مقایسه تویوتا راوفور و فولکس‌واگن تیگوان

معمولاً زمانی که حرف از جدال کراس‌اورها به میان کشیده می‌شود، رقابت شاسی‌بلندنماهای چینی است که به ذهن خطور می‌کند؛ اما حقیقت آن است که در دنیای کراس‌اورهای بااصالت و معتبر خبری از این نام‌های غریبه و مهجور نیست. داریم درباره شاسی‌بلندهای جهانی صحبت می‌کنیم. خودروهای نامداری که کارنامه‌ای درخشان و باافتخار دارند. درباره بهترین‌های تویوتا و فولکس‌واگن صحبت می‌کنیم. کراس‌اورهایی که از شانس خوبمان در بازار ایران نیز وجود دارند.

راوفور به پشتوانه کیفیت، خدمات پس از فروش و البته خاطره خوبی که در ذهن دارد در بازار مانور می‌دهد. در مقابل تیگوان نیز می‌تواند به لطف اصالت و اعتبار برند خود یکه‌تازی کند. از ژاپن تویوتا راوفور را می‌بینیم که با کیفیت بالا و با کوله‌باری 24 ساله به مصاف آلمانی خوش خط و خالی می‌رود که دقیقاً عمری نصف رقیب دارد. اولین تجربه ایرانی‌ها با تویوتا راوفور حدود 10 سال با نسل سوم آن بود؛ اما فولکس‌واگن تیگوان زمستان 2 سال پیش به ایران آمد. هر دو خودرو حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. مشتریان آن‌ها نیز دقیقاً به دو گروه متعصب و تیفوسی تبدیل شده‌اند. این مقایسه در واقع جدال بالاترین سطح فناوری، بیشترین کارایی، نهایت امنیت و البته قیمت‌های کهکشانی است.

مقایسه طراحی تویوتا راوفور و فولکس‌واگن تیگوان

بررسی طراحی تویوتا راوفور

انتخاب این ژاپنی به‌عنوان گزینه برتر می‌تواند کام تویوتا دوستان را شیرین کند ولی به مذاق اروپایی‌پسندها به خصوص دوست‌داران خودروهای آلمانی چندان خوش نیاید؛ مانند همیشه بار دیگر یادآور می‌شویم که طراحی یک خودرو همواره موافقان و مخالفانی دارد. تویوتا راوفور در قیاس با تیگوان زبان پویاتری دارد. دست‌کم برای مشتری ایرانی که کمی هیجان و جسارت را دوست دارد، این خودرو توانسته جلوه‌گری بهتری از خود به نمایش بگذارد.

آلمان‌ها معمولاً چون نسبت به اصالت و اعتبار خود وسواس بیشتری دارند، کمی نسبت به تزریق جسارت با احتیاط عمل می‌کنند. با این حال به وضوح معلوم است که ژاپنی‌ها که استاد خط و زاویه هستند، ببینید چگونه چشمان راوفور را اخمالود و گیرا در نظر گرفته‌اند. البته تویوتا نسبت به شاسی‌بلندهای کره‌ای در عمل دست به عصا رفتار کرده است. چراکه در چراغ‌های عقب علی‌رغم زیبایی و حالت شناور، هیچ‌چیز اغراق شده و خارج از کنترل به نظر نمی‌رسد.

داخل کابین تویوتا راوفور کمی دلسردکننده است؛ یعنی حداقل آن هیجان بیرونی را اینجا مشاهده نمی‌کنیم. چینش دکمه‌ها زیادی مقتدرانه و سفت و سخت بوده است. گویی شرکت قصد داشته صلابت خود را با دکمه‌هایی سرد و بی‌روح نشان دهد. اگرچه ارگونومی فرمان، دسته‌دنده و صندلی‌ها عالی هستند ولی حداقل در قیاس با تیگوان این خودرو می‌توانست اندکی به روزتر باشد.

بررسی طراحی فولکس‌واگن تیگوان

دومین خودروساز دنیا (با اختلاف اندکی پایین‌تر از تویوتا) برای کوچک‌ترین حرکات خود نیز باید حساب‌شده عمل کند. گروه عظیم فولکس‌واگن با آن همه زیرمجموعه به ویژه خود برند Volkswagen همواره زیر ذره‌بین مخاطبان سخت‌گیر بوده است. طبق این توضیحات باید به فولکس حق داد که نتوانسته تیگوان را آنطور که دیگر کراس‌اورهای آمریکایی و ژاپنی هستند، با رنگ و لعاب تولید کند.

فولکس‌واگن تیگوان که از پلتفرم مشترکی با پاسات بهره می‌برد کاملاً ژن عبوس خود را از این سدان به ارث برده است. شاید این خودرو با استانداردهای مشتری ایرانی همخوانی نداشته باشد که باید آن را به حساب چهره جدی و متمرکز آن گذاشت. تنها سیگنال هیجان‌انگیز در طراحی بیرونی این خودرو چراغ‌های عقبی هستند.

