شوالیه 950 هزار دلاری

آغاز تست‌های استون‌مارتین اسپیدستر

17 مهر 1399 20:15

استون‌مارتین در طول سال‌های فعالیت خود چندین خودروی جالب را در تیراژ بسیار محدود ساخته که از میان آن‌ها می توان به سدان لاگوندا Taraf و خودروی مسابقه‌ای ولکان اشاره کرد. اکنون خودروی دیگری به جمع این مدل‌ها اضافه شده که توسط زیرمجموعه سازنده خودروهای سفارشی این شرکت یعنی بخش Q در طول 12 ماه و با ترکیب عناصر طراحی مدل‌های ونتیج و DBS سوپرلگرا توسعه یافته و در فرمی منحصربه‌فرد متولد شده است.

قیمت این خودرو که تنها در تیراژ 88 دستگاه ساخته خواهد شد، 950 هزار دلار است.در طراحی این خودروی اسپیدستر می‌توان به راحتی خط و ربط فرم خودروهایDB3S  مدل 1953 و DBR1 مدل 1959 را مشاهده کرد درحالی‌که نشانه‌هایی از کانسپت CC100 نیز مشاهده می‌شود که در سال 2013 معرفی شد. این خودرو نه تنها همچون سایر اسپیدسترها سقف ندارد بلکه همچون مک‌لارن الوا از داشتن شیشه جلو نیز محروم مانده است.

اولین اطلاعات از اسپیدستر استون‌مارتین را اوایل سال جاری میلادی دیده بودیم. حالا با گذشت چندین ماه شرکت با ورود به مرحله توسعه نسخه پروتوتایپ را برای آزمون میدانی به فضای باز آورده است.

تصاویر جدید آخرین پروژه اختصاصی از بخش ویژه Q را نشان می‌دهد. براساس قوانین آژانس مجوزات رانندگان و خودروهای انگلیس، نسخه پروتوتایپ استون‌مارتین به صورت تمام مشکی درآمده است. البته رینگ‌های مشکی رنگ نیز در هماهنگی جذابی با رنگ اصلی بدنه هستند.

رینگ‌های 21 اینچی استون‌مارتین اسپیدستر به دیسک‌های 410 و 360 میلیمتری در محورهای جلو و عقب مجهز شده تا نیروی کافی برای متوقف کردن آن را در اختیار داشته باشند. به منظور کاهش هرچه بیشتر وزن، بخش زیادی از بدنه خودرو را فیبرکربن تشکیل داده که این شامل بخش جداکننده راننده از سرنشین نیز می‌شود که یادآور فراری مونزا SP2 خواهد بود.

فضای داخلی استون‌مارتین اسپیدستر را می‌توان یک اثر هنری دانست که از ترکیب چرم، کروم، آلومینیوم و حتی قطعات پلاستیکی ساخته شده با پرینتر 3 بعدی به وجود آمده است. یکی از نکات جالب در طراحی کابین استون‌مارتین اسپیدستر که با چرم مشکی و دستگیره‌های قرمز تزئین شده را باید یک کیف چرمی قابل جابجایی دانست که جایگزین داشبورد شده است. در فضای پشتی صندلی‌ها نیز دو بخش مجزا برای قرار دادن وسایل پیش‌بینی شده است.

همان‌طور که از نام این خودرو برمی‌آید، استون‌مارتین اسپیدستر V12 به پیشرانه‌ای 12 سیلندر مجهز شده که 5.2 لیتر حجم داشته و از دو توربوشارژر بهره می‌برد. جعبه‌دنده هشت سرعته اتوماتیک این خودرو ساخت ZF بوده و 700 اسب‌بخار قدرت و 753 نیوتن‌متر گشتاور را به واسطه دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.

به لطف این مجموعه فنی، استون‌مارتین اسپیدستر V12 می‌تواند ظرف 3.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت این خودرو به صورت الکترونیکی روی رقم 300 کیلومتر برساعت محدود شده که با توجه به عدم وجود سقف و شیشه جلو، می‌تواند بسیار جالب باشد.

استون‌مارتین از هم اکنون با دریافت مبلغ پایه 950 هزار دلار، برای دریافت سفارش ساخت اسپیدستر V12 آمادگی دارد. این خودرو که تنها در تیراژ 88 دستگاه ساخته خواهد شد، از سه ماهه اول سال 2021 به مشتریان تحویل می‌شود.

دیدگاه کاربران