• ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • عکس داخل ام وي ام X55 پرو
  • ام وي ام X55 پرو
  • گيربکس ام وي ام X55 پرو
  • عکس ام وي ام X55 پرو
  • کابين ام وي ام X55 پرو
  • موتور ام وي ام X55 پرو

تاثیر همنشینی با برادران خوش‌تیپ فونیکس

تست و بررسی ام وی ام X55 پرو

12 اردیبهشت 1402 17:10

نسخه قدیم ام وی ام X55 علیرغم مشخصات فنی مناسب و آپشن‌های کافی، هرگز نتوانست به جایگاهی که شایسته‌اش بود دست یابد و در نهایت با شهرت و افتخار کمتر از خواهران و برادرانش از سبد محصولات مدیران‌خودرو کنار رفت؛ اما این پایان کار کراس‌اور کامپکت چری نبود و بعد از آن نمونه فیس‌لیفت، که در اثر هم‌نشینی با بچه پولدارهای خانواده فونیکس خوشتیپ‌تر شده، به خیابان‌هایمان بازگشت تا ثابت کند استایل ظاهری مناسب تا چه حد می‌تواند در ایجاد مجبوبیت تاثیرگذار باشد.

ام وی ام X55 جدید یا به عبارتی «Pro» به همین تغییرات ظاهری بسنده نکرده و در بخش مشخصات فنی، آپشن‌ها، دیزاین داخلی و سطح ارگونومی نیز پیشرفت‌های خوبی داشته و برخی از نقطه ضعف‌هایش را برطرف نموده است؛ هرچند در این بین مشکلاتی نظیر افزایش قیمت، عدم اصلاح سیستم تعلیق ساده عقب و کاهش لذت رانندگی با گیربکس CVT (نسبت به مدل دوکلاچه قبلی) وجود دارند که شاید در نگاه اول شما را نا امید سازند، اما علیرغم تمامی این مسائل باید اعتراف کرد که X55 اکنون در نسخه پرو بیش از هر زمان دیگر به محصولات لوکس پلتفرم T1X نظیر فونیکس تیگو 7 پرو نزدیک شده است.

در ادامه «باما» همراه باشید تا در بخش تست و بررسی خودرو نگاهی دقیق‌تر به این محصول بیاندازیم و ببینیم آیا در آشفته بازار فعلی، می‌توان به خریدش فکر کرد یا خیر؟!

بررسی طراحی ظاهری ام وی ام X55 پرو

اگر بخواهیم قسمت‌های مختلف بدنه X55 پرو را با نسخه قبل از فیس‌لیفت مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که اکثر بخش‌ها بدون تغییر باقی مانده‌اند؛ درنتیجه ممکن است تیم طراحی را به تنبلی یا مدیران چری را به خساست متهم کنید؛ اما هنر طراحان این بوده که با کمترین هزینه و تنها با چند تغییر ساده، X55 را به خودرویی جذاب‌تر تبدیل نموده‌اند.

مهم‌ترین کارشان هم عمل جراحی بینی (یعنی همین جلوپنجره جدید کهکشانی) است، که چهره ماشین را به کل دگرگون ساخته! البته سپر هم تعویض شده و گرافیک داخلی چراغ‌ها و محل قرارگیری دیلایت‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است، اما این‌ها فقط یک سری الگوی تکمیلی به حساب می‌آیند و اصل مطلب در همین عمل زیبایی بینی خلاصه می‌شود، که باید اعتراف کرد دکتر کارش را عالی انجام داده است.

طراحی ام وی ام X55 پرو

متاسفانه در نیم‌‌رخ و بخش انتهایی به اصلاحات جزئی بسنده شده است؛ مثلاً رینگ‌ها با یک مدل زیباتر تعویض شده‌اند؛ خطوط قرمز رنگ مسابقه‌ای در بخش‌های مختلف حتی کلیپر ترمزها به‌کار رفته و گرافیک چراغ‌های عقب، نوار کرومی میان آن‌ها و دیفیوزر نیز تغییر یافته که هیچ کدامشان تفاوت بزرگی را رقم نزده است. در واقع وقتی از زاویه کناری یا انتهایی به ماشین می‌نگریم، این‌طور به نظر می‌رسد که با همان ام وی ام X55 قدیمی روبرو هستیم و فقط مالک خوش‌ذوقش دستی به سر و رویش کشیده است، ولی در بخش دماغه (که اتفاقا مهم‌ترین قسمت طراحی ماشین هم به حساب می‌آید) اوضاع رنگ و بوی متفاوتی دارد و پیشرفت نسخه پرو کاملاً محسوس است.

