عرضه ابرخودروی هیدروژنی در سال 2022

هایپریون XP-1 در خیابان‌های لوس‌آنجلس

4 اسفند 1399 16:36

تقریباً یک ماه پیش بود که هایپریون XP-1 در لاس‌وگاس حاضر شده و در مقابل دیدگان ساکنان و بازدیدکنندگان این شهر خودنمایی کرد. اکنون این هیولای بدون آلایندگی در لوس‌آنجلس حضور پیدا کرده و با چراغ‌های روشن خود، دیدگان عابران را نورانی کرده است.

قرار شده تولید هایپریون XP-1 از سال 2022 در آمریکا و تنها به تعداد 300 دستگاه آغاز شود.این سوپر خودروی هیدروژن‌سوز با همان پوشش‌­های استتاری لاس‌وگاس به شهر فرشتگان آمده هرچند که با همین روکش هم بسیار جلب توجه می­‌کند، بدون آن‌که از پیشرانه آن صدایی بلند و ناهنجار به گوش برسد.

مشخصات فنی هایپریون XP-1

نیروی محرکه هایپریون XP-1 از یک ماژول سلول سوختی هیدروژن تامین شده که نیروی الکتریسیته تولید می‌کند و آن را از طریق سیستم انتقال قدرت سه سرعته به تمام چرخ‌ها می‌فرستد. سیستم تعلیق نیز از جنس آلیاژ آلومینیوم و با آرایش دوبل جناغی مستقل شکل گرفته و به سیستم تنظیم ارتفاع هیدرولیکی مجهز شده است.

هایپریون XP-1 در خیابان‌های لوس‌آنجلس

وزن خالص این خودروی سوپراسپرت 1248 کیلوگرم است و می­‌تواند ظرف کمتر از 2.2 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت آن نیز 356 کیلومتر برساعت اعلام شده است. حداکثر شعاع حرکتی آن نیز 1635 کیلومتر اعلام شده، ضمن این‌که برای پر کردن مخزن سوخت تنها به 5 دقیقه زمان نیاز است.

شرکت هایپریون علت وزن کم XP-1 را به شاسی مونوکوک کربن-تیتانیوم و قطعات کامپوزیت تقویت شده با تیتانیوم مربوط دانسته. مخزن سوخت هیدروژن هم از جنس فیبرکربن ساخته شده است. برخی قطعات روی بدنه این خودرو که در عبور سریع از پیچ و خم جاده کاربرد آیرودینامیکی دارند هم در سایر مواقع به عنوان سلول­‌های خورشیدی و منبعی برای جذب انرژی عمل می­‌کنند.

طراحی بدنه هایپریون XP-1

بدنه XP-1 طرحی بسیار جالب توجه دارد که ممکن است تاحدی فرم محصولات بوگاتی را درنظر مجسم کند. شرکت سازنده از اعلام جزئیات خودداری نموده ولی اعلام کرده که در ساخت بدنه این خودرو از مواد جدید همچون قطعات کامپوزیت تیتانیوم تقویت شده استفاده کرده است.

هایپریون XP-1 ؛ ابرخودروی هیدروژنی

درهای خودرو به صورت v شکل و رو به بالا و البته احتمالاً به صورت برقی باز می‌شوند. دیفیوزر از جنس کولار، چراغ‌های LED و تیغه‌هایی که برای تامین پایداری بیشتر خودرو در سرعت‌های بالا و در پیچ‌ها از کنار بدنه بیرون می‌آیند را می‌توان جزء موارد مهم نام برد. بد نیست بدانید تیغه‌های مذکور نیروی خود را از نور خورشید تامین کرده و بنابر اعلام سازنده می‌توانند جهت خود را با خورشید هماهنگ نمایند.

رینگ‌های هایپریون XP-1 در محورهای جلو و عقب به ترتیب 20 و 21 اینچی بوده و با تایرهای P Zero ساخت پیرلی پوشیده شده‌اند. دیسک ترمزهای کربن سرامیک غول‌پیکر این خودرو نیز در جلو و عقب به ترتیب 18 و 17 اینچ قطر دارند.

هایپریون XP-1 ؛ ابرخودروی هیدروژنی

کابین و امکانات هایپریون XP-1

طراحی فضای کابین هایپریون XP-1 هم به اندازه بدنه آن فضایی و نوآورانه است که یکی از مهمترین موارد آن را باید نمایشگر 98 اینچی خمیده با پشتیبانی از کنترل حرکتی دانست.

برنامه تولید هایپریون XP-1

مدیرعامل شرکت هایپریون آقای Angelo Kafantaris مدل XP-1 را به عنوان یک پروژه مطالعاتی برای تولید انبوه خودروهای هیدروژنی توصیف کرده و خاطرنشان ساخته که مهندسان هوافضا از مدت‌ها پیش متوجه برتری سوخت هیدروژن به عنوان فراوان‌ترین ماده کره زمین، شده‌اند.

شرکت هایپریون برای تولید 300 دستگاه XP-1 برنامه‌­ریزی کرده که از سال 2022 آغاز خواهد شد. تا لحظه نگارش این مطلب، درباره قیمت این سوپراسپرت تازه­وارد هیچ خبری منتشر نشده است.

دیدگاه کاربران