درست برعکس راوفور، داخل کابین این خودرو یک مدرنیته سیال و پویا به چشم می‌خورد. کاملاً مشهود است که پشت این طراحی آینده‌نگر مهندسان آلمانی قرار گرفته‌اند. طراحی داخلی این خودرو نیز چنگی به دل نمی‌زند ولی فضای گرافیکی آن به‌قدری دیجیتالی و فضایی است که این پدیده اصلاً به چشم نمی‌آید. تردیدی نیست که تویوتا راوفور به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین کراس‌اورهای دنیا از کیفیت بالایی برخوردار است اما بحث کیفیت کابین تیگوان را باید با واژه‌هایی از قبیل فوق‌العاده و استثنایی توصیف کرد.

  • انتخاب باخبر: تویوتا راوفور

مقایسه عملکرد فنی تویوتا راوفور و فولکس‌واگن تیگوان

بررسی عملکرد فنی تویوتا راوفور

با نگاهی به جدول مشخصات فنی این خودروها متوجه می‌شویم که تویوتا راوفور حداقل روی کاغذ شانسی برای پیروزی نداشته است. البته باید اعتراف کرد که این خودرو یکی از پربازده‌ترین پیشرانه‌های 2.5 لیتری تنفس طبیعی دنیا را دارد.

شاید تویوتا راوفور در قدرت، گشتاور، شتاب صفر تا صد و سرعت نهایی یارای برابری با تیگوان را نداشته باشد ولی برتری این خودرو جای دیگری است. راوفور را شرکتی می‌سازد که در کارنامه‌اش اسطوره‌هایی مثل هایلوکس و لندکروز دیده می‌شوند.

درست برخلاف رقیب، یکی از توانایی‌های ساده و بدیهی این ژاپنی قابلیت‌های آفرود آن است. البته به این موضوع با دید منطقی نگاه کنید. قرار نیست با راوفور راهی مسابقات سافاری شوید. سیستم تعلیق این خودرو به‌گونه‌ای است که با تنش‌های فیزیکی برخورد بهتری دارد.

اگرچه در ظاهر طول، عرض و ارتفاع تویوتا نسبت به رقیب چند سانتی‌متری بیشتر است ولی چیدمان صندلی‌ها و طراحی اتاق به فرمی بوده که فضای دلبازتر و کاربردی‌تری را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

تایرهای 235.55 میلی‌متری 18 اینچی آن هم در پیمایش‌های شهری جوابگو هستند و هم آن‌قدر پهن شده‌اند تا در پیمایش‌های خارج جاده‌ای نیز کارا باشند. البته فرمان برقی آن کمی لذت رانندگی را برای اهالی دنیای حرفه‌ای رانندگی کمتر می‌کند. ولی در مقابل با انتخاب حالت رانندگی اسپرت می‌توان کمی اوضاع را بهتر کرد.

بررسی عملکرد فنی فولکس‌واگن تیگوان

شاید دستان فولکس در طراحی تیگوان بنا به دلایلی که گفته شد، بسته بود ولی در این قسمت شاهد هستیم که این خودرو مجالی برای تنفس رقیب باقی نگذاشته است. اگر قرار باشد دوست‌داران خودروهای آلمانی به ژاپنی‌بازها فخر بفروشند، اینجا جایش است.

فولکس به راحتی توانسته 180 اسب‌بخار قدرت را از پیشرانه 2 لیتری توربوشارژر این خودرو بیرون بکشد. در صورتی که می‌دانیم خروجی متعارف پیشرانه‌ 2 لیتری پرخوران چیزی حدود 150 اسب‌بخار است. قدرت بیشتر و گشتاور بالاتر شاید خیلی از نظر تیگوان نمره خاصی نباشد. حتی این‌که هم در شتاب صفر تا صد و هم در سرعت نهایی برتری‌اش را حفظ می‌کند نیز تعجبی ندارد. برگ برنده عجیب این خودرو آنجاست که در مقابل حریف مغرور خود مصرف سوخت به مراتب کمتری دارد.

آلمان‌ها اساتید استفاده از آخرین فناوری مواد پلیمری و کامپوزیتی برای کاهش وزن خودروهایشان هستند. به همین دلیل می‌بینیم که تیگوان 135 کیلوگرم از راوفور کم‌وزن‌تر است.

کراس‌اور آلمان‌ها با انتخاب تایرهای 235. 50 میلی‌متری 19 اینچی حرفه‌ای بودنش را تضمین کرده است؛ اما اجازه بدهید به نکته مهم درباره این خودرو اشاره کنیم. شاید تیگوان روی کاغذ قابلیت‌های فنی چشم‌گیری داشته باشد ولی استفاده از سیستم انتقال قدرت 4Motion آن در کنار جعبه‌دنده 7 سرعته‌اش کمی برای آفرود فانتزی به نظر می‌رسد.

