• طرح نوسازي کاميون فرسوده
  • طرح نوسازي کاميون فرسوده
  • طرح نوسازي کاميون فرسوده
  • طرح نوسازي کاميون فرسوده

نوسازی 8 هزار وسیله نقلیه باری

شرایط واردات کامیون دست دوم (کارکرده)

25 بهمن 1402 10:20

برنامه نوسازی 8 هزار وسیله نقلیه باری

دی 1402: علیرضـا احمـدی فینی، رئیس سـتاد مدیریـت حمل ونقل و سـوخت کشـور، اعلام کرد در برنامـه توسـعه امسـال و بهـار سـال آینده پیش‌بینـی شـده کـه ۱۰ هـزار دسـتگاه وسـیله نقلیه مسـافری و جاده‌ای نوسـازی شـوند که طبـق پیش‌بینی‌ها 2 هـزار دسـتگاه اتوبـوس در بخش مسـافری و 8 هزار دسـتگاه وسـیله نقلیـه بـاری بـه نـاوگان حمل ونقـل کشـور افـزوده خواهد شـد.

طبـق مـاده ۸ آیین‌نامه هـوای پـاک، از ۴۱۱ هـزار دسـتگاه کامیون و کشـنده و نـاوگان بـاری در بخـش جـاده‌ای کشـور حـدود ۲۰۰ هزار دسـتگاه فرسـوده اسـت. مصوبـات نوسازی کشـنده‌های زیر 3 سـال سـاخت باری از سال ۱۳۹۵ مطرح و در سال ۱۳۹۷ اخـذ شد تا اینکه در سال‌های 1400، 1401 و 1402، بـه میـزان ۲۳ هـزار و ۸۰۰ کشـنده و کامیـون به ناوگان باری کشـور افزوده شـد که به گفته رئیس ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت، مصرف سـوخت این خودروها نسـبت بـه خودروهای فرسـوده یـک سـوم کمتـر اسـت و میـزان تصادفـات آنهـا تقریباً صفر گزارش شـده اسـت.

آقای احمدی فینی گفت براسـاس مصوبـه شـورای اقتصـاد، مقـرر شـده کـه از محـل صرفه‌جویی سـوخت بـرای ۸۵ هـزار دسـتگاه انـواع وسـیله نقلیـه دیزلی حمل ونقل عمومی برون‌شـهری، شـرایط نوسـازی در برنامه‌ای ۵ سـاله فراهم شـود و امکان مشـارکت بـرای متقاضیـان و سـرمایه‌گذاران فراهـم اسـت.

آغاز ثبت سفارش کامیون‌های وارداتی

آبان 1402: ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور طی اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که ثبت سفارش واردات کامیون از روز سه شنبه مورخ 30 آبان ماه آغاز شده است. این اطلاعیه به شرح زیر است:

« در راستای اجرای آئین‌نامه اجرایی بند (ص) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور، موضوع تصویب نامه شماره 92523/ت 61367هـ مورخ 28/05/1402 هیئت وزیران، سامانه Rpf.rmto.ir براساس ابلاغ عمومی شرایط و ضوابط واردات انواع ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری (نامه شماره 71/119109 مورخ 17/07/1402) وابلاغ صورتجلسه شورای راهبردی نوسازی و توسعه  ناوگان مورخ 29/08/1402 آماده و از تاریخ 30/08/1402 قابل بهره برداری است.

واردکنندگان می‌توانند با مراجعه به سامانه مذکور نسبت به ثبت نام و درج درخواست‌های ثبت سفارش خود براساس راهنمای بارگذاری شده در سامانه اقدام کنند.

1- مسئولیت همه اطلاعات وارده و مستندات بارگذاری شده در سامانه یاد شده و همچنین صحت آنها به عهده شرکت مربوطه است.

2- همه مراحل به صورت سیستمی انجام می شود و نیازی به مراجعه حضوری به ستاد  مدیریت حمل و نقل و سوخت و سایر دستگاه‌های اجرایی نیست.»

الزام مشمولان پرداخت نقدی برای واردات به واریز وجه

آبان 1402: مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده ، به بند ث ماده 30 قانون احکام دائمی، اشاره کرد و گفت بر اساس اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو، رانندگان کامیون، کامیونت و کشنده تریلر دارای کارت هوشمند خودمالک و شرکت‌های حمل‌ونقل خودمالک (شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی) صرفاً برای یکبار و یک دستگاه برای مدت 10 سال می‌توانند در صورت عدم وجود گواهی اسقاط به اندازه کافی، پنج درصد ارزش گمرکی خودروهای وارداتی مذکور را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته جهت دریافت مجوزشماره‌گذاری پرداخت کنند که در دسته  متقاضیان واردات کشنده مشمول پرداخت وجه قرار می‌گیرند.

وی افزود در حال حاضر با توجه به وجود گواهی اسقاط به میزان کافی، مقرر شد متقاضیانی که تا 24 مهر ماه سال جاری نسبت به ثبت‌نام خودرو در سامانه ستاد نوسازی به طور کامل اقدام کرده‌اند، مشمول پرداخت نقدی هستند و مابقی متقاضیان حتما باید گواهی اسقاط ارائه کنند. بر این اساس متقاضیانی که مشمول پرداخت نقدی هستند، بایستی هر چه سریع‌تر نسبت به پرداخت پنج درصد ارزش گمرکی خودروهای وارداتی اقدام کنند تا مشمول ارائه گواهی اسقاط نشوند. مابقی متقاضیان حتما باید گواهی اسقاط ارائه کنند.

آقای سالاریه در رابطه با تعداد گواهی اسقاط لازم برای شماره‌گذاری کشنده‌های وارداتی نیز توضیح داد تا زمان تصویب و ابلاغ آیین‌نامه جدید، به ازای هر دستگاه کشنده وارداتی تعداد هشت گواهی اسقاط دیزلی نیاز است؛ به عنوان مثال به ازای اسقاط هر کامیون فرسوده، دو دستگاه کشنده مجوز شماره‌گذاری خواهند داشت. برابر اعلام انجمن مراکز اسقاط، مبلغ هر گواهی اسقاط این دسته از خودروها حداکثر 55 میلیون تومان است.

وی در پایان تاکید کرد موارد فوق تا پیش از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده 10 قانون ساماندهی معتبر است و پس از تصویب ممکن است تغییراتی ایجاد شود.

مخالفت با واردات کامیون 10 سال کارکرد

مهر 1402: انجمن خودروسازان ایران، با ارسال نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، نسبت به واردات کامیون و کشنده و اتوبوس با ده سال کارکرد انتقاد کرد. متن نامه این چنین است:

«مجلس شورای اسلامی برخلاف شعار سال که مهار تورم و رشد تولید می باشد در بند الحاقی یک ماده 59 قانون برنامه هفتم، توسعه ورود کامیون و کشنده و اتوبوس با ده سال کارکرد را مجاز اعلام نموده است.

این انجمن به دلیل داشتن ظرفیت تولید بالغ بر 160 هزار دستگاه انواع کامیون و ٢٥ هزار دستگاه انواع اتوبوس و مینی بوس و میدل باس در کشور که تا کنون از 25 درصد این ظرفیت بیشتر استفاده نشده ، بارها مشکلات ورود کامیونهای دست دوم را اعلام کرده است.

حتی در جلسه ای با حضور حضرتعالی و برخی از انجمنهای صنفی خواهش کردیم ترتیبی اتخاذ داده شود که بند ث ماده 30 قانون احکام دائمی توسعه کشور که اجازه ورود کامیون ها تا سه سال کارکرد را میدهد به دلایل زیر حذف شود که نه فقط اقدامی در جهت حذف آن صورت نگرفته بلکه با تصویب الحاق یک ماده 59 فاتحه صنعت تجاری کشور خوانده شد.

1- در کشورهای پیشرفته شرکت های حمل و نقل با خودروهای تجاری بصورت سه شیفت ( شبانه روزی) کار می کنند، بر خلاف کشور ما که رانندگان خود مالک هستند و بصورت متوسط یک سوم تردد سالانه را نسبت به آن ها دارند، در نتیجه یک کامیون یا اتوبوس کار کرده 10 ساله اروپایی معادل 30 سال خودرو کار کرده مشابه کشورمان می باشد.

2- خودروهای کار کرده پس از ده سال کار با توجه به تردد شبانه روزی به سن فرسودگی رسیده و ضمن وابستگی ارزی مستمر سالانه کشور جهت تامین قطعات یدکی آن به دلیل گذشت ده سال از سال تولید آن ها قطعات یدکی آن ها به راحتی قابل تامین نمی باشد.

3- اکثر تولیدات شرکت های کامیون ساز داخلی با توجه به مصوبات شورای عالی استاندارد و نظارت سازمان مذکور با تکنولوژی روز دنیا تولید و حداقل مصرف سوخت و آلایندگی را دارا می باشند.

4- مصوبه اخیر مجلس خلاف قانون حداکثر استفاده از توان تولید و خدمات کشور می باشد.

5-در شش ماهه ابتدای سال جاری بیشترین رشد تولید انواع خودرو متعلق به تولیدات کامیون ها با 44 نسبت به شش ماهه سال گذشته بوده است.»

ابلاغ شرایط واردات خودرو تجاری کارکرده

مهر 1402: شرایط و ضوابط واردات انواع خودرو تجاری کارکرده برای تمام واردکنندگان انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از 5 سال به شرح زیر ابلاغ شد.

1. تمام شرکت های واردکننده با سقف تعدادی در هر مرحله می توانند نسبت به واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از 5 سال مورد نیاز حمل و نقل عمومی و به ویژه ناوگان مورد نیاز جابجایی زائران اربعین حسینی اقدام کنند:

  • گروه الف: کارخانجات تولیدکننده داخلی: 300 دستگاه در هر مرحله
  • گروه ب: شرکت های حمل و نقل دارای پروانه فعالیت مجاز و معتبر صادره توسط سازمان راهداری: 25 دستگاه در هر مرحله
  • گروه ج: واردکنندگان دارای مجوز واردات خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت: 25 دستگاه در هر مرحله

تبصره 1: رانندگان خودمالک دارای کارت هوشمند و شرکت های حمل و نقل خودمالک نیز می توانند وفق شرایط مندرج در بندهای الف و ب تبصره 3 قانون اصلاح ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو، نسبت به واردات انواع کشنده، کامیون و کامیونت اقدام کنند.

تبصره 2: ارائه مجوز جدید واردات به هر واردکننده، منوط به انجام تمام تعهدات مربوطه در سقف مجوز صادره و اخذ کارت هوشمند ناوگان از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

2. تعداد و ترکیب ناوگان وارداتی به شرح زیر است:

  • کشنده: مان، ولوو، اسکانیا، بنز، داف، رنو، میتسوبیشی، هیوندای و تمام برندهای مجاز ژاپنی، اروپایی و کره‌ای
  • کامیون: مان، ولوو، اسکانیا، بنز، داف، رنو، میتسوبیشی، هیوندای و تمام برندهای مجاز ژاپنی، اروپایی و کره‌ای
  • اتوبوس: مان، ولوو، اسکانیا، هیوندای، بنز، میتسوبیشی، کیا، ایویکو و تمام برندهای مجاز
  • مینی بوس: بنز، مان، اسکانیا، تویوتا، ولوو، هیوندای، ایویکو و تمام برندهای مجاز
  • ون: بنز، تویوتا، هیوندای، کیا، فیات، فولکس واگن، ایویکو و تمام برندهای مجاز

ممنوعیت ورود کشنده بدون ثبت سفارش

مهر 1402: رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران، از آمادگی تمامی دستگاه‌های مجوز دهنده برای صدور مجوز ترخیص کشنده‌های موجود در گمرکات خبر داد و اعلام کرد از این پس اجازه ورود هر نوع کشنده بدون ثبت سفارش به مرزهای کشور داده نخواهد شد و درخواست گمرک این است که تجار و شرکت‌های بازرگانی این امر را مد نظر قرار دهند.

