رونمایی EV6 در نمایشگاه ژنو 2023
مهر 1402: کیا EV6 که سال 2022 به عنوان خودروی سال بازار اروپا معرفی شد، در نمایشگاه خودرو ژنو 2023 نیز حضور پررنگی داشت. این خودرو از موتورالکتریکی 70 کیلوواتی محور جلو و 160 کیلوواتی محور عقب نیرو میگیرد که مجموع خروجی آنها برابر 320 اسببخار قدرت است. موتورهای آن توسط باتری 77.4 کیلووات ساعتی شارژ میشوند و برد حرکتی آن به 490 کیلومتر میرسد. کیا EV6 نخستین خودرویی است که به طور همزمان از شارژ با جریان 400 و 800 ولت پشتیبانی میکند.
مشخصات فنی کیا EV6
اردیبهشت 1400: پس از رونمایی EV6، به عنوان نخستین محصول کیا که از اساس به عنوان یک خودروی برقی طراحی شده است، اکنون کرهایها مشخصات نسخه مخصوص بازار آمریکا را نیز معرفی کردهاند.
آقای شان یون مدیرعامل شعبه کیا در آمریکای شمالی، اعتقاد دارد که مدل EV6 به عنوان یک کراساور سرشار از نوآوری و ساخته شده روی پلتفرم پیشرفته، آغازگر عصر جدیدی در ساخت محصولات برقی توسط شرکت کیا خواهد بود.
کیا EV6 GT به عنوان قویترین نسخه از این خودرو به دو موتور الکتریکی مجهز شده که در مجموع 577 اسببخار قدرت و 740 نیوتنمتر گشتاور را در اختیار این خودرو قرار میدهند. این کراساور برقی مجهز به سامانه چهارچرخ محرک، قادر است ظرف تنها 3.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت نیز برابر با 260 کیلومتر برساعت خواهد بود.
در کنار مدل GT، سه نسخه دیگر از کیا EV6 هم در ایالات متحده عرضه خواهد شد. دو نسخه دیفرانسیل عقب از EV6، قدرت 167 یا 218 اسببخار در اختیار راننده قرار میدهد و مدل AWD که به دو موتور مجهز شده است، 313 اسببخار قدرت تولید میکند. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت مدل AWD برابر با 5.1 ثانیه اعلام شده است.
به منظور فرمانپذیری بهتر و افزایش پایداری در هنگام حرکت روی مسیرهای لغزنده، نسخه GT به دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی نیز مجهز شده است.
باتریها و ظرفیت آنها در کیا EV6
درحالیکه باتری نسخه استاندارد این خودرو 58 کیلووات ساعت ظرفیت دارد، کیا برای مدل GT از نمونه 77.4 کیلووات ساعتی استفاده کرده که بزرگترین باتری استفاده شده در بین اعضای خانواده بشمار میآید.
بد نیست بدانید مشتریان کیا EV6 میتوانند این خودرو را به صورت چهارچرخ محرک یا دیفرانسیل-عقب با ظرفیتهای متفاوت باتری سفارش دهند هرچند که در مدل GT تنها امکان انتخاب باتری با بیشترین ظرفیت وجود دارد.
درصورتیکه باتری 77.4 کیلووات ساعتی را به همراه یک موتور برقی نصب شده در محور عقب سفارش دهید، کیا EV6 میتواند با یک بار شارژ باتری تا شعاع 510 کیلومتر (براساس استاندارد WLTP) حرکت کند. اما درصورت سفارش نسخه GT، پیمایش این کراساور برقی به 480 کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.
بد نیست بدانید کیا EV6 نخستین خودرویی است که به طور همزمان از شارژ با جریان 400 و 800 ولت پشتیبانی میکند. با اتصال به جریان شارژ سریع، نیروی لازم برای پیمایش 110 و 336 کیلومتر، به ترتیب در 5 و 18 دقیقه فراهم خواهد شد.
همچون هیوندای آیونیک 5، کیا EV6 هم قادر است نیروی باتری خود را به دستگاههای دیگر انتقال دهد که بنابر اعلام کیا، برای روشن نگه داشتن یک تلویزیون 55 اینچی به مدت 24 ساعت کافی خواهد بود.
