رویایی که تبدیل به کابوس شد!

تست و بررسی ام جی 360 توربو

11 اسفند 1398 10:49

همین چند سال پیش بود که از خرید خودروهای چینی اجتناب می‌کردیم و حتی برندهای خوش‌نام و با اصالت این کشور مثل MG (با اصالت انگلیسی) و جیلی (صاحب شرکت ولوو) را لایق شان و منزلت ایرانی نمی‌دانستیم! اما حالا حتی همین خودروها نیز به کل از دسترس عموم مردم خارج شده‌اند و نمونه‌های دست دوم یا اندک صفر کیلومترهای باقیمانده­شان با قیمت‌های نجومی و وضعیت خدماتی نامشخص خرید و فروش می‌شوند.

ام‌ جی 360 توربو می‌توانست یکی از گزینه های منطقی و مناسب در این رده قیمتی باشد، اما مشکلات ناشی از تحریم‌ها گریبان این خودرو را حتی بیش از سایرین گرفت.در این آشفته بازار به سراغ یکی از این محصولات چینی یعنی ام جی 360 توربو آمده‌ایم؛ خودرویی که طرفداران بدشانس گاراژ موریس در کشورمان، خیلی به آن دلخوش کرده بودند و با هزار امید و آرزو خبرهای مونتاژش در «گروه صنعت خودرو آذربایجان» را دنبال می‌کرند؛ اما در شرایطی که فقط تعداد معدودی از این خودرو به بازار عرضه شده بود، ناگهان همه چیز تغییر کرد و با آغاز تحریمهای ناعادلانه مجبور شدیم خیلی زود با مونتاژی برادران آذری­مان خداحافظی کنیم؛ امروز فرصتی دست داد تا با این فرزند اقتصادی سایک­موتورز چین همراه شویم و نگاهی نزدیک تر به آن داشته باشیم؛ پس لطفاً شما هم «باما» همراه باشید تا ببینیم با توقف عرضه اش، بازار کشورمان چه چیزی را از دست داده است.

بررسی طراحی ظاهری ام جی 360 توربو

ام جی 360 در مجموع ظاهر ساده‌ای دارد و ممکن است به اندازه امثال چری آریزو 5 توجهات را به خود جلب نکند، اما همین سادگی­هایش به شکل خاصی به دل می‌نشیند. در قسمت جلویی به لطف وجود یک جلوپنجره زیبا و چراغ‌هایی کشیده، دماغه‌ای جذاب پدید آمده است؛ به نوعی می‌توان گفت که ام جی 360 از این زاویه خوش عکس‌تر از سایر قسمت‌هاست!

طراحی نمای عقب ام جی 360 توربو

در قسمت کناری و انتهایی اما شاهد کاهش جسارت و خلاقیت در کار طراحان هستیم و به نظر می‌رسد که در این بخش‌ها، اولویت بر محافظه کاری بوده است؛ با این حال استفاده از خطوط ساده و منطقی در بدنه باعث شده که نمای کلی خودرو در عین سادگی شیک و چشم‌نواز از کار درآید و ایراد گرفتن از ظاهر ام جی 360 دشوار شود. ضمناً بد نیست اشاره کنیم که ظاهر نمونه توربو مورد تست، با مدل‌های ساده یکسان است و تفاوت­ها را باید در ویژگی­های باطنی جستجو کرد.

بررسی طراحی داخلی ام جی 360 توربو

در داخل کابین نیز همه چیز در عین سادگی به درستی سر جای خودش قرار گرفته است؛ همه چیز به غیر از نشانگر عجیب و غریب سرعت‌سنج! در حقیقت این نشانگر نا­متعارف، بیش از آن‌که با ذات اسپرت محصولات ام جی تطابق داشته باشد، بیننده را به یاد ساعت‌های رومیزی قدیمی می­اندازد. بگذریم؛ به غیر از این مشکل که البته مشکل کوچکی هم نیست در سایر قسمت‌ها شاهد چیدمان خوبی هستیم و ترکیبی از زیبایی، سادگی و کیفیت مناسب در داخل کابین به چشم می‌خورد که انصافاً رضایت‌بخش است.

