یسکو باز هم سریع‌تر شد

کونیخ‌زگ رکورد خودش را شکست

14 اسفند 1398 15:59

دقیقاً نمایشگاه ژنو سال گذشته یعنی در چنین روزهایی بود که کونیخ‌زگ از جدیدترین محصول خود به اسم Jesko رونمایی کرد. خودرویی که تمام رکوردهای قدرتی و سرعتی این ابرخودروساز سوئدی را می‌شکست. اما حالا ویرایش جدید این خودرو با نام Absolut توانست باز هم رکوردشکن شود.

وقتی سوئدی‌ها از ویرایش ابزولوت پرد‌ه‌برداری می‌کنند و می‌گویند که سریع‌ترین خودروی تولیدی تاریخ آن‌هاست یعنی به طور حتم رکورد بوگاتی شیرون را هدف قرار داده است. کونیخ‌زگ یکسو با حواشی فراوان در نمایشگاه ژنو سال 2019 رونمایی شد. خودرویی که سطح مهندسی ابرخودروها را به تنهایی بالاتر برد و تاج و تخت سرعت و قدرت را از بوگاتی شیرون ربود. اگرچه هیچ‌گاه به طور رسمی سرعت نهایی این خودرو اعلام نشد ولی شرکت به صورت صریح اعلام کرده بود که یسکو برای شکستن رکورد 300 مایل برساعتی (480 کیلومتر برساعتی) ساخته و طراحی شده است. بعدها به صورت غیررسمی مشخص شد که این خودرو توانسته به سرعت نهایی 483 کیلومتر برساعت هم برسد. اما یسکو الزاماً سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا نبود. چراکه بوگاتی شیرون سوپراسپرت توانسته بود از مرز 490 کیلومتر برساعت هم بگذرد.

رقابت بوگاتی فرانسه و کونیخ‌زگ سوئد بر کسی پنهان نیست. این یعنی وقتی سوئدی‌ها از ویرایش ابزولوت پرد‌ه‌برداری می‌کنند و می‌گویند که سریع‌ترین خودروی تولیدی تاریخ آن‌هاست یعنی به طور حتم رکورد بوگاتی شیرون را هدف قرار داده است.

کونیخ‌زگ یسکو ابزولوت همان پیشرانه 5 لیتری هشت سیلندر دو توربو را دارد که در حالت عادی 1200 اسب‌بخار قدرت و 1000 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند ولی وقتی درون باک آن سوخت E85 ریخته شود این خروجی به 1600 اسب‌بخار قدرت با 1500 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد.

جعبه‌دنده بسیار پیچیده مدل استاندارد در این نسخه هم دیده می‌شود. جعبه‌دنده‌ای 9 سرعته با فناوری چندکلاچه که این قابلیت را دارد حتی در سرعت 300 کیلومتر برساعت ناگهان از دنده 8 به 4 شیفت کند.

تغییر عمده این خودرو مربوط به کاهش وزن و البته بهبود آیرودینامیک آن بوده است. چراکه حالا در مدل جدید ضریب درگ به 0.278 واحد کاهش یافته است. بهبود مشخصه‌های آیرودینامیک مدل جدید به تنهایی 3000 ساعت زمان برده و برای بخش‌های فنی و مهندسی دیگر 5000 ساعت زمان صرف شده است.

دیدگاه کاربران