پادشاهی با لباس مبدل

تست و بررسی مرسدس‌بنز GLA45 AMG

13 مرداد 1399 13:40

از زمانی که حافظه‌ام یاری می‌کند، واردات خودرو به کشورمان همواره داستان‌های عجیب و غریبی داشته است؛ از ممنوعیت واردات توسط داخلی‌ها گرفته تا تحریم توسط خارجی‌ها و قوانین شوکه‌کننده و انحصارطلبانه‌ای که بعضاً علت تصویب آن‌ها هرگز مشخص نشده است. میهمان امروز ما، مرسدس‌بنز GLA45 AMG در همین سرزمین عجایب و در شرایطی جالب قدم به کشورمان گذاشت. در حالی که خودروهای با حجم بالاتر از 2.5 لیتر به جرم لوکس بودن حق واردات نداشتند این مرسدس لاکچری به دلیل حجم پیشرانه دو لیتری جواز حضور در سرزمینمان را دریافت کرد (یعنی از دید مسئولان، هیوندای کوپه 2.7 لیتری از این ماشین لوکس‌تر بوده!) و در حالی که مشکلاتی برای عرضه خودروهای برند مرسدس توسط شرکت «ستاره خاورمیانه ایرانیان» وجود داشت، این شرکت موفق شد محصولات مورد نظرش نظیر CLA و GLA را زیر پرچم MEC و با لوگوی این تیونر معروف به کشورمان وارد کند و وانمود کند که الکی مثلاً اینها مرسدس نیستند!

اگر به خودرویی متفاوت علاقه دارید و همزمان قدر داشتن یک مرسدس مطمئن را می‌دانید و از همه این‌ها مهم‌تر اهل خط و نشان کشیدن برای سایر خودروها هستید، GLA45 AMG گزینه مناسبی است.در هر صورت امروز به سراغ یکی از معدود مرسدس‌بنز‌های GLA45 AMG که قبل از بسته شدن کلی درهای واردات، پاسپورت ایرانی خودش را دریافت کرد آمده‌ایم تا ببینیم این خودروی مرموز چه سورپرایزهایی برایمان تدارک دیده است؛ لطفاً امروز هم «باما» همراه باشید تا در کنار شما کمی بیشتر با این غریبه اشتوتگارتی آشنا شویم.

طراحی ظاهری مرسدس‌بنز‌ GLA45 AMG

صحبت در خصوص طراحی ظاهری مرسدس‌بنز GLA مقداری دشوار است. از طرفی از هر زاویه که به خودرو می‌نگریم چیزی جزء زیبایی، هارمونی خطوط و قطعات اسپرت جذاب نمی‌بینیم؛ اما از طرف دیگر آن هیبت و جلال و شکوه مختص خاندان مرسدس‌بنز هم در این محصول دیده نمی‌شود! در واقع حتی در اسپرت‌ترین و جوان‌پسندانه‌ترین محصولات این شرکت نظیر AMG-GT، CLK، SLS و ... همچنان اولویت اصلی بنز بر حفظ وقار و شکوه استوار بوده است. مثلاً شاید برای تویوتا طبیعی به نظر برسد که تیپ شخصیتی یاریس هیچ ارتباطی با GT86 نداشته باشد و در همین خانواده محصولی مثل لندکروزر اصلاً دم خور GT86 بازیگوش نشود. اما در مورد مرسدس انتظار داریم که درصدی از شکوه G کلاس و وقار S کلاس حتی در دل C کلاس هم دیده شود.

طراحی نمای عقب مرسدس‌بنز GLA45 AMG

این اصالت آلمانی مورد انتظار که به نظر من در طراحی مرسدس‌بنز GLA چندان رعایت نشده تنها مورد منفی ظاهرش است. به خصوص در زاویه پشت سر که چراغ‌های درشت و شیشه کوتاه و فرم صندوق تا حدودی یادآور خودروهای شرقی هستند.