  • انتخاب باخبر: فولکس‌واگن تیگوان

مقایسه تکنولوژی و ایمنی تویوتا راوفور و فولکس‌واگن تیگوان

بررسی تکنولوژی و ایمنی در تویوتا راوفور

پیش از هرچیز در نظر داشته باشید که در حال حاضر 4 نوع راوفور در بازار ایران خرید و فروش می‌شود که شامل تیپ‌های الفطیم، عمان، امارات و تیپ استاندارد موسوم به شرکتی هستند. در نظر داشته باشید که مدل‌های عمان و امارات از جمله فول‌ترین ویرایش‌های این خودرو هستند؛ اما نکته اینجاست که موفقیت چشم‌گیر تویوتا راوفور در بازار ایران با مدل استاندارد بوده است. چراکه قیمت آن نسبت به امکاناتی که فراهم آورده، منطقی‌تر است. در صورتی که تمرکز اصلی روی واردات تیپ‌های عمان و امارات بود، هیچ‌گاه این اقبال را تجربه نمی‌کرد. 

در مجموع راوفور را نباید خودروی بی‌آپشنی به حساب آورد. این تویوتا حتی در نسخه استاندارد مثل هر کراس‌اور نامدار دیگری مجهز به نمایشگر 7 اینچی، سیستم صوتی 6 بانده، سنسور فشار باد تایر، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های چرخشی و صندلی با تنظیم 6 حالته است. تقریباً تمام مواردی که تویوتا راوفور استاندارد نسبت به فولکس‌واگن تیگوان نقص دارد، در ویرایش‌های فول آن تماماً موجود است. بنابراین دوستداران آپشن‌های متعدد می‌تواند با پرداخت هزینه‌ای حدود 150 میلیون تومان راوفوری را خریداری کنند که از همه‌نظر بی‌نقص است.

بررسی تکنولوژی و ایمنی در فولکس‌واگن تیگوان

اگر درباره خودروی لوکس حرف می‌زنیم، منظور هم طراحی تجملی است و هم مشخصات فنی پرابهت. از سوی دیگر خودرویی که ادعای لوکس بودن دارد، می‌بایست از نظر آپشن نیز سنگ تمام بگذارد. تمام این ویژگی‌های ایده‌آل در فولکس‌واگن تیگوان دیده می‌شود. حالا با خیال راحت می‌توان دست روی خودرویی گذاشت که همه‌چیز دارد و دیگر خبری از بازی‌های گیج‌کننده فول آپشن و نیمه فول نیست.

فولکس‌واگن که به خاطر آلمانی بودنش اصالتاً محصولات گرانی تولید می‌کند، خود را درگیر پروسه ارزان‌سازی نکرده است. تیگوان یک مدل دارد و این مدل جوابگوی همه نیازهای مشتریان سخت‌گیر است.

سیستم مدیریت پیمایش این خودرو کامل است یعنی کنترل سرازیری، سربالایی، کشش و پایداری را به صورت استاندارد دارد. تیگوان بدون هیاهو از سیستم اتوپارک بهره می‌برد. 4 حالت واقعی رانندگی دارد و حتی برای تعبیه تریلر نیز تجهیزات هوشمندی را در نظر گرفته است.

مثل یک اسپرت حرفه‌ای مجهز به پدال شیفتر است و از نظر ایمنی با 9 ایربگ حرف اول را در این میدان می‌زند. سیستم رؤیایی هشدار خواب‌آلودگی راننده که تصور می‌شد مربوط به افسانه‌هاست در این خودرو دیده می‌شود. سیستم صوتی معرکه آن با 8 اسپیکر غوغا می‌کند. نمایشگر اصلی آن با سایز 9.2 اینچی یکی از بزرگ‌ترین‌ها در بین رقبای هم‌کلاس است. هدآپ، دوربین 360 درجه و صندلی 12 حالته برقی در این خودرو اصلاً آپشن حساب نمی‌شود.

  • انتخاب باخبر: فولکس‌واگن تیگوان

مقایسه وضعیت بازار تویوتا راوفور و فولکس‌واگن تیگوان

بررسی وضعیت بازار تویوتا راوفور

مثل تمام دیگر کشورها، مشتریان در بازار خودروی ایران نیز برای محصولی که شهرت و اعتبار بیشتری دارد، مایه می‌گذارند. سابقه حضور تویوتا در ایران به پیش از انقلاب می‌رسد. برندی که در انواع و اقسام مدل‌ها آمد و موفق هم شد. از شاسی‌بلند و پیکاپ گرفته تا سدان و هاچ‌بک. از کراس‌اور و استیشن گرفته تا کوپه 4 صندلی و 2 صندلی.