کابین ام جی 360 توربو

البته شاید بگویید در طراحی داخلی ام جی 360 خلاقیت چندانی به کار نرفته که من هم با شما موافقم اما با این حال به دلیل فضاسازی مناسب و ارگونومی مطلوب داخلی می‌توان با دید ارفاق به قضیه نگریست و نمره قبولی را به فضای داخلی 360 اعطا کرد؛ در خصوص جادار بودن هم علاوه بر فضای پا و سر کافی برای 4 سرنشین بزرگسال، صندوق عقبی بزرگ و کارآمد در اختیارمان قرار گرفته که به نوعی خوراک مسافرت‌های خانوادگی است.

بررسی امکانات رفاهی و ایمنی ام جی 360 توربو

امکانات ام جی 360 توربو

ام جی 360 توربو به امکانات رفاهی و ایمنی نسبتاً ساده‌ای از قبیل: کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل ABS و توزیع‌کننده الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BA، سیستم کنترل ترمز در پیچ‌ها CBC، کنترل پایداری ESP، نمایش فشار باد تایرها TPMS، سنسورهای پارک و دوربین دنده عقب، نمایشگر 8 اینچی لمسی، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ بدرقه، دی‌لایت، سانروف برقی، روکش های چرمی و مواردی از این دست تجهیز شده که در نگاه اول کافی به نظر می‌رسند، اما با کمی دقت متوجه جای خالی بسیاری از آپشن‌ها مثل کروز کنترل، ایربگ‌های جانبی، تهویه مطبوع تمام اتوماتیک، کیلس و استارتر دکمه‌ای و مواردی از این دست می‌شویم که برای این رده چندان جالب نیست.

در بحث ایمنی هم با وجود این‌که 5 ستاره موسسه C-NCAP چین نشان از استحکام و ایمنی قابل قبول این محصول دارد اما باید اشاره کرد که نمونه حاضر در کشور تنها با 2 ایربگ به بازار عرضه شده است و در نتیجه زرق و برق این ستاره‌ها در ایران ما مقداری کم سو تر جلوه خواهند کرد.

بررسی پیشرانه و سیستم انتقال قدرت ام جی 360 توربو

پیشرانه ام جی 360 توربو

زیر کاپوت ام جی 360 توربو یک پیشرانه 1.5 لیتری قرارگرفته که قادر است در بهترین حالت 130 اسب‌بخار قدرت را در 5500 RPM آزاد سازد. این عدد در نگاه اول خروجی متوسطی به نظر می‌رسد اما در مورد گشتاور اوضاع متفاوت و کاملاً بر وفق مراد است چراکه در اختیار داشتن 210 نیوتن‌متر، آن هم از دور موتور بسیار پایین یعنی 2000RPM، نوید شتاب و کشش قابل قبولی را می‌دهد. جدای از این مورد، دسترسی به گشتاور مناسب در دور موتور پایین یک مزیت دیگر هم دارد و آن مصرف سوخت بهینه است و ام جی 360 توربو نیز با مصرف ترکیبی حدود 6.9 لیتر در صد کیلومتر خودرو چندان شکمو نیست.

وظیفه انتقال قدرت هم بر عهده یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک قرار دارد که حداقل روی کاغذ از انواع قدیمی‌تر 4 سرعته یا نمونه­های CVT چالاک‌تر به نظر می‌رسد. در بخش بعدی یعنی تجربه رانندگی به این موارد بیشتر خواهیم پرداخت.

تجربه رانندگی با ام جی 360 توربو

اگر تجربه سواری با محصولات رده بالاتر ام جی یعنی مدل 550، 6 یا احیاناً GS را داشته باشید، احتمالاً توقعان از این برند حسابی بالا رفته و انتظار دارید که 360 هم مثل آن‌ها در تمامی پارامترها عالی ظاهر شود؛ حال آن‌که که 360 حتی در نمونه توربو هم خودرویی کاملاً اقتصادی محسوب می‌شود و باید با خودروهای ارزان‌تر مقایسه شود.

تست و بررسی ام جی 360 توربو

پشت فرمان از نظر دید به اطراف و ارگونومی اوضاع مناسب است، اما شکل و شمایل برخی از قسمت‌های کابین (مثل نشانگرهای پشت آمپر و قسمت برجسته کنسول میانی)، اقتصادی بودن خودرو را به شما یادآوری می‌کنند؛ صندلی‌های خودرو راحت هستند و کیفیت سواری نسبت به رقبا در سطح مطلوبی قرار دارد؛ البته در دست‌اندازهای خشک و خشن، کوبش‌هایی در قسمت عقبی خودرو احساس می‌شود اما حتی این مورد هم در اکثر مواقع چندان جدی و آزاردهنده نیست.

