وقتی پای یک زن در میان است

نام مرسدس بنز چگونه شکل گرفت

18 فروردین 1399 15:17

120 سال پیش نام یک دختر یازده ساله بر روی خودروهای ساخت کارخانه‌ای قرار گرفت که آن را به عنوان اولین سازنده خودروهای لوکس جهان می‌شناسند.

روز دوم آوریل سال 1900 شرکت دایملر تصمیم گرفت خودروهای سواری ساخت خود را به نام مرسدس نامگذاری نماید، نامی بر گرفته از دختر یکی از سرمایه گذاران. نام مرسدس در 23 ژوئن 1902 به ثبت تجاری رسیدروز دوم آوریل سال 1900 شرکت Daimler-Motoren-Gesellschaft تصمیم گرفت خودروهای سواری ساخت خود را به نام مرسدس (Mercédès) نامگذاری نماید، نامی که دختر آقای Emil Jellinek با آن شناخته می‌شد. این تاجر اتریشی که مقیم نیس در جنوب فرانسه بود، مدتی قبل از آن اقدام به سرمایه‌گذاری بر روی خودروهای دایملر و فراهم نمودن شرایط حضور آن‌ها در مسابقات اتومبیلرانی کرده بود.

اولین خودرویی که به دریافت این اسم آهنگین اسپانیایی یعنی مرسدس مفتخر شد، مرسدس 3PS بود که در مارس 1901 در رویداد ریس در شهر نیس حضور پیدا کرد. موفقیت این خودرو نه تنها به علت فناوری به‌کار گرفته شده، بلکه به یاری طراحی درخشان آن نیز به دست آمده بود. مرسدس 35PS به عنوان اولین نمونه ساخته شده از خودروی مدرن شناخته شده و از آن به عنوان الگویی برای صنعت خودروسازی یاد می‌شود. پس از حضور این خودرو در مسابقه سرعت، قرارگرفتن نام مرسدس بر روی خودروهای سواری ساخت دایملر به روندی عادی و دائمی تبدیل شد.

Mercédès Jellinek

نام مرسدس در 23 ژوئن 1902 به ثبت تجاری رسیده و روند قانونی آن تا 26 سپتامبر همان سال پایان پذیرفت. پس از جدایی شرکت‌های دایملر و بنز در ژوئن سال 1926، نام مرسدس در کنار اسم بنز قرار گرفته و از آن زمان به بعد همواره معرف خودروهای لوکس و نوآور بوده است.

مرسدس‌بنز در طول سال‌های طولانی فعالیت خود توانسته زیبایی را با فناوری و عملکرد فنی ترکیب نماید، کاری که بسیاری از خودروسازان از انجام آن عاجز بوده‌اند.

نکته جالب دیگر درباره نام مرسدس‌بنز این است که در میان انبوه شرکت‌های خودروسازی، این شرکت آلمانی تنها برندی بوده که نامش از ترکیب دو نام مونث به وجود آمده، Bertha Benz همسر کارل بنز موسس این شرکت و Mercédès Jellinek .

خانم Bettina Fetzer که سرپرستی بازاریابی مرسدس بنز را بر عهده دارد، همین امر را یکی از دلایل دلپسند بودن این برند برای بانوان دانسته است.

در پایان بد نیست بدانید که مرسدس‌بنز از سال 2016 تاکنون عنوان با ارزش‌ترین برند لوکس خودروساز را در دست داشته و تنها خودروساز اروپایی بوده که در فهرست برندهای برتر جهان در سال 2019 که توسط موسسه آمریکایی Interbrand تهیه شده، در میان ده برند برتر قرار گرفته است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : media.daimler.com

دیدگاه کاربران