تویوتا در ایران پیشگام عرضه خودروهای هیبریدی بود. طی این سال‌ها مراکز متعدد خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی آن شکل گرفته است. تعمیرکاران متخصصی برایش آموزش دیده‌اند و شرکت‌های مختلفی اقدام به واردات آن کردند.

با توجه به تمام این توضیحات دیگر جای تعجبی ندارد که به راحتی بگوییم تویوتا راوفور مقبولیتی به مراتب بیشتر از فولکس‌واگن تیگوان دارد. خودرویی که با آن کارنامه درخشان در بحث کیفیت و کارایی، ذهنیت بی‌نقصی در مشتریان خود ایجاد کرده است.

خریدار راوفور می‌داند که قرار نیست به این زودی‌ها برای تعمیرش پول پرداخت کند. البته در صورت بروز پیشامد غیرمترقبه همیشه و همه‌جا برایش سرویس موجود است. بازار دست دوم این خودرو نیز مثل اغلب دیگر خارجی‌ها نهایت استفاده را از ممنوعیت واردات برده است. پشت تویوتا به شرکتی است که سال‌ها در ایران حضور داشته و نمایندگی‌های متعددی در سرتاسر کشور موجود دارد. اگر این‌ها دلایل محکمی برای موفقیت یک خودرو در بازار نیست، پس دیگر چه چیزی باید داشته باشد؟

بررسی وضعیت بازار فولکس‌واگن تیگوان

فارغ از حضور تاریخی فولکس‌واگن بیتل در ایران و بعد از آن طوفان گلف‌های جوان‌پسند، عصر جدید حضور این برند آلمانی با عرضه استیشن‌های سایز بزرگ اتفاق افتاد. البته بعد از برجام همکاری جدید با فولکس‌واگن می‌توانست تبدیل به یک اتفاق تاریخی در صنعت خودروی کشور شود ولی ناگهان واردات ممنوع و آمریکا از برجام خارج شد. این بزرگ‌ترین ضربه به دوران جدید فعالیت این برند در ایران بود.

غیر از این تیگوان، دو محصول دیگر یعنی پاسات و گلف GTI نیز به سرنوشتی مشابه دچار شدند و غیر از یک نمایش کوتاه‌مدت یکی دو ساله فرصت دیگری برای عرض‌اندام پیدا نکردند. شاید این خبر برای مالکان این خودروها خوش‌یمن باشد ولی از نظر کلی بازار نسبت به این حضور متزلزل خیلی واکنش مثبتی نشان نداده است.

کیفیت و امنیت بالا، آپشن‌های زیاد و البته برند آلمانی همگی دست به دست هم دادند تا تیگوان تبدیل به یک انتخاب ایده‌آل شود. ولی حقیقت آن است که مزیت یک خودرو تنها به مسائل فنی آن برنمی‌گردد. اینکه بعد از خرید بتوان از آن نگهداری کرد هم مهم است. قطعات این خودرو به شدت گران و کمیاب است. خدمات پس از فروش آن در پایتخت هم چندان گسترده نیست چه برسد به شهرستان‌ها. اگر برای خرید این خودرو صف کشیده شد صرفاً به دلیل مسائل اقتصادی بوده است. چراکه با یک نگاه منصفانه به این نتیجه می‌رسیم که تیگوان گزینه پرریسکی در این بازار به حساب می‌آید.

  • انتخاب باخبر: تویوتا راوفور

راند نهایی با تویوتا راوفور و فولکس‌واگن تیگوان

در لحظه نگارش این مطلب تویوتا راوفور صفر کیلومتر قیمتی حدود 1 میلیارد و 200 میلیون تومان دارد. این در حالی است که تک مدل فولکس‌واگن تیگوان کمی بیشتر از 1 میلیارد و 300 میلیون تومان قیمت خورده است. این اختلاف نه‌چندان فاحش دلایل خاص خود را دارد.

تویوتا به پشتوانه کیفیت، خدمات پس از فروش و البته خاطره خوبی که در ذهن دارد می‌تواند روی این قیمت مانور بدهد. در مقابل فولکس‌واگن نیز می‌تواند به لطف اصالت و اعتبار برند خود یکه‌تازی کند.

به صورت خلاصه بخواهیم بگوییم خرید تویوتا راوفور، خرید یک خودروی معمولی (در این رده قیمتی) با خیالی راحت بابت نحوه نگهداری و نوعی سرمایه‌گذاری است. در حالی که خرید فولکس‌واگن تیگوان نشان از سلیقه خاص و مشکل‌پسندی مشتری‌اش دارد. مشتری که باید هزینه این خاص بودن را در درازمدت پرداخت کند.

عکاس: بامداد صفائیان

نویسنده :