طراحی چراغ های جلو و رینگ مرسدس‌بنز GLA45 AMG

به غیر از این مسئله «که البته نمی‌شود به آن ایراد گفت و فقط یک بحث سلیقه‌ای از دیدگاه طرفداران متعصب و سنت‌گرای مرسدس، از جمله خودم است»، در سایر پارامترها همه چیز در نقطه اوج قرار دارد. از سپرهای حجیم و عضلانی گرفته تا خطوط بی‌نقص کناری و رینگ‌های جذاب 19 اینچی و کاپوت برجسته و ده‌ها نکته هیجان‌انگیز دیگر که چشم را به تسخیر خود درمی‌آورند. همچنین قطعات اسپرت پرشماری از قبیل زیر سپرهای مسابقه‌ای، رکاب، بالچه انتهایی و اگزوزهای دوبل و فلاپ‌های ایرودینامیک جذابیت ظاهری مرسدس‌بنز GLA45-AMG را دوچندان نموده‌اند. البته شاید از روی تصاویر ابعاد خودرو خیلی قابل تشخیص نباشد اما باید بدانید که این خودرو بیشتر به یک هاچ‌بک درشت و قد کشیده شباهت دارد تا یک کراس‌اور یا SUV واقعی.

طراحی داخلی مرسدس‌بنز‌ GLA45 AMG

با ورود به داخل کابین با فضایی مدرن، خوش ساخت، و لوکس مواجه می‌شویم؛ استفاده از رنگ قرمز و طراحی فیبرکربنی برخی قسمت‌ها در کنار صندلی‌های اسپرت، یک بار دیگر به یادمان می‌آورند که این یک AMG واقعی است و با کسی شوخی ندارد. ضمناً صندلی‌ها با این‌که مقداری خشک هستند به دلیل طراحی مناسب، تمامی قسمت‌های بدن را به خوبی در برمی‌گیرند تا ایمنی و راحتی همزمان به شما تقدیم شود.

کابین مرسدس‌بنز GLA45 AMG

دسته دنده و نشانگرهای پشت آمپر و غربیلک D شکل فرمان هم طراحی بسیار زیبا و مدرنی دارند و همزمان فرم خاص کنسول میانی و دریچه‌های تهویه سنتی مرسدس، اصالت خودرو را به رخ می‌کشانند. البته من شخصاً با طراحی نمایشگر مرکزی که شبیه به تبلت است ارتباط برقرار نکردم چراکه این قطعه بیشتر به یک مانیتور اضافه که به صورت افترمارکت روی خودرو نصب شده شباهت دارد! هرچند به دلیل رزولوشن بسیار بالا و ارگونومی مطلوب نمایشگر می‌توانیم با دید مثبت به این بخش بنگریم اما در هر صورت باید اعتراف کرد که طراحان مرسدس در این قسمت، کارایی را به زیبایی و هارمونی ترجیح داده‌اند.

صندلی های اسپرت مرسدس‌بنز GLA45 AMG

از نظر کیفیت نیز وضعیت مناسب ارزیابی شد و به غیر از برخی قطعات نسبتاً خشک پلاستیکی که همخوانی چندانی با قیمت مرسدس‌بنز GLA ندارند، در سایر قسمت‌ها به خصوص بخش‌هایی که بیشتر در دایره دید قرار می‌گیرند، وضعیت مطلوب است. از نظر فضاسازی هم باید گفت اگر میزان توقعتان را در سطح یک کراس‌اور جمع‌وجور نگاه دارید از جای پا و سر و حجم صندوق ابراز رضایت خواهید کرد، به خصوص که فاصله میان محورهای جلو و عقب مرسدس‌بنز GLA نسبت به طول خودرو بسیار عالی است. اما در هر صورت نباید فراموش کرد که این خودرویی کامپکت است و در نتیجه سرنشینان پشتی نمی‌توانند انتظار داشته باشند فضایی مشابه سرنشینان جلویی نصیبشان شود.

گزینه‌های رفاهی و ایمنی مرسدس‌بنز‌ GLA45 AMG

وقتی رقم هنگفتی را پای خودرو هزینه کرده باشید انتظار دارید به غیر از ویژگی‌های ظاهری و مشخصات فنی عالی، امکانات پرشماری هم بدست آورید و خوشبختانه مرسدس‌بنز GLA در این بخش نیز رویتان را زمین نمی‌اندازد.

آپشن تنظیم برقی صندلی در مرسدس‌بنز GLA45 AMG

مثلاً در بخش آپشن‌های رفاهی وجود گزینه‌های بسیاری از قبیل سامانه اتوپارک، لانچ کنترل، کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، نشانگر فشار باد تایرها، ورود و استارت بدون کلید، صندلی‌های برقی 12 حالته اسپرت با امکان تنظیم برقی گودی کمر، در صندوق عقب هوشمند، آینه الکتروکرومیک، امکان انتخاب 4 حالت مختلف برای رانندگی، سیستم صوتی حرفه‌ای برند Harman Kardon، دوربین 360 درجه، سنسورهای نور، باران و پارک، دی لایت، نورپردازی داخلی، چراغ‌های بدرقه و خوش آمدگویی، فرمان برقی حساس به سرعت مجهز به گرمکن غربیلک و پدال شیفتر و بسیاری موارد دیگر در دسترس قرار دارند که انصافاً راضی‌کننده است.

در بحث ایمنی هم وجود پکیج کاملی از سیستم‌های کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، کنترل ترمز در پیچ‌ها، ترمزهای کمکی و اضطراری، ایربگ‌های کامل، سنسور هشدار خواب آلودگی راننده، رادارهای نقطه کور، تغییر لاین به همراه رادار جلوگیری از تصادف و.. خیالمان را از هر جهت آسوده نموده‌اند.

تست تصادف مرسدس‌بنز GLA

ضمناً همان‌طور که احتمالاً حدس زده‌اید این محصول در مواجهه با آزمایشات سخت‌گیرانه موسسه تست تصادف اروپا هم مشکل خاصی نداشته و موفق شده هر 5 ستاره Euro-NCAP را به دست بیاورد؛ البته ممکن است بگویید امتیاز مرسدس‌بنز GLA در تصادف با عابرین پیاده خیلی عالی نبوده اما به هر حال این قضیه برای خودروهای قدبلندتر تا حدودی عادی است و در نتیجه GLA هم نسبت به برادر کوچکترش CLA رفتار خشن‌تری با عابران خواهد داشت.

بررسی مشخصات فنی مرسدس‌بنز‌ GLA45 AMG

شاید GLA زیباترین ظاهر یا هیجان‌انگیزترین کابین را نداشته باشد و از نظر امکانات هم با برخی از خودروهای ارزان‌تر از خود برابری کند؛ اما وقتی بحث مشخصات پیشرانه به میان آید این فرزند خلف مرسدس سرش را بالا خواهد گرفت و برای هر رقیبی کری می‌خواند. زیر کاپوت این خودرو یکی از بهترین پیشرانه‌های جهان یا بهتر است بگوییم قوی‌ترین پیشرانه استاندارد 4 سیلندر 2 لیتری خفته که حتی بسیاری از 6 سیلندرها و 8 سیلندرها را هم به چالش می‌کشاند. بوست بالای توربوشارژر پیشرانه M133، قدرت را تا مرز 375 اسب‌بخار می‌رساند و تنها رسیدن به دور موتور 2250 کافی است تا 475 نیوتن‌متر گشتاور ناب را زیر پدال گاز حس کنید.

پیشرانه توربو مرسدس‌بنز GLA45 AMG

تمامی این مشخصات را بگذارید کنار ساختار نسبتاً سبک بدنه که حدود 1.6 تن وزن دارد و این نکته را هم در نظر بگیرید که برای انتقال قدرت و گشتاور از یک پیشرانه فوق مدرن 7 سرعته دو کلاچه استفاده شده تا متوجه شوید با چه درنده چالاکی سر و کار داریم. با این تفاصیل، شتاب‌گیری استاندار در 4.4 ثانیه چندان تعجب برانگیز نیست و اگر حداکثر سرعت روی عدد 250 کیلومتر برساعت محدود نمی‌شد قطعاً سرعت‌های بالاتر هم به راحتی در دسترس قرار داشتند.

شاید تنها مشکل این پیشرانه قدرتمند و کم‌مصرف (7.4 لیتر برای رانندگی ترکیبی) در حساسیت بالا نسبت به کیفیت سوخت و نوع نگهداری خلاصه شود که تامین این نیازهای عادی در کشور ما مقدرای دشوار است و به نوعی می‌توان گفت که زیستگاه سرزمین‌مان برای این شیر اشتوتگارتی چندان مناسب نیست.

تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز‌ GLA45 AMG

با نشستن پشت فرمان بیش از حس کراس‌اور سواری، احساس نشستن داخل یک هاچ‌بک لولس و اسپرت را داریم؛ بخصوص که محصول مورد تست از نوع AMG است و در نتیجه ارتفاع کمتری نسبت به نسخه‌های معمولی دارد. صندلی‌های مسابقه‌ای و رنگ‌بندی جذاب داخلی در کنار ارگونومی و حس تسلط مثال‌زدنی تلفیقی از هیجان و راحتی را برایمان به ارمغان آورده‌اند و پس از فشردن دکمه استارت و شنیدن صدای اگزوز، مقداری آدرنالین هم چاشنی کار می‌شود. البته اگر میزان آدرنالین فعلی برایتان کافی نیست اصلاً نگران نباشید چراکه فقط مقداری بازی با پدال گاز کافی است که هیجان به نقطه اوج برسد. جالب‌تر این‌که حتی روی مود رانندگی کامفورت هم خوی وحشیانه مرسدس‌بنز‌ GLA45 AMG کاملاً مشهود است و باید با دقت با پدال گاز رفتار کرد چراکه ثانیه‌ای غفلت از این مورد می‌تواند به قیمت شکار شدن توسط دوربین‌های پلیس تمام شود!

