• راهنماي شماره گذاري اينترنتي خودرو

نقل و انتقال اینترنتی با برنامه پلیس من

راهنمای شماره گذاری اینترنتی خودرو 1402

12 مهر 1402 15:25

نقل و انتقال اینترنتی با برنامه پلیس من

مهر 1402: سردار سعید منتظرالمهدی، معاون فرهنگی اجتماعی فراجا، درباره برنامه‌‌های هفته فراجا گفت که این هفته با شعار «شهروند قانونمدار؛ پلیس خدمتگذار» از 13 مهرماه امسال آغاز شده و تا 19 مهرماه ادامه خواهد داشت. تلاش داریم تا در این هفته علاوه بر اینکه به معرفی دستاوردها و اقدامات پلیس در طول سال می‌پردازیم، خدمات مضاعفی را نیز به مردم عزیز کشورمان ارائه دهیم.

وی توضیح داد در طول هفته فراجا ساعات کار مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور افزایش پیدا می‌کند. قبلا ساعت کار این مراکز در ساعت 14 به پایان می‌رسید اما در طول هفته فراجا ساعت کار آن ها تا 16 اضافه شده است. همچنین امسال فرآیند تعویض پلاک اینترنتی را به نرم افزار پلیس من آوردیم و کاربران می‌توانند با استفاده از این نرم افزار درخواست خود را ثبت کنند. نقل و انتقال اینترنتی خودرو در شهر تهران در این هفته از طریق برنامه کاربردی «پلیس من» انجام خواهد گرفت، به طوریکه لازم است افراد صرفا برای نصب و فک پلاک به مراکز مراجعه و در کمترین زمان ممکن ( کمتر از 30 دقیقه) کار خود را به سرانجام برسانند.

دلیل شماره‌گذاری خودروهای ناایمن

خرداد 1402: سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور، دلیل شماره‌گذاری برخی خودروهای تولید داخل که ناایمن هستند را شرح داد.

طبق گفته‌های وی، پلیس موظف است و تکلیف قانونی دارد تا خودروهایی را که تاییدیه‌های لازم را دارند، حتی با علم به اینکه این خودروها ناایمن‌ هستند، شماره‌گذاری کند. سازمان‌های استاندارد، محیط زیست و صمت، مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری یک خودرو را صادر می‌کنند.

شماره گذاری مدل های 1402 با حرف P

اسفند 1401: سردار هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور، ضمن اشاره به شروع شماره‌گذاری وسایل نقلیه با مدل 1402 از تاریخ 22 بهمن‌ماه، می‌گوید از 20 بهمن 1401، به خودروسازان ابلاغ کردیم که حرف اول vin تمام خودروها را به حرف P تغییر دهند. در واقع حرف اول vin خودروهای 1401 با حرف S آغاز می‌شد که با ابلاغ پلیس راهور از تاریخ 20 بهمن، این حروف به حرف P تغییر پیدا می‌کند. بنابراین خودروسازان داخلی همگی شماره شاسی‌های تمام خودروها را تغییر داده و موتورسیکلت‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.

خودروهای وارداتی هم شامل این موضوع می‌شوند، البته شماره شاسی و موتور آن‌ها قابل تغییر نیست و این تغییر در برگ سند کمپانی آنها انجام می‌شود. به عبارتی، مدل خودرهای وارداتی در برگ سند کمپانی از 1401 به تاریخ 1402 تغییر پیدا می‌کند.

رئیس پلیس راهور گفت: این اقدام برای موتورسیکلت‌های تولید داخل که از تاریخ 22 بهمن قرار به شماره‌گذاری داشتند هم انجام شدنی است و افراد می‌توانند برگ سبز موتورشان را به تاریخ 1402 دریافت کنند.

نحوه شماره‌گذاری تیبا

شهریور 1401: سرهنگ محمدعلی زارع، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا، اشاره کرد که حدود 40 هزار نفر به خرید خودروهای تیبا و ساینا اقدام کردند؛ اما بعد از فروخته شدن این خودروها، سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که این دو برند قابل شماره‌گذاری نیستند.

بر اساس گفته‌های وی، اوایل خردادماه امسال نامه‌ای از سوی سازمان ملی استاندارد به پلیس راهور ارسال شد، مبنی بر این که خودرو تیبا مورد تایید نیست و نباید شماره‌گذاری شود. از زمان ارسال این نامه تاکنون شماره‌گذاری این خودرو متوقف شده است.

وی افزود اخیرا نامه‌ای از طریق وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد به پلیس راهور ارسال شده تا خودروهای تیبا مجددا شماره‌گذاری شوند. اما این شماره‌گذاری تنها شامل خودروهایی‌ است که شماره شاسی آن‌ها توسط وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد اعلام شده باشد. حدود 15 هزار خودرو دیگر شامل این شماره‌گذاری می‌شود، اما هنوز نامه‌ای در این خصوص ارسال نشده است. مقدمات شماره‌گذاری خودروهای تیبا آماده شده است و اگر شرکت خودروساز اطلاعات خودروها را ارسال کند و آماده بازدید برای شماره‌گذاری باشند، بلافاصله این روند آغاز خواهد شد.

آقای زارع گفت که بیش از هزار خودرو در نامه اولیه شرکت خودروساز معرفی شده است. ‌بنا بر اعلام شرکت خودروساز، ظرف مدت دو روز آینده مشخصات بقیه خودروها نیز ارسال خواهد شد. اگر قرار است خودرویی شماره‌گذاری نشود و تاییدیه‌های لازم را اخذ نکند، ‌سازمان‌های مربوطه باید از قبل اعلام کنند که این خودروها مورد تایید نیستند. نباید خودرو را فروخت و پس از دریافت وجه، مسئله تاییدیه نداشتن مطرح شود.

کدام خودروها شماره‌گذاری نمی‌شوند؟

تیر 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور، در نشست خبری روز 21 تیرماه عنوان کرد که سازمان ملی استاندارد شماره‌گذاری خودرو تیبا و سمند را متوقف کرده است. پلیس تمایلی به شماره‌گذاری این خودروها ندارد، زیرا ناایمن هستند. در واقع سازمان استاندارد از پلیس خواسته که تیبا و سمند را شماره‌گذاری نکند.

وی همچنین با اشاره به این که خودروسازان به پلیس فشار می‌آوردند تا تعدادی از خودروهای زانتیا و مزدا که متعلق به سال 1400 هستند، برای سال 1401 شماره‌گذاری شوند، تاکید کرد که پلیس به هیچ عنوان این کار را انجام نمی‌دهد؛ چرا که هم غیرقانونی است و هم غیرشرعی. وی به خودروسازان پیشنهاد داد که تفاوت قیمت خودرو را به مردم پرداخت کنند تا برای سال 1401 شماره‌گذاری شوند. اگر چنین نباشد، خودروها برای همان سال 1400 شماره‌گذاری می‌شوند.

سردار هادیانفر در گفته‌های خود تاکید کرد که خودروهای آمریکایی به هیچ عنوان شماره‌گذاری نمی‌شوند؛ زیرا آمریکا دشمن کشور است. البته خودروهای لوکسی که باعث تفاخر در کشور شوند نیز نه شماره‌گذاری می‌‌شوند و نه گذر موقت دریافت می‌کنند. در واقع شماره‌گذاری نشدن خودروهای آمریکایی قانون نیست، بلکه نظر پلیس است و برای اجرای آن دستور وجود دارد. وی مثال زد که خودروهای لامبورگینی و مازراتی شماره‌گذاری نمی‌شوند؛ اما آ‌ن‌هایی که از قبل پلاک دریافت کرده‌اند، برای نقل و انتقال مشکلی ندارند.

شرایط پلاک شدن خودروها و موتورسیکلت‌های برقی

خرداد 1401: سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی، درباره پلاک شدن خودرو سمند سورن پلاس گفت که مجوز‌های شماره‌گذاری برای این خودرو صادر شده و در حال حاضر شماره‌گذاری آن نیز انجام می‌شود. 

وی در خصوص شماره‌گذاری خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی عنوان کرد که همانند سایر وسایل نقلیه، این وسایل نیز در صورت داشتن مجوز و تائیدیه سازمان ملی استاندارد خودرو و سازمان حفاظت محیط‌ زیست، شماره‌گذاری می‌شوند. ایمنی و مقاومت آن‌ها بسیار مهم است که باید توسط سازمان ملی استاندارد بررسی شود.

شماره گذاری خودرو برقی
سرهنگ محمدی؛ رئیس مرکز شماره‌گذاری راهور

طبق گفته‌های سرهنگ محمدی، هر مدل خودرو، شامل برقی، بنزینی، گازسوز و ... در صورت تقاضا برای پلاک شدن، باید استاندارد‌های 85گانه را داشته باشد و سازمان استاندارد باید مستندات آن را برای پلیس ارسال کند. سپس موارد ذکر شده توسط معاونت فنی و مهندسی پلیس راهور  بررسی می‌شود و در صورتی که تمام تائیدیه‌ها اخذ شده باشد، خودرو شماره‌گذاری می‌شود. تاکنون سابقه درج پلاک و شماره‌گذاری وسایل نقلیه برقی وجود دارد و مواردی که تائیدیه‌های لازم محیط‌‌زیست و استاندارد را اخذ کرده بودند، شماره‌گذاری شدند.

شماره گذاری خودروها براساس سال تولید

خرداد 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا، درباره عدم تحویل خودروها بیان کرد که خودروسازان باید پاسخگو باشند‌. اکنون بیش از 70 هزار پلاک در انبار ایران‌خودرو و بیش از 60 هزار پلاک در انبار سایپا وجود دارد.

وی تاکید کرد خودرویی که در سال 1400 تولید شده باید با پلاک همان سال شماره‌گذاری شود. زیرا نمی‌توان خودرویی که یک سال در فضای باز، کارخانه و یا پارکینگ قرار داشته را با مدل سال 1401 پلاک کرد. اگر چنین اقدامی صورت گیرد، با توجه به این که در سند 1401 ثبت شده اما شماره شاسی سال 1401 دیگر M نبوده و N است، افسران راهنمایی و رانندگی نمی‌توانند خودرو را تشخیص دهند.

شماره گذاری خودرو
شماره گذاری خودرو

وی معتقد است که خودروسازان باید مبلغی را کم کرده و خودرو را با همان مدل سال 1400 تحویل دهند. در ضمن هیچ محدودیتی در تحویل پلاک وجود ندارد.

شماره گذاری خودرو 1401 با حرف N

اسفند 1400: پلیس راهنمایی و رانندگی، نامه‌ای را به روسای پلیس راهور استان‌ها ارسال کرد و صدور پلاک 1401 را برای خودروهای تولید داخل، با رعایت شروطی، مجاز دانست. این شماره‌گذاری بر اساس درخواست خودروسازان و به شرط دریافت تاییده‌های لازم، قابل اجرا اعلام شده است.

طبق این نامه، شماره‌گذاری این خودروها صرفا با درج حرف N در کاراکتر دهم از سمت چپ شماره شناسایی وسیله نقلیه (VIN) در حک و پلاکت مشخصات و مطابقت مدل با حک شماره شاسی و درج مدل 1401 در سند فروش توسط کارخانه، امکان‌پذیر است.

لازم به ذکر است که شماره‌گذاری وسایل نقلیه تولید داخل با مدل 1401، از تاریخ 15 اسفندماه قابل اجراست و روسای شماره‌گذاری و مدیران فنی کارخانجات موظفند شرایط ذکر شده را کنترل نمایند.

هزینه شماره‌گذاری چقدر است؟

آبان 1400: سرهنگ محمدی (رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور) خبر داده که هزینه شماره‌گذاری خودروها براساس ارزش قیمتی آنها محاسبه می‌شود. بر همین اساس، خودروهای کمتر از 300 میلیون تومان، حدود 260 هزار تومان و خودروهای بالای 300 میلیون تومان نیز حدود 400 هزار تومان، هزینه شماره‌گذاری دارند. 

بنا به گفته‌های سرهنگ محمدی، ارزش خودروها توسط وزارت اقتصاد تعیین شده و بصورت سیستمی، در سامانه مرکزی شماره‌گذاری نیز بارگذاری می‌شود. بنابراین هزینه شماره‌گذاری هر خودرویی، به محض ارائه مدارک آن خودرو، قابل مشاهده خواهد بود.

شماره گذاری اینترنتی خودروها در تهران

شهریور 1400: درحال حاضر فقط دو مرکز تعویض پلاک میثم و تعویض پلاک خاوران، به سامانه شماره‌گذاری اینترنتی خودرو متصل هستند. سرهنگ محمدی (رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور) با اشاره به این موضوع، گفته که در هرکدام از این مراکز، دو خط برای پوشش خدمات اینترنتی راه‌اندازی شده که برای شماره‌گذاری 200 خودرو در روز، ظرفیت دارد. درباره شماره‌گذاری اینترنتی خودرو، باید به نکات زیر نیز توجه داشته باشید:

1- حدود 80% فرآیند شماره‌گذاری اینترنتی خودرو، با گوشی موبایل یا کامپیوتر شخصی قابل انجام است و فقط 20% مراحل شماره‌گذاری (شامل بازدید فنی، اصالت مدارک و نصب پلاک) باید بصورت حضوری و در مراکز، انجام شود.

2- فقط افرادی (هم خریدار و هم فروشنده) که از تاریخ یکم خرداد 1398 تاکنون، نقل و انتقال خودرو داشته‌اند می‌توانند از روش شماره‌گذاری اینترنتی خودرو استفاده کنند. مابقی متقاضیان بدلیل به‌روز نبودن اطلاعات و آدرس، امکان استفاده از این خدمت را ندارند.

3- برای انجام شماره‌گذاری اینترنتی خودرو، کافی است به سایت راهور 120 به نشانی اینترنتی rahvar120.ir مراجعه کرده و گزینه «نقل و انتقال اینترنتی خودرو» را انتخاب کنید.

4- انجام شماره‌گذاری اینترنتی برای خودروهای حمل بار، وانت‌بار و خودروهای پلاک عمومی، فعلا امکان‌پذیر نیست.

5- در روش شماره‌گذاری اینترنتی خودرو، خریدار خودرو می‌تواند سوابق تصادفات، معاینه فنی خودرو، استعلام بیمه شخص ثالث و استعلام خلافی خودرو را چک کند.

6- خریدار خودرو اگر پلاک آزاد داشته باشد (که کمتر از یکسال از فک پلاک آن گذشته)، می‌تواند در روش شماره‌گذاری اینترنتی خودرو، آن پلاک را برای نصب روی خودروی جدیدش، انتخاب کند.

7- برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شماره گذاری اینترنتی خودرو، می‌توانید از فایل راهنمای زیر نیز استفاده کنید:

»» راهنمای نقل و انتقال اینترنتی خودرو (PDF) ««

شماره گذاری چه خودروهایی ممنوع است؟

اسفند 99 | سرهنگ محمدی (رئیس مرکز شماره گذاری پلیس) درباره آخرین وضعیت ممنوعیت شماره گذاری خودروها گفته که نقل و انتقال و شماره‌گذاری برای تمامی خودروها آزاد است به غیر از موراد زیر:

  • شماره گذاری خودروهایی که پرونده قضایی دارند یا تحت تعقیب هستند، ممنوع است.
  • شماره‌گذاری خودروهای وارداتی جدید ممنوع است.
  • شماره گذاری خودروهای آمریکایی ممنوع است.
  • شماره گذاری خودروهایی که حجم موتور بالای 2500 سی‌سی دارند، ممنوع است.

علاوه بر موارد فوق، سرهنگ محمدی همچنین گفته که شماره گذاری خودروها با شرایط زیر نیز در مراکز تعویض پلاک، ممنوع است:

  • خودروهایی که تصادف بالای 60% داشته باشند،
  • خودروهایی که اصالت آنها (بدنه، شانسی، موتور، رنگ) بدون مجوز، تغییر کرده باشد

رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور، هشدار داده که اگر خودرویی با شرایط فوق به مراکز شماره‌گذاری مراجعه کند، نه تنها امکان پلاک‌گذاری و نقل و انتقال ندارد بلکه خودرو در همانجا توقیف شده و مالک نیز به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

شماره گذاری خودروها با شماره پلاک قدیمی

بهمن 99 | سرهنگ محمدی (رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس) ضمن اشاره به تصویب قانون جدید فک پلاک خودروها توسط هیئت دولت، توضیحاتی درباره این قانون جدید و نحوه پلاک‌گذاری خودروها با پلاک‌های قدیمی ارائه کرده که خلاصه آن به شرح زیر است:

1- طبق مصوبه دولت، پلاک‌هایی که بیش از یکسال از فک شدن آنها و نگهداری در انبارهای مراکز شماره گذاری خودرو گذشته است، با حفظ سوابق، به شخص و خودروی دیگری واگذار شوند.

2- حدود 20 میلیون پلاک فک شده با عمر بیش از یکسال در مراکز شماره‌گذاری وجود دارند که این کدپلاک‌ها دوباره به چرخه شماره‌گذاری خودروها برمی‌گردند. به طور مثال در هفته آخر بهمن 99 خودروهای مراجعان به مراکز شماره گذاری تهران، با پلاک‌های ایران 55 شماره‌گذاری شدند و در هفته‌های آتی نیز به سایر کد پلاک‌های قدیمی، خودروهای شماره گذاری می‌شوند.

3- از این به بعد کد پلاک‌های قدیمی فک شده به صورت سیستمی به مراجعه‌کنندگان واگذار شده و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

4- پلاک‌های قدیمی با حفظ سوابق، به مالکان جدید واگذار می‌شود؛ یعنی اگر به سابقه پلاکی عوارض شهرداری یا بزرگراهی، جریمه‌ای تعلق گرفته باشد، این موارد در VIN خودرو و کد ملی مالک قبلی خودرو ثبت شده است.

