جنتلمنی خشمگین

تست و بررسی ب‌ ام‌ و 330i

15 تیر 1399 16:44

اولین نسل از ب‌ ام‌ و سری 3 تحت عنوان خودرویی کوپه و کاملاً جوان‌پسند به بازار عرضه شد؛ در آن دوران خدمات‌رسانی به خانواده‌های پر جمعیت، برعهده سایر اعضاء این خانواده بایرنی قرار داشت. اما این محصول کوچک، نسل به نسل رشد کرد و در طول زمان با اضافه شدن درهای عقب و افزایش سایز بدنه، عملاً به یک سدان اسپرت خانوادگی بدل شد؛ در سال‌های اخیر هم که نمونه‌های کوپه و کانورتیبل سری 3 تحت عنوان کد 4 به بازار عرضه شدند تا سری 3 فقط در مدل‌های صندوقدار (SALOON)، یا استیشن (Touring) وجود داشته باشد و نشان بدهد که واقعاً مرد خانواده شده است؛ البته علاقه‌مندان به سرعت و هیجان هم ناامید نشوند چرا که سری سه هرچقدر هم که پا به سن بگذارد و تشکیل خانواده بدهد، باز هم در نهایت شیطنت‌های ذاتی و آن حس دیوانگی مخصوص به خود را دارد و شور و حال ژنتیکی‌اش را به شما هدیه خواهد داد؛

در واقع فرقی نمی‌کند که سلیقه شما چه چیز را طلب کند! در هر صورت با نشستن پشت فرمان ب‌ام‌و 330i به خواسته دلتان می‌رسید.امروز فرصتی دست داد تا با یکی از معدود نمونه‌های 330i مدل 2018 میلادی همراه شویم تا در شرایطی که کشورمان در کنار انواع و اقسام مشکلات پیش رو، با مشکل کمبود و گرانی خودروی روز هم مواجه است، ملاقاتی کوتاه با این مسافر دوست‌داشتنی ژرمن داشته باشیم؛ لطفاً شما هم در این بررسی «باما» همراه باشید.

بررسی طراحی ظاهری ب‌ ام‌ و 330i     

سری 3 همواره یکی از زیباترین و محبوب‌ترین‌های خاندان ب‌ ام‌ و بوده و تقریباً تمامی مدل‌هایش دوست‌داشتنی از کار درآمده‌اند. مثلاً شاید طراحی برخی از مدل‌های سری X (مثل نسل اول X5) یا یکی دو مدل از سدان‌های سری 5 و 7 و یا کوپه معروف Z3 مورد انتقاد برخی از طرفداران قرار گرفته باشد، اما در خصوص سری 3 شرایط همواره بر وفق مراد بوده و از اتاق E21 گرفته تا اسطوره‌هایی همچون E30، E36 و E46 و بدنه‌های امروزی که با کد F شناخته می‌شوند همه و همه محبوب دل ماشین‌بازها بوده و هستند.

طراحی نمای عقب ب‌ام‌و 330i

ب‌ ام‌ و 330i مدل 2018 یکی از همین خودروهای جذاب و دوست‌داشتنی است که ضمن حفظ تمامی خصلت‌های ظاهری و باطنی یک سدان اسپرت، اندکی خانوادگی‌تر از اجدادش شده و به برادر بزرگ‌تر یعنی سری 5 نزدیک شده است. خودرویی با ظاهر متین و در عین حال خشن که شاید در برخی زوایا «مثل قسمت کناری» مقداری ساده به چشم آید اما در مجموع به لطف تناسب اندام عالی، اصالت کم‌نظیر و خشونت نگاهش، نظر هر ماشین‌بازی را به خود جلب می‌نماید. به‌خصوص در نمونه‌های مجهز به کیت بدنه M که جذابیت بسیار بیشتری نسبت به انواع ساده دارند.

طراحی نمای جلو ب‌ام‌و 330i

البته شاید برای دنیای مدگرای امروزی، تغییرات اندک و فیس‌لیفت‌های نامحسوس ب‌ ام‌ و نشان از کم‌کاری تیم طراحی داشته باشد، اما واقعیت این است که محبوبیت هر نسل از اتاق‌های ب‌ ام‌ و (به‌خصوص سری 3) به حدی زیاد بوده که طراحان چاره‌ای جزء محافظه‌کاری در ساخت مدل‌های جدید نداشته اند، چراکه هیچ کس حاضر نیست ریسک تغییر یک ترکیب برنده را به جان بخرد! مثلاً پروسه حذف چراغ‌های گرد به مدل کشیده در طول چند نسل و با نرمی و وسواس بسیار زیاد اتفاق افتاد. یا در همین مدل پیش رو ابتدا فقط قسمت باریکی از چراغ‌ها به جلوپنجره پیوند زده شد تا ذهن‌ها برای مدل 2019 که در آن کل چراغ‌ها به جلوپنجره متصل می‌شود آماده باشد! تازه اگر به خاطر داشته باشید حتی همین تغییر کوچک و محافظه‌کارانه هم از سوی هواداران سری 3 مورد انتقاد بسیار قرار گرفت!

البته پایبندی به گذشته مزیت‌های زیادی هم دارد و باعث می‌شود مدل‌های جدید از اصالت بسیار بالایی برخوردار باشند و همزمان نسل‌های قدیمی خودرو هم چندان کهنه و از رده خارج به چشم نیایند.

کابین ب‌ام‌و 330i مدل 2018

بررسی طراحی داخلی ب‌ ام‌ و 330i

با ورود به داخل کابین یک بار دیگر به ما ثابت شد که با خودروسازی کاملاً سنت‌گرا طرف هستیم؛ خطوط کلی داشبورد در کنار فرم غربیلک فرمان، دریچه‌های تهویه مطبوع و همچنین پشت آمپرهای ساده و البته تا حدودی کم‌هیجان همیشگی، نشان از اصرار ب‌ ام‌ و بر پایبندی به اصول خانوادگی و اجدادی اش دارند؛ ممکن است برخی از شما بگویید این تم کلی، تا حدودی برایمان تکراری شده و حالا وقت آن رسیده که طراحان حداقل در برخی از قسمت‌ها (مثلاً نشانگرهای پشت آمپر)، خلاقیت بیشتری به خرج دهند؛ با این‌که من هم با این نظر موافقم اما باید اعتراف کنم که داخل کابین ب‌ ام‌ و 330i  آن‌قدر شیفته ارگونومی و آپشن‌های رنگارنگ خودرو شدم که در نهایت دلم نیامد خیلی به این چیزها گیر بدهم! البته در خصوص کیفیت با وجود این‌که در نمونه پیش رو شاهد بهبود نسبی اوضاع نسبت به گذشته هستیم، اما باز هم در برخی از قسمت‌های پلاستیکی، نقطه ضعف‌هایی دیده شد؛ نقطه ضعف‌هایی که شاید برای یک هیوندای یا تویوتا عادی باشند اما برای خودرویی لوکس، که قصد رقابت با مرسدس و لکسوس را دارد یک پوئن منفی به حساب می‌آید.

صندلی های ردیف عقب و فضای کابین در ب‌ام‌و 330i

در خصوص فضاسازی هم با توجه به ابعاد نسبتاً بزرگ (در قیاس با نسل‌های قبلی) و فاصله میان محورهای کافی (2810 میلی‌متر)،جای نگرانی حتی روی صندلی‌های عقب هم وجود ندارد و این قضیه در کنار صندوق عقب جادار، ب‌ ام‌ و 330i را به خودرویی مناسب جهت سفرهای خانوادگی تبدیل کرده است.

همچنین صندلی‌ها در کنار زیبایی و کیفیت خوب چرم، با پر کردن فضای زیر زانوها، گودی کمر و دربرگیرندگی کناره بدن به خوبی از سرنشینان محافظت می‌کنند و مانع خستگی زودهنگام می‌شوند. هرچند از دید برخی، صندلی‌ها می‌توانستند مقداری نرم‌تر هم ساخته شوند.

بررسی امکانات و ایمنی ب‌ ام‌ و 330i

تجهیزات رفاهی و ایمنی ب‌ ام‌ و 330i لیست بلند بالایی را شامل می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به امکاناتی نظیر: ترمزهای مجهز به سیستم ضد قفل، نیروی کمکی و توزیع یکنواخت، سامانه بازیابی انرژی حاصل از ترمز، کنترل ترمز در پیچ، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کیسه هوای کامل شامل ایربگ‌های جلو، جانبی، پرده‌ای و زانویی سرنشینان جلو، هشدار خروج از خط، هشدار نقطه کور و تشخیص عابر پیاده، کروز کنترل هوشمند، آینه‌های ضد انعکاس نور، چراغ‌های هوشمند تطبیق‌پذیر جلو، چراغ‌شور، سامانه Start/Stop، دوربین 360 درجه، پرده عقب برقی، سیستم نمایش سربالا یا همان هدآپ، صندلی‌های برقی جلو مجهز به حافظه و گرمکن، سیستم کمکی پارک هوشمند، در صندوق عقب برقی، سیستم صوتی حرفه‌ای هارمن کاردن، امکان انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی، سنسورهای نور، باران و پارک، نشانگر فشار باد تایرها، تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم مجزا و کنترل کیفیت هوا، سیستم ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر چند منظوره با قابلیت نمایش وضعیت کلی خودرو، سیستم iDrive ب‌ ام‌ و، شیشه‌های سولار و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد که جای گله و شکایتی باقی نمی‌گذارند.

امکانات و آپشن های ب‌ام‌و 330i

ضمناً جدا از امکانات امنیتی اشاره شده در بالا باید بگوییم که سری 3 موفق شده هر پنج ستاره موسسه Euro-Ncap را بدست آورد و از تست‌های سخت‌گیرانه IIHS امریکا نیز با نمرات خوبی عبور کند؛ هرچند در تست‌های IIHS، در برخی بخش‌های جزئی مثل صندلی کودک، ایراداتی هم به خودرو وارد شده است.

بررسی پیشرانه و سیستم انتقال قدرت ب‌ ام‌ و 330i

در زیر کاپوت ب‌ ام‌ و 330i  یک پیشرانه نسبتاً کوچک قرار گرفته که فقط دو لیتر حجم دارد، اما به لطف پرخوران توربو قادر است 252 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید؛ داشتن یک پیشرانه کوچک اما پرتوان مزیت‌های بسیاری مثل سبک‌سازی قسمت جلویی و تقسیم وزن بهتر، مصرف سوخت بهینه (6.5 لیتر در هر صد کیلومتر رانندگی ترکیبی) و آلایندگی کمتر به همراه خواهد داشت، اما همزمان مشکلاتی هم حداقل برای هموطنان ما ایجاد می‌کند.

پیشرانه 4 سیلندر توربو ب‌ام‌و 330i

اولین و مهم‌ترین مورد این‌که میزان حساسیت و هزینه نگهداری یک پیشرانه مدرن از نظر سطح کیفی روغن و فیلترهای مورد استفاده به مراتب بالاتر از نسخه‌های قدیمی است و از طرف دیگر بنزین‌های نه چندان عالی وطنی، سازگاری چندانی با سیستم تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر ندارند و در نتیجه ممکن است در صورت عدم رعایت اصول نگهداری، حتی در کیلومترهایی پایین با خرابی پیشرانه مواجه شوید.

در هر حال ب‌ ام‌ و 330i قادر است در شرایط ایده‌آل در کمتر از 6 ثانیه (زمان استاندارد 5.8 ثانیه) از مرز سرعت یکصد کیلومتر برساعت بگذرد و تا سرعت محدود شده 250 کیلومتر برساعت به شتاب‌گیری ادامه دهد؛ البته درست است که این اعداد و ارقام، ب‌ ام‌ و 330i را حتی در بازار محدود ما هم به گزینه‌ای بی‌رقیب و شکست‌ناپذیر بدل نمی‌کنند، اما هماهنگی عالی میان پیشرانه و جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک و همچنین گشتاور خطی که از دور موتور بسیار پایین یعنی 1450RPM تا 4800RPM در نقطه اوج باقی می‌ماند، به شتابگیری یکنواخت و بسیار خوبی منجر شده تا بسیاری از رقبای این رده نتوانند از پس ب‌ ام‌ و 330i برآیند.

تجربه رانندگی با ب‌ ام‌ و 330i

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره شد، کابین ب‌ ام‌ و 330i جدای از بحث جذابیت و اصالت، از ارگونومی بسیار مطلوبی نیز بهره می‌برد؛ در نتیجه شما پشت فرمان ضمن دید  کافیبه اطراف، تسلط مناسبی بر تمامی ادوات دارید و آپشن‌ها به راحتی در دسترستان قرار می‌گیرند؛ تازه اینجاست که متوجه می‌شویم طراحی ساده برخی از کلیدها که در نگاه اول مقداری با روح جنگجو و قیمت بالای ب‌ ام‌ و همخوانی نداشتند بی‌دلیل نبوده است.

تست و بررسی ب‌ام‌و 330i

در واقع این سادگی در هنگام استفاده، در قیاس با کلیدهای چند منظوره عجیب و غریب و یا تنظیمات گیج‌کننده تعبیه شده در نمایشگرهای تمام لمسی، ارتباط بهتری با راننده برقرار می‌کنند. سواری خودرو هم در شرایط رانندگی شهری قابل قبول ارزیابی شد و رضایت نسبی ما را به خود جلب کرد؛ هرچند در همین کلاس، خودروهایی مثل لکسوس IS یا مرسدس‌بنز کلاس C از سواری نرم‌تری برخوردارند. اما در هر صورت ذات اسپرت سیستم تعلیق ب‌ ام‌ و مزیت‌هایش را در هنگام رانندگی سریع در پیچ‌های تند نشان خواهد داد.

در دورهای پایین صدای پیشرانه به زحمت قابل شنیدن است و عملکرد نرم و دقیق فرمان و جعبه‌دنده حس بسیار خوبی به راننده می‌دهد، اما اگر می‌خواهید از این دو فاکتور ارزشمند نهایت استفاده را ببرید بهتر است که پدال گاز را بفشارید تا ببینید جعبه‌دنده 8 سرعته ب‌ ام‌ و 330i با چه مهارتی، بهتر از هر راننده حرفه‌ای، دنده‌ها را برای پیشرانه سرو می‌کند و با کمترین اشتباه ممکن بهترین شرایط را برای دست‌یابی به شتاب عالی مهیا می‌سازد.

فرمان دقیق ب‌ ام‌ و نیز به بهترین شکل شما را از وضعیت چرخ‌ها مطلع و خودرو را به هر سمت که بخواهید روانه می‌سازد؛ البته در صورت استفاده از بنزین بی‌کیفیت و کمبود اکتان لازم، لگ توربو در ابتدای حرکت محسوس است اما در شرایط ایده‌آل می‌توانیم حتی در شهر مرتفعی همچون تهران در حوالی عدد 6 الی 6.5 ثانیه از سکون به مرز سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابیم.

تجربه رانندگی با ب‌ام‌و 330i

نکته مثبت دیگر این‌که این درنده وحشی حتی در اوج دیوانگی هم کاملاً تحت‌کنترل شما قرار دارد و با استفاده از تعلیق عالی، مهندسی مطلوب شاسی و انواع و اقسام سیستم‌های کمکی الکترونیکی به راحتی از پس هر پیچ تندی بر می‌آید؛ حتی در لحظه‌ای که تصور می‌کنید دیگر کنترل خودرو از دستتان خارج شده با اندک مهارت می‌توانید آن را به مسیر باز‌گردانید. واکنش‌ها به پدال گازهم عالی است و این قضیه در کنار ترمزگیری قدرتمند و مطمئن، باعث شده ارتباط نزدیکی میان راننده و ب‌ ام‌ و 330i  برقرار شود. تنظیم حالت‌های مختلف رانندگی نیز برخلاف خودروهای ارزان قیمت‌تر بازار، صرفاً جنبه نمایشی و تلقینی ندارد! بلکه به شکل محسوسی وضعیت رانندگی را دست خوش تغییر خواهد کرد.

شاید بتوانم از بهترین قسمت‌های سواری با ب‌ ام‌ و 330i به فرمان‌پذیری عالی و لذت رانندگی رانندگی بالا اشاره کنم و تنها نقطه ضعف آن را در خشکی نسبی تعلیق و کوبش تایرها خلاصه نمایم؛ این یک واقعیت است که بسیاری از اجزای فنی این خودرو از سازگاری چندانی با شرایط ایران برخوردار نیستند، برای مثال رینگ‌های سایز بزرگ و تایرهای فاق کوتاه که روی این خودروها به شکل استاندارد نصب می‌شوند، که در مواجه با حفره‌ها و خندق‌های عظیم جاده‌ها و خیابان‌های کشورمان به سرعت دچار مشکل می‌شوند. تایرهای گران‌قیمت از قسمت دیواره باد می‌کنند و رینگ‌ها در کمال تعجب ترک بر می‌دارند و باد تایر نیز از محل همین ترک‌ها تخلیه می‌شود. همچنین مصرف بنزین نیز در دنیای واقعی از شرایط استاندارد اعلامی ب‌ ام‌ و بالاتر است و به خصوص اگر اهل تخت گاز رفتن با شوالیه باواریایی خود باشید به راحتی ارقامی فراتر از 10 یا حتی 12 لیتر را نیز روی صفحه نمایش مشاهده خواهید کرد.

راند نهایی با ب‌ ام‌ و 330i

ب ام و سری 3 سدان مدل 2018

با توجه به افزایش افسار گسیخته قیمت دلار، طبیعی است که هر کالای وارداتی با قیمت ریالی چند برابر گذشته ارزش‌گذاری شود، اما آن‌چه این وضعیت را حتی از آنچه پیش‌بینی می‌شد هم وخیم‌تر کرده، مربوط به بر هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا است؛ نکته‌ای که حتی بیش از گرانی ارز می‌تواند روی قیمت یک کالا تاثیر گذار باشد. در واقع اگر عرضه یک کالا به بازار متوقف شود، حتی با دلار هزار تومانی هم قیمت‌ها رشد فضایی خواهند داشت! چه برسد به شرایط فعلی که عدم عرضه خودرو به بازار با قیمت سرسام آور دلار دست در دست هم داده‌اند تا نمودار روند افزایشی قیمت خودروهای لوکس از جمله میهمان امروز ما از بالای نمایشگر، خارج شود!

خوب در این وضعیت خرید یک خودروی چند میلیاردی (و بسیار گران‌تر از قیمت جهانی) که به دلیل پیشرانه پیشرفته و مدرن خود نیازمند نگهداری خاص است، دردسرهای زیادی به دنبال خواهد داشت. اما در هر صورت اگر این یک مورد را کنار بگذاریم و به جای قیمت، تمرکزمان را روی توانایی‌های ب‌ ام‌ و 330i بگذاریم باید به شما بگویم که این نسل از سری 3 خودروی کم‌نقص و ایده‌آلی برای تمامی افراد محسوب می‌شود.

نمای عقب ب‌ام‌و 330i مدل 2018

در واقع فرقی نمی‌کند که سلیقه شما چه چیز را طلب کند! در هر صورت با نشستن پشت فرمان ب‌ ام‌ و 330i به خواسته دلتان می‌رسید؛ چه به فکر کلاس خودرو، طراحی و امکاناتش باشید، یا این‌که به شتاب و عملکرد و کل‌کل‌های خیابانی اهمیت دهید، و یا حتی تمامی توقع شما از خودرو تجربه یک سواری امن و راحت باشد، به هر حال در تمامی این شرایط می‌توانید روی میهمان امروزمان حساب باز کنید؛ به خصوص که رقبای اشتوتگارتی این خودرو در کشورمان حضور چندان پررنگی ندارند و میدان رقابت را به نفع رقیب دیرینه خود خالی نموده‌اند. پس اگر توان خرید و نگهداری از این خودرو را دارید، لحظه‌ای در خریدش شک نکنید چراکه این فرزند ب‌ ام‌ و، آنچه همه خوبان دارند را یکجا به شما ارزانی خواهد داشت.

هرچند با تمامی این تعاریف ما شاید مقداری افزایش بودجه و خرید ب‌ام‌و سری 5 هم وسوسه‌کننده باشد و برای آنهایی که اولویتشان رفاه و نرمی خودرو است امثال مرسدس‌بنز C200 و لکسوس IS در این رده قیمتی گزینه‌های بهتری تلقی شوند، اما باید این نکته را هم در نظر داشت که خدمات پس از فروش ب‌ ام‌ و در شرایط تحریمی فعلی بهتر از رقباست و مشکلات کمتری در زمینه تعمیر و نگهداری از خودرو گریبان شما را خواهد گرفت.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
Qwertyuibn 1399/8/25
اصلا به درد نمی خوره،خیلی گند
پاسخ
1
7
1
VahidReza 1400/4/27
شما نخر همون پراید لیاقتتونه
0
1