آغاز عصر دوچرخ‌های برقی

برترین موتورسیکلت‌های برقی سال 2020

7 فروردین 1399 12:00
  • آغاز عصر دوچرخ‌های برقی

    آغاز عصر دوچرخ‌های برقی

    در حال حاضر، خودروهای برقی به حوزه­ای مهم در صنعت خودرو تبدیل شده‌­اند، اما زمان آن فرا رسیده که موتورسیکلت­‌های برقی را هم جدی بگیریم. در سال 2016، قانون­‌گذاران در آلمان قطع­نامه­‌ای را تصویب کردند که طبق آن، ممنوعیت پیشرانه‌های احتراق داخلی در این کشور از سال 2030 آغاز خواهد شد. به علاوه، پیش از این هم دولت انگلیس سال 2040 را برای آغاز ممنوعیت هر نوع وسیله نقلیه با پیشرانه احتراق داخلی در این کشور در نظر گرفته بود. اما موضوع فقط به همین جا ختم نمی­‌شود، چرا که دولت انگلیس تحت فشار قرار دارد تا این ممنوعیت را هشت سال زودتر یعنی در سال 2032 &nda

  • 1- کِیک مدل کَلک اَند

    1- کِیک مدل کَلک اَند

    کیک (Cake) یک موتورسیکلت­‌ساز سوئدی بوده که در سال 2016 تاسیس شده است. دو ویژگی در مدل کلک اند (Kalk&)، آن را به یک موتورسیلکت برقی استثنایی تبدیل کرده‌­اند: وزن کم و 85 کیلومتر بُرد. حداکثر سرعت کلک اند به 90 کیلومتر برساعت می­‌رسد و برای شارژ کردن باتری آن از 0 تا 100 در صد، فقط به دو ساعت و نیم زمان نیاز است. در حال حاضر قیمت آن معادل با 12,000 پوند است.

  • 2- اِنِرجیکا مدل اوا ریبِله

    2- اِنِرجیکا مدل اوا ریبِله

    انرجیکا (Energica)، اولین تولید کننده ایتالیایی موتورسیکلت­‌های برقی سوپر اسپرت محسوب می­‌شود که در سال 2014 تاسیس شده است. این موتورسیکلت برقی که در تصویر مشاهده می­‌کنید، در میان تمامی موتورسیکلت‌های برقی تاریخ، سبک‌­ترین و قدرتمندترین باتری را دارد. به لطف همین باتری، مدل اوا ریبله (Eva Ribelle) در مقایسه با مدل­‌های قبلی انرجیکا، 60 در صد بُرد بیشتری را ارائه می‌­دهد. موتور برقی اوا ریبله می­‌تواند حداکثر 146 اسب‌بخار قدرت و 216 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که ارقامی نسبتاً قابل توجه به شمار می­‌روند. قیمت انرجیکا ایوا ریبله معادل با 19,725 پوند است.

  • 3- هارلی دیویدسون مدل لایو وایِر

    3- هارلی دیویدسون مدل لایو وایِر

    پس از سال­‌ها انتظار و معرفی کانسپت‌­های مختلف، سرانجام موتورسیکلت‌­ساز آمریکایی معروف یعنی هارلی دیویدسون – که قدمت آن به بیش از یک قرن می‌رسد – مدل برقی لایو وایر (Livewire) را معرفی کرد. هارلی دیویدسون برای این مدل قابلیت شارژ سریع را هم در نظر گرفته و موتور برقی این موتورسیکلت می­‌تواند آن را فقط در عرض 3.0 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر برساعت برساند. این موتورسیکلت می­‌تواند حداکثر قدرتی معادل با 105 اسب‌بخار و حداکثر گشتاوری برابر با 117 نیوتن‌متر تولید کند و حداکثر سرعت لایو وایر هم به 185 کیلومتر برساعت می‌­رسد. قیمت هارلی دیویدسون مدل لایو وایر برابر با 28,995 پوند است که باعث شده رقیبی مستقیم برای انرجیکا مدل اوا محسوب شود. ناگفته نماند که بُرد لایو وایر به 177 کیلومتر می­‌رسد.