در آغار حرکت اگر قصد شتاب‌گیری سریع را داشته باشید، لگ اولیه توربو مقداری محسوس است اما پس از این وقفه کوتاه، خودرو با شتابی بهتر از آنچه که انتظار دارید از جا کنده می‌شود. در واقع از روی مشخصات فنی ما به یک شتاب صفر تا صد 10 ثانیه­ای هم راضی بودیم اما 360 توربو موفق شد با یک شتاب­گیری عالی، در کمتر از 9 ثانیه از مرز سرعت 100 کیلومتر برساعت عبور کند. ضمناً همان‌طور که حدس میزدیم با توجه به ویژگی‌های جعبه‌دنده 6 سرعته ام جی 360، شتاب اولیه از امثال چری آریزو 5 توربو با جعبه‌دنده CVT بهتر صورت گرفت.

جعبه دنده ام جی 360 توربو

ناگفته نماند که گیربکس 360 خیلی هم بی‌عیب و نقص نیست و گاه با اعصاب و روان راننده بازی می‌کند. مثلاً در هنگام رانندگی آرام یا حرکت در سرپایینی­ها، دنده­ها خیلی زود سبک می‌شوند که این ویژگی شاید برای چینی‌های به شدت مقتصد نکته مثبتی در راستای کاهش مصرف سوخت تلقی شود اما برای رانندگی در شهر کوهپایهای همچون تهران تا حدودی آزاردهنده است؛ در واقع اینجا ما مدام در حال حرکت در سربالایی و سراشیبی هستیم و سبک شدن زود­هنگام دنده­ها به افت کشش و پس از آن معکوس‌های متعدد و گاه خشن منتهی می‌شود، به خصوص که با بالا رفتن ناگهانی دور موتور، صدای پیشرانه ام جی 360 توربو هم به وضوح به گوش سرنشینان می‌رسد.

در خصوص ترمز و پایداری باید گفت که ام جی 360 مطمئن نشان می‌دهد و با توجه به اضافه شدن سیستم کنترل پایداری روی مدل توربو دیگر نگرانی چندانی از بابت سر خوردن­های بخش انتهای خودرو نداریم.

راند نهایی با ام جی 360 توربو

ام جی 360 توربو به هیچ عنوان با محصولات رده بالاتر گاراژ موریس یعنی 550 و 6 قابل مقایسه نیست اما اگر با دید یک خودروی چینی معمولی به سراغش بروید، از آن لذت زیادی خواهید برد، چراکه این خودرو از نظر طراحی، کیفیت و ویژگی­های فنی از بسیاری از رقبای هم‌قیمت خود برتر است و با شتاب عالی، پایداری مناسب، دینامیک رانندگی بالا و فضاسازی خوب قادر است به راحتی هم به جوانان و هم به خانواده­ها خدمت‌رسانی کند.

موارد فوق تنها یک روی سکه بودند و در طرف مقابل مشکلاتی مثل کمبود مراکز خدماتی و عدم تامین ساده قطعات در بسیاری از شهرهای کشور ممکن است شما را دچار تردید نمایند؛ مشکلاتی که در نهایت به بازار دست دوم ضعیف‌تر این محصول در برابر رقبایش نیز منتهی خواهد شد. جدای از اینها کمبود برخی از امکانات رفاهی و ایمنی هم می‌تواند برای بسیاری از مشتریان امروزی مهم باشد.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های ام جی 360 توربو

پس در یک جمع‌بندی خلاصه باید گفت که ام‌ جی 360 توربو می‌توانست یکی از گزینه های منطقی و مناسب در این رده قیمتی باشد و با ویژگی­‌های خاص خودش نماینده شایسته‌ای برای سرزمین اژدها شود، اما مشکلات ناشی از تحریم‌ها گریبان این خودرو را حتی بیش از سایرین گرفته و حالا خرید ام جی 360 دوست‌داشتنی با ریسک زیادی همراه شده و قریب به اتفاق خریدارانی که پس از ماه­ها انتظار موفق به تحویل خودرو خود شده‌اند نیز به همین دلایل از خرید این خودرو جذاب اما بسیار پرحاشیه پشیمانند.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران