کراس‌اور ارزان ژاپنی برای آفریقا

معرفی تویوتا اوربن کروزر

2 شهریور 1400 15:07

اواخر ماه می 2018 تویوتا و سوزوکی قراردادی امضا کردند که به موجب آن، تویوتا برای طراحی پیشرانه‌ای جدید توسط سوزوکی به این شرکت کمک‌های فنی ارائه دهد و در عوض تعدادی از محصولات سوزوکی را با نشان خود به فروش برساند.

تویوتا در سال 2020 تصمیم گرفت کراس‌­اور کوچک سوزوکی-ماروتی، یعنی ویتارا برزا را تحت برند خود و با نام اورین کروزر به بازار آفریقای جنوبی وارد کند.عرضه محصولات یک شرکت با نشان برندی دیگر که اصطلاحاً (re-badge) یا «تغییر نشان» خوانده می‌شود، سابقه‌ای طولانی دارد و معمولاً از برنامه‌های بازاریابی خودروسازان در کشورهای مختلف ناشی می­‌شود. در محبوبیت برند تویوتا در اکثر کشورهای جهان شکی نیست، اما کار طراحی و تولید یک محصول جدید نیز هزینه و زحمات زیادی برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند که در بسیاری موارد صرفه اقتصادی ندارد.

البته سوزوکی هم از این قرارداد استفاده کرده و شاسی‌بلند پلاگین هیبرید یعنی تویوتا راوفور Prime PHEV را با نام سوزوکی آکراس (Across) روانه اروپا کرد.

تویوتا اوربن کروزر

به هرحال تویوتا در سال 2020 تصمیم گرفت کراس‌­اور کوچک سوزوکی-ماروتی یعنی ویتارا برزا (Vitara Brezza) که یکی از محبوب‌­ترین خودروهای بازار هند است، را تحت برند خود و با نام اورین کروزر - Urban Cruiser - به بازار آفریقای جنوبی وارد کند. البته تنها به تغییر نشان اکتفا نشد، بلکه فرم چراغ‌های جلو، جلوپنجره، سپر جلوی اوربن کروزر کاملاً متفاوت از ویتارا برزاست، هرچند که در نمای عقب با تغییر چندانی مواجه نیستیم.

نیروی محرکه تویوتا اوربن کروزر از پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی تامین می‌شود، که 104 اسب‌­بخار قدرت و 138 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق جعبه‌دنده 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

تویوتا اوربن کروزر

هرچند که فاصله کف این خودرو تا سطح زمین 198 میلی‌متر اعلام شده است، اما با توجه به نیروی پیشرانه و عدم نصب سامانه چهارچرخ محرک، نمی­‌توان تویوتا اوربن کروزر را یک خودروی آفرودر دانست. البته همان‌طور که از نام اوربن کروزر برمی‌­آید، هدف از طراحی و ساخت آن استفاده در شهرهای شلوغ بوده که با توجه به مصرف سوخت 6.5 لیتر در صد کیلومتر، دید مناسب، فضای نسبتاً کافی کابین و صندلی­‌های راحت، به نظر می‌­رسد این کراس‌­اور کوچک تاحد زیادی به اهداف اولیه دست پیدا کرده باشد.

تویوتا اوربن کروزر در سه تریم Xs ، Xi و Xr عرضه شده که تنها از نظر سطح امکانات رفاهی با یکدیگر متفاوت هستند. تریم پایه Xi تنها به ورود بدون کلید، استارت دکمه‌­ای، شیشه‌­ها و آینه­‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع و چراغ‌های LED جلو مجهز شده است. تریم میانی Xs موارد بیشتری شامل رینگ‌های آلومینیومی، ریل سقفی، دستگیره‌­های همرنگ بدنه، آینه­‌های تاشو برقی، برف‌­پاک­‌کن عقب، تهویه مطبوع خودکار و دوربین دید عقب را به همراه دارد.

تویوتا اوربن کروزر

در تریم Xr به عنوان تریم پرچمدار این خودرو، مه‌­شکن­‌های LED، چراغ‌های خودکار جلو، کروزکنترل، آینه­ وسط تیره شونده، برف‌­پاک‌کن­‌های خودکار، خروجی دوگانه 12 ولت، نمایشگر لمسی اطلاعات سرگرمی با پشتیبانی از اینترنت بی‌سیم، اپل کارپلی و اندروید اتو،  روکش چرمی فرمان، محفظه خنک‌کننده و دو بلندگوی توئیتر به امکانات تریم‌های قبلی اضافه می­‌شود.

سامانه­‌های ABS و EBD در سیستم ترمز، میله­‌های حفاظتی در بخش جانبی بدنه، کیسه­ هوای راننده و سرنشین، استاندارد ایزوفیکس صندلی کودک، سیستم ایموبیلایزر و حسگرهای پارک عقب، مهمترین موارد درنظر گرفته شده برای ایمنی این خودروست.

تویوتا اوربن کروزر

بد نیست بدانید تویوتا در ابتدا فروش ماهیانه 640 دستگاهی را برای اوربن کروزر پیش‌­بینی کرده بود، ولی درحال حاضر نزدیک به هزار دستگاه از این مدل را در هر ماه به فروش می‌­رساند که تقریباً سه برابر بیشتر از آمار فروش سوزوکی ویتارا برزا است.

قیمت تویوتا اوربن کروزر در بازار آفریقای جنوبی از 16,335 دلار برای نسخه دنده دستی از تریم 1.5 Xi آغاز می‌شود و تا 20,800 دلار برای تریم Xr با جعبه‌دنده اتوماتیک افزایش می­‌یابد. تویوتا برای این مدل گارانتی سه سال یا صد هزار کیلومتر را درنظر گرفته است.

دیدگاه کاربران