تست و بررسی مرسدس‌بنز GLA45 AMG

گشتاور تولیدی به حدی زیاد است که در صورت تک دیفرانسیل بودن خودرو به مشکل اساسی بر می‌خوردیم؛ در واقع در شرایط تک دیفرانسیل اگر بخواهید با خودرویی با چنین گشتاور بالا و وزن نسبتاً سبک شتاب‌گیری کنید یا سیستم کنترل کشش، جلوی قدرت‌نمایی شما را خواهد گرفت و یا در صورت خاموش بودن این سامانه مدت زیادی صرف هرزگردی چرخ‌ها می‌شود. اما خوشبختانه سیستم دو دیفرانسیل مرسدس با توزیع هوشمندانه نیرو میان چهار چرخ و دخالت سیستم لانچ کنترل، از هدر رفت انرژی خارق‌العاده پیشرانه در آغاز حرکت جلوگیری می‌کند تا خودرو بتواند در کمتر از 5 ثانیه (زمان استاندارد 4.4 ثانیه) از سکون به سرعت یکصد کیلومتر برساعت دست یابد؛ در ادامه هم روند افزایش سرعت واقعاً عالی است و هر زمان و در هر سرعتی که پا را بر پدال گاز بفشارید، همزمان با غرش گوش‌نواز اگزوزها، داخل صندلی‌های اسپرت مرسدس‌بنز‌ GLA45 AMG بلعیده می‌شویم! البته در نظر داشته باشید که در هنگام رانندگی پر شتاب، میزان مصرف سوخت به شکل قابل توجهی از عدد استاندارد اعلامی فراتر خواهد رفت.

تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز GLA45 AMG

نکته مهم دیگر در ترمزهای قدرتمند مرسدس‌بنز‌ GLA45 AMG نهفته شده که با کارایی مطمئن شان امکان لذت بردن از تک تک اسب‌های زیر کاپوت را مهیا ساخته‌اند. جالب است که حتی با شدیدترین ترمزگیری هم دماغه خودرو به سمت پایین حرکت نمی‌کند و تا آخرین لحظه توقف، موقعیت سرنشینان روی صندلی‌ها در شرایط ایده‌آل حفظ می‌شود.

فکر می‌کنم پشت فرمان مرسدس‌بنز‌ GLA45 AMG احتمال این‌که کسی از پشت سر به شما بزند خیلی بیشتر از این است که شما به کسی برخورد کنید! البته مگر اینکه در حالت خواب آلودگی کامل باشید که تازه در این صورت هم سیستم هشداردهنده خواب‌آلودگی و جلوگیری از تصادف به کمک شما خواهند آمد.

گیربکس مرسدس‌بنز GLA45 AMG

رفتار جعبه‌دنده نیز مطابق انتظار هوشمندانه، سریع و در عین حال روان ارزیابی شد. تنها جایی که تاخیر اندکی احساس می‌شود در لحظه آغاز حرکت (در شرایط حرکت بدون لانچ) است که آن هم با توجه به خصلت‌های ذاتی جعبه‌دنده‌های دو کلاچه و مکانیزم توربو، عادی به نظر می‌رسد.

 در مورد فرمان‌پذیری هم اگر مرسدس‌بنز‌ GLA45 AMG را با رقبای کراس‌اور موجود مقایسه کنیم با عملکردی عالی که ارائه می‌دهد ما را شگفت‌زده می‌کند؛ در واقع این مرسدس کوچک و خوش دست به راحتی از پس هر پیچ تند و رفتار مسابقه‌ای که بر سر فرمانش بیاورید بر می‌آید و شما را ناامید نمی‌سازد. GLA بخشی از این قضیه را مدیون سیستم تعلیق مستقل حرفه‌ای و بخش دیگر را مدیون شاسی فوق‌العاده‌اش است؛ البته در این بین سیستم‌های کمکی الکترونیکی و صد البته چهارچرخ محرک بودن خودرو هم تاثیر مثبت زیادی در بهبود پایداری داشته‌اند؛ البته اگر بخواهیم مرسدس‌بنز‌ GLA45 AMG را با برادر کوچک‌ترش یعنی CLA45 مقایسه کنیم باید بگوییم در هر صورت این محصول به دلیل ارتفاع بیشتر، مرکز ثقل بالاتری دارد و در نتیجه در سرعت‌های بالاتر میل به گریز از مرکز بیشتری در پیچ‌ها از خود نشان می‌دهد و زودتر از CLA دست به دامان سیستم‌های کمکی پایداری و کاهش اجباری سرعت در پیچ می‌شود.

جدای از تمامی این صحبت‌ها رفتار خشک و اسپرت سیستم تعلیق و تایرهای فاق کوتاه خودرو با خیابان‌های پر تنش ما سرسازگاری چندانی ندارند و در قیاس با یک سدان معمولی مثل مرسدس کلاس C، کوبش‌های بیشتر و محسوس‌تری به داخل کابین منتقل می‌کنند؛ هرچند این مورد فقط سرنشینان را آزار خواهد داد چراکه راننده به قدری مشغول لذت بردن از شتاب و فرمان‌پذیری عالی خودرو است که با این چیزها ککش هم نمی‌گزد!

راند نهایی با مرسدس‌بنز‌ GLA45 AMG

ممکن است برخی از شما بگویید GLA45 AMG خودرویی بلاتکلیف است که نه مثل مرسدس‌بنز CLA45 AMG می‌تواند یک سدان مسابقه‌ای تمام عیار باشد، نه مثل فولکس‌واگن گلف GTI یک هاچ‌بک نسبتاً ارزان به حساب می‌آید و نه همچون کراس‌اورهای بزرگ‌تر نظیر ب‌ام‌و X4 برای زندگی خانوادگی‌تر طراحی شده است؛ مسلماً با این ارتفاع کم و وضعیت رینگ و تایر و سپرهای بلند اسپرت هم نمی‌شود از این کراس‌اور دو دیفرانسیل توقع تردد در مسیرهای آفرودی را داشت؛ همچنین با توجه به قیمت سرسام‌آوری که دارد بهتر است با ب‌ام‌و X1 یا فولکس‌واگن تیگوان هم مقایسه نشود؛ پس این خودروی گران و کم‌یاب در کشور که نه با بنزین‌های ما سازگار است و نه از شرایط خدماتی مناسبی بهره می‌برد برای چه کسی مناسب خواهد بود؟!

پاسخ این سوال را باید از علاقه‌مندان به خودروهای خاص و دیوانگان سرعت پرسید؛ افرادی که به خودرویی متفاوت علاقه دارند و همزمان قدر داشتن یک مرسدس مطمئن را می‌دانند و از همه این‌ها مهم‌تر اهل خط و نشان کشیدن برای سایر خودروها هستند! مرسدس‌بنز GLA45-AMG خوراک این افراد است؛ با شتاب خارق‌العاده‌اش بسیاری از کوپه‌های مسابقه‌ای پر ادعا را غافلگیر می‌کند، با طراحی متفاوتی که دارد نظرها را به خود جلب می‌نماید و با تلفیقی از ظاهر یک خودرو بلندقامت مد روز و قدرت مانور یک کراس‌اور کامپکت قادر است برای رانندگی شهری و بین شهری کارآمد ظاهر شود. البته این را در نظر داشته باشید که این خودرو ذات اسپرت و مسابقه‌ای دارد و شاید برای استفاده روزمره چندان ایده‌آل نباشد ولی تجربه سواری با آن لذتی اعتیادآور را به شما تزریق می‌کند که به این راحتی‌ها فراموش نخواهید کرد! در کشور ما نه فقط پورشه ماکان بلکه حتی غولی مثل کاین هم حریف شتاب مرسدس کوچک شما نخواهند شد و کوپه‌های مسابقه‌ای نظیر مازراتی گرن‌توریسمو برای رقابت با خودروی شما دچار مشکل می‌شوند!

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های مرسدس‌بنز GLA45 AMG

اگر یکی از دیوانگان شتاب و سرعت باشید تصور می‌کنم همین چند خط آخر برای مجاب کردنتان کافی بوده است! هرچند اگر بر کراس‌اور بودن مرسدس‌بنز‌ GLA45 AMG که این روزها مد شده اصرار نورزید، بنز CLA45 AMG هم می‌تواند ضمن ارائه مشخصات فنی مشابه، با فرمان‌پذیری بهتر و چهره زیباتر، انتخاب شایسته‌ای برایتان باشد.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران