به مناسبت معرفی نسل جدید

تاریخچه هیوندای النترا

9 فروردین 1399 14:46
  • 1989

    اکسل و پیش از آن!

    هیوندای محصولات متعددی در دهه‌ هشتاد میلادی تولید کرد که هر یک به طور غیرمستقیم می‌توانند جد مدل النترا باشند. در این بین مدل اکسل با توجه به ابعاد نزدیک به النترا و آشنایی برای ما ایرانیان، جذاب‌ترین گزینه می‌تواند باشد. نسل دوم اکسل در دهه هفتاد به ایران آمد و در تاکسیرانی نیز حضوری پررنگ داشت.

    اکسل و پیش از آن!
  • 1990

    نسل اول (J1)

    اولین نسل النترا در سال 1990 به عنوان سدان میان رده هیوندای معرفی شد. این مدل همانند سایر محصولات آن زمان هیوندای از پیشرانه‌های چهار سیلندر میتسوبیشی سود می‌جست. سری اول این نسل در تیراژی نسبتاً قابل قبول به ایران هم آمد و نسبتاً موفق ظاهر شد.

  • 1993

    به‌روز رسانی نسل اول

    اولین نسل النترا در اواخر عمرش به طور کامل به‌روز رسانی شد و ظاهر آن به زبان طراحی جدیدتر هیوندای نزدیک شد. تعداد کمتری از این سری هم به ایران وارد شد.

  • 1995

    نسل دوم (J2)

    در این نسل ظاهر النترا بسیار قوس‌دارتر و دهه نودی‌تر شد، اما بزرگ‌ترین تغییر را باید استفاده از پیشرانه‌های توسعه یافته توسط خود هیوندای در این مدل دانست. برای اولین بار هیوندای در این نسل در برخی بازارها از نام آوانته برای مدل النترا استفاده کرد.

    نسل دوم (
  • 1998

    به روز شدن دومین النترا

    نسل دوم النترا که تقریباً جلوپنجره واضحی نداشت، در فیس‌لیفتش صاحب جلوپنجره جدید هیوندای شد که با وجود عدم زیبایی، آن را به سایر محصولات این برند کره‌ای شبیه‌تر کرد. نسل دوم هرگز به طور رسمی به ایران نیامد.

  • 2000

    نسل سوم (XD)

    جهشی بزرگ در نسل سوم در انتظار النترا بود. علاوه‌بر بهبود کیفیت ساخت و افزایش قابل توجه قدرت پیشرانه‌ها، ایمنی النترا بهبود قابل توجهی داشت و استاندارد شدن ایربگ‌ها برای نمونه‌های فروخته شده در آمریکا، از جمله این موارد بود.

  • 2003

    فیس‌لیفت نسل سوم

    ظاهر نه چندان دلچسب و نسبتاً نامتناسب نسل سوم، با یک فیس‌لیفت کلی در سال 2003 بسیار بهتر شد. این مدل جدید به ایران هم آمد و تحت عنوان آوانته، از میانه دهه هشتاد شمسی با خودروهایی نظیر زانتیا و مزدا 323 به رقابت پرداخت. شرکت کرمان‌موتور مونتاژ هیوندای آوانته را برعهده داشت.

  • 2006

    نسل چهارم (HD)

    چهارمین نسل النترا از نظر ظاهری به نحوی از فرم خشن و جسور نسل سوم فاصله گرفت و سعی کرد تا با کاهش جزئی در طول، بیش از پیش در نقش یک خودروی کوچک شهری ظاهر شود. بهبود کیفیت و ایمنی در کنار معرفی دو پیشرانه چهار سیلندر جدید، از جمله نکات جالب توجه نسل چهارم النترا بودند.

  • 2010

    نسل پنجم (MD/UD)

    پنجمین نسل النترا یک انقلاب بزرگ برای این مدل بود. النترا مجدداً در مسیر افزایش ابعاد قدم گذاشت و با الهام از برادرش یعنی سوناتا، صاحب فرمی شبیه به کوپه‌های چهاردری نظیر مرسدس‌بنز CLS شد. انحناهای پیچیده در کنار فرم جذاب چراغ‌های جلو و عقب، النترای پنجم را به یک مدل موفق بدل کردند. افزایش سطح امکانات و ایمنی در کنار پیشرانه‌های تماماً جدید، از جمله نکات دیگر این نسل بودند.

  • 2013

    به روز شدن نسل پنجم

    نسل پنجم النترا برای مدل‌های 2014 به طور کلی به‌روز رسانی شد. اسامی تریم‌ها برای این سال کلاً دگرگون شد و افزودن چراغ‌های LED، ظاهر آن را مدرن‌تر از قبل کرد. نسل پنجم النترا پس از غیبت نسل چهارم، به ایران هم آمد و شرکت آسان موتور توانست تعداد قابل توجهی از آن را در کشورمان بفروشد.

  • 2013

    کوپه کم‌فروغ

    در سال 2013 به جزء به فیس‌لیفت نسل پنجم، برای اولین بار نمونه دو در النترا نیز معرفی شد. این مدل که تنها دو سال در خط تولید دوام آورد، از پیشرانه 2 لیتری و یک جعبه‌دنده شش سرعته بهره می‌برد. فروش پایین در نهایت پایان بخش عمر کوتاه النترا کوپه بود.

  • 2015

    نسل ششم (AD)

    موفقیت قابل توجه نسل پنجم سبب شد تا نسل ششم النترا برپایه اصول اولیه همان نسل طراحی شود. در این مدل باز هم طول و عرض النترا افزایش یافت و کیفیت ساخت و آپشن‌ها بهبود قابل توجهی داشتند. علاوه‌براین پیشرانه‌های جدید تنفس طبیعی و پرخوران به لیست انتخاب‌های مشتریان اضافه شدند. نسل ششم برای مدتی نسبتاً کوتاه در کرمان موتور مونتاژ شد که در نهایت تحریم‌های یک طرفه آمریکا، این همکاری را قطع کردند.

    نسل ششم (
  • 2016

    i30 با طعم النترا

    در دو بازار ایالات متحده و کانادا، هیوندای مدل i30 را با نام النترا GT عرضه کرد. نسل سوم i30 که خودرویی با ظاهر اسپرت و جسور است، به نحوی جای خالی بین اکسنت و النترا را که چندان بزرگ نیست پر کرده و مشتریان جوان‌تر را به خرید یک هیوندای ترغیب می‌کند.

    i30
  • 2019

    فیس‌لیفت نسل ششم

    نسل ششم به طور کامل در سال 2019 فیس‌لیفت شد. این به‌روز رسانی با کشیده کردن چراغ‌های جلو و عقب و پیوند زدن چراغ‌های جلو به جلوپنجره، فرم دماغه و عقب النترا را به طور کامل تغییر داد. بسیاری از تجهیزات ایمنی در این نسل در تریم‌های مختلف گنجانده شده‌اند و آپشن اضافی نیستند. النترای ششم فیس‌لیفت شده متاسفانه دیگر به ایران نیامد.

    فیس‌لیفت نسل ششم
  • 2021

    هفتمین النترا (CN7)

    چندی پیش پس از مدت‌ها انتظار بالاخره نسل هفتم النترا معرفی شد. خودرویی با ظاهری انقلابی که در زمینه شوکه کردن رسانه‌ها، به نحوی گوی سبقت را از نسل جدید سوناتا ربود! دماغه و چراغ‌های عقب النترای جدید بیشتر به خودروهای اسپرت سریع نزدیک است تا رقبای این مدل. پیشرانه به روز شده در کنار پلتفرم تماماً جدید و کابینی فوق مدرن، از جمله دیگر نکاتی هستند که هیوندای را امیدوار کرده تا بتواند فروش النترا را پس از افتی جزئی در سال قبل، مجددا به روند رو به رشد سال 2018 بازگرداند.

نویسنده : حامد معتمدی

منبع : باما

دیدگاه کاربران