• کيا EV6 مدل 2023

نمایشگاه ژنو: رونمایی خودرو سال اروپا

معرفی کیا EV6 مدل 2023

16 مهر 1402 11:44

رونمایی EV6 در نمایشگاه ژنو 2023

مهر 1402: کیا EV6 که سال 2022 به عنوان خودروی سال بازار اروپا معرفی شد، در نمایشگاه خودرو ژنو 2023 نیز حضور پررنگی داشت. این خودرو از موتورالکتریکی 70 کیلوواتی محور جلو و 160 کیلوواتی محور عقب نیرو می‌گیرد که مجموع خروجی آن‌ها برابر 320 اسب‌بخار قدرت است. موتورهای آن توسط باتری 77.4 کیلووات ساعتی شارژ می‌شوند و برد حرکتی آن به 490 کیلومتر می‌رسد. کیا EV6 نخستین خودرویی است که به طور همزمان از شارژ با جریان 400 و 800 ولت پشتیبانی می‌‌کند.

مشخصات فنی کیا EV6

اردیبهشت 1400: پس از رونمایی EV6، به عنوان نخستین محصول کیا که از اساس به عنوان یک خودروی برقی طراحی شده است، اکنون کره‌ای‌ها مشخصات نسخه مخصوص بازار آمریکا را نیز معرفی کرده‌اند.

آقای شان یون مدیرعامل شعبه کیا در آمریکای شمالی، اعتقاد دارد که مدل EV6 به عنوان یک کراس­‌اور سرشار از نوآوری و ساخته شده روی پلتفرم پیشرفته، آغازگر عصر جدیدی در ساخت محصولات برقی توسط شرکت کیا خواهد بود.

کیا EV6 GT به عنوان قوی­‌ترین نسخه از این خودرو به دو موتور الکتریکی مجهز شده که در مجموع 577 اسب‌بخار قدرت و 740 نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار این خودرو قرار می‌­دهند. این کراس‌­اور برقی مجهز به سامانه چهارچرخ محرک، قادر است ظرف تنها 3.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت نیز برابر با 260 کیلومتر برساعت خواهد بود.

در کنار مدل GT، سه نسخه دیگر از کیا EV6 هم در ایالات متحده عرضه خواهد شد. دو نسخه دیفرانسیل عقب از EV6، قدرت 167 یا 218 اسب‌­بخار در اختیار راننده قرار می‌دهد و مدل AWD که به دو موتور مجهز شده است، 313 اسب‌­بخار قدرت تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت مدل AWD برابر با 5.1 ثانیه اعلام شده است.

به منظور فرمان‌پذیری بهتر و افزایش پایداری در هنگام حرکت روی مسیرهای لغزنده، نسخه GT به دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی نیز مجهز شده است.

خودروی برقی کیا EV6

باتری‌‌ها و ظرفیت آن‌ها در کیا EV6

درحالی‌که باتری نسخه استاندارد این خودرو 58 کیلووات ساعت ظرفیت دارد، کیا برای مدل GT از نمونه 77.4 کیلووات ساعتی استفاده کرده که بزرگترین باتری استفاده شده در بین اعضای خانواده بشمار می‌­آید.

بد نیست بدانید مشتریان کیا EV6 می‌­توانند این خودرو را به صورت چهارچرخ محرک یا دیفرانسیل-عقب با ظرفیت‌­های متفاوت باتری سفارش دهند هرچند که در مدل GT تنها امکان انتخاب باتری با بیشترین ظرفیت وجود دارد.

خودروی برقی کیا EV6

درصورتی‌که باتری 77.4 کیلووات ساعتی را به همراه یک موتور برقی نصب شده در محور عقب سفارش دهید، کیا EV6 می­‌تواند با یک بار شارژ باتری تا شعاع 510 کیلومتر (براساس استاندارد WLTP) حرکت کند. اما درصورت سفارش نسخه GT، پیمایش این کراس‌اور برقی به 480 کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.

بد نیست بدانید کیا EV6 نخستین خودرویی است که به طور همزمان از شارژ با جریان 400 و 800 ولت پشتیبانی می­‌کند. با اتصال به جریان شارژ سریع، نیروی لازم برای پیمایش 110 و 336 کیلومتر، به ترتیب در 5 و 18 دقیقه فراهم خواهد شد.

همچون هیوندای آیونیک 5، کیا EV6 هم قادر است نیروی باتری خود را به دستگاه‌­های دیگر انتقال دهد که بنابر اعلام کیا، برای روشن نگه داشتن یک تلویزیون 55 اینچی به مدت 24 ساعت کافی خواهد بود.

