید 955 دلار هم برای هزینه حمل خودرو از کارخانه به نمایندگی پرداخت کنید.

هوندا سیویک نسخه «تایپ آر» (Type R) مدل 2020 به ترمزهای قدرتمندتر مجهز شده، سیستم تعلیق آن ارتقا یافته و قیمت آن هم 695 دلار افزایش یافته است.باید بگوییم که افزایش جزئی قیمت مدل 2020 در مقایسه با مدل 2019 قابل توجیه است، چرا که در مدل 2020 شاهد ارتقای سیستم تعلیق و در نتیجه آن، بهبود فرمان‌پذیری که حتی در مدل 2019 هم بسیار خوب بود هستیم. اما نکته جالب این است که در کنار بهبود فرمان‌پذیری، کیفیت سواری مدل 2020 هم بهتر شده است.

مهندسان هوندا علاوه‌بر ارتقای سیستم تعلیق، ترمزهای مدل 2020 را هم تقویت کرده­‌اند. به این ترتیب، در سرعت­‌های بالا و پس از ترمزهای مکرر، در سیستم ترمز این خودرو شاهد افت قدرت کمتری خواهیم بود. علاوه‌براین، واکنش پدال ترمز هم نسبت به مدل 2019 سریع‌­تر شده است.

از موارد جدید در فضای خارجی هوندا سیویک تایپ آر مدل 2020، می­‌توان به اضافه شدن نوعی رنگ آبی خاص اشاره کرد که در تصاویر هم قابل مشاهده است. البته برخی تغییرات جزئی دیگر هم در ظاهر این خودرو ایجاد شده است. به طور مثال، می­‌توان به طرح جدید جلوپنجره اشاره کرد که 13 در صد بزرگتر شده و باعث می­‌شود پیشرانه بهتر خنک شود. یکی از ویژگی‌­های عجیب در فضای داخلی مدل 2020، نوعی سیستم برای تولید صدای موتور به صورت مصنوعی و پخش آن از طریق بلندگوهای سیستم صوتی است، ویژگی که شاید برای برخی چندان جالب نباشد.

هوندا سیویک تیپ آر

زیر کاپوت هوندا سیویک تایپ آر مدل 2020، یک پیشرانه 2.0 لیتری چهار سیلندر قرار گرفته که به توربوشارژر هم مجهز شده است. این پیشرانه می­‌تواند حداکثر 306 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که نیروی آن از طریق یک جعبه‌دنده شش سرعته دستی، به چرخ‌­های جلو انتقال داده می‌­شود.

هوندا برنامه دارد فروش سیویک تایپ آر مدل 2020 را در فصل بهار در بازار ایالات متحده آغاز کند. در ادامه به بررسی اجمالی دو نسخه ویژه‌­ای که برای این خودرو معرفی شده خواهیم پرداخت.

نسخه «اسپرت لاین» (Sport Line)

نسخه اسپرت لاین که برای بازار اروپا رونمایی شده و در بازار آمریکا عرضه نخواهد شد دو ویژگی بارز دارد: راحتی بیشتری را برای سرنشینان فراهم می‌­کند و همان‌طور که در تصاویر مشاهده می­‌کنید، بالِ عقب جای خود را به یک اسپویلر داده است. در واقع، این نسخه برای افرادی مناسب است که سیویک نسخه تایپ آر را دوست دارند، اما نمی‌­توانند بالِ عقب بزرگ آن را تحمل کنند.

هوندا سیویک تیپ آر

از ویژگی‌­های مخصوص نسخه اسپرت لاین می­‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • رینگ­‌های 19 اینچی با رنگ خاکستری تیره
  • استفاده از تایرهای نرم­‌تر به منظور بهبود کیفیت سواری
  • امکان سفارش نوعی رنگ آبی جدید برای بدنه
  • ترکیبی جذاب از دو رنگ مشکی و قرمز در فضای داخلی

در پیشرانه این نسخه شاهد تغییری نیستیم و نسخه اسپرت لاین در این زمینه تفاوتی با سیویک نسخه تایپ آر ندارد. البته نسخه مخصوص بازار اروپا حداکثر قدرتی معادل با 315 اسب‌بخار دارد که کمی از نسخه مخصوص بازار ایالات متحده با حداکثر 306 اسب‌بخار قدرت بیشتر است (حداکثر گشتاور هر دو نسخه یکسان بوده و برابر با 400 نیوتن‌متر است). ناگفته نماند که نسخه اسپرت لاین فقط با جعبه‌دنده شش سرعته دستی عرضه می­‌شود.

نسخه تولید محدود

این نسخه که وزن کمی داشته و در تعدادی محدود به تولید خواهد رسید، برای رانندگی در پیست مناسب است، اما می‌­توانید با آن در خیابان هم تردد کنید. این خودروساز ژاپنی تصمیم دارد فقط 600 نمونه از این نسخه ویژه را در بازار ایالات متحده عرضه کند.

به منظور این که نسخه تولید محدود بتواند در پیست عملکرد بهتری داشته باشد، هوندا وزن آن را کاهش داده است. رینگ­‌های این نسخه، 8.1 کیلوگرم سبک‌­تر بوده و حتی در نسخه مخصوص بازار اروپا، سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی و کولر هم حذف شده‌­اند (در نسخه مخصوص بازار ایالات متحده این دو مورد حذف نشده‌­اند). برای بهبود عملکرد در پیست، نسخه تولید محدود به تایرهایی مجهز شده که چسبندگی بیشتری با سطح مسیر دارند. علاوه‌براین، سیستم تعلیق و فرمان هم برای پیست تنظیم شده­‌اند.

همان‌طور که در تصاویر مشاهده می­‌کنید، این خودروساز ژاپنی برای نسخه تولید محدود نوعی رنگ زرد اختصاصی هم در نظر گرفته که آن را متمایز کرده است. همه 600 نمونه‌­ای که برای بازار ایالات متحده در نظر گرفته شده، با همین رنگ عرضه خواهند شد. همانند نسخه اسپرت لاین، در فضای داخلی این نسخه هم شاهد ترکیبی از دو رنگ مشکی و قرمز هستیم که با ماهیت اسپرت آن بسیار هماهنگ است.

می­‌دانیم که فروش نسخه تولید محدود در فصل پاییز در بازار ایالات متحده آغاز خواهد شد، اما هنوز هوندا قیمت آن را اعلام نکرده است. می‌­توان انتظار داشت نسخه تولید محدود از طرف علاقه­‌مندان به این برند ژاپنی بسیار مورد استقبال قرار بگیرد.

مترجم : بهنام اصغریان

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران