این کانسپت سال 2020 به نسخه تمام الکتریکی X3 تبدیل خواهد شد.

آغاز عصر جدید خودروهای الکتریکی ب‌ام‌و در پکن

10 اردیبهشت 1397 19:12

تا اینجای کار، ب‌ام‌و خودروهای الکتریکی خود را از مجموعه مدل‌های اصلی جدا نگاه داشته است. ولی با رونمایی از کانسپت iX3، بالاخره کمپانی تصمیم گرفته تا مدل‌های الکتریکی را هم وارد بازی اصلی خود بکند.

ب‌ام‌و می‌گوید در این خودرو، موتور الکتریکی، گیربکس و ماژول کنترل همه در یک قطعه یکپارچه سازی شده‌اند.این خودرو که هفته پیش در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی شد، پیش‌نمایش یک نسخه تمام الکتریکی از کراس‌اور کامپکت این شرکت آلمانی است. این خودرو اگر چه به عنوان کانسپت رونمایی شده، ولی در واقع پیش نمایشی از مدل تولیدی است که بعدا رونمایی خواهد شد.

همان‌طور که خودتان حدس زده‌اید، مبتنی بر کراس‌اور فعلی X3 ساخته شده که سومین نسل آن تابستان سال پیش رونمایی شده بود. ولی با توجه به این که هیچ نوع پیشرانه احتراق داخلی در این مدل کانسپت استفاده نشده، تمامی دریچه‌های ورودی هوای روی بدنه بسته شده‌اند. همین موضوع ظاهر آینده‌نگرانه‌تری به این خودرو داده است. حتی جلوپنجره این خودرو هم حذف شده، ولی قاب آن البته در شکلی جدید باقی مانده است. آن جلوپنجره کلیه‌ای شکل دوقلو که سالیان سال امضای محصولات ب‌ام‌و بوده‌اند، در این مدل دیگر جدا از هم نیستند و با هم یکی شده‌اند. نتیجه این کار، از نظر ما، جلوپنجره این خودرو را بسیار شبیه به طرح جلو پنجره محصولات کیا، موسوم به پوزه ببر کرده است. این موضوع شاید به مذاق برخی از طرفداران سنتی ب‌ام‌و خیلی خوش نیاید.

270 اسب‌بخار نیرو تا 400 کیلومتر

داستان اصلی این خودرو، دقیقا پشت همین جلوپنجره قرار گرفته است. ب‌ام‌و iX3 از پیشرانه الکتریکی با 270 اسب‌بخار قدرت استفاده می‌کند. این میزان نیروی کمی بیشتر از مدل بنزینی xDrive30i و مدل دیزلی xDrive30d، ولی کم‌تر از مدل قدرتمند M40i است. با یک پک باتری 70 کیلووات ساعتی، ب‌ام‌و می‌گوید این خودرو مطابق با چرخه جهانی WLTP مسافتی برابر با 400 کیلومتر را طی کند. این پک باتری در صورت اتصال به شارژر سریع 150 کیلوواتی، در فقط 30 دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود.

بسیار مهم‌تر از مشخصات فنی نسل پنجم پیشرانه الکتریکی ب‌ام‌و، کاری است که کمپانی می‌خواهد با آن انجام دهد. ب‌ام‌و می‌گوید در این خودرو، موتور الکتریکی، گیربکس و ماژول کنترل همه در یک قطعه یکپارچه‌سازی شده‌اند و طراحی آن به گونه‌ای است که هم سبک‌تر باشد و هم به راحتی بتوان آن را در مجموعه گسترده‌ای از خودروهای مختلف استفاده کرد. این مجموعه شامل خودروهایی که از ابتدا برای پیشرانه احتراق داخلی طراحی و ساخته شده بودند هم می‌شود. در ساخت این پیشرانه، از هیچ نوع عنصر کم‌یابی استفاده نشده است، عناصری که کمبود آن‌ها مانع بزرگی بر سر راه استفاده گسترده از پیشرانه‌های الکتریکی محسوب می‌شود.

ب‌ام‌و قبلا تایید کرده بود که نسخه تولیدی از این کانسپت را از طریق جوینت‌ونچر خود با برلیانس در شنیانگ چین وارد خط تولید خواهد کرد. هنوز چیزی در مورد بازارهای دیگر گفته نشده، ولی اگر دیدید خودرویی مانند این، چند وقت دیگر از خط تولید اسپارتانبرگ بیرون آمد تعجب نکنید. به غیر از این مدل، بسیاری از کارشناسان انتظار دارند ب‌ام‌و همین روش را روی دیگر مدل‌های اصلی کمپانی اجرایی کند. این مدل‌ها قرار است فاصله بین مدل‌های پلاگین هیبریدی iPerformance و مدل‌های الکتریکی‌ مانند i3 و i8 را پر کنند.

دیدگاه کاربران