خودروسازی دنیا در سایه کرونا

ویروس کرونا و بازار خودرو

1 آذر 1399 11:00

انتشار آمارهای جهانی مربوط به تولید و فروش خودرو اگرچه به صورت پراکنده حکایت از افزایش دارند ولی حقیقت آن است که این حجم از افزایش در قیاس با مدت‌زمانی است که کارخانه‌ها عملاً تعطیل بوده‌اند.

تولیدکنندگان مطرح دنیا مشکلی با ساخت محصولات جدید در تیراژ بالا ندارند. آنچه در این میان چالش اصلی نشان می‌دهد، کاهش شدید مشتریان است.بزرگان خودروسازی دنیا می‌گویند آرام آرام به سمت سر و سامان دادن به اوضاع پیش می‌روند ولی آمارها حکایت دیگری دارند. درواقع تولیدکنندگان مطرح دنیا مشکلی با ساخت محصولات جدید در تیراژ بالا ندارند. آنچه در این میان چالش اصلی نشان می‌دهد، کاهش شدید مشتریان است. آنچه مسلم است، تاثیر عمیق ویروس کرونا بر استراتژی کلی شرکت‌های خودروسازی است. ماهیت بازاریابی و فروش حالا رنگ و بویی متفاوت دارد.

سازمان جهانی وسایل نقلیه می‌گوید تولید خودرو در دنیا بعد از فراگیری ویروس کرونا 32.4 درصد کاهش داشته است. فروش انواع خودرو حدود 38.4 درصد کاهش پیدا کرده به حدود 6 میلیون و 941 هزار دستگاه در نیمه ابتدایی امسال رسیده است. در این میان اوضاع آلمان و فرانسه از سایرین وخیم‌تر بوده است.

صنعت خودروی آمریکا در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی افولی چشم‌گیر را متحمل شد. خودروسازان این کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهشی 38.4 درصدی را ثبت کردند.

با اینکه نیمی از خودروهای دنیا در آسیا تولید می‌شود ولی حجم تولید این قاره در نیمه ابتدایی سال 2020 حدود 25.4 درصد ریزش را نشان می‌دهد.

شاید جالب باشد بدانید قاره آفریقا نیز از این شرایط بد در امان نبوده است. الجزایر شاید کشور مطرحی در زمینه خودروسازی به حساب نیاید ولی کاهش 98.1 درصدی تولید انواع خودرو در این کشور خود گویای وضع فعلی است.

در ژاپن اوضاع به‌گونه‌ای دیگر پیش می‌رود. نیسان می‌گوید در فصل گذشته 421 میلیون دلار زیان دیده است ولی تویوتا پیش‌بینی سود خودرو را نزدیک به 3 برابر افزایش داده است.

روزگار سیاه نمایشگاه‌های خودرو

سال 2020 برای گردهمایی‌های بزرگ خودرویی‌ها، سال بی‌رحمانه‌ای بود. همه‌گیری ویروس کرونا رویدادهای بی‌شماری را لغو کرد و حالا در تقویم سال آینده نیز تغییراتی مشاهده می‌شود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ علاقه چندانی برای برگزاری و یا حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را ندارند. برگزارکنندگان نمایشگاه نیویورک در یک تحقیق جامع اعلام کرده‌اند که سالانه حدود 628 هزار نفر از این رویداد بازدید می‌کردند و 449 هزار نفر از این افراد به زودی وارد بازار می‌شدند. این یعنی 83 درصد از بازدیدکنندگان با ذهنیت خرید خودرو از نمایشگاه خارج می‌شدند. این مطالعه نشان می‌دهد میزان حضور در نمایشگاه‌های خودروی آمریکا طی 5 فصل گذشته تقریباً ثابت بوده است. مصرف‌کنندگان زمان بیشتری را در نمایشگاه سپری می‌کنند که چیزی حدود 4 ساعت و نیم در سال 2019 بوده است. آمار می‌گوید حدود نیمی از خانوارهایی که در این گردهمایی‌ها شرکت می‌کردند تصمیم جدی برای خرید خودرو داشتند. به عبارت دیگر از 6.8 میلیون خانوار، حدود 4.7 میلیون خانوار با فکر خرید خودرو طی 12 ماه آینده از نمایشگاه بیرون می‌رفتند. اینها فرصت‌های طلایی بودند که ویروس کرونا همه آنها را تا این لحظه نقش بر آب کرده است.

بهبود فروش در مهد کرونا

آمارها نشان می‌دهد فروش انواع خودروی سواری در بازار چین طی ماه گذشته میلادی باز هم بهتر است. بهبود رشد اقتصادی و افزایش صادرات، اعتماد مشتریان برای خرید خودرو را در این بخش تقویت کرده است. آمارها حکایت از آن دارند که فروش انواع سدان، شاسی‌بلند و ون با رشدی 8درصدی در قیاس با مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده‌اند.

در این میان چینی‌ها خود می‌گویند که تمهیدات گسترده علیه ویروس کرونا توانسته اوضاع خودروسازی‌شان را بهبود بخشد.

آمار تولید خودرو در ایران

اگرچه سازمان جهانی وسایل نقلیه آمار تولید خودرو در ایران را در گزارش اخیر خود لحاظ نکرده ولی آنطور که وزارت صنعت می‌گوید در نیمه نخست سال جاری میلادی، خودروسازان کشور رشدی قابل قبول را ثبت کرده‌اند. در این مدت حدود 473 دستگاه انواع خودرو تولید شد که در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشدی 20.2 درصدی را نشان می‌‌دهد. با این آمار و ارقام، ایران تبدیل به پانزدهمین خودروساز دنیا شده است.

رکود بازار خودروی ایران با اوج گیری کرونا

با شروع تعطیلی گسترده در اکثر شهرهای ایران به دلیل شیوع کرونا، طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، نمایشگاه‌های خرید و فروش خودرو، تمامی مراکز تعویض پلاک خودرو و مراکز شماره‌گذاری خودرو به مدت دو هفته شامل توقف فعالیت هستند. همین امر باعث خواهد شد تا بازار برچندمین مرتبه در سال جاری با رکودی سنگین مواجه شود و خرید و فروش خودرو عملاً به صفر برسد.

البته مالکان خودروهایی که طی این مدت 2 هفته‌ای، مهلت معاینه فنی آن‌ها به پایان می‌رسد، نگران نباشند چراکه معاینه فنی آن‌ها به صورت خودکار تمدید خواهد شد و تا پایان تعطیلات گسترده، اعتبار دارند.

مترجم : نیما حدادی

منبع : باما

دیدگاه کاربران