• پيکاپ زامياد زاگرس (فوداي F22)
  • پيکاپ زامياد زاگرس (فوداي F22)
  • پيکاپ زامياد زاگرس (فوداي F22)
  • پيکاپ زامياد زاگرس (فوداي F22)
  • پيکاپ زامياد زاگرس (فوداي F22)
  • پيکاپ زامياد زاگرس (فوداي F22)
  • پيکاپ زامياد زاگرس (فوداي F22)

محصول جدید سایپا برای 1402

بررسی پیکاپ زامیاد زاگرس بنزینی (موتور 2400)

5 اردیبهشت 1402 12:19

کاتالوگ زامیاد زاگرس منتشر شد

اردیبهشت 1402: شرکت خودروسازی زامیاد، برای نخستین‌بار اقدام به انتشار مشخصات فنی زاگرس و همچنین لیست امکانات پیکاپ زاگرس، کرده است:

»» کاتالوگ فنی زامیاد زاگرس (PDF) ««

براساس اطلاعات فوق، پیکاپ جدید زامیاد زاگرس، با تجهیزات زیر، بدست خریداران ایرانی می‌رسد:

  • فرمان هیدرولیکی با تنظیم ارتفاع
  • روکش چرمی فرمان
  • دکمه های کنترلی روی فرمان
  • ترمز دیسکی جلو / ترمز کاسه ای عقب
  • ترمز ضدقفل (ABS)
  • توزیع نیروی ترمز (EBD)
  • دو ایربگ
  • مانیتور 9 اینچی لمسی
  • بلوتوث
  • ورودی USB و AUX
  • سیستم صوتی با 8 اسپکیر
  • سنسور عقب
  • نویگیشن
  • چراغ مه شکن جلو و عقب
  • تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ جلو
  • شیشه بالابر برقی
  • تهویه نیمه اتوماتیک
  • روکش چرمی صندلی
  • تنظیم 4 حالته دستی صندلی جلو
  • پله رکاب جانبی
  • روکش ضدخش برای محفظه بار
  • رینگ 17 اینچی با تایر 245/70

رونمایی پیکاپ زاگرس در اصفهان

آذر 1401: شرکت زامیاد با محصولات پیکاپ خود در نمایشگاه خودرو اصفهان 1401 حضور یافته که پرچمدار آن‌ها مدل زاگرس است. این پیکاپ، در واقع محصول شرکت چینی فودای است و F22 نام دارد.

رونمایی زامیاد زاگرس (عکس از خودروبانک)

این اولین محصول فودای در ایران نیست و قبلا پیکاپ‌های پادرا و کارون (نسخه‌های تک‌کابین و دوکابین F16) نیز عرضه شدند. پلتفرم زاگرس با پیکاپ مکث‌موتور کلوت یکسان است و شباهت‌های ظاهری نیز دارند. 

این پیکاپ به پیشرانه 4G69‌ میتسوبیشی مجهز شده که 2.4 لیتر حجم دارد. این همان پیشرانه‌ای است که قبلا برای پیکاپ‌هایی مانند دانگ‌فنگ ریچ، کاپرا و آمیکو آسنا نیز استفاده شده بود. خروجی آن به 136 اسب‌بخار قدرت و 200 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. این نیرو به کمک یک گیربکس پنج سرعته دستی به هر دو محور منتقل می‌شود. 

رونمایی زامیاد زاگرس (عکس از خودروبانک)

امکانات و تجهیزات این پیکاپ چینی شامل روکش چرمی صندلی‌ها، سیستم چند رسانه‌ای به همراه نمایشگر لمسی، دوربین عقب، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، آینه‌های تنظیم‌شونده برقی و قفل دیفرانسیل الکترونیکی است. احتمال می‌رود زامیاد زاگرس با قیمتی در حدود 900 میلیون تومان به بازار عرضه شود.

احتمال تولید پیکاپ زاگرس تا پایان سال 1401

شهریور 1401: آقای سیامک خسروی، قائم مقام مدیرعامل شرکت زامیاد، در نشست خبری خود در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، ضمن اشاره به امضای قرارداد تولید پلتفرم آفرود ملی که به صورت مشترک میان شرکت‌های آمیکو، مکث موتور، زامیاد و ایلیا موتور ساخته می‌شود، خبرهای جدیدی درباره زامیاد زاگرس را نیز رسانه‌ای کرد.