وی عنوان کرد تمامی دستگاه‌های همجوار شامل استاندارد، محیط زیست، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت طبق برنامه زمانبندی در حال عمل به تکالیفشان در خصوص ترخیص کشنده‌های موجود در گمرکات هستند. امیدواریم که تا چند روز آینده روند ترخیص کشنده‌های موجود در گمرکات آغاز و ظرف هفته‌های آینده از گمرکات ترخیص شوند.

وی افزود طبق بند ث ماده 30 احکام دائمی برنامه توسعه کشور، کشنده‌های زیر 3 سال برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اجازه ورود به کشور را دارند. تاکنون بر اساس این مجوز حدود 26000 دستگاه به این شکل وارد کشور شده، که از این تعداد 22 هزار دستگاه ترخیص و مابقی به دلایلی که عمدتاً به دلیل نداشتن مجوز ثبت سفارش، وجود اشکال در ثبت سفارش و عدم ویرایش آن ها و عدم تعیین تکلیف تخصیص ارز، ترخیص نهایی نشده‌ است. بر اساس بند ص تبصره 7 بودجه 1402، آیین نامه مربوط به نوسازی ناوگان حمل و نقل در مردادماه از سوی دولت اصلاح و جهت اجرا ابلاغ شد، که موضوع 4000 دستگاه کشنده موجود در گمرکات نیز در این آیین نامه دیده شده است. وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت مجوز قانونی برای واردات آنها صادر و در حال فراهم کردن امکان ویرایش ثبت سفارش هستند و بانک مرکزی نیز مکلف به تامین ارز این کشنده‌ها شده است. استاندارد و محیط زیست هم با عملکرد جهادی و متمرکز با بالاترین سرعت در حال صدور مجوز های مربوطه هستند.

رضوانی‌فر گفت تمامی کشنده‌هایی که به لحاظ اسنادی و یا سال ساخت مشکلی نداشته باشند، طی روزهای آینده از گمرک ترخیص خواهند شد. در خصوص رعایت سال ساخت کشنده ها با حمایت دولت و پیگیری گمرک، سال ساخت از زمان ورود کشنده‌ها به محوطه‌های گمرکی محاسبه خواهد شد.

تسهیل ثبت سفارش برای واردات  کشنده دست دوم

مهر 1402: مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت اعلام کرد که این وزارتخانه در راستای تحقق مصوبه هیات وزیران اقدام به تسهیل ثبت سفارش وارکنندگان کشنده هایی می کنند که واردات خود را تا قبل از مصوبه هیات اخیر هیات وزیران انجام داده اند. درواقع  وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت در راستای تحقق مصوبه هیات وزیران اقدام به معاف کردن سقف و سابقه واردکنندگانی می‌کند که تا قبل از مصوبه هیات وزیران  اقدام به واردات کشنده کرده‌اند و دارای قبض انبار هستند. این افراد برای ثبت سفارش از سقف و سابقه اعتباری معافند و می‌توانند با اعمال سامانه‌ای به زودی نسبت به ثبت سفارش و اصلاح آن اقدام کنند. همچنین وزارت صمت با رایزنی با بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز از محل صادرات غیر، اقدم می کند.

هیات وزیران در جلسه25  مرداد 1402 به پیشنهاد وزارتخانه های صمت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و بند (ص) تبصره(7) قانون بودجه سال 1402 آیین نامه ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون را تصویب کرد. این آیین نامه با هدف پاسخگویی به نیاز حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری و همچنین رفع نیازهای بخش صنعت و تولید و رفع انحصار به تصویب رسیده است.

بر اساس آیین نامه اجرایی بند(ص) تبصره (7) ماده قانون بودجه سال 1402 به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی  هوا و سوانح جاده ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می شود که با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده  ای (کاربری بین شهری) و وزارت کشور (از طریق سازمان ذی ربط) (کاربری شهری)، نسبت به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون ، اتوبوس ، مینی بوس و ون  مورد نیاز وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج سال اقدام کنند.

آیین نامه اجرائی این بند توسط وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و با تأکید بر لزوم تأمین قطعات، خدمات پس از فروش و معاینه فنی تهیه می شود.

گزارش عملکرد این بند شامل تعداد و نوع خودروهای وارداتی و دستگاه های بهره بردار توسط وزارت صمت، هر سه ماه یک بار، به کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه می شود. بر اساس این آیین نامه خودروهای وارداتی باید دارای استانداردهای لازم بر اساس قوانین مربوطه را داشته باشد. سن خودرو بر مبنای سال ساخت، در زمان ورود به کشور باید کمتر از پنج سال باشد. همچنین دارا بودن حدود آلایندگی مجاز بر اساس قوانین و مقررات از دیگر شرایط برای خودروهای وارداتی است. ورود و ترخیص خودروهای موضوع این آیین نامه در بنادر و گمرکات اجرایی کشور بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است. منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه، از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانی تعیین و ابلاغ می شود.

جزئیات ترخیص 4 هزار کشنده وارداتی

مرداد 1402: محمد رضوانی فر، رئیس کل گمرک ایران، درباره واردات خودروهای چند ده هزار دلاری فوتبالیست‌ها بدون در نظر گرفتن منشا ارز و از سوی دیگر احتمال متروکه شدن 1800 کشنده به دلیل عدم تعیین منشا ارز توضیح داد از ظرفیت بند 3 تبصره 30 و ظرفیت برنامه توسعه، قرار شد تا کشنده‌هایی که زیر سه سال از تولید آنها گذشته باشد وارد کشور شود. در مجموع 25 هزار 985 دستگاه وارد کشور شد. از این تعداد 23 هزار و 747 کشنده تا تاریخ 1402/05/07 اظهار شد. حدود 2 هزار و 238 کشنده اصلا اظهار نشد. 21 هزار و 658 دستگاه آن ترخیص شد. به این ترتیب 4 هزار دستگاه بدون تعیین تکلیف باقی مانده است. این تعداد دستگاه یا اظهار نشد و یا اینکه اظهار شده اما مجوز تخصیص ارز، مجوز استاندارد یا راهداری را دریافت نکرده است. در گمرک تلاش شد تا با استفاده از ظرفیت تبصره 3 ماده 24 قانون امور گمرکی حداکثر مهلت را برای واردکنندگان این کشنده‌ها در نظر بگیریم تا متروکه نشوند. وی همچنین به موارد زیر اشاره کرد:

  • کشنده کالای اساسی است، به مبادلات کشور کمک می‌کند، ایمنی جاده‌ها را افزایش می‌دهد، سرعت حمل و نقل را افزایش می‌دهد و مصرف سوخت را نیز کاهش می‌دهد. در نتیجه گمرک این بوده است که حداکثر زمان را بدهد.
  • امیدوار هستیم مانند 21 هزار و 600 دستگاهی که ترخیص شد سایر کشنده‌ها نیز ترخیص شود. بانک مرکزی نیز قول ویژه‌ای در تخصیص ارز به این افراد داده است.
  •  برخی از این خودروها در تعیین سال ساخت دچار مشکل بودند و یا اینکه باید ثبت سفارش آنها اصلاح می‌شده است. مقطعی نیز اختلاف بین وزارت صمت و وزارت راه در مورد متولی این خودروها وجود داشته است. همه این موارد سبب شده است تا این 3 تا 4 هزار کشنده در گمرک باقی بماند.
  • در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم از ترخیص درصدی استفاده کنیم. قرار بر این شده تا یکی دو روز ثبت سفارش کشنده‌ها باز و اصلاح شود.
  • تصمیم بر این شد که به جای زمان ارائه اظهارنامه، زمان ورود کشنده‌ها به کشور به عنوان مبنا قرار بگیرد. چرا که افراد با یک برآوردی کشنده را وارد کشور کردند اما بعضا نتوانستند ثبت سفارش را انجام دهند. مجوزهای قانونی لازم برای این منظور دریافت شده است.
  • کشنده‌هایی که زیر سه سال کار کرده است، بعضا تحویل اسنادی که سال ساخت را اثبات کند زمان بر است. بعضا امضای قرارداد خدمات پس از فروش آن زمان برده است. در مواردی که شرط اسقاط وجود داشته است نیز شاهد طولانی شدن فرآیند هستیم. امروز مشکل شرط اسقاط رفع شده و وزارت صمت نیز اجازه اصلاح سفارش را داده است. در نتیجه تنها مسئله تخصیص ارز باقی مانده است که امیدوار هستیم ظرف مدت یک ماه تعیین شده حل شود.
  • از مجموع حدود 26 هزار کشنده‌ای که تا کنون وارد کشور شده است 672 دستگاه در گذشته متروکه شده است. بخشی که حدود 1923 دستگاه است را نگه داشتیم و آن هم با استفاده از ظرفیت قانون انجام شده است. علت این بوده که صاحب کالا قصوری در اجرای قانون نداشته است.

1803 کشنده در گمرک خاک می‌خورند

مرداد 1402: در حالی واردات بدون تعیین منشأ ارز به کشور ممنوع است و ۱۸۰۳ کشنده موردنیاز کشور به این دلیل سال‌ها در گمرک باقی مانده است که شنیده شده تعدادی از خودروهای لوکس بازیکنان فوتبال ترخیص شده است.

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، پس از بازدید از گمرک غرب تهران در خصوص کشنده‌های رسوبی در این گمرک و تصمیمات گرفته‌شده در جلسه با مدیران دستگاه‌های اجرایی گفته که مقرر شده است 300 ردیف کالا به‌ارزش مالی 370 میلیارد ریال ظرف چند روز آینده توسط مدیریت اموال تملیکی استان تهران تعیین تکلیف شود.

وی در مورد کشنده‌های وارداتی که چندین سال است در این گمرک باقی مانده‌اند، گفت با توجه به اینکه یک‌ هزار و 803 دستگاه کشنده در گمرکات استان تهران (گمرک تهران و گمرک غرب تهران) وجود دارد، به‌منظور تسهیل در تعیین تکلیف و فرآیند ترخیص آن‎ها، مهلت اعتبار تأییدیه استاندارد از 3 ماه به 6 ماه بدون اخذ هزینه افزایش پیدا کرد. به مالکان کشنده‌ها اعلام شود ظرف مدت یک ماه نسبت به اعلام منشأ ارز پرداختی جهت واردات اقدام کنند وگرنه، پس از انقضای موارد قانونی این کالاها متروکه اعلام و طبق مقررات تعیین تکلیف خواهند شد.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه شود این است که پس از تشدید تحریم‌ها و مشکلات ارزی که در سال 1397  به وجود آمد شاهد قواعدی سخت‌گیرانه‌تر در حوزه منشأ تأمین ارز کالاهای وارداتی بودیم، کشنده‌های وارداتی که در گمرکات تهران رسوب کرده است نیز از همین دسته هستند، این کشنده‌ها به‌دلیل مشخص نبودن منشأ تأمین ارز، مدت‌هاست که امکان ترخیص پیدا نکرده‌اند. سؤالی که در این بین وجود دارد مربوط به برخی برخوردهای دوگانه است. در حالی شاهد هستیم که به‌طور سخت‌گیرانه‌ای جلوی واردات خودروهای سنگین که موردنیاز حوزه حمل‌ونقل کشور است گرفته شده و این خودروها مدت‌هاست به‌دلیل مشخص نبودن منشأ تأمین ارز در گمرک خاک می‌خورند و قرار است پس از یک ماه (در صورت عدم تعیین منشأ ارز از سوی صاحب کالا) این کشنده‌ها توسط دولت به فروش برسند که شنیده شده است سه خودرو از محموله خودروهای لوکس وارداتی بازیکنان فوتبال از یکی از گمرکات جنوب کشور ترخیص شده است و احتمال می‌رود که سایر این خودروها نیز در آینده ترخیص شوند. این مسئله تناقض بزرگی در حوزه واردات و اجرای قوانین است آن هم قانونی که در حوزه واردات کالاهای موردنیاز کشور به‌درستی اعمال می‌شود اما در مورد کالاهای مصرفی لوکس نادیده گرفته می‌شود، این انتظار از مسئولین امر وجود دارد تا پاسخگوی این تناقض باشند.

خروج موقت وسایط نقلیه غیرموتوری فاقد شماره انتظامی

تیر 1402: گمرک ایران بخشنامه‌ای را با موضوع استمهال یک‌ساله خروج موقت تریلر و نیمه تریلرهای فاقد شماره انتظامی تا پایان خرداد 1403 ابلاغ کرد. در این بخشنامه چنین آمده است:

«پیرو بخشنامه شماره 1481625 مورخ 1401/10/10 موضوع استمهال خروج موقت وسایط نقلیه غیر موتوری (تریلر و نیمه تریلر) فاقد شماره انتظامی اعلام می‌دارد انجام تشریفات خروج موقت وسایط نقلیه غیر موتوری فاقد شماره انتظامی تا پایان خرداد ماه سال 1403 با مهلت یکساله با رعایت مقررات مربوطه بلامانع است.

ضمناً مطابق بخشنامه صدرالاشاره و به منظور جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی و فراهم شدن امکان انطباق و کنترل دقیق کالا در زمان برگشت، لازم است نسبت به الصاق پلمب شماره دار به قسمتهای مختلف وسایط نقلیه اقدام و شماره پلمبهای مذکور را نیز در سامانه مربوطه ذکر نمایند. لذا دستور فرمائید مراتب به کلیه واحدها و گمرکات تابعه ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت مستمر معمول دارند.»

تمدید و ویرایش ثبت سفارش کامیون‌های وارداتی 

خرداد 1402: علیرضا احمدی فینی، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، اعلام کرد پیرو ابلاغ معاونت حقوقی ریاست جمهوری، تمدید و ویرایش ثبت سفارش کامیون‌های وارداتی ۱۴۰۱ دوباره در ستاد حل و نقل انجام می‌شود.

وی در این باره توضیح داد تا قبل از قانون ساماندهی صنعت خودرو، ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت، تمدید و ویرایش ثبت سفارش کامیون‌های وارداتی را انجام می‌داد؛ اما بعد از ابلاغیه اصلاحیه این قانون، برای واردات کشنده‌ها قانون جدیدی تدوین و این فرایند به وزارت صمت منتقل شد. بنابراین معاونت حقوقی ریاست جمهور اعلام کرد تا زمانی که آئین نامه تبصره 7 ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو ابلاغ نشده، ستاد نباید کاری انجام دهد؛ از آن زمان کار ستاد حمل و نقل سوخت تا امروز متوقف شده بود. مشکل اینجا بود که از آن زمان تاکنون این کشنده‌ها بلاتکلیف بودند، زیرا یکسری آن‌ها را وارد کرده بودند و برخی به انبار تملیکی منتقل شد و مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

طبق گفته‌های وی، مقرر شد کار آن‌هایی که ثبت سفارش تکمیل شده سال 1401 را دارند مانند سابق ستاد حمل و نقل سوخت انجام دهد، اما بخشی از آن را که مربوط به پرداخت 5 درصدی حق واردات به حساب وزارت صمت است در مرحله بعد با وزارت صمت انجام دهند. بر حسب این موضوع این ویرایش و تمدید ثبت سفارش‌هایی را که تکمیل شده بودند ستاد حمل و نقل انجام می‌دهد و برای سایر مراحل و اجرای تبصره الف و ب ماده 10 قانون ساماندهی صنعت، وزارت صمت پیگیری می‌کند.

جزئیات طرح واردات کامیون کارکرده

خرداد 1402: وزارت صمت، نامه‌ای را با موضوع واردات کامیون کارکرده، به رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران فرستاد. متن این نامه به شرح زیر است:

«ضمن ایفاد روگرفت مکاتبه شماره 48011/36589 مورخه 1402/3/2 معاون محترم امور حقوقی دولت پیرامون چگونگی واردات کامیون کارکرده، ملاحظاتی را در پی می‌آورد.

مطابق با مکاتبه فوق واردکنندگان خودروی مزبور می‌بایست در وضعیت حاضر مستند به جزء الف تبصره 3 الحاقی به ماده (10) اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو نسبت به ارائه گواهی اسقاط و در صورت فقدان گواهی مزبور، پرداخت پنج درصد ارزش گمرکی خودروهای وارداتی به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (جهت اخذ مجوز شماره گذاری) اقدام نمایند.

مراتب جهت استحضار و دستور اقدام لازم ایفاد می‌گردد.»

تکذیب توقف شماره گذاری کامیون وارداتی

اردیبهشت 1402: بدنبال انتشار برخی اخبار درباره توقف شماره‌گذاری کامیون‌های وارداتی، دفتر رسانه‌ای وزارت صمت با انتشار اطلاعیه‌ای در تاریخ 18 اردیبهشت‌ماه، این موضوع را تکذیب کرده است. در متن این اطلاعیه، چنین آمده است:

«در خصوص شماره گذاری خودروهای کشنده دست دوم که ترخیص شده بودند، در صورتیکه از تخفیفات گمرکی استفاده نکرده باشند، همچنان فرایند توسط وزارت صمت که متولی اسقاط خودرو مطابق با قانون ساماندهی بازار خودرو می‌باشد در حال انجام است. اما فرایند ثبت سفارش و یا ویرایش آن برای کشنده‌ها در چارچوب احکام دائمی مرتبط با سازمان راهداری می باشد و وزارت صمت نقشی در ثبت سفارش ها یا حقوق مکتسبه مرتبط با این قانون ندارد.»

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/11/12
فقط در حد حرف چندین ساله قراره نوسازی کنم ولی هیچ خبری نیست
پاسخ
0
0
0
91812 1402/6/12
تمام سودش توجیب دلال طبق معمول. چرا یک راننده با ۲۵سال سابقه نتونه یک ماشین باشرایط وارد کنه.فقط پارتیودلال بازی
پاسخ
0
0
0
Valialami 1400/10/9
با سلام حضور معاونت حمل و نقل و راهداری کشور چرا باید برای ترخیص کامیون‌های وارداتی کارکرده،یک دستگاه کامیون فرسوده به مبلغ 900 میلیون بدهیم اولا نه کامیونها نو هستند دوماً نه ارز ترجیهی داده آمد سوما نه وام ۴ درصدی پایانه داده آمد رابعاً نه کامیونها اقساطی هستند سازمان راهداری باید باهمان ۳۵۰ میلیونی که اوایل می‌گرفتند کنار آمده دست بردارد. یا لااقل برای دو ماشین وارداتی یک اسقاط بگیرد منتظر جواب؟
پاسخ
0
0
2
jafartak 1400/6/16
باسلام.به پرایدهم زیر90که باشه تعلق میگیره
پاسخ
0
0
0
Ngin 1399/11/2
باسلام ایا تاکسی جدید کیفیت خوبی هم داره؟ باکلر ،با۴مسافر،سربالایی ، سمند
پاسخ
0
0
1