بررسی کابین ام وی ام X55 پرو

اگر X55 پرو در بخش بیرونی فقط یک گام به جلو برداشته باشد، در داخل اتاق جهشی بزرگ را تجربه کرده است. حالا خطوط ناموزون داشبورد قبلی جای خودشان را به طرحی ظریف و هارمونیک داده‌اند و تغییرات بنیادین در کنسول مرکزی سن وسال ماشین را ده سال جوان‌تر نشان می‌دهد.

کابین و امکانات ام وی ام X55 پرو

حالا دیگر از آن سیستم تهویه قدیمی، اهرم مربوط به دوران پارینه‌سنگی و دریچه‌های نامتقارن خبری نیست و یک پنل‌ لمسی در ترکیب با اهرم تعویض دنده الکترونیکی جلوه‌ای مدرن و امروزی به محیط بخشیده‌اند. کار با کلیدهای پیانوئی سیستم صوتی هم حس خوبی دارد و نمایشگر مرکزی که به سبک محصولات باواریا از میانه داشبورد بیرون زده از کنتراست بهتری نسبت به گذشته برخوردار است و خوشبختانه دیگر مشکل بازتاب نور در صفحه نمایش دیده نمی‌شود. نشانگر کلاستر نیز تمام دیجیتال شده و با این‌که از نوع چیدمانش خوشم نمی‌آید، اما در مجموع اطلاعات خوبی به راننده منتقل می‌کند.

کیفیت ساخت هم به چشم من بهبود یافته یا شاید طراحی بهتر ام وی ام X55 پرو این تصور را در ذهنم ایجاد کرده که متریال جنس بهتری نسبت به گذشته دارد! در هر صورت حسی که از کابین X55 پرو دریافت می‌کنید به مراتب بهتر از مدل قبلی و نزدیک به کراس‌اورهای نیمه‌لوکس خانواده چری است. در این بین استفاده از رنگ قرمز در بخش‌های مختلف ضمن القاء حالت اسپرت بیشتر، به هماهنگی بهتر میان طراحی بیرونی و داخلی منتهی شده است. در تاریکی شب هم از نعمت نورپردازی داخلی بهره‌مند هستیم، فقط جای تعجب است که چرا خودرویی با آپشن نورپردازی داخلی، برای ردیف عقب چراغ سقف ندارد!

کابین و امکانات ام وی ام X55 پرو

از لحاظ فضاسازی هم اوضاع رو به راه به نظر می‌رسد و ام وی ام X55 پرو بواسطه برخورداری از فاصله محوری خوب و سقف بلند، جای کافی را در اختیار 4 سرنشین بزرگسال قرار می‌دهد. البته با توجه به محدودیت طول ماشین، طراحان مجبور شده‌اند بخشی از صندوق عقب را فدای راحتی پای سرنشنیان نمایند و نتیجه این‌که محفظه صندوق فقط 370 لیتر حجم دارد؛ البته همین میزان هم کارمان را راه می‌اندازد اما خیلی ایده‌آل نیست.

بررسی امکانات ام وی ام X55 پرو

ام وی ام X55 از همان ابتدا خودرو مجهزی بود و اینک در تیپ پرو کامل‌تر هم شده است. مثلاً حالا تهویه اتوماتیک با پنل لمسی، اهرم تعویض دنده الکترونیکی و در تیپ IE شارژر وایرلس به همراه ایربگ‌های پرده‌ای نیز در لیست امکاناتش به چشم می‌خورند؛ البته قبول دارم که همچنان کسری برخی آپشن‌ها نظیر: تهویه دوال، آینه وسط الکتروکرومیک، صندلی شاگرد برقی و موادری از این دست، برای خودرویی در این رده جای گلایه دارد ولی می‌توانیم، با نگاهی به لیست بلندبالای آپشن‌های X55 پرو از کمبودهای کوچکش به صورت زیرسبیلی عبور کنیم.

کابین و امکانات ام وی ام X55 پرو

لیست امکانات ام وی ام X55 پرو عبارتند از: ایربگ‌های جلو و جانبی، سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESP, BAS, BOS, TCS, EBA, HHC, HDC, ESS، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، کروزکنترل، امکان انتخاب حالت رانندگی اکو یا اسپرت، فرمان برقی EPS، قابلیت استارت از راه دور با ریموت، صفحه کیلومتر تمام دیجیتال 7 اینچی، سیستم مولتی مدیا با نمایشکر 10.25 اینچی لمسی، قابلیت Mobile Mapping، بلوتوث، دوربین ثبت وقایع، نمایش 360 درجه محیط پیرامونی، رهیاب ماهواره‌ای، کنترل فشار باد تایرها TPMS، سنسور نور، چراغ‌های مجهز به فن‌آوری LED، دیلایت و چراغ بدرقه، تنظیمات برقی صندلی راننده (به همراه گودی کمر برقی)، گرمکن صندلی‌ برای سرنشینان جلو، سنسورهای پارک عقب، سانروف برقی، کول باکس، سیستم ورود و استارت بدون کلید و روکش‌های چرم.

بررسی مشخصات فنی ام وی ام X55 پرو

اینجا هم مثل ظاهر، برخی قسمت‌های ام وی ام X55 پرو تغییر کرده‌ است و برخی دیگر خیر؛ مثلاً ساختار کلی پیشرانه همان مدل 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ است، که قبلاً دیده بودیم ولی حالا به کمک یک سری اصلاحات (که بیشتر در ECU اعمال شده) راندمان کلی بهبود یافته و قدرت خروجی پیشرانه با 9 اسب‌بخار افزایش به عدد 156 و گشتاور با 20 واحد ارتقاء به رقم مطلوب 230 نیوتن‌متر رسیده است.

گیربکس 6 سرعته دوکلاچه جذاب اما پردردسر قبلی جای خودش را به مجموعه اقتصادی‌تر CVT داده که هرچند بخشی از لذت رانندگی را از بین برده است، اما درعوض داخل ترافیک اذیت و آزار گذشته را ندارد و در طولانی مدت نیز هزینه نگهداری به مراتب کمتری به شما تحمیل خواهد نمود.

پیشرانه ام وی ام X55 پرو

مجموعه تعلیق اما پیشرفت خاصی نداشته و در بخش جلو مدل رایج Mc Pherson و عقب نمونه نسبتاً ساده Torsion Beam ایفای نقش می‌نمایند، که برای خودرویی در این سطح عالی نیست. ترمزها از نوع چهار چرخ دیسک، در جلو از نوع خنک‌شونده و مجهز به انواع و اقسام سیستم‌های کمکی هستند و فرمان از سیستم برقی بهره می‌برد تا مشکلی برای رانندگی در شهرهای شلوغ و پرترافیک نداشته باشیم.

ضمناً ام وی ام X55 پرو در تست‌های ایمنی CNCAP چین موفق به دریافت 4 ستاره شده است، که هرچند امتیاز آرمانی به حساب نمی‌آید، اما در هر صورت نگرانمان هم نمی‌کند.

تجربه رانندگی با ام وی ام X55 پرو

و اما رانندگی؛ به صورت پش‌فرض نباید از یک کراس‌اور کامپکت میان رده انتظار زیادی داشت، اما افزایش شدید قیمت خودرو از یک سو و پیشرفت اعجاب‌انگیز چینی‌ها از سوی دیگر باعث شده توقع مشتریان به شدت بالا رود و حالا یک عملکرد معمولی قطعاً ما را راضی نخواهد کرد. خوشبختانه فعلاً که در آغاز تست شرایط خوب به نظر می‌رسد و کیفیت مناسب متریال داخلی در کنار ارگونومی مطلوب ادوات و عملکرد کم‌نقص آپشن‌ها، نوید یک رانندگی لذت‌بخش را می‌دهند.

تست و بررسی ام وی ام X55 پرو

به لطف سایز جمع‌وجور بدنه و موقعیت مناسب قرارگیری راننده، دید پیرامونی مطلوب است و خیلی زود به حدود ام وی ام X55 پرو عادت خواهید کرد؛ تازه در سرعت‌های پایین‌تر دوربین 360 درجه نیز به کمک می‌آید تا حتی رانندگان تازه‌کار بتوانند بدون مشکل از پس پارک X55 در مکان‌های تنگ و تاریک برآیند.

کیفیت سواری هم نسبتاً خوب است و مقصر اکثر کوبش‌هایی که به کابین منتقل می‌شوند شهرداری است، نه چری! البته فنرهای تقریباً نرم و کورس بالای بازی کمک‌ها باعث شده در پیچ‌های تند با حرکات الاکلنگی روبرو باشیم؛ به خصوص که سیستم تعلیق Torsion Beam عقب هم ساختار ابتدایی دارد و برای پایدار نگاه داشتن خودرویی با این ارتفاع و سقف بلند، زیادی ساده به نظر می‌رسد؛ هرچند چری با استفاده از رینگ‌های 17 اینچی، تایرهای فاق‌کوتاه و یاری گرفتن از سیستم‌های کمکی الکترونیکی از برند معتبر (Bosch ESP) این مشکلات را کمرنگ کرده ولی هنوز هم نمی‌توان با ام وی ام X55 پرو با اعتماد به نفس کامل به پیچ‌ها حمله‌ور شد.

تجربه رانندگی با ام وی ام X55 پرو

در سرعت‌های بیشتر مقداری کم‌فرمانی هم احساس می‌شود که البته برای یک کراس‌اور دیفرانسیل‌جلو تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد. در مسیر مستقیم اما اوضاع رو به راه است و ام وی ام X55 پرو با وزنی سبک‌تر از امثال تیگو 7 پرو اما با قدرت مشابه به راحتی از زمین کنده می‌شود. لگ اولیه توربو هم به شکل محسوسی کاهش یافته و نتیجه این‌که در شرایط خاص تهران می‌توانیم به راحتی شتاب صفر تا صدی در حوالی 10.5 ثانیه را ثبت نماییم، که انصافاً راضی‌کننده است.

میهمان امروزمان شتاب ثانویه خوبی هم دارد و حتی در سربالایی‌ها، پرتوان‌ نشان می‌دهد. با این‌که جعبه‌دنده از نوع CVT است ولی به مدل 6 سرعته دوکلاچه خشک قبلی شرف دارد و علیرغم افت نسبی لذت رانندگی، کم‌‌دردسرتر ظاهر می‌شود. تازه با توجه به امکان شبیه‌سازی 9 سرعت به صورت مجازی و بالا و پایین شدن دور موتور، حس تعویض دنده هم به انسان منتقل می‌شود و خلاصه این‌که شرایط تا حدودی به خودروهای AT نزدیک‌ شده. خوشبختانه تاخیرهای رایج در این نوع سیستم انتقال قدرت هم در نسل جدید گیربکس‌های چری محسوس نیست. فقط در هنگام شتاب‌گیری و بالا رفتن دور موتور صدای پیشرانه به داخل کابین نفوذ می‌کند، که آن هم چندان شدید و آزاردهنده نیست.

مود اسپرت در ام وی ام X55 پرو

با قرار دادن مود رانندگی در حالت اسپرت، فرمان مقداری سفت‌تر‌ و پدال گاز حساس‌تر می‌شود؛ حالا نه این‌که قضیه را با مود رانندگی اسپرت پلاس پورشه مقایسه کنیم، ولی طوری هم نیست که بود و نبودش تفاوتی ایجاد نکند. در حالت اکو نیز مصرف سوخت مقداری پایین می‌آید. به طور کلی ام وی ام X55 پرو به واسطه بهره‌مندی از پیشرانه کوچک با راندمان بالا، ماشین شکمویی نیست و به گفته کمپانی در هر صد کیلومتر فقط 7.1 لیتر بنزین نوش جان می‌کند؛ هرچند در عمل با توجه به ترافیک غیرعادی تهران و کیفیت پایین سوخت، مصرف ترکیبی بیشتر از این صحبت‌ها خواهد شد و بهتر است که خودتان را برای اعداد 8 الی 8.5 آماده نمائید.

ترمزهای مطمئن نشان می‌دهند و حداقل هنگام رانندگی عادی در شهر و جاده، مشکل خاصی از بابت داغ شدن زودهنگام یا ضعف در مهار ام وی ام X55 پرو دیده نشد. در خصوص سیستم صوتی هم باید گفت اگر خیلی روی کیفیت صدا حساس نباشید راضی نگاهتان می‌دارد، اما اصلاً انتظاری در سطح برندهای مطرح بازار را از بلندگوهای معمولی X55 نداشته باشید.

راند نهایی با ام وی ام X55 پرو

حتی نسخه قبلی ام وی ام X55 هم ماشین خوبی بود، ولی نقطه ضعف‌هایی از قبیل: طراحی ساده بیرونی، دیزاین قدیمی داخل، کسری برخی آپشن‌ها و شرایط سخت نگهداری از گیربکس دوکلاچه خشک، جلوی موفقیت کاملش را گرفتند؛ اما در نسخه پرو به این مسائل رسیدگی شده است و اینک X55 نیوفیس با ظاهر شکیل‌تر، کابین مجلل‌تر، تجهیزات بیشتر و گیربکس CVT کم‌دردسر، از یک خودرو معمولی به محصولی محبوب و دوست داشتنی بدل شده است. البته قبول دارم که همچنان می‌شود با قیمتی مشابه کراس‌اورهای بزرگ‌تر و قلدرتری خریداری کرد و این را هم می‌دانم که سیستم تعلیق ساده عقب و کمبود برخی آپشن‌هایش مقداری توی ذوق می‌زنند، اما وقتی تمامی خوبی‌ها و بدی‌های ماشین را در دو کفه ترازو قرار دهیم سمت خوبی‌های X55 پرو به شدت سنگینی خواهد کرد.