امضای تفاهم نامه تولید پلتفرم ملی آفرود

طبق گفته‌های وی، شرکت زامیاد برنامه‌ریزی سه‌ساله را برای تولید پیکاپ زاگرس بنزینی تعیین کرده که براساس آن، در سال 1401 تیراژ 400 دستگاهی، در سال 1402 تیراژ 1000 دستگاهی و در سال 1403 نیز تیراژ 5000 دستگاهی خواهد داشت. آقای خسروی همچنین به تولید پیکاپ کلوت در مکث موتور و شاسی‌بلند دایون Y5 در ایلیا موتور با پلتفرم مشابه پیکاپ زاگرس نیز اشاره کرده و گفته که اشتراکات زیادی برای پلتفرم آفرود ملی وجود دارد طوریکه شاسی‌ها نزدیک به هم هستند و گیربکس‌ها نیز مشترک خواهند بود.

قائم مقام مدیرعامل زامیاد گفته که هدف از تشکیل بن سازه این است که ما بتوانیم قیمت تمام شده خودرو را به حداقل برسانیم. اگر توان تولید یک خودرو تنها در یک شرکت خودروسازی باشد، قطعا قیمت تمام شده آن بسیار متفاوت است نسبت به اینکه 4 شرکت خودروسازی بخواهند 4 مدل خودرو با یکسری اشتراکات تولید کنند و قطعا قیمت تمام شده پایین می آید. شرکت ها از توان یکدیگر استفاده خواهند کرد و تولیدات اضافی حذف خواهد شد. به عنوان مثال اگر شرکت زامیاد رینگ و لاستیک تولید می کند، نیازی نیست بقیه شرکت‌ها رینگ و لاستیک را داخلی سازی کنند. 


زامیاد زاگرس؛ برادر دوقلوی کلوت مکث موتور

حتما در خبرها خوانده‌اید که شرکت سایپا، قرار بود در سال 1400 شاسی‌بلند جدید لندفورت (Landfort) را که محصول خودروسازی فودای (Foday) است، به ایران بیاورد و حتی می‌خواست آنرا با نام زامیاد تیوان در کشورمان مونتاژ کند. اما تا به امروز، هیچ خبری از تیوان نشده ولی در عوض، خبرهای تازه‌ای از نسخه پیکاپ آن به گوش می‌رسد؛ می‌گویند زامیاد زاگرس در راه است!

بعد از اعلام خبرهای مربوط به تولید شاسی‌بلند زامیاد تیوان در ایران، در حاشیه یکی از بازدیدهای آقای سلیمانی (مدیرعامل وقت سایپا) از گروه خودروسازی زامیاد در سال 1399، عکس جالبی منتشر شد؛ عکسی که نشان می‌داد پیکاپ فودای F22 هم به کارخانه زامیاد رسیده است.

پیکاپ تک کابین فودای در کارخانه زامیاد

اندکی بعد از انتشار تصویر فوق، تصاویر دیگری از این پیکاپ چینی منتشر شد که البته مربوط به نسخه دوکابین آن بود. حتی تصویر جاسوسی این پیکاپ دوکابین (عکس زیر) که مشغول تست‌های فنی‌اش بود هم در رسانه‌های کشورمان، پخش شد.

تصاویر جاسوسی از کلوت مکث موتور

با انتشار این تصویر، دیگر مطمئن شده بودیم که نسخه دوکابین این پیکاپ هم قرار است در کشورمان مونتاژ شود. اما داستان این پیکاپ چینی، آنطور که انتظارش را داشتیم، پیش نرفت!

همانطور که زامیاد، مراحل بازارسنجی برای عرضه پیکاپ زامیاد زاگرس (فودای F22) را طی می‌کرد، شرکت ماموت خودرو نیز دست به کار شد و برادر دوقلوی این پیکاپ، یعنی دایون V5 را با نام جدید کلوت مکث موتور در سال 1400 به بازار کشورمان آورد. و نکته جالب‌تر اینکه حتی برادر دوقلوی زامیاد تیوان، یعنی دایون Y5 نیز توسط شرکت خودروسازی ایلیا موتور به تولید رسید اما همچنان خبری از تیوان سایپا نبود.

زامیاد زاگرس؛ دومین پیکاپ فودای در ایران

شاید نام فودای، برای خیلی‌ها ناآشنا باشد اما واقعیت این است که فودای از سال‌ها پیش، در بازار کشورمان حضور داشته و با زامیاد هم همکاری کرده. زامیاد پادرا و نسخه فیس‌لیفتش یعنی زامیاد پادرا پلاس، در واقع ساخت شرکت فودای هستند و در بازار چین آنرا با نام فودای F16 می‌شناسند. زامیاد کارون نیز که احتمالا در سال 1401 اولین عرضه آن به بازار ایران آغاز می‌شود، در واقع نسخه دوکابین فودای F16 است.

حتما می‌دانید که زامیاد کارون، قرار نبود در بازار ایران تولید شود ولی بعد از آنکه همکاری دانگ‌فنگ و سایپا به بن‌بست رسید و سایپا نتوانست پیکاپ ریچ پلاس را در کشورمان مونتاژ کند، نارنجی‌پوشان جاده مخصوص مجبور شدند تا با تولید زامیاد کارون، حضورشان را در بازار پیکاپ‌های دوکابین، حفظ کنند.

مشخصات فنی زامیاد زاگرس

پیکاپ زامیاد زاگرس یا فودای F22 در بازار چین، با دو موتور دیزلی قابل سفارش است که مشخصات آنها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

کد موتور D19TCIE2 4B28V16
حجم موتور 1.9 لیتری 2.8 لیتری
سوخت توربو دیزل دیزل
قدرت 150 اسب بخار 102 اسب بخار
گشتاور 350 نیوتن متر 250 نیوتن متر
مصرف 8.3 لیتر 8.3 لیتر
گیربکس 6 دستی یا اتومات 5 دستی

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

اما سوال اینجاست که آیا موتور 2.4 لیتری بنزینی آن برای بازار کشورمان درنظر گرفته شده یا اینکه باید منتظر موتور کاملا متفاوتی باشیم؟ جواب این سوال مشخص است! موتوری که شرکت سایپا روی پیکاپ زاگرس قرار داده، همان موتور معروف 4G69 میتسوبیشی است که نسخه‌های تغییریافته آن در آمیکو آسنا دنده‌ای، فوتون تونلند یورو4 بنزینی ایران خودرو دیزل، بی‌وای‌دی S6 کارمانیا و حتی کاپرا 2 بهمن موتور نیز استفاده شده است.

مشخصات فنی زامیاد زاگرس را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

کد موتور 4G69S4N
نوع موتور 2.4 لیتری
نوع سوخت بنزینی تنفس طبیعی
حداکثر قدرت 131 اسب بخار
حداکثر گشتاور 200 نیوتن متر
مصرف ترکیبی 11.3 لیتر
گیربکس 5 دنده دستی با کمکی الکترونیکی
وزن ناخالص 2955 کیلوگرم
ظرفیت حمل بار 750 کیلوگرم
نوع دیفرانسیل دو دیفرانسیل (4WD)
تعلیق جلو مستقل جناغی دوبل با فنر لول
تعلیق عقب فنر تخت

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

رقیبان پیکاپ زاگرس در ایران

با اینکه هنوز نمی‌دانیم زامیاد زاگرس، در نسخه تک‌کابین تولید می‌شود یا در نسخه دوکابین، اما می‌دانیم که در بازار کشورمان، پیکاپ فودای F22 علاوه بر رقابت با دایون V5 باید با وانت‌های چینی معروف دیگری هم رقابت کند که مهم‌ترین‌شان، پیکاپ‌های کی‌ام‌سی T8 کرمان موتور و همچنین نسخه توربوشارژ آمیکو آسنا اتومات خواهند بود.

البته از پیکاپ‌های دیگری مانند کاپرا 2 از شرکت بهمن موتور، فوتون تونلند یورو 5 از شرکت ایران خودرو، یوآز پیکاپ از شرکت سروش دیزل، آمیکو آرتیستون از شرکت ارس خودرو دیزل هم نباید غفلت کرد.

قیمت زامیاد زاگرس

در بازار چین، قیمت فودای F22 بسته به اینکه چه موتوری و چه نوع سیستم محرکه‌ای برای آن سفارش دهید، از 80 هزار یوآن شروع شده و تا 140 هزار یوآن هم بالا می‌رود. این یعنی قیمت پیکاپ F22 تقریبا معادل از 12 هزار تا 21 هزار دلار متغیر است. 

شرایط فروش زامیاد

برای اطلاع از آخرین خبرهای شرکت زامیاد و همچنین جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش زامیاد و فروش فوری زامیاد، مقاله ثبت نام زامیاد را مطالعه کنید. از لینک قیمت خودرو امروز نیز می‌توانید قیمت انواع وانت زامیاد را در بازار آزاد و کارخانه، مقایسه کنید.


شرایط فروش سایپا

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت سایپا و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش سایپا، طرح فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده سایپا و طرح فروش اقساطی سایپا، مقاله فروش اینترنتی سایپا را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
ariual 1402/7/11
۳ تن وزنشه،موتور ۲.۴ لیتری که ۱۳۱ اسب میده.اول اینکه تکنولوژی موتورش رو قربون که ۱۳۱ اسب میده.دوم اینکه این ماشین با این وزن حداقل باید ۲۶۰ اسب بده تا بتونه خودش رو درست تکون بده
پاسخ
0
0
0