خودروی برقی کیا EV6

طراحی بدنه کیا EV6

با گذشت 13 سال از معرفی طرح «پوزه ببر» برای جلوپنجره محصولات کیا که طراحی چهره محصولات این شرکت را تحت تاثیر قرار داد، اکنون این خودروساز کره­‌ای زبان طراحی تازه‌­ای برای محصولات خود معرفی کرده و برای این کار چه فرصتی بهتر از نخستین خودروی کاملاً برقی ساخت این برند؟

چهره جدید این خودرو نمایانگر خط و ربط جدید زبان طراحی کیا بوده که بنابر اظهار سازنده، «چهره‌­ای دیجیتالی از یک ببر» را به معرض نمایش می‌گذارد که برای عصر خودروهای برقی مناسب خواهد بود. از سوی دیگر، کیا زبان طراحی جدید محصولات خود را به عنوان «جمع اضداد» معرفی کرده که از تضادهای موجود در طبیعت الهام گرفته است.

خودروی برقی کیا EV6

5 عامل رنگ‌های طبیعت، لذت و شادی، رشد و نمو، فناوری در خدمت زندگی و مبارزه برای بقا، ستون­‌هایی هستند که فلسفه طراحی جدید کیا روی آن‌ها استوار شده است.

خطوط مستقیم بدنه کیا EV6 به همراه الگوی پویا در فرم چراغ‌های جلو نخستین موارد جالب توجه هستند که البته در تصاویر اولیه قبلی هم تاحدی قابل مشاهده بودند. نمای جانبی کیا EV6 شبیه به خودروهای کراس‌­اور بوده هرچند که این خودرو ارتفاع چندان زیادی ندارد.

ستون C طرحی شبیه به مدل‌های کوپه را در ذهن تداعی می‌­کند، اما نمای عقب EV6 را می­‌توان هیجان‌انگیزترین بخش بدنه این خودرو دانست که تحت تاثیر فرم باریک چراغ سرتاسری LED قرار گرفته است.

کابین خودروی برقی کیا EV6

کابین و امکانات کیا EV6

شرکت کیا طراحی فضای داخلی این خودرو را نوآورانه توصیف کرده که به لطف استفاده از پلتفرم جدید E-GMP (مشترک با هیوندای آیونیک 5) حاصل شده است.

طراحی کابین EV6 تحت تاثیر نمایشگر بزرگ روی داشبورد قرار گرفته که از دو صفحه نمایش 12 اینچی مخصوص پشت آمپر و سیستم اطلاعات سرگرمی تشکیل شده است. کیا EV6 به صورت استاندارد 21 مورد دستیار راننده و سامانه ایمنی به همراه دارد ضمن­ این‌که تجهیزات پیشرفته­‌ای چون نمایشگر هداپ با واقعیت افزوده مجازی هم برای این خودرو قابل سفارش است.

صفحه نمایشگر مرکزی این خودرو با کمی زاویه به سمت راننده چرخیده است. لوگوی جدید کیا روی فرمان دوشاخه قابل مشاهده است و در بخش پایینی آن هم خروجی سیستم تهویه به چشم می­‌خورد که فرم افقی داشبورد را تقویت کرده است.

خودروی برقی کیا EV6

طول، عرض و ارتفاع کیا EV6 به ترتیب برابر با 4.68، 1.88 و 1.55 متر است ضمن این‌که فاصله میان محورهای این خودروی برقی ساخته شده روی پلتفرم E-GMP هم برابر با 2.9 متر است. البته نسخه‌های GT Line و GT کمی طویل‌­تر و عریض‌­تر بوده و ارتفاع کمتری نسبت به سطح زمین دارند.

گنجایش محفظه بار برابر با 520 لیتر است که پس از تا کردن صندلی­‌های عقب به 1300 لیتر افزایش می‌­یابد. یک فضای 52 لیتری هم در زیر کاپوت مهیا شده که در صورت سفارش خودرو به صورت AWD با دو موتور الکتریکی به 20 لیتر کاهش می‌­یابد. لازم به ذکر است که در هردو نسخه قابل سفارش در بازار ایالات متحده، ظرفیت این بخش برابر با 20 لیتر خواهد بود.

برنامه عرضه کیا EV6

این خودرو با زبان طراحی جدید خودروساز کره‌­ای شکل گرفته و شروع‌کننده مسیر عرضه خودروهای برقی کیا در آینده خواهد بود که از کوچکترین مدل یعنی EV1 شروع شده و تا بزرگترین آن‌ها یعنی EV9 ادامه پیدا می‌­کند.

فروش کیا EV6 در کره­‌جنوبی از اواخر سال جاری میلادی آغاز می­‌شود، درحالی‌که رزرو نسخه First Edition در تیراژ 1500 دستگاه به عنوان نخستین سری از این خودرو در ایالات متحده، از ماه ژوئن شروع خواهد شد. بنابراین مشتریان آمریکایی برای دریافت کیا EV6 باید تا سال 2022 صبر کنند ضمن ­این‌که برای دستیابی به نسخه GT انتظار بیشتری لازم است.

مدتی پس از محصول کیا، نسخه کاملاً برقی جنسیس GV60 که براساس پلتفرم E-GMP ساخته شده نیز معرفی و به جمع سه گانه مدل‌های برقی فعلی هیوندای-کیا وارد خواهد شد.

دیدگاه کاربران