طراحی بدنه کیا EV6
با گذشت 13 سال از معرفی طرح «پوزه ببر» برای جلوپنجره محصولات کیا که طراحی چهره محصولات این شرکت را تحت تاثیر قرار داد، اکنون این خودروساز کرهای زبان طراحی تازهای برای محصولات خود معرفی کرده و برای این کار چه فرصتی بهتر از نخستین خودروی کاملاً برقی ساخت این برند؟
چهره جدید این خودرو نمایانگر خط و ربط جدید زبان طراحی کیا بوده که بنابر اظهار سازنده، «چهرهای دیجیتالی از یک ببر» را به معرض نمایش میگذارد که برای عصر خودروهای برقی مناسب خواهد بود. از سوی دیگر، کیا زبان طراحی جدید محصولات خود را به عنوان «جمع اضداد» معرفی کرده که از تضادهای موجود در طبیعت الهام گرفته است.
5 عامل رنگهای طبیعت، لذت و شادی، رشد و نمو، فناوری در خدمت زندگی و مبارزه برای بقا، ستونهایی هستند که فلسفه طراحی جدید کیا روی آنها استوار شده است.
خطوط مستقیم بدنه کیا EV6 به همراه الگوی پویا در فرم چراغهای جلو نخستین موارد جالب توجه هستند که البته در تصاویر اولیه قبلی هم تاحدی قابل مشاهده بودند. نمای جانبی کیا EV6 شبیه به خودروهای کراساور بوده هرچند که این خودرو ارتفاع چندان زیادی ندارد.
ستون C طرحی شبیه به مدلهای کوپه را در ذهن تداعی میکند، اما نمای عقب EV6 را میتوان هیجانانگیزترین بخش بدنه این خودرو دانست که تحت تاثیر فرم باریک چراغ سرتاسری LED قرار گرفته است.
کابین و امکانات کیا EV6
شرکت کیا طراحی فضای داخلی این خودرو را نوآورانه توصیف کرده که به لطف استفاده از پلتفرم جدید E-GMP (مشترک با هیوندای آیونیک 5) حاصل شده است.
طراحی کابین EV6 تحت تاثیر نمایشگر بزرگ روی داشبورد قرار گرفته که از دو صفحه نمایش 12 اینچی مخصوص پشت آمپر و سیستم اطلاعات سرگرمی تشکیل شده است. کیا EV6 به صورت استاندارد 21 مورد دستیار راننده و سامانه ایمنی به همراه دارد ضمن اینکه تجهیزات پیشرفتهای چون نمایشگر هداپ با واقعیت افزوده مجازی هم برای این خودرو قابل سفارش است.
صفحه نمایشگر مرکزی این خودرو با کمی زاویه به سمت راننده چرخیده است. لوگوی جدید کیا روی فرمان دوشاخه قابل مشاهده است و در بخش پایینی آن هم خروجی سیستم تهویه به چشم میخورد که فرم افقی داشبورد را تقویت کرده است.
طول، عرض و ارتفاع کیا EV6 به ترتیب برابر با 4.68، 1.88 و 1.55 متر است ضمن اینکه فاصله میان محورهای این خودروی برقی ساخته شده روی پلتفرم E-GMP هم برابر با 2.9 متر است. البته نسخههای GT Line و GT کمی طویلتر و عریضتر بوده و ارتفاع کمتری نسبت به سطح زمین دارند.
گنجایش محفظه بار برابر با 520 لیتر است که پس از تا کردن صندلیهای عقب به 1300 لیتر افزایش مییابد. یک فضای 52 لیتری هم در زیر کاپوت مهیا شده که در صورت سفارش خودرو به صورت AWD با دو موتور الکتریکی به 20 لیتر کاهش مییابد. لازم به ذکر است که در هردو نسخه قابل سفارش در بازار ایالات متحده، ظرفیت این بخش برابر با 20 لیتر خواهد بود.
برنامه عرضه کیا EV6
این خودرو با زبان طراحی جدید خودروساز کرهای شکل گرفته و شروعکننده مسیر عرضه خودروهای برقی کیا در آینده خواهد بود که از کوچکترین مدل یعنی EV1 شروع شده و تا بزرگترین آنها یعنی EV9 ادامه پیدا میکند.
فروش کیا EV6 در کرهجنوبی از اواخر سال جاری میلادی آغاز میشود، درحالیکه رزرو نسخه First Edition در تیراژ 1500 دستگاه به عنوان نخستین سری از این خودرو در ایالات متحده، از ماه ژوئن شروع خواهد شد. بنابراین مشتریان آمریکایی برای دریافت کیا EV6 باید تا سال 2022 صبر کنند ضمن اینکه برای دستیابی به نسخه GT انتظار بیشتری لازم است.
مدتی پس از محصول کیا، نسخه کاملاً برقی جنسیس GV60 که براساس پلتفرم E-GMP ساخته شده نیز معرفی و به جمع سه گانه مدلهای برقی فعلی هیوندای-کیا وارد خواهد شد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com