جلوپنجره کهکشانی ام وی ام X55 پرو

در واقع میهمان امروز ما یکی از زیباترین خودروهای این رده قیمتی است و از لحاظ توانایی‌های حرکتی، امکانات و ایمنی هم حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ ضمناً به‌دلیل اشتراکات فنی با سایر محصولات چری از نعمت وفور قطعات یدکی و پشتیبانی قابل‌قبول شبکه خدماتی مدیران‌ خودرو نیز بهره می‌برد. فقط باید کمی حواستان به کیفیت غذایی که داخل شکمش می‌ریزید باشد، روغنش را هم به موقع و با نوع مرغوب تعویض نمایید و در پیچ‌های تند شیطنت نکنید تا برای چندین سال بدون دردسر به شما خدمت نماید.

بحث قیمت را هم پیش نکشیم، بهتر است چون در شرایط فعلی کشور عزیزمان، نه این ماشین و نه هیچ خودرو دیگری به نسبت درآمد عموم مردم و نرخ‌های جهانی ارزش خرید ندارند و این مشکل مختص ام وی ام X55 پرو نیست.


اخبار شرکت مدیران خودرو

جدیدترین خبرهای شرکت مدیران خودرو، شامل شرایط فروش ام وی ام، شرایط فروش اقساطی چری، شرایط فروش اعتباری فونیکس، قیمت لوازم یدکی ام وی ام و چری، همچنین آخرین اخبار طرح جایگزینی خودروهای کارکرده ام‌وی‌ام و چری با خودروهای نو و همچنین شرایط تعویض خودروهای قدیمی با محصولات جدید مدیران خودرو را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

همچنین اگر شما هم یکی از مالکان محصولات شرکت مدیران خودرو هستید، پیشنهاد می‌کنیم که خواندن مطلب قیمت لوازم یدکی ام وی ام و همچنین مطلب سرویس ادواری مدیران خودرو را نیز از دست ندهید.

عکاس: سیاوش سیدنژاد

دیدگاه کاربران
حمید55 1402/10/19
با سلام. تجربیات بنده. تو کلاس خودش عالیه. نرم. شتاب عالی. بی صدا. مانیتور فوق العاده باکیفیت. واقعا شاهکاره
پاسخ
0
0
0
Yasuj 1402/8/14
با سلام رانندگی خوب شتاب متوسط نرمی قابل قبول ، صندلی های عقب جا دار و اوکیه فقط پشت فرمون یه حس بی کیفیتی میده نمیدونم چرا، بدترین ضعف این خودرو مانیتور این خودرو هست، خیلی هنگ میکنه و اینکه خیلی ریسپاند ضعیفی داره درضمن من با ایفون با هزار بدبختی به بلوتوث وصل شدم اما آهنگ گزاشتم کار نکرد و آهنگ پلی نشد که این یکی از باگ هاش هست، شارژر وایرلس سرعت خوبی داره اوکیه، کولر اوکیه و واقعا خوب خنک میکنه و سریع خنک میشه، فقط یکم پشت فرمون حس بدی داره نمیدونم چرا شاید بخاطر فرمون بود که یکم بی کیفیت بود، و اینکه نور پردازی داخلی ماشین زیاد نورش قوی نیست بعضی موقع اصلا معلوم نیست باید سرت رو خم کنی ببینی تعداد رنگ هاش هم خیلی کمه، متریال داخلی یکم شل و ول میزنه درکل ماشینیه که در رنج قیمتی خودش آن چنان ارزش خرید نداره به نظر من البته، حالا شاید بقیه مخالف باشن اما تجربه شخصی من اینو میگه با تشکر
پاسخ
2
0
6
ناشناس 1402/9/9
بین این خودرو دیگنیتی ثبت نامی کدوم بهتر است کدوم به نظرتون‌ارزش خرید بیشتری دارد
0
0
ناشناس 1402/9/9
درمورد مانیتور کاملا درسته مخصوصا قسمت نقشه که اصلا اگر بری داخلش ۱۰ ثانیه باید صبر کنی تا بیاد اونوقت هنگ میکنه صفحه هم تکون نمیخوره، من خودرو رو سال قبل خریدم چراغ ال ای دی عقب سمت راست سوخت! حتی ۴۰۵ هم چند سال چراغش سالم کار میکنه کیفیت ضعیفه واقعا ولی خدمات پس از فروش قابل قبول
0
0