  • 4- زیرو مدل اِس آر اِف

    4- زیرو مدل اِس آر اِف

    زیرو (Zero) یک تولیدکننده آمریکایی موتورسیکلت­‌های برقی بوده که در سال 2006 تاسیس شده است. زیرو ادعا می­‌کند که در هر سال، تعداد موتورسیکلت‌های برقی که به فروش می­‌رساند از مجموع آمار فروش رقبایش بیشتر است. زمانی که زیرو در فوریه سال میلادی گذشته در آمستردام از مدل SR/F رونمایی کرد، مدعی شد که این موتورسیکلت برقی در زمینه قدرت نسبت به رقبا برتری دارد. این موتورسیکلت برقی 220 کیلوگرمی، می­‌تواند حداکثر 112 اسب‌بخار قدرت و 190 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و حداکثر سرعت آن هم به 200 کیلومتر برساعت می‌­رسد. به علاوه، می‌­توانید با هر بار شارژ، مسافتی معادل با 132 کیلومتر را با SR/F پیمایش کنید. درست است که هنوز موتورسیکلت­‌های برقی توان رقابت با موتورسیکلت‌­های بنزینی را ندارند، اما مدل SR/F پیشرفت قابل ملاحظه­‌ای را در حوزه موتورسیکلت‌های برقی نشان می‌­دهد. قیمت زیرو اس آر اف معادل با 17,990 پوند است.

  • 5- چیزِتا مدل 506/02

    5- چیزِتا مدل 506/02

    چیزتا یک موتورسیکلت­‌ساز است که از سال 1957 تا به امروز، در جمهوری چک اسکوتر تولید می­‌کند. مدل 506/02 یک اسکوتر برقی به شمار می­‌رود که به نوعی تلفیقی از طراحی کلاسیک و تکنولوژی مدرن است. ظرفیت باتری این اسکوتر برابر با 6 کیلووات ساعت بوده و چیزتا ادعا می‌­کند با هر بار شارژ، می‌توانید مسافتی معادل با 121 کیلومتر را با مدل 506/02 پیمایش کنید. چیزتا 506/02 به یک موتور برقی مجهز شده که می‌­تواند حداکثر 15 اسب‌بخار قدرت تولید کند. به علاوه، حداکثر سرعت آن هم 121 کیلومتر برساعت اعلام شده است.

  • 6- وسپا مدل اِلِتریکا

    6- وسپا مدل اِلِتریکا

    وسپا، برند مشهور ایتالیایی در حوزه اسکوتر، برندی قدیمی به شمار می­‌رود و بیش از هفت دهه قدمت دارد. مدل التریکا (Elettrica)، اولین اسکوتر برقی خانواده وسپا به شمار می‌­رود. وسپا این مدل را سال 2016 در میلان رونمایی کرد، مدلی که باعث سورپرایز شدن همه شد. به این ترتیب، این برند ایتالیایی تاریخی وارد قرن بیست و یکم شد. وسپا تضمین کرده که این اسکوتر برقی با هر بار شارژ، مسافتی معادل با 100 کیلومتر را پیمایش خواهد کرد، رقمی که برای مسیرهای داخل شهری بیش از حد نیاز است. البته چهار ساعت زمان نیاز است تا باتری آن کاملاً شارژ شود. قیمت وسپا التریکا برابر با 5,999 پوند است.

  • 7- انرجیکا مدل ایگو

    7- انرجیکا مدل ایگو

    این موتورسیکلت برقی، هم برای پیست ایده‌­آل بوده و هم برای خیابان مناسب است. ایگو (Ego) می‌­تواند حداکثر 138 اسب‌بخار قدرت و 195 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این موتورسیکلت، 258 کیلوگرم وزن دارد که بخش اعظم آن متعلق به یک پکِ باتری با 11.7 کیلووات ساعت ظرفیت است. انرجیکا ایگو می­‌تواند به حداکثر سرعتی معادل با 240 کیلومتر برساعت دست پیدا کند. برای خرید این موتورسیکلت برقی، باید مبلغی معادل با 24,999 پوند پرداخت کنید.

  • 8- سوپر سوکو مدل تی‌سی مَکس

    8- سوپر سوکو مدل تی‌سی مَکس

    سوپر سوکو (Super Soco) یک موتورسیکلت­‌ساز چینی بوده که در حوزه موتورسیکلت­‌های برقی فعالیت می­‌کند. سوپر سوکو که در سال 2015 تاسیس شده، مدعی است که محصولاتش علاوه بر 120 شهر در چین، در 31 کشور جهان هم عرضه می­‌شود. تی‌سی مکس، با موتورسیکلت­‌های برقی همانند انرجیکا ایگو و هارلی دیویدسون لایو وایر کاملاً متفاوت است.

    حداکثر سرعت تی‌سی مکس، فراتر از 96 کیلومتر برساعت بوده و موتور برقی آن می­‌تواند حداکثر 6.8 اسب‌بخار قدرت و 180 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. با وجود این که قدرت تی‌سی مکس بسیار کمتر از انرجیکا ایگو است، اما گشتاور این دو موتورسیکلت برقی تقریباً برابر است. البته نکته مثبت این است که وزن تی‌سی مکس، فقط 100 کیلوگرم است. باتری این موتورسیکلت برقی چینی، 3.24 کیلووات ساعت ظرفیت دارد و برای شارژ کامل آن، فقط به چهار ساعت و نیم زمان نیاز است. با هر بار شارژ، می­‌توانید به صورت تقریبی مسافتی معادل با 129 کیلومتر را با تی‌سی مکس پیمایش کنید. سوپر سوکو، قیمت

  • 9- سوپر سوکو مدل سی‌یو اِکس نسخه ویژه دوکاتی

    9- سوپر سوکو مدل سی‌یو اِکس نسخه ویژه دوکاتی

    سوپر سوکو برنامه دارد مدل سی‌یو اکس که یک اسکوتر برقی است را با برند دوکاتی به فروش برساند. نکته قابل توجه در خصوص این اسکوتر برقی، قیمت آن بوده که فقط 2,299 پوند است. سخنگوی سوپر سوکو در خصوص این اسکوتر برقی این طور می­‌گوید: «رونمایی نسخه ویژه دوکاتی از مدل سی‌یو اکس، برای ما امری بسیار هیجان‌انگیز است. این موضوع، باعث افزایش اعتبار سوپر سوک

  • 10- زیرو مدل دی اِس آر

    10- زیرو مدل دی اِس آر

    زیرو اعلام کرد که برای سال 2019، مدل دی اس آر را ارتقا خواهد داد. این ارتقا، شامل موارد متعددی می­‌شود که به عنوان مثال، می­‌توان به یک باتری جدید اشاره کرد. با وجود این که مدل دی اس آر، یک موتورسیکلت برقی توانا به شمار می­‌رود، اما یک مشکل اساسی دارد: زمان مورد نیاز برای شارژ باتری آن زیاد است. دی اس آر می­‌تواند حداکثر 70 اسب‌بخار قدرت و 146 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و با هر بار شارژ، می­‌توانید با آن مسافتی برابر با 171 کیلومتر را پیمایش کنید. با دی اس آر که 190 کیلوگرم وزن دارد، می‌­توانید به حداکثر سرعتی معادل با 158 کیلومتر برساعت دست پیدا کنید.

  • 11- سور رون مدل اِل بی اِکس

    11- سور رون مدل اِل بی اِکس

    سور رون (Sur-Ron) که در سال 2014 تاسیس شده، یک موتورسیکلت‌­ساز چینی دیگر است که در این لیست حضور دارد و در حوزه موتورسیکلت­‌های برقی فعالیت می‌­کند. مدل جدید ال بی اکس را می‌­توان چیزی بین موتورسیکلت و دوچرخه دانست.

    ال بی اکس در دو نسخه متفاوت عرضه می‌­شود:

    • نسخه «اِکس» (X) که فقط مخصوص آفرود بوده و نمی­‌توانید با آن در خیابان تردد کنید.
    • نسخه «اِل 1 ای» (L1E) که امکان تردد با آن در خیابان وجود دارد.

    سیستم تعلیق (که قابل تنظیم است)، ترمزها، رینگ‌­ها و تایرهای مدل ال بی اکس، همه متناسب با ابعاد آن ساخته شده­‌اند. در نتیجه، این موتورسیکلت برقی فقط 50 کیلوگرم وزن دارد. قیمت نسخه اکس برابر با 3,995 پوند و قیمت نسخه ال 1 ای معادل با 4,495 پوند است.

مترجم : بهنام اصغریان

منبع : rideapart.com

دیدگاه کاربران