کیفیت خودروهای ساخت داخل در گزارش فروردین 97 سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران.

ستاره‌های خودروسازان ایرانی بیشتر شده است

15 اردیبهشت 1397 13:37

اگر قصد خرید خودرو دارید حتما می‌خواهید بدانید خودرو مدنظر شما چه کیفیت ساختی دارد. خودروهای تولید داخل توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مورد بررسی و امتیازدهی قرار می‌گیرند و نتیجه این بررسی به‌صورت ماهانه اعلام می‌شود. نحوه امتیازدهی خودروها نیز بر اساس سیستم ستاره‌دهی تعریف‌شده و تعداد ستاره خودروها معیار کیفیت آن‌هاست.

تعداد خودروهای 4 ستاره و 3 ستاره نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته بیشتر شده است که نشان از بهبود کیفیت تعدادی از خودروها شده است.

براساس گزارش منتشرشده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در ماه ابتدایی سال 97 خودروسازان نسبت به اسفند 96 با کاهش 54 درصدی تولید مواجه شدند. البته این میزان تولید با کمی اختلاف تقریبا معادل فروردین‌ماه سال گذشته بود. بر طبق روال بازار ایران، بازهم 99 درصد از خودروهای تولیدشده سبک و یک درصد خودروها سنگین بوده‌اند. در این ماه 37 مدل خودرو سبک تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری در تعداد مدل‌ شاهد نبوده‌ایم. در این گزارش به بررسی کیفیت خودروهای سبک تولیدشده در فروردین می‌پردازیم.

 

بهبود کیفیت تولید

در فرودین ماه گذشته از 37 مدل خودرو سبک، 10 مدل 4 ستاره و 10 مدل 3 ستاره‌ای شدند. 6 مدل نیز تنها یک ستاره گرفتند که پایین‌ترین رده کیفی است. گفتنی است هیچ خودرویی نسبت به اسفندماه سال گذشته تغییری در کیفیت نداشته است ولی در کل تعداد خودروهای 4 ستاره و 3 ستاره نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته بیشتر شده است که نشان از بهبود کیفیت تعدادی از خودروها شده است.

بالای 100 میلیون تومان

باکیفیت‌ترین رده قیمتی در این ماه مربوط به خودروهای بالاتر از 100 میلیون تومان است که هر سه خودرو این رده 4 ستاره کسب کرده‌اند. نیو مزدا 3 (بهمن‌موتور)، سوزوکی گراند ویتارا (ایران‌خودرو خراسان) و پژو 208 (ایران‌خودرو / ایکاپ) سه مدل خودرو داخلی بالاتر از 100 میلیون تومان هستند که هر سه 4 ستاره کیفی را به دست آورده‌اند.

4 ستاره‌ها

  • نیو مزدا 3 (بهمن موتور)
  • سوزوکی گراند ویتارا (ایران‌خودرو خراسان)
  • پژو 208 (ایران‌خودرو/ایکاپ)

50 تا 100 میلیون تومان

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران‌خودروهای سواری میان رده را در دو دسته 50 تا 75 میلیون تومان و 75 تا 100 میلیون تومان دسته‌بندی کرده است.

در دسته بالای 75 میلیون تومان خودروهای 4 ستاره، کیا سراتو (سایپا) و هیوندای i20 (کرمان‌موتور) بودند. در رده پایین 75 میلیون تومان نیز خودرو بسترن B30 (بهمن‌موتور) توانست 4 ستاره از این سازمان بگیرد. گفتنی است به‌جز لیفان X60 اتوماتیک (کرمان‌موتور) با 2 ستاره، بقیه خودروهای این رده قیمتی 3 ستاره کیفی گرفتند.

4 ستاره‌ها

  • کیا سراتو (سایپا)
  • هیوندای i20 (کرمان‌موتور)
  • بسترن B30 (بهمن‌موتور)

50 تا 25 میلیون تومان

محبوب‌ترین رده قیمتی مربوط به خودروهای زیر 50 میلیون تومان است. بیش از 50 درصد مدل‌های بازار در این رده قیمتی قرار دارند. در این میان خودروهای تندر 90 پلاس اتوماتیک (ایران‌خودرو)، پژو 207 اتوماتیک (ایران‌خودرو)، رنو ساندرو (پارس‌خودرو) و پارس تندر (پارس‌خودرو) توانستند 4 ستاره کیفی به دست بیاورند.

بی‌کیفیت‌ترین خودروهای این رده قیمتی که 2 ستاره گرفته‌اند شامل ام‌وی‌ام (مدیران‌خودرو)، دنا (ایران‌خودرو)، دانگ‌‌فنگ H30 (ایران‌خودرو)، سورن (ایران‌خودرو تبریز)، پژو 405 خراسان (ایران‌خودرو خراسان)، پژو پارس کرمانشاه (ایران‌خودرو کرمانشاه)، سمند تبریز (ایران‌خودرو تبریز) و تیبا 2 (سایپا) هستند.

4 ستاره‌ها

  • تندر 90 پلاس اتوماتیک (ایران‌خودرو)
  • پژو 207 اتوماتیک (ایران‌خودرو)
  • رنو ساندرو (پارس‌خودرو)
  • پارس تندر (پارس‌خودرو)

پایین تر از 25 میلیون تومان

رده قیمتی زیر 25 میلیون تومان در اختیار سایپا و زیرمجموعه آن، پارس‌خودرو، است. تنها خودرو این رده که 2 ستاره از آن خود کرده است پراید 131 تولید سایپاست. هر سه خودرو دیگر یعنی پراید 131 پارس‌خودرو، پراید 132 و 111 تولید سایپا پایین‌ترین رده کیفی یعنی یک ستاره را دارا هستند.

وانت‌های پایین‌تر از 50 میلیون تومان

تنها وانت 3 ستاره بازار ایران وانت تندر (ایران‌خودرو) است. وانت مزدا تک کابین (بهمن‌موتور) نیز 2 ستاره کیفی به دست آورده است. دیگر خودروهای تولیدشده در این کلاس و قیمت که هرکدام 1 ستاره دارند شامل وانت آریسان (ایران‌خودرو دیزل)، وانت مزدا دو کابین (بهمن موتور) و وانت نیسان دوگانه‌سوز (زامیاد) می‌شوند.

 

دیدگاه کاربران