به مناسبت صدمین تولد این برند ژاپنی

تاریخچه مزدا در یک قرن

12 فروردین 1399 14:57
  • 1920

    تولد مزدا

    در این سال جوجیرو ماتسودا شرکت Toyo Cork Kogyo را در هیروشیما تاسیس کرد. هدف آن‌ها ساخت تجهیزات ماشین‌آلات بود.

    تولد مزدا
  • 1927

    فرار از مرگ

    تنها هفت سال از تولد شرکت گذشته بود که در آستانه ورشکستگی و تعطیلی کامل قرار گرفت. یک وام بانکی شرکتی که بعدها مزدا نام گرفت را نجات داد.

    فرار از مرگ
  • 1931

    اولین وسیله نقلیه

    سه چرخه Mazda-Go اولین وسیله نقلیه ساخت شرکت بود. این موتور از پیشرانه 0.67 لیتری هواخنک استفاده می‌کرد. نام مزدا برای اولین بار در این مدل استفاده شد.

    اولین وسیله نقلیه
  • 1960

    پیش به سوی خودروسازی

    پس از دوران سخت جنگ و ساخت تجهیزات نظامی و تخریب نسبی کارخانه، اولین خودروی حقیقی مزدا در سال 1960 معرفی شد. مدل R360 یک کوپه چهارنفره کوچک با پیشرانه 16 اسب‌بخاری بود.

    پیش به سوی خودروسازی
  • 1967

    کازمو اسپرت

    اولین مدل روتاری مزدا، کازمو بود. این کوپه سریع با ظاهر عجیب و غریبش، به قدر کافی شوکه‌کننده بود. اما استفاده مزدا از پیشرانه روتاری 130 اسب‌بخاری و قیمت بالای آن سبب شد تا با وجود مطرح شدن، فروش کمی نصیب کازمو شود.

    کازمو اسپرت
  • 1967

    مزدا فامیلیا

    نسل دوم مزدا فامیلیا علاوه‌بر آن‌که جد مستقیم مزدا 3 است، برای ما ایرانیان یادآور خاطرات زیادی است! نمونه پیکاپ این مدل برای سالیان دراز در کارخانجات ایران وانت مونتاژ شد و به نحوی مزدا را به ایرانیان شناساند.

    مزدا فامیلیا
  • 1969

    لوچه R130

    پس از کازمو، نمونه کوپه مدل لوچه با پیشرانه ونکل عرضه شد. طراحی زیبای جیوجیارو در کنار عملکرد فنی خوب و انتقال قدرت به چرخ‌های جلو در کنار ترمزهای دیسکی، از جمله موارد جالب این مدل بودند. لوچه هم موفق ظاهر نشد.

    لوچه
  • 1970

    RX-500

    یکی از اولین خودروهای مفهومی ژاپنی، مزدا RX-500 بود. این کانسپت موتور وسط که از یک پیشرانه ونکل بهره می‌برد، قابلیت رسیدن به سرعت 250 کیلومتر برساعت را داشت.

    RX-500
  • 1974

    REPU

    مزدا پیشرانه روتاری مدل RX4 را روی سری B گذاشت تا اولین وانت بار مجهز به پیشرانه ونکل متولد شود. این مدل با پیشرانه 110 اسب‌بخاری و فرمان‌پذیری خوبش، به عنوان یک پیکاپ اسپرت مطرح شد.

    REPU
  • 1978

    RX-7

    نسل اول مزدا RX-7 از نظر بسیاری، اولین خودرو اسپرت روتاری بود که توسط توده‌های مردم پذیرفته شد. ظاهر جذاب و شیک در کنار فرمان‌پذیری و مشخصات فنی خوب، از جمله مواردی بودند که این کپی ژاپنی پورشه 924 را از دیگر رقبا متمایز ساختند.

    RX-7
  • 1985

    RX-7 نسل دوم

    نسل دوم RX-7 با همان فلسفه نسل اول و با پیشرانه جدید ونکل مزدا عرضه شد. با این حال مزدا سعی کرد با بزرگ‌تر کردن ابعاد و افزایش امکانات رفاهی، اندکی آن را لوکس‌تر از قبل کند. یک نمونه از این نسل هم به ایران آمد.

    RX-7
  • 1986

    پراید به سبک مزدا!

    مزدا 121 در حقیقت حاصل همکاری فورد، مزدا و کیا بود. این مدل توسط هر سه برند عرضه شد که برای ما ایرانیان بیشتر با نام کیا پراید شناخته شده و تا کنون میلیون‌ها دستگاه از آن در کشورمان فروخته شده است.

    پراید به سبک مزدا!
  • 1989

    میاتا

    مزدا پس از سال‌ها مطالعه و تحقیق، نهایتاً یک کپی جذاب و دوست داشتنی از خودروهای اسپرت بریتانیایی دهه‌های پنجاه تا هفتاد میلادی را در سال 1989 عرضه کرد. فرمول ساده بود؛ انتقال قدرت به چرخ‌های عقب، پیشرانه در جلو، وزن کم و ظاهری دوست داشتنی.

    میاتا
  • 1991

    قهرمانی در لمان

    مزدا مدت‌ها سعی داشت با مدل‌های مجهز به پیشرانه روتاری، در مسابقات خود را اثبات کند. در سال 1990 مدل 787B معرفی شد که توانست در سال بعد در لمان به مقام قهرمانی دست یابد تا اولین و آخرین خودروی مجهز به این نوع پیشرانه باشد که فاتح لمان شده. مزدا اولین خودروساز ژاپنی بود که قهرمان لمان شد.

    قهرمانی در لمان
  • 1992

    نسل سوم RX-7

    آخرین نسل RX-7 در حالی عرضه شد که وضعیت اقتصادی آسیا رو به زوال بود و بحران بازار بورس جهانی، وضعیت را برای چنین خودرویی وخیم کرده بود. با این حال فرمان‌پذیری استثنایی، پیشرانه عالی و ظاهر جذاب RX-7، از آن اسطوره‌ای ساخت که امروزه قیمت آن شدیداً افزایش یافته است.

    نسل سوم
  • 1992

    تولد AZ-1

    مزدا برند Autozam را با همکاری سوزوکی برای تولید خودروهای کوچک شهری Kei تاسیس کرد. در سال 1989 سه کانسپت اسپرت موتور وسط در این کلاس توسط Autozam به نمایش درآمدند که در نهایت در سال 1992 با تغییراتی با نام AZ-1 تولید شدند.

    تولد
  • 2003

    مزدا 3

    یک خط فکری و سیاستگذاری کاملاً جدید برای مزدا در قرن بیست و یکم در راه بود. سرآغاز این روند با معرفی مزدا 3 رقم خورد. مدلی که علاوه بر موفقیت در بازارهای جهانی، جایگاه مزدا در ایران را نیز تثبیت کرد. بازگشت جدی سواری‌های مزدا با نسل هفتم 323 در سال 1379 رقم خورد.

    مزدا 3
  • 2003

    RX-8

    جانشین مزدا برای RX-7، خودرویی رام‌تر و مدرن‌تر بود. RX-8 علاوه بر درهای اصلی، دو در کوچک بازشونده به سمت عقب داشت که آن را به یک خودرو کاربردی بدل می‌ساخت. قدرت مناسب و فرمان‌پذیری خوب RX-8، نتوانست آن را نجات دهد و مصرف سوخت و استهلاک بالا سبب شد تا مزدا پس از کنار گذاشتن آن در سال 2012، پیشرانه‌های ونکل را کنار بگذارد.

    RX-8
  • 2007

    Furai

    با آن که مزدا در طی سالیان کانسپت‌های متعدی معرفی کرده، اما فورای بدون شک یک نقطه عطف در زبان طراحی مزدا بود. این ابرخودرو با پیشرانه 460 اسب‌بخاری ونکل، در نهایت در یک سانحه در سال 2008 آتش گرفت و نابود شد.

    Furai
  • 2015

    میاتا ND

    نسل آخر میاتا در ابتدا قرار بود تا با همکاری آلفارومئو توسعه یابد. در نهایت ولی قرعه به نام فیات افتاد و این نسل پس از عرضه، توسط فیات نیز با تغییراتی و تحت عنوان 124 اسپایدر راهی بازار شد. این نسل علاوه‌بر حفظ محبوبیت میاتا، با سقف فلزی تاشو یک نوآوری نیز محسوب می‌شد.

    میاتا
  • 2020

    MX-30

    مزدا که به نظر می‌رسید از رقبا و هموطنانش در زمینه توسعه خودروهای پاک عقب مانده، یک کراس‌اور اسپرت الکتریکی معرفی کرد. این خودرو به نحوی نشان‌دهنده عظم مزدا برای رسیدن به بلوغی الکتریکی در دومین صده عمرش است.

    MX-30

نویسنده : حامد معتمدی

منبع : باما

دیدگاه کاربران