5- در سامانه شماره‌گذاری پلیس راهور مشخص است که پلاک‌ها، تا چه زمان و چه ثانیه‌ای به مالک قبلی تعلق داشته‌اند، چه مدتی در انبار پلیس بوده‌اند و در چه زمانی به خودروی جدید تعلق گرفته‌اند.

6- بارگذاری پلاک‌های فک شده با توجه به محل سکونت در شمال یا جنوب شهر، منتفی شده است. به طور مثال، فردی که تازه 18 سالش شده و گواهینامه گرفته، ممکن است پلاکی بگیرد که کد ایران 33 داشته باشد و حتی ممکن است پلاک جدید ایران 40 هم نگیرد.

7- کدپلاک‌های قدیمی و جدید، بصورت رندم و سیستمی، بین مالکان خودروها تقسیم می‌شود. بنابراین هیچ دخالت انسانی، در این فرآیند وجود ندارد. لذا دریافت وجه از طریق برخی سودجویان به بهانه «گرفتن کد پلاک قدیمی» کاملا غیرقانونی بوده و کلاهبرداری است.


بیشتر بخوانید:


شماره گذاری اینترنتی خودرو با اپلیکیشن پلیس

آبان 99 | سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا، می‌گوید با وجود شروع طرح شماره گذاری اینترنتی خودرو، شهروندان تهرانی بعد از گرفتن رمز عبور و احراز هویت در دفاتر پلیس+10، با استفاده از اپلیکیشن پلیس من می‌توانند 85% مراحل نقل و انتقال خودرو را بصورت اینترنتی انجام دهند و فقط برای 15% مراحل باقیمانده، لازم است خریدار و فروشنده خودرو به مرکز تعویض پلاک میثم مراجعه کنند.

شماره گذاری اینترنتی خودرو با اپلیکیشن پلیس من
اپلیکیشن پلیس من

سردار هادیانفر همچنین گفته که تا به امروز، متاسفانه استقبال خوبی از شماره گذاری اینترنتی خودرو نشده که احتمالا بدلیل عدم آگاهی مردم از این طرح است.

اپلیکیشن پلیس من که متعلق به پلیس راهور ناجاست را می‌توان از سایت اینترنتی پلیس راهور به نشانی rahvar120.com یا از طریق سایت خدمات اینترنتی پلیس به نشانی epolice.ir یا از طریق سایت اختصاصی این اپلیکیشن به نشانی police-man.ir دانلود کرد.

مراحل شماره گذاری اینترنتی خودرو

از آنجایی که طرح شماره گذاری اینترنتی خودرو، به تازگی آغاز شده و فعلا در فاز آزمایشی قرار دارد، چندین محدودیت نیز در مراحل مختلف آن بوجود آمده که در ادامه این متن، ضمن توضیح مختصر هر مرحله و مدارک لازم برای انجام آن، به این محدودیت‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.

1- مراجعه حضوری خریدار و فروشنده به پلیس+10

  • امکان نقل و انتقال بصورت وکالتی، فعلا وجود ندارد.
  • امکان نقل و انتقال برای افراد حقوقی، فعلا وجود ندارد.
  • امکان نقل و انتقال برای افرادی که مالکیت شش دانگ وسیله نقلیه را نداشته باشند، فعلا وجود ندارد.
  • امکان نقل و انتقال اینترنتی فقط برای خودروهای شخصی (سواری و وانت‌بار) وجود دارد.

2- ثبت مدارک احراز هویت و سکونت در پلیس+10

  • ارائه کارت ملی، شناسنامه و مدارک سکونت
  • اگر بعد از ثبت آدرس، نشانی افراد تغییر کند، آنها می‌تواند با استفاده از اپلیکیشن جدید «پلیس من» برای تصحیح آدرس، اقدام کنند.
  • اگر بعد از ثبت آدرس، شهر محل سکونت افراد تغییر کند، برای تصحیح آدرس فقط باید به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنند.

3- بارگذاری مدارک توسط فروشنده در سایت اینترنتی شماره گذاری خودرو

  • مراجعه به نشانی اینترنتی pelak.epolice.ir
  • ثبت نام فروشنده خودرو در سایت (با استفاده از رمز یکبار مصرف).
  • ورود به قسمت نقل و انتقال اینترنتی.
  • بارگذاری مدارک موردنیاز توسط فروشنده.
  • پرداخت آنلاین جریمه و خلافی خودرو.
  • خودرو مورد نظر باید معاینه فنی معتبر داشته باشد.
  • خودرو مورد نظر باید بیمه شخص ثالث معتبر داشته باشد.

5- تایید مدارک توسط خریدار در سایت اینترنتی شماره گذاری خودرو

  • ارسال پیامک به خریدار (بعد از پایان مراحل ثبت نام خودرو)
  • ثبت نام خریدار خودرو در سایت (با استفاده از رمز یکبار مصرف)
  • مشاهده مشخصات خودروی مورد معامله در سایت توسط خریدار.
  • مشاهده آمار تصادفات و خسارات خودرو.
  • مشاهده پلاک‌های آزاد خریدار و انتخاب یکی از آنها.
  • تایید نهایی ثبت نام خودرو توسط خریدار.

6- تعیین زمان مراجعه حضوری به مرکز تعویض پلاک

  • ورود به صفحه نوبت دهی اینترنتی (در صورت تایید ثبت نام توسط خریدار)
  • انتخاب شهر و مرکز تعویض پلاک.
  • انتخاب روز و ساعت مراجعه به مرکز تعویض پلاک.

7- مراجعه حضوری به مرکز تعویض پلاک

  • مراجعه همزمان خریدار و فروشنده خودرو به مرکز.
  • ارائه کارت شناسایی خریدار و فروشنده.
  • ارائه سند مالکیت و کارت خودرو.
  • مراجعه به باجه اصالت خودرو.
  • مراجعه به باجه مدیر فنی.
  • پرداخت هزینه شماره گذاری خودرو توسط خریدار.
  • تحویل کارت و سند قبلی خودرو.
  • صدور سند جدید خودرو. (ارسال کارت جدید خودرو بصورت پستی به آدرس خریدار).
  • مراجعه به باجه فک پلاک و نصب پلاک جدید.

حالا که با مراحل مختلف شماره گذاری اینترنتی خودرو آشنا شدید، باید این نکته را هم بگوییم افرادی که گوشی هوشمند ندارند یا امکان دریافت خدمات اینترنتی را ندارند، همچنان می‌توانند با تعیین وقت قبلی در سایت نوبت دهی اینترنتی، برای نقل و انتقال خودرو با همان روش‌های سابق، اقدام کنند. 


احراز سکونت برای شماره گذاری خودرو

آخرین اخبار پلیس راهور درباره احراز محل سکونت، نحوه استعلام احراز سکونت، سامانه اینترنتی احراز سکونت و مراکز احراز سکونت را در مقاله مدارک احراز سکونت مطالعه کنید.

راهنمای شماره گذاری خودرو

شماره گذاری و تعویض پلاک خودرو بدلیل وجود هزار و یک قانون مختلف، یکی از حساس‌ترین تجربه‌هایی است که مالکان خودروها باید آنرا پشت سر بگذارند. علی الخصوص برای آنهایی که برای اولین بار قصد انجام این کارها را دارند، ممکن است همین تجربه، به قیمت گرانی برای‌شان تمام شود. اما نگران نباشید! در مقاله امروز، همه قوانین و مراحل مختلف شماره گذاری خودروها را برای‌تان می‌گوییم؛ پس باما باشید!

شماره گذاری خودرو وارداتی

1- مالکان خودروهای وارداتی در استان تهران، باید به مرکز شماره گذاری میثم مراجعه کنند.

2- واردات خودروهای سواری که از تاریخ تولیدشان بیش از یکسال گذشته باشد، ممنوع است.

3- واردات اتوبوس، کامیون و شاسی های متحرک که از تاریخ تولیدشان بیش از 2 سال گذشته باشد، ممنوع است.

  • حضور مالک (یا وکیل قانونی او) به همراه خودرو در مرکز شماره گذاری
  • اگر خودرو توسط شرکت های مجاز وارد شده، ارائه کاردکس خودرو ضروری است.
  • مدارک ترخیص از گمرک
  • پرداخت هزینه‌های دولتی (عوارض، مالیات، دارایی و ...)
  • پرداخت هزینه دریافت پلاک
  • مدارک احراز هویت و سکونت

شماره گذاری خودرو مزایده ای

1- خودروهای مزایده ای اگر تاکنون شماره گذاری نشده اند، باید مدارک فروش کارخانه (برای مدل های داخلی) یا مدارک گمرکی (برای مدل های وارداتی) را نیز ارائه دهند.

2- خودروهای مزایده ای نباید در سن فرسودگی باشند. این سن برای انواع وسایل نقلیه عبارتند از:

  • موتورسیکلت: 10 سال
  • سواری تاکسی: 10 سال
  • اتوبوس شهری: 10 سال
  • وانت و سواری پلاک دولتی: 15 سال
  • مینی بوس، اتوبوس برون شهری: 15 سال
  • سواری پلاک شخصی: 20 سال
  • کامیون، کامیونت و کشنده: 25 سال

مدارک لازم جهت شماره گذاری خودروهای مزایده ای، بصورت زیر خواهد بود:

  • کاردکس تنظیم شده توسط مزایده کننده
  • بیمه شخص ثالث
  • پرداخت
  • پرداخت هزینه دریافت پلاک
  • مدارک احراز هویت و سکونت

شماره گذاری خودرو کلاسیک

1- مالکان خودروهای کلاسیک توجه داشته باشند که قبل از همه چیز، ابتدا باید به کانون جهانگردی و اتوموبیلرانی مراجعه کرده تا کلاسیک بودن خودروی آنها تایید شود.

2- تهرانی ها توجه داشته باشند که شماره گذاری خودروهای تاریخی، در مرکز شماره گذاری شهرک آزمایش انجام میشود.

3- برای خودروهای تاریخی وارداتی، نیازی به ارائه سند کارخانه ندارید و ثبت مشخصات خودرو در سامانه و احراز هویت مالک، کافی است.

4- اگر سند خودروی‌تان مفقود شده، باید در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار یک نوبت آگهی ثبت کنید و ضمن اعلام مفقودشدن سند خودرو، تعهد دهید که در صورت یافتن سند، آنرا برمی‌گردانید.

5- خودروهای تاریخی شامل 3 دسته زیر هستند:

  • خودرو نفیس: که بیش از 50 سال از تولید آن گذشته باشد.
  • خودرو قدیمی: که بیش از 25 سال از تولید آن گذشته و از لحاظ طراحی یا مهندسی ساخت یا کاربری، بی نظیر باشد.
  • خودرو ویژه: که متعلق به شخصیت های معروف بوده یا متعلق به رویداد تاریخی خاصی باشد.

6- تردد خودروهای پلاک تاریخی، ممنوع بوده و فقط با مجوز پلیس (با مشخص کردن تاریخ و مسیر تردد) امکان پذیر است.

7- استفاده از خودروهای پلاک تاریخی، به عنوان خودرو عروس، خودرو تشریفات و ... ممنوع است.

8- اسقاط خودروهای پلاک تاریخی، ممنوع است. اما اگر خودرو، ارزش تاریخی بودنش را بدلیل حوادث غیرمترقبه (مثلا در تصادفات یا آتش سوزی و ...) از دست بدهد، اسقاط خودرو با مجوز کتبی پلیس، مجاز خواهد بود.

مدارک لازم جهت شماره گذاری خودروهای تاریخی (کلاسیک) عبارتند از:

  • حضور مالک (یا وکیل وی) به همراه خودرو در مرکز شماره گذاری
  • سند فروش کارخانه (برای خودروهای تولید داخل)
  • سند مالکیت خودرو (صادر شده از ناجا)
  • استعلام خلافی خودرو
  • برگه معاینه فنی خودرو
  • بیمه شخص ثالث
  • مدارک تاییدشده توسط کانون جهانگردی
  • مدارک احراز هویت و سکونت

شماره گذاری خودرو گذر موقت

1- نقل و انتقال خودروهای پلاک گذرموقت، چه بصورت قطعی و چه بصورت وکالتی، ممنوع است و در صورت مشاهده آن، هم فروشنده و هم خریدار به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

2- برای دریافت پلاک گذرموقت، فقط مالک به همراه خودرو، باید به نزدیکترین مرکز شماره گذاری به گمرک ورودی، مراجعه کند. بنابراین هیچ شرکت و نمایشگاهی، نمی‌تواند برای صدور مجوز یا تمدید پلاک گذرموقت، اقدام کند.

3- راننده خودرو گذرموقت باید همان مالک خودرو (ذکر شده در مدارک خودرو) باشد و شخص دیگری نمی‌تواند از آن استفاده کند.

4- حتی وکیل قانونی (شخص واردکننده خودرو) نیز نمی‌تواند از خودرو گذرموقت استفاده کرده یا برای تمدید مجوز تردد آن، اقدام کند. 

مدارک لازم برای شماره گذاری خودروهای گذرموقت عبارتند از:

  • حضور مالک به همراه خودرو در نزدیکترین مرکز شماره گذاری به گمرک ترخیص کننده
  • معرفی نامه صادرشده توسط گمرک ترخیص کننده با مهر برجسته
  • سند سبز گمرکی یا کارنه دوپاساژ
  • بیمه شخص ثالث (اعتبار این بیمه نامه حداقل باید تا زمان انقضای تردد خودرو در کشور باشد)
  • گذرنامه اقامت در کشور مبدا
  • ارائه ویزا برای اتباع خارجی الزامی است
  • گواهینامه رانندگی
  • پرداخت هزینه دریافت پلاک

شماره گذاری خودرو معلولان

نحوه دریافت پلاک معلولان، مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو معلولان، نحوه تعویض پلاک خودرو جانبازان، شرایط شماره گذاری خودرو جانبازان و معلولین را در مقاله پلاک ویژه معلولان و جانبازان مطالعه کنید. 


تغییر رنگ خودرو و تعویض قطعه

1- تغییر رنگ و تعویض قطعات اصلی (شامل موتور، شاسی و اتاق)، بدون مجوز پلیس، غیرقانونی است. در صورت مشاهده این تخلف، مالک خودرو موظف به پرداخت جریمه ای معادل یک‌چهارم تا یک‌هشتم (بنا به تشخیص مرجع قضایی) قیمت رنگ یا قیمت قطعه تغییر یافته است.

2- در صورت تعویض اتاق، اتاق جدید باید نو و کاملا مشابه تیپ اتاق قبلی باشد.

3- در صورت تعویض موتور، موتور جدید باید نو بوده و همچنین «تعداد سیلندر» و نوع «سوخت» آن نیز باید کاملا مشابه موتور قبلی باشد.

4- محل حک شدن شماره شاسی، شماره اتاق و شماره موتور، نباید سنگ خورده و ناخوانا باشد.

5- به جز رنگ نیروهای نظامی و انتظامی و تاکسی، تغییر رنگ خودرو به هر رنگ دلخواه، مجاز است.

6- تغییر یا تبدیل نوع کاربری خودروهای باری در صورت رعایت استانداردها، مجاز است. اما اعمال تغییراتی زیر، همچنان ممنوع است:

  • کاهش یا افزایش طول شاسی
  • تغییر تعداد محورها یا محل محورها
  • تغییر تعداد چرخ ها
  • افزایش ظرفیت کامیون و کامیونت

برای گرفتن مجوز تغییر رنگ خودرو و همچنین مجوز تعویض قطعات اصلی خودرو (موتور، شاسی و اتاق) مدارک زیر لازم است:

  • حضور مالک (یا وکیل قانونی او) به همراه خودرو در مرکز تعویض پلاک
  • مدارک احراز هویت و سکونت
  • دریافت تاییدیه اصالت خودرو از مدیر فنی مرکز
  • بازدید خودرو توسط کارشناس و صدور مجوز تعویض قطعه
  • ارائه فاکتور خرید قطعه موردنظر از کارخانه (برای خودرو داخلی)
  • ارائه اصل پروانه گمرکی برای قطعه موردنظر (برای خودرو وارداتی)
  • بازدید مجدد خودرو پس از تغییر رنگ یا تعویض قطعه
  • ثبت گزارش نهایی در سامانه شماره گذاری پلیس

همچنین جهت راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر با مرکز ارتباطات راهگشا به شماره تلفن 48010000-021 تماس بگیرید. 


اخبار شماره گذاری خودرو

نحوه نوبتدهی اینترنتی شماره گذاری خودرو، آدرس و تلفن و ساعت کاری مراکز شماره گذاری تهران، مدارک لازم برای شماره گذاری وسایل نقلیه و آخرین خبرها درباره شماره‌گذاری موتورسیکلت را از مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. مراحل نقل و انتقال خودرو
. شماره گذاری خودرو از درب منزل
. مراکز شماره گذاری خودرو تهران

اخبار تعویض پلاک خودرو

آخرین شرایط ثبت نام پلاک تاریخی، نحوه خروج خودروهای پلاک تاریخی از کشور، ثبت نام پلاک ترانزیت، شرایط خرید و فروش پلاک رند، نحوه دریافت پلاک معلولان و جانبازان و سایر اخبار مرتبط با پلاک خودروها را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. جریمه پلاک مخدوش خودرو
. شرایط خرید و فروش پلاک رند
. پلاک خودرو معلولان و جانبازان
. جزییات قانون اجرای پلاک سوم
. قوانین پلاک فعال برای ثبت نام خودرو
. پلاک ترانزیت و تردد بین المللی خودرو
مراحل و مدارک لازم برای تعویض پلاک
. ثبت نام پلاک تاریخی و مجوز خروج خودرو از کشور

دیدگاه کاربران
farshad021 1399/2/15
هزینه کلی یه خودروی خارجی به ارزش 8 هزار دلار که تو ایرانم نمایندگی داره برای وارد کردن به ایران به مدت 9 الی 12 ماه چقدره؟؟؟ ممنون
پاسخ
0
0
0
امیر رستگاریان 1399/1/31
لطفا اطلاع رسانی در زمینه زمان بازگشایی مراکز تعویض پلاک انجام بدید
پاسخ
0
0
0