بعد از انتشار تعداد زیادی از تصاویر جاسوسی بامو سری 5 سرانجام نسخه 2021 این خودرو رونمایی شد. فیسلیفت میاندوره سدان سایز متوسط باواریاییها زبان بصری نزدیک به آخرین ویرایش سری 3 پیدا کرده است.
”مدل اولیه 530i با قیمت پایه 54 هزار و 200 دلار عرضه میشود.“اگرچه تغییرات در ویرایش فیسلیفت سری 5 به معنی واقعی کلمه انقلابی هستند اما با این حال شرکت به طرزی هوشمندانه آن را در حد کافی برای رقابت با نسخههای همکلاس آئودی A6، مرسدسبنز E کلاس و حتی جنسیس G80 نگاه داشته است. از سوی دیگر شما منتظر یک تغییرات عمیق در طراحی بیرونی این خودرو بودهاید بنابراین احتمالاً به روزرسانی جدید انتظارات شما را برآورده نمیکند.
در نظر داشته باشید که بامو با دقت هرچه تمامتر بهینهسازیهایی را در چهره اصلی به ویژه روی چراغها اعمال کرده است. به این ترتیب که حالا چراغهای جدید روشنتر و LEDهایی با خطوط بیشتر به چشم میآیند. سبک جدید این چراغها خویشاوندی واضحی را با سری 3 به نمایش گذاشته است.
تلاشهای بحثبرانگیز بامو برای بزرگتر کردن جلوپنجره، باز هم در این خودرو نیز اینبار با قطعات عریضتر و طویلتر دیده میشود. البته حال و هوای نمای جلوی سری 5 نزدیک به محصولات خانواده M پاور است. در قسمت انتهای امضای همیشگی شرکت یعنی فرم L شکل نیز رعایت شده است.
زیر این پوشش شیک و چشمگیر تغییراتی مدرن و امکاناتی درخور توجه دیده میشود. استفاده از آخرین فناوری مربوط به سیستم اطلاعات و سرگرمی موسوم به iDrive 7 در کنار نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان با سایز 12.3 اینچ به جای المانهای مکانیکی قابل توجه است؛ ابعادی که درست همانند نمایشگر اصلی میانه کنسول است. نرمافزار بومی مسیریاب بدون نیاز به هیچ انتخاب خاصی قابلیت اجرا شدن با اپل CarPlay و اندروید Auto را دارد. در این مجموعه فناوری، طراحی جدید منوها و البته زمان سریعتر پاسخگویی از پیشرفت خوبی برخوردار شده است.
بامو سری 5 جدید همچنان با همان 4 پیشرانه پیشین یعنی شامل مدلهای 530i، 530e هیبریدی، 540i و M550i میشود. به نظر میرسد که پرچمدار این مدلها مدل هیبریدی ملایم با ژنراتور 48 ولتی برای مدل شش سیلندر 540i است. به گونهای که شرکت میگوید این مدل بسیار کارآمدتر و پاسخگوتر از ویرایشهای قبلی است. قدرت خروجی این مدل 335 اسببخار باقی مانده اگرچه سیستم هیبرید خفیف با نیروی کمکی الکتریکی خود بازدهی سریعتر و دقیقتر دارد.
در مدل 530e پلاگین هیبریدی نیز شاهد قدرت 288 اسببخاری و 420 نیوتنگشتاور از پیشرانهای 2 لیتری توربوشارژ هستیم. در این مدل شاهد 40 اسببخار نیروی اضافی تزریقشده به مدار هستیم که تا 10 ثانیه میتواند قدرت خروجی را بالا نگاه دارد.
در مدل M550i هم یک پیشرانه هشت سیلندر Vشکل 4.4 لیتری با 523 اسببخار قدرت و 723 نیوتنمتر گشتاور دیده میشود. این خروجی برای پیمودن شتاب صفر تا صد 3.6 ثانیهای و رسیدن به سرعت نهایی 250 کیلومتر برساعتی کافی به نظر میرسد. البته در این میان نباید از تاثیر تایرهای اسپرت جدید آن صرفنظر کرد.
مدل اولیه 530i با قیمت پایه 54 هزار و 200 دلار عرضه میشود. این عدد تا 300 دلار نیز قابل افزایش است. مدل 530e هیبریدی با قیمت پایه 57 هزار و 200 دلار فروخته میشود. مدل 540i نیز با قیمت پایهای 61 هزار و 750 دلار قیمتگذاری شده است. در صورت اضافه شدن قابلیت xDrive مبلغ 2300 دلار نیز به این مبلغ اضافه میشود. در مدل نهایی M550i قیمت پایه 76 هزار و 800 دلاری را میبینیم.
مترجم : نیما حدادی
منبع : motor1.com