اقتصادی اما گران‌قیمت

تست و بررسی تویوتا یاریس هاچبک 2016

2 اردیبهشت 1399 17:40

تویوتا، در کنار فولکس‌واگن، فورد و البته هولدینگ عظیم جنرال موتورز به ساخت خودروهای مردمی و عامه‌پسند شهرت دارد. در واقع فرمول اصلی بزرگترین خودروسازان جهان برای ساخت خودروهای پرفروش، توجه به نیازهای میانگین قشر بزرگی از جامعه است و در نهایت چنین رویکردی خود را در قالب خودروهای فراگیری نظیر تویوتا کمری، فولکس‌واگن گلف و تویوتا کرولا نشان می‌دهد که همگی در زمره پر فروش‌ترین‌های بازارند. البته در سال‌های اخیر افزایش فروش خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلند تاحدی بر این روند سنتی سایه انداخته و برای مثال تویوتا کمری بخشی از فروش خود را به تویوتا RAV4 و هوندا CR-V واگذار کرده است.

انتخاب تویوتا یاریس با توجه به دوام فنی قابل توجه و وجود زمینه قطعات یدکی در بازار خاورمیانه می‌تواند توجیه‌پذیرتر از برخی از خودروهای خاص و جذاب باشد.در این میان تولید خودروهایی که در واقع تکمیل‌کننده سبد محصولات شرکت هستند نیز تا حدی زیادی تحت شعاع قرار گرفته است و برای مثال تویوتا ناچار شده تا در ساخت نسل تازه یاریس در جهت کاهش هزینه تولید به سراغ مزدا برود و یاریس تازه را با پلتفرم و ساختاری مشترک با مزدا 2 راهی بازار کند. البته این رویکرد تویوتا در مورد مدل‌های اسپرت این شرکت نظیر GT86 (همسان با سوبارو BRZ) و تویوتا سوپرا (همسان با ب‌ام‌و Z4) نیز خود را نشان می‌دهد.

اما در پی ممنوعیت واردات خودرو، نسل اخر تویوتا یاریس شانسی برای حضور در بازار ایران پیدا نکرده است و مدل‌های موجود در کشور عموماً مربوط به نسل‌های دوم و سوم این خودرو هستند که نمونه مورد بررسی در این مطلب در واقع از آخرین سری‌های نسل سوم موجود در ایران است که یک هاچ‌بک سایز کوچک با ویژگی‌های کاملاً اقتصادی (در بازار جهانی) اما گران‌قیمت در بازار ایران محسوب می‌شود.

بررسی طراحی ظاهری تویوتا یاریس

طراحی خودروهای تویوتا عموماً با دو عبارت محافظه‌کار یا مدل رایج در آسیای شرقی (با خطوطی در هم آمیخته و پیچیده) توصیف می‌شوند اما هاچ‌بک‌های کوچک در واقع برای بازار پر رقابت اروپا طراحی می‌شوند و از همین رو یاریس نسل سوم برخلاف سایر برادران تویوتا نشان خود، از طراحی نسبتاً مدرنی سود می‌برد و نسبت به نسل دوم خودرو کاملاً متفاوت، بزرگتر و اسپرت‌تر به نظر می‌رسد. این درحالی است که نسل چهارم یاریس بار دیگر کوچک‌تر و جمع و جورتر شده و از این رو شاید نسل سوم به طور کلی در تاریخچه یاریس، یک استثنا باشد.

طراحی نمای کنار تویوتا یاریس

به هرحال مدل‌های نسل 3 یاریس‌های موجود در کشور از حیث ظاهری خودروهای خوش‌سیما و مدرنی به نظر می‌رسند که شاید مهمترین ویژگی طراحی آن‌ها فرم خاص چراغ‌های بزرگ جلو و عقب (به خصوص در مدل هاچ‌بک) و جلوپنجره اسپرتشان باشد.

جالب است بدانید که تویوتا نسل سوم یاریس را در قالب سه مدل متفاوت با طرح‌های اختصاصی هر بازار روانه کشورهای مختلف جهان کرده و به دلیل شرایط خاص کشورمان نیز این خودرو با دو ظاهر متفاوت در ایران وجود دارد که نمونه موجود در این تست و بررسی مربوط به مدل ویژه بازارهای آسیایی و آمریکای لاتین است اما در صورت تمایل می‌توانید به سراغ نسخه اروپایی بروید که با چراغ‌های متفاوتی در بازار وجود دارد.

طراحی نمای عقب تویوتا یاریس

البته این نسل از یاریس هم مانند نسل دوم در قالب دو مدل هاچ‌بک و سدان به بازار ایران وارد شده است و جالب اینکه نسخه سدان برخلاف بسیاری از خودروهای رقیب از طراحی ظاهری کاملاً هماهنگی برخوردار است و یک خودرو اقتصادی متناسب به نظر می‌رسد. بنابراین شاید در نگاه کلی طراحی ظاهری تویوتا یاریس چندان هیجان‌انگیز نباشد، اما به هیچ عنوان نمی‌توان نقطه ضعف خاصی را به این خودرو اقتصادی نسبت داد.

بررسی فضای داخلی و آپشن‌های رفاهی تویوتا یاریس

نصب مجموعه نشانگرهای پشت آمپر در بخش مرکزی داشبورد، از جمله ویژگی‌های شاخص و بارز تویوتا یاریس‌های نسل دوم موجود در کشور بود اما در نسل سوم این ویژگی خاص جای خود را به روش معمول طراحی داشبورد داده است. البته استفاده از پلاستیک خشک و خشن در جای جای کابین، اقتصادی بودن تویوتا یاریس را فریاد می‌زند. همچنین مجموعه سیستم صوتی نیز در بخش فوقانی پنل میانی داشبورد جای گرفته که محلی نسبتاً غیر معمول در قیاس با سایر خودروهای مدرن محسوب می‌شود.

طراحی کابین تویوتا یاریس

با این حال ارگونومی کلی کابین در مجموع مناسب به نظر می‌رسد و فضای کلی کابین و صندوق عقب نیز به عنوان یک خودرو شهری، جادار، کاربردی و راحت است.

از حیث امکانات رفاهی اما اوضاع تویوتا یاریس قصه ما چندان خوب نیست و تنها شاهد عرضه برخی از ابتدایی‌ترین امکانات بر روی این خودرو اقتصادی هستیم. برای مثال می‌توان به تجهیزاتی نظیر روکش چرمی صندلی‌ها، فرمان حساس به سرعت، حسگرهای جلو و عقب به همراه دوربین، مانیتور 7 اینچی سیستم صوتی، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و آینه‌های برقی اشاره کرد و در کمال تعجب خبری از ترمزهای دیسکی چرخ‌های عقب، سانروف، کروز کنترل، تنظیم برقی صندلی‌ها و امکانات نیمه لوکسی از این دست نیست.

امکانات تویوتا یاریس هاچ‌بک

از این رو شاید بتوان یکی از مهمترین نقاط ضعف تویوتا یاریس‌های موجود در کشور را ضعف قابل توجه آپشن‌های رفاهی این خودروها در برابر رقبای کره‌ای یا حتی محصولات بسیار ارزان‌قیمت‌تر چینی عنوان کرد.

بررسی مشخصات فنی تویوتا یاریس

با نگاهی به فهرست مشخصات فنی تویوتا یارس به سرعت درخواهید یافت که تویوتا هیچ انگیزه‌ای برای به روزرسانی تکنولوژی خودروهای اقتصادی خود نداشته و همچنان در حال و هوای دهه 90 میلادی سیر می‌کند، جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک در دنیایی که گیربکس‌های هشت و ده سرعته در حال رایج شدن هستند گواه این مدعاست.

عدم استفاده پیشرانه از تکنولوژی توربوشارژر نیز نکته دیگری است که نشان می‌دهد از دید تویوتا، سادگی نه تنها زیباست، بلکه مطمئن و مقرون به صرفه نیز هست.

پیشرانه تویوتا یاریس

خروجی این تفکر البته در استخراج تنها 107 اسب‌بخار قدرت و 141 نیوتن‌متر گشتاور از یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.5 لیتری خود را نشان می‌دهد و طبیعتاً با توجه به وزن 1050 کیلوگرمی خودرو، شتاب رسمی 11.5 ثانیه‌ای چندان دور از تصور نخواهد بود.

از نقطه نظر تجهیزات ایمنی نیز اوضاع چندان جالب نیست و شاهد وجود تنها 2 ایربگ برای راننده و سرنشین هستیم و اثری از سیستم‌های کمک رانندگی هم دیده نمی‌شود و با توجه به کاسه‌ای بودن ترمزهای عقب، نباید توقع عملکرد ایده‌آلی از این بخش داشت. البته طراحی مدرن شاسی و بدنه ایمن، سرنشینان را در حد استانداردهای روز حفظ نموده اما به هر حال در نمونه‌های لو آپشن وارداتی به دلیل نبود ایربگ‌های جانبی در صورت وقوع تصادف‌ از این ناحیه یا واژگونی خودرو، وضعیت چندان عالی نخواهد بود.

تجربه رانندگی با تویوتا یاریس

شاید کیفیت و استهلاک پایین مهمترین دلایل مشتریان برای انتخاب محصولات تویوتا در ایران باشند. چرا که عامل مهم دیگر یعنی قیمت ارزان و حفظ ارزش در زمان فروش دست دوم، چندان در کشورمان مطرح نیست و تویوتا نیز مانند سایر رقبا حتی در نمونه‌های دست دوم نیز افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه می‌کند.

کابین تویوتا یاریس

با این اوصاف با نشستن پشت فرمان تویوتا یاریس، انتظار مواجه شدن با کیفیتی قابل توجه را دارید که البته حداقل در این مورد چندان اثری از آن دیده نمی‌شود. استفاده بسیار وسیع از پلاستیک خشک و خشن در جای جای کابین و نفوذ صدای پیشرانه به درون کابین و مسائلی از این دست باعث می‌شود که احساس کاملی از مواجه بودن با یک خودرو اقتصادی و ارزان‌قیمت را داشته باشید که البته زمین تا آسمان با محصولات بسیار بی‌کیفیت داخلی نظیر تیبا و ساینا متفاوت است اما برای این رده قیمتی مقداری ناامیدکننده به نظر می‌رسد. البته در خصوص دوام و ماندگاری قطعات و ادوات می‌توان همچنان به تویوتا یاریس نمره بسیار خوبی بخشید و مطمئن بود که قسمت‌های مختلف کابین برای سالیان دراز بدون افت چندانی به انجام وظیفه خواهند پرداخت.

شاید با مطالعه بخش مشخصات فنی تصور کرده باشید که علیرغم تمام این نقاط ضعف، شتاب 11.5 ثانیه‌ای چندان نیز بد نیست و می‌تواند به خوبی کفه ترازو را به نفع خرید تویوتا یاریس سنگین کند، اما واقعیت این است که در دنیای واقعی و با توجه به کیفیت بنزین و ارتفاع تهران، خبری از چنین شتابی نیست و باید به عددهایی در محدوده 14 ثانیه بیاندیشید.

تست و بررسی تویوتا یاریس 2016

در واقع عملکرد فنی تویوتا یاریس 2016 چندان تفاوت بارزی با خودروهای قدیمی‌تر موجود در کشور نظیر پژو 207i اتوماتیک یا رنو ساندرو اتوماتیک ندارد و همین عامل نیز در نوع خود می‌تواند بسیار دلسرد کننده باشد، چرا که اختلاف قیمت یاریس با چنین خودروهایی بیش از 2 برابر است. هرچند در خصوص مصرف سوخت شرایط مناسب است و یاریس در هر صد کیلومتر برای شرایط ترکیبی فقط به 7.3 لیتر بنزین احتیاج خواهد داشت که عدد قابل قبولی است.

گیربکس 4 سرعته تویوتا یاریس

با تمامی این صحبت‌ها ارگونومی مطلوب کابین در کنار عملکرد دقیق جعبه‌دنده و کیفیت سواری نسبتاً خوب خودرو باعث شده که رانندگی با تویوتا یاریس بخصوص در داخل شهر، روان و لذت‌بخش باشد و حس خوبی به راننده بدهد. در خصوص پایداری هم اوضاع قابل قبول است و در نتیجه می‌توان برای سفرهای خارج شهری نیز تا حدودی بر روی این محصول حساب باز کرد. به ویژه که فضای داخلی برای 4 سرنشین بزرگسال کافی به نظر میرسد.

راند نهایی با تویوتا یاریس

با توجه به شرایط خاص بازار کرونایی و محدود شدن خرید و فروش خودروها و حتی ایجاد محدودیت اجباری برای درج قیمت در وب سایت‌هایی نظیر «باما»، پیدا کردن رقم دقیق معامله خودروها به هیچ عنوان آسان نیست، اما آنطور که از شواهد امر بر می‌آید نسخه‌های کم‌کارکرد و 2016 تویوتا یاریس در شرایط فعلی در محدوده 400 الی 450 میلیون تومان معامله می‌شوند که البته رقمی هنگفت برای یک هاچ‌بک درون شهری با امکانات محدود و عملکرد فنی ضعیف به نظر می‌رسد.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های تویوتا یاریس

شاید به همین دلیل باشد که بازار خرید و فروش تویوتا یاریس در مجموع چندان داغ نیست و نمی‌توان این خودرو را در زمره تویوتاهای خوش‌فروش قلمداد کرد، اما اگر فردی اصرار به خرید خودروهای وارداتی داشته باشد و در نبود رقبایی نظیر نسل جدید مزدا 2 یا فورد فیستا، در نهایت انتخاب تویوتا یاریس با توجه به دوام فنی قابل توجه و وجود زمینه قطعات یدکی در بازار خاورمیانه می‌تواند توجیه‌پذیرتر از برخی از خودروهای خاص و پر دردسر جذاب (نظیر آلفارومئو جولیتا) باشد. در واقع برای این خودرو یک بار هزینه خواهید کرد و پس از آن دیگر با تعویض روغن و پر کردن باک بنزین برای سالیان سال از سواری بی‌دردسر یک خودروی امن و زیبا لذت خواهید برد. هرچند در این بین خبری از هیجان شتاب عالی، پایداری و ترمزهای خارق‌العاده یا امکانات کامل